Gå til innhold

Spiser samme som før, men veier mer! Hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn og nærmer meg 40. Jeg har alltid veid rundt 10 kg under høyden og trivdes med det. Nå er jeg rundt 67 kg og 165 høy. Jeg er ikke feit, men kunne godt ha mistet noen kg. 

Noen spørsmål: 

- Jeg spiser det samme som jeg spiste i 20-årene, men likevel kom jeg aldri ned til det jeg veide før barn nr 2. Hvordan kan det forklares på en annen måte enn lavere forbrenning? 

Noen tips om hvordan jeg kan miste rundt 5-7 kg? Jeg føler ikke jeg spiser så mye egentlig… 

Anonymkode: 6852d...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er en typisk dag for deg? Hvordan ser helgene ut? 

Ofte tror man at man spiser det samme/lite nok, når man egentlig ikke gjør det. Man tror alltid det ikke gjelder en selv, men det er veldig vanlig. Jeg ville ha logget absolutt alt i en ukes tid, for å se hvor mange kalorier du faktisk får i deg. Og så ville jeg sett på det kalorinivået i sammenheng med aktivitetsnivå.

Også ville jeg lest denne artikkelen.

Anonymkode: 0e954...e70

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva er en typisk dag for deg? Hvordan ser helgene ut? 

Ofte tror man at man spiser det samme/lite nok, når man egentlig ikke gjør det. Man tror alltid det ikke gjelder en selv, men det er veldig vanlig. Jeg ville ha logget absolutt alt i en ukes tid, for å se hvor mange kalorier du faktisk får i deg. Og så ville jeg sett på det kalorinivået i sammenheng med aktivitetsnivå.

Også ville jeg lest denne artikkelen.

Anonymkode: 0e954...e70

Frokost: en liten skål yoghurt naturell med frosne bær

Lunsj: Salatbar på jobb

Middag: En porsjon av vanlig middag

Kveld: Havregrøt eller to egg og salat

På fredager eller lørdag  spiser jeg taco og ofte litt smågodt. Lite godteri resten av helgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.5.2024 den 9.43):

Jeg har to barn og nærmer meg 40. Jeg har alltid veid rundt 10 kg under høyden og trivdes med det. Nå er jeg rundt 67 kg og 165 høy. Jeg er ikke feit, men kunne godt ha mistet noen kg. 

Noen spørsmål: 

- Jeg spiser det samme som jeg spiste i 20-årene, men likevel kom jeg aldri ned til det jeg veide før barn nr 2. Hvordan kan det forklares på en annen måte enn lavere forbrenning? 

Noen tips om hvordan jeg kan miste rundt 5-7 kg? Jeg føler ikke jeg spiser så mye egentlig… 

grunnforbrenningen går litt ned med årene, kroppen er lettere å vedlikeholde og bruker dermed mindre. Er ikke så  mye, men til og med 50 kcal mindre pr dag over år blir kg til slutt , så enten spise litt mindre eller forbrenne litt mer i aktivitet. Forbrenner du litt mer over tid så vil du og gå ned. Ta trapper, parker lengre unna innganger, gå en ekstra omvei her og der. 

Anonymkode: f9004...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er ditt stressnivå nå kontra tidligere? Emosjonelt stress? Slike ting kan ha en stor påvirkning.

Bruk noen minutter på lymfedrenasje daglig, og somatiske øvelser. Det hjelper for å regulere nervesystemet, som har en direkte link med  vektnedgang. Det hjelper også på hovenhet, oppblåsthet, hvor synlige cellulitter er, og flatere mage etc. Disse tingene er linket til høyt kortisolnivå, og ved å regulere nervesystemet senker vi kortisolen i kroppen.

Anonymkode: 0256f...3b2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavere aktivitetsnivå antakeligvis? Som småbarnsmor var jeg på mitt mest aktive og tynneste, men spiste allikevel som en hest. Barnet er nå litt mer selvstendig og jeg har derfor blitt mindre aktiv og har gått opp 5 kg.

Anonymkode: 0dd14...216

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir verre i overgangsalderen, dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...