Gå til innhold

Hadde du ønsket å få beskjed hvis barnet ditt var stygg med andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hva ville du gjort med det? Hadde du blitt sur/sint på den som gav beskjed? 

Jeg har en datter som har blitt utsatt for ryktespredning av en annen jente. Denne personen vet jeg har vært i bråk før med noen andre. Og da fremsto hun som offer. Men nå når dette har skjedd så tenker jeg at kanskje det sist gang var noe hun gjorde da også. Får inntrykk av at hun prøver å ødelegge for jenta mi. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor hun gjør dette og jeg vurderer å snakke med moren hennes. Jenta mi ønsker ikke at jeg skal gjøre det, men det er forferdelig å se barnet mitt så fortvilet. Er det noe annet jeg kan gjøre for å hjelpe henne? 

Anonymkode: b25bd...d05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ønsker jeg å vite hvordan barnet mitt behandler andre. Men i motsetning til mange foreldre så kjenner jeg mitt barn godt nok til å vite at det aldri er interessert i å mobbe eller være stygg mot andre. 

Jeg ser mange barn som stenger andre barn ute av lek, og dette er barn som ikke har foreldre som er gode eksempler 100%. Ta bort mobiltelefon og slikt når de gjør det, så blir det raskt bedre. 

Anonymkode: b3136...4a2

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Selvsagt vil jeg vite om det. Jeg hadde blitt kjempetakknemlig for å få beskjed.

Om vedkommende som gir beskjed hadde gitt beskjeden på en dømmende og sint måte hadde det vært en annen sak.

Vi står i en lignende situasjon selv der barnet nekter oss å gjøre noe med det. Direkte konfrontasjon har vi så langt respektert, men har jobbet hardt i kulissene.

Nå er flere fakta og foreldre på banen og det viser seg at alle er interessert i å hjelpe barna med denne situasjonen uten å dømme noen. Mobberne sine foreldre viser seg å alle være takknemlig for at vi som foreldre involverer oss.

Så er det store spørsmålet. Kan vi som foreldre forvente at barna skal tilgi? Vil gjerne ha andres meninger om det. Beklager hvis jeg kupper tråden.

Anonymkode: 5bafa...d58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvsagt ønsker jeg å vite hvordan barnet mitt behandler andre. Men i motsetning til mange foreldre så kjenner jeg mitt barn godt nok til å vite at det aldri er interessert i å mobbe eller være stygg mot andre. 

Jeg ser mange barn som stenger andre barn ute av lek, og dette er barn som ikke har foreldre som er gode eksempler 100%. Ta bort mobiltelefon og slikt når de gjør det, så blir det raskt bedre. 

Vil bare nevne at å ta bort telefonen som konsekvens kun bør gjøres om telefonen en av verktøyene som misbrukes i situasjonen.

Anonymkode: 5bafa...d58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det ville jeg hatt beskjed om. Jeg får en skolejente til høsten og vi har snakket sammen om det å stenge noen ute fra lek, si stygge ting(erte og mobbe) er strengt forbudt! og får jeg vite det så blir mamma sint. Man skal være snille å greie mot hverandre og man skal si ifra hvis andre ikke har det bra. Hadde jeg fått beskjed om at min jente mobber hadde jeg tatt kontakt med foreldrene til den hu hadde mobba og fått til et møte. Jeg håper og tror at mine barn ikke vil mobbe/erte noen, men man vet aldri. Her har jeg prøvd å printe inn i huet deres at det å erte noen/dytte/slå ikke er lov ! Men at man kan stå opp for seg selv og hvis en ikke gir seg så får en lov til å ta igjen. 

Anonymkode: b4ed1...f9e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det ville jeg hatt beskjed om. Jeg får en skolejente til høsten og vi har snakket sammen om det å stenge noen ute fra lek, si stygge ting(erte og mobbe) er strengt forbudt! og får jeg vite det så blir mamma sint. Man skal være snille å greie mot hverandre og man skal si ifra hvis andre ikke har det bra. Hadde jeg fått beskjed om at min jente mobber hadde jeg tatt kontakt med foreldrene til den hu hadde mobba og fått til et møte. Jeg håper og tror at mine barn ikke vil mobbe/erte noen, men man vet aldri. Her har jeg prøvd å printe inn i huet deres at det å erte noen/dytte/slå ikke er lov ! Men at man kan stå opp for seg selv og hvis en ikke gir seg så får en lov til å ta igjen. 

Anonymkode: b4ed1...f9e

Nå er dette jenter i 15-års alderen. Føler terskelen for å gjøre noe blir litt høyere da da jeg er redd det kan gjøre ting verre for jenta mi..

TS

Anonymkode: b25bd...d05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette blir for dum lesing...

Bra du føler du har et bra bånd og har oppdratt barnet ditt rett. Men man kan faktisk ikke vite med 100% sikkerhet at ens barn ikke kommer til å være stygg mot andre. Og selv om man er godt oppdratt og har foreldre som er gode eksempler kan dette forekomme. Det er mange faktorer som kan spille inn på dette, og ikke engang de beste foreldre som har gjort alt etter boken kan være sikre på at det ikke kan forekomme ved ens eget barn.

Åpne øynene og stig ned fra den høye hesten din. Ut fra hvordan du skriver virker det som om du er en av foreldrene som ikke ville funnet seg i å hørt / vite av om barnet/barna ditt hadde vært ekle mot andre.

Anonymkode: 996ba...e40

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja jeg vil gjerne ha beskjed hvis det er situasjoner som foreldre bør vite om. 
og jeg kjenner barnet mitt godt nok til å vite at også hen kan da dårlige avgjørelser og gjøre feil ❤️ derfor vil jeg vite det så vi kan veilede. De er bare barn.. og uansett hvor snille og gode de er som de aller fleste er så gjør alle feil ❤️

Anonymkode: b06a7...35f

AnonymBruker
Skrevet

Klart jeg ønsker å vite det! Jeg blir minst like frustrert når mine barn er slem mot andre som når noen er slemme mot de. Og det er jo konflikter og det hender at noen sier noe dumt - og det må vi voksne ta tak i. Slike ting er jo også ofte en misforståelse der noe oppfattes som slemt men ikke var ment slik - hvilket også er greit å ta tak i for å øke barnas evne til empati og å hvordan de påvirker andre. 

Tenker det beste du kan gjøre er å legge det frem fra ditt og din datters ståsted, og som en subjektiv oppfattelse. Da blir det ikke er angrep, og dere ilegger ikke jenta motiv eller hensikt. «Min datter sier ar følgende skjedde …., og hun tolket det som at ….. Det opplevdes veldig sårt for henne, så lurer på om du kan ta en prat med datteren din om hva hun mener skjedde og evt hvorfor hun gjorde som hun gjorde?»

Du kan bare styre eget barn. Andre barn kan du evt be ditt barn holde seg unna dersom foreldrene ikke følger opp/bryr seg. Det er også lov å be eget barn stå opp for seg selv, si ifra og evt ta igjen. Det er ofte det eneste som funker, mens mobberens makt ligger i det at offeret ikke tørr å lage et helvete ut av situasjonen.

Anonymkode: 799a5...214

Skrevet

Vel, jeg ga beskjed (mener det var i 10.klasse) da tre jenter som hadde vært venninner og lagkamerater av tre andre (inkludert min datter) postet ting på sosiale medier om de andre tre som overhodet ikke var greit. Jeg fikk se videoen, den ble lagret, så vi kunne vise dem til de andre foreldrene også.

Dette ble veldig ulikt mottatt. Et foreldrepar tok det ordentlig på alvor, et sa "det er ikke greit", men jeg merket at de mente at vi lagde for mye styr, og det tredje sa "de er så store at de får ordne opp selv".

Selv hadde jeg definitivt ønsket å vite det, og det sa jeg da jeg ga beskjed om det også, at det var derfor jeg gjorde det.

Når det er sagt, så kommer det til å dukke opp flere ting etter hvert som de blir eldre, og det kommer til et punkt hvor det er unaturlig å involvere seg i det pga alder. Så det viktigste du gjør er å gi datteren din verktøy til å stå i sånne ting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg vil vite, og ja jeg ville kontaktet andre foreldre umiddelbart - uavhengig av alder på barnet mitt. Barn er barn. Og hadde det i tillegg forekommet på skolen, hadde jeg blandet skolen inn. 

Anonymkode: 52823...882

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg ville selvsagt hatt beskjed, og tatt tak i oppførselen til barnet mitt. Nå har jeg sagt fra et par ganger til en mor, barnet mobbet mitt barn, bare jatting på tlf og hun slettet meg på fb etterpå. Ikke at det var noe tap, men beviste for meg hvor umoden hun var til å takle en slik beskjed.

Anonymkode: 3f66b...b17

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hatt beskjed, men ikke for småting. Jeg synes det er en uting å blande seg opp i bagateller, hvor den ene ikke er bedre enn den andre. De må lære seg å ordne opp på egenhånd. Dersom det er noe alvorlig eller langvarig ville jeg såklart fått beskjed slik at jeg hadde mulighet til å stoppe oppførselen. Jeg ville respektert barnet mitt sitt ønske om å la det ligge, dersom jeg ikke mente det var så alvorlig at jeg måtte bryte hennes tillit, men da skulle det vært ekstremt spesielt. Mtp at hun høyst sannsynlig ikke ville delt like mye med meg igjen. 

Anonymkode: 5b1b7...0df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...