Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har kikket litt rundt på studier og fant noe jeg kunne tenke meg, men ligger litt under på snittet. Fant ut nylig at særskilt opptak er en ting og at jeg kanskje kan få godkjent på dette og vil da komme inn på drømmestudiet.

På VG1 ble jeg diagnostisert med skoliose i ganske alvorlig grad, dette førte til at jeg måtte operere og slet veldig både fysisk og psykisk. Når jeg kom tilbake på skolen hadde jeg falt veldig bak. På grunn av dette fikk jeg 2ere deluxe og kom så vidt videre til VG2. Etter VG1 hadde ryggen blitt bedre og jeg følte meg bedre fysisk og psykisk og fikk cirka 5 i snitt på både VG2 og VG3.

Er særskilt opptak for slike som meg eller er jeg nødt å ta opp VG1 fagene?

Takk for svar på forhånd! :)

Anonymkode: dd69a...3d3

AnonymBruker
Skrevet

Dette er det Samordna opptak som kan gi et kvalifisert svar på. 
Søknadsfristen for særskilt vurdering er 1. mars og det kreves grundig dokumentasjon, blant annet fra den videregående skolen du gikk på. 
https://www.samordnaopptak.no/info/kontakt/

Anonymkode: 0be45...2fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her fikk vi beskjed for å få særskilt må en ha hatt iop på ungdomskolen og videregående . Og helst dysleksi , adhd, epilepsi eller lignende diagnose 

Du må i hvertfall ta kontakt med en skolerådgiver å sjekke om du er kvalifisert.

Sønnen her ble flyttet til ordinært intak selv med iop og dysleksi.  2 i alle teorifag  uten om praksisfag

Anonymkode: 20684...77e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er det Samordna opptak som kan gi et kvalifisert svar på. 
Søknadsfristen for særskilt vurdering er 1. mars og det kreves grundig dokumentasjon, blant annet fra den videregående skolen du gikk på. 
https://www.samordnaopptak.no/info/kontakt/

Enig. 
Jeg vil legge til at siden det uansett ikke er aktuelt før neste år, er det nok både enklere og tryggere å ta opp VG1-fag. Hvis du senere har fått bare gode karakterer, viser det jo at du har evnene, og da er det enkelt å få 5-6 i VG1-fag. Å satse på en særskilt vurdering er risikabelt, og kan føre til at du kaster bort enda et år hvis du får nei. 

Anonymkode: 51b85...376

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! Har kikket litt rundt på studier og fant noe jeg kunne tenke meg, men ligger litt under på snittet. Fant ut nylig at særskilt opptak er en ting og at jeg kanskje kan få godkjent på dette og vil da komme inn på drømmestudiet.

På VG1 ble jeg diagnostisert med skoliose i ganske alvorlig grad, dette førte til at jeg måtte operere og slet veldig både fysisk og psykisk. Når jeg kom tilbake på skolen hadde jeg falt veldig bak. På grunn av dette fikk jeg 2ere deluxe og kom så vidt videre til VG2. Etter VG1 hadde ryggen blitt bedre og jeg følte meg bedre fysisk og psykisk og fikk cirka 5 i snitt på både VG2 og VG3.

Særskilt vurdering er hvis du eks. Gjør det dårligere på en eksamen fordi du har hatt dødsfall i familien i forkant, da kan de se bort fra den karakteren i vurderingen. Det gjelder ikke for gjennomgående dårligere karakterer uavhengig av grunn.

AnonymBruker
Skrevet

Du må selvsagt ta opp karakterene fra VG1. Å ta snarveier, viser tegn på liten ansvarlighet. Og sender et signal om at man kan bruke sykdom som en unnskyldning, og det setter høyskoler og universiteter i dårlig lys. Utenlandske studiesteder ville aldri akseptert det, for her i Norge er vi altfor snille…

Det er mange som er syke i løpet av sin skolegang, men som likevel klarer å få gode karakterer. Tenk deg hvordan systemet hadde blitt, hvis alle skulle ha bedd om særskilt vurdering…

Allerede på VG1 burde du ha tatt ansvar og bedd om tilrettelegging. Alle elever har rett på tilpasset opplæring. Så å komme i ettertid, og bruke sykdom som et argument blir for dumt. Du har hele livet på deg til og ta en utdanning. Neste år kan det hende at snittet på studiet går ned.

Og før noen kommenterer det, så vet jeg hvordan det er å være syk. Hadde over 30-40 dager fravær hvert skoleår på videregående, men jeg fikk tilrettelegging. Der jeg hadde kortere dager, og på mitt dårligste satt jeg i sengen og skrev oppgaver. På bachelor og nå på master, har jeg nesten ikke vært på universitet - men har nesten B i snitt… Det handler mye om struktur, rutiner og prioriteringer..

Anonymkode: a7762...135

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må selvsagt ta opp karakterene fra VG1. Å ta snarveier, viser tegn på liten ansvarlighet. Og sender et signal om at man kan bruke sykdom som en unnskyldning, og det setter høyskoler og universiteter i dårlig lys. Utenlandske studiesteder ville aldri akseptert det, for her i Norge er vi altfor snille…

Det er mange som er syke i løpet av sin skolegang, men som likevel klarer å få gode karakterer. Tenk deg hvordan systemet hadde blitt, hvis alle skulle ha bedd om særskilt vurdering…

Allerede på VG1 burde du ha tatt ansvar og bedd om tilrettelegging. Alle elever har rett på tilpasset opplæring. Så å komme i ettertid, og bruke sykdom som et argument blir for dumt. Du har hele livet på deg til og ta en utdanning. Neste år kan det hende at snittet på studiet går ned.

Og før noen kommenterer det, så vet jeg hvordan det er å være syk. Hadde over 30-40 dager fravær hvert skoleår på videregående, men jeg fikk tilrettelegging. Der jeg hadde kortere dager, og på mitt dårligste satt jeg i sengen og skrev oppgaver. På bachelor og nå på master, har jeg nesten ikke vært på universitet - men har nesten B i snitt… Det handler mye om struktur, rutiner og prioriteringer..

Enig i alt!

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan reglene er nå. Jeg fikk det innvilget for ti år siden. Jeg hadde for høyt fravær pga sykdom, og fikk dermed ikke standpunktkarakter. Den gangen ble det ikke tatt hensyn til sykdom i mitt fylke, og fraværsgrensen var veldig streng. Jeg søkte opptak på studie basert på julekarakterene for der sto karakterene jeg hadde fått om det ikke var for den strenge fraværsgrensen. 

Anonymkode: 8ffec...ac0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var syk på vgs og hadde dårlige karakterer som følge av det, men greide å fullføre. Prøvde å søke utdanning via særskilt vurdering et år, men fikk ikke innvilget det. Det er veldig strengt. Så nå tar jeg opp fag.

Anonymkode: 49b92...e86

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Forstår hva du sier, er i utgangspunktet dårlig at noen skal få plassen til en annen bare fordi de blir sett synd på. Grunnen jeg spør er fordi jeg oppriktig vet at jeg hadde hatt gode nok karakterer i dag om det ikke var for sykdommen. Det er ikke veldig lett å tilrettelegge elektro fag da det er som regel praktisk arbeid. Jeg endte opp med å bytte til IKT på VG2 pga ryggen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom inn på særskilt opptak i 2015, fordi sønnen min døde dagen jeg skulle ta eksamen. Jeg manglet derfor vurdering i dette spesifikke faget for generell studiekompetanse. Jeg kom inn med betingelse om at jeg skulle ta opp denne eksamenen neste semester.

Jeg ville satset på å ta opp det du mangler i vgs om du har anledning til det! 😊

Anonymkode: 7a47e...6a6

• 4 uker senere...
Skrevet
On 5/19/2024 at 5:37 AM, AnonymBruker said:

Scoliose er ikke diagnose, Skoliose er en tilstand, som man får påvist og diagnostisert av lege. 

Ble operert selv for 15 år siden. Føler meg kjempe heldig som fikk det, det er du òg 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...