AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #1 Skrevet 18. mai 2024 Skal på etterlengtet poliklinisk mini operasjon pga en sterk plage jeg sliter med. Må vente helt til juli før jeg får time og den krasjer altså med en nattevakt jeg skal på. Altså kl 11 dagen etter nattevakt. Vet av erfaring at jeg kan måtte vente ganske mye lengre om jeg må avlyse timen og det orker jeg ikke i denne sammenheng. Har allerede vært borte fra jobb pga plagen. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Kunne jeg skrevet egenmelding eller blir det feil? For regner vel med jeg ikke får sykemelding. Kunne evt spurt om permisjon uten lønn? Anonymkode: 7336c...5a5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #2 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal på etterlengtet poliklinisk mini operasjon pga en sterk plage jeg sliter med. Må vente helt til juli før jeg får time og den krasjer altså med en nattevakt jeg skal på. Altså kl 11 dagen etter nattevakt. Vet av erfaring at jeg kan måtte vente ganske mye lengre om jeg må avlyse timen og det orker jeg ikke i denne sammenheng. Har allerede vært borte fra jobb pga plagen. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Kunne jeg skrevet egenmelding eller blir det feil? For regner vel med jeg ikke får sykemelding. Kunne evt spurt om permisjon uten lønn? Anonymkode: 7336c...5a5 Hvorfor får du ikke sykemelding for en operasjon? Anonymkode: f04ac...3d7 11 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #3 Skrevet 18. mai 2024 Bytte vakt med en annen eller søke om permisjon med lønn. Tror de aller fleste ville forstå at du må ta den operasjonen, det er ikke bare en liten legetime på 20 minutter heller, akkurat. Anonymkode: b8bd2...d31 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #4 Skrevet 18. mai 2024 For rask med å trykke på send, men jeg lurer også på hvorfor du ikke vil få sykemelding når det er en operasjon du skal ta, TS. Anonymkode: b8bd2...d31 4
Ut_på_tur Skrevet 18. mai 2024 #5 Skrevet 18. mai 2024 Snakk med sjefen din. Kanskje det løser seg? Eventuelt finn en kollega og bytte med selv? Jeg tviler på at du får sykmelding før timen, og å bruke egenmelding når du vet allerede nå at du helst ikke skal jobbe, er vel ikke særlig redelig. I verste fall, hvis du må jobbe og så dra rett på operasjon. Gjør det noe? Du skal jo bare møte opp, så fikser fagfolkene resten. Som god og trøtt vil du antagelig være mer avslappet i forkant. 😊
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #6 Skrevet 19. mai 2024 Hvis du skal gjøre noe poliklinisk kan det ikke være store greiene, så da er det vel bare den ene natta som er problemet. I så fall kan du be fastlegen skrive sykmelding for den ene vakten. Anonymkode: 030d0...4d7 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #7 Skrevet 19. mai 2024 Ja du kan få sykemelding for den vakten. Evt bare snakke med sjefen, det bør jo ikke være noe problem (hvertfall ikke når olagen har ført til at du ikke har kunnet jobbe) selv om jeg vet noen er vrange. Hvis du avbestiller/flytter timen for mange ganger må du henvises på nytt og gå gjennom hele ventetiden en gang til. Anonymkode: 445c2...b3d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #8 Skrevet 19. mai 2024 Type polikliniske timer kan du søke permisjon med lønn for mener jeg. Det kan man vel med alle typer spesialishelsetjenester. Anonymkode: 3f785...5f1 6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #9 Skrevet 19. mai 2024 Jeg fikk sykemelding for en kosmetikk operasjon så sykemelding får du. Anonymkode: 1b831...5b4
Mt3 Skrevet 19. mai 2024 #10 Skrevet 19. mai 2024 En trenger ikke sykemelding for å få betalt fri for en planlagt operasjon. De fleste har en ordning gjennom jobb som gjør at du har rett på fri med lønn for slike viktige timer, gi beskjed til arbeidsgiver så de kan få inn noen til å ta den vakten du ikke kan pga timen. 1
AlternativX Skrevet 19. mai 2024 #11 Skrevet 19. mai 2024 Den som opererer skal vel kunne skrive sykemelding. Har du blitt forespeilet hvor mange dager du trenger det?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #12 Skrevet 20. mai 2024 Takk for alle svar. Det er ikke en ordentlig operasjon, men vanskelig å forklare detaljert fordi jeg ikke vil noen skal gjenkjenne meg. Men det er noe lignende en operasjon. Uansett noe som kan og forhåpentligvis vil hindre plagene jeg sliter med per i dag. Jeg fikk ikke byttet vakten, så det betyr at kolleger vet jeg ønsker meg fri denne dagen. Egenmelding blir dermed uaktuelt. Men kanskje jeg kunne spurt fastlegen som har henvist meg om sykemelding? Hun vet jo detaljene rundt problematikken og skjønner dette ikke er så greit å måtte vente så lenge på.. Tenker det ikke skader å spørre. Anonymkode: 7336c...5a5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #13 Skrevet 20. mai 2024 Spør legen om sykmelding. Spesialisthelsetjenesten venter ikke på oss turnusarbeidere dessverre, du jobber for å leve - ikke omvendt. Be om en sykmld med god samvittighet, du vil nok også få den. Anonymkode: 8bfd7...c67 2 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #14 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for alle svar. Det er ikke en ordentlig operasjon, men vanskelig å forklare detaljert fordi jeg ikke vil noen skal gjenkjenne meg. Men det er noe lignende en operasjon. Uansett noe som kan og forhåpentligvis vil hindre plagene jeg sliter med per i dag. Jeg fikk ikke byttet vakten, så det betyr at kolleger vet jeg ønsker meg fri denne dagen. Egenmelding blir dermed uaktuelt. Men kanskje jeg kunne spurt fastlegen som har henvist meg om sykemelding? Hun vet jo detaljene rundt problematikken og skjønner dette ikke er så greit å måtte vente så lenge på.. Tenker det ikke skader å spørre. Anonymkode: 7336c...5a5 Jeg dro rett fra nattevakt og til en større operasjon i narkose og lang sykmelding etterpå. Hvorfor må du ha fri natten til operasjonen? Anonymkode: d7093...b7e 9
Portgiserinnnen Skrevet 20. mai 2024 #15 Skrevet 20. mai 2024 Til dere som tenker at det bare er å jobbe natten før: Ofte skal man møte fastende til helserelaterte undersøkelser/inngrep, dette kan være tøft å få gjennomført på en nattvakt. Ikke alltid hodet henger med når man faster, og er da ikke forenelig med det å være på jobb. Søk velferdspermisjon med lønn, og begrunn søknaden med helserelatert info. Lykke til med inngrepet 🌼🌼 8 1
Mt3 Skrevet 20. mai 2024 #16 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for alle svar. Det er ikke en ordentlig operasjon, men vanskelig å forklare detaljert fordi jeg ikke vil noen skal gjenkjenne meg. Men det er noe lignende en operasjon. Uansett noe som kan og forhåpentligvis vil hindre plagene jeg sliter med per i dag. Jeg fikk ikke byttet vakten, så det betyr at kolleger vet jeg ønsker meg fri denne dagen. Egenmelding blir dermed uaktuelt. Men kanskje jeg kunne spurt fastlegen som har henvist meg om sykemelding? Hun vet jo detaljene rundt problematikken og skjønner dette ikke er så greit å måtte vente så lenge på.. Tenker det ikke skader å spørre. Anonymkode: 7336c...5a5 Om en legetime med innkalling kræsjer med oppsatt arbeidstid så har du rett på fri. Men om timen er på en klinikk som ligger så nært at du rekker den med god margin selv om du jobber vakten din så har du ikke rett på fri. Om det er en time som krever at du møter uthvilt, eller forberedt på en måte som gjør at du ikke kan jobbe vakten din før timen, så får du be klinikken om å skrive ut sykemelding.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #17 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 19.5.2024 den 0.39): For rask med å trykke på send, men jeg lurer også på hvorfor du ikke vil få sykemelding når det er en operasjon du skal ta, TS. Anonymkode: b8bd2...d31 Mange inngrep gjøres kjapt på poliklinikken uten behov for sykemelding. Men her hadde jeg sagt fra til leder i god tid TS, så vet leder hva som blir best å gjøre for deg. Regner med at du blir å få sykemelding eller tar egenmelding for denne ene vakten. Jo tregere du er med å si fra til din leder, jo større knipe setter du lederen din i, og jo mindre medgjørlig blir han/hun. Anonymkode: 8c306...46f 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #18 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for alle svar. Det er ikke en ordentlig operasjon, men vanskelig å forklare detaljert fordi jeg ikke vil noen skal gjenkjenne meg. Men det er noe lignende en operasjon. Uansett noe som kan og forhåpentligvis vil hindre plagene jeg sliter med per i dag. Jeg fikk ikke byttet vakten, så det betyr at kolleger vet jeg ønsker meg fri denne dagen. Egenmelding blir dermed uaktuelt. Men kanskje jeg kunne spurt fastlegen som har henvist meg om sykemelding? Hun vet jo detaljene rundt problematikken og skjønner dette ikke er så greit å måtte vente så lenge på.. Tenker det ikke skader å spørre. Anonymkode: 7336c...5a5 Snakk med legen og ta opp problemet, om du ar prøvd og bytte og ingen kan, aner jo ikke om du trenger noen dager etter inngrep antar jeg? Man bor jo ikke komme overtrøtt og lite søvn om noe småtteri skal gjøres. Anonymkode: 1a660...f71
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #19 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for alle svar. Det er ikke en ordentlig operasjon, men vanskelig å forklare detaljert fordi jeg ikke vil noen skal gjenkjenne meg. Men det er noe lignende en operasjon. Uansett noe som kan og forhåpentligvis vil hindre plagene jeg sliter med per i dag. Jeg fikk ikke byttet vakten, så det betyr at kolleger vet jeg ønsker meg fri denne dagen. Egenmelding blir dermed uaktuelt. Men kanskje jeg kunne spurt fastlegen som har henvist meg om sykemelding? Hun vet jo detaljene rundt problematikken og skjønner dette ikke er så greit å måtte vente så lenge på.. Tenker det ikke skader å spørre. Anonymkode: 7336c...5a5 Jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan snakke med sjefen din om dette, slik at dere kan finne en løsning sammen? Anonymkode: 8c306...46f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #20 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for alle svar. Det er ikke en ordentlig operasjon, men vanskelig å forklare detaljert fordi jeg ikke vil noen skal gjenkjenne meg. Men det er noe lignende en operasjon. Uansett noe som kan og forhåpentligvis vil hindre plagene jeg sliter med per i dag. Jeg fikk ikke byttet vakten, så det betyr at kolleger vet jeg ønsker meg fri denne dagen. Egenmelding blir dermed uaktuelt. Men kanskje jeg kunne spurt fastlegen som har henvist meg om sykemelding? Hun vet jo detaljene rundt problematikken og skjønner dette ikke er så greit å måtte vente så lenge på.. Tenker det ikke skader å spørre. Anonymkode: 7336c...5a5 Hva mener du med at du ikke fikk byttet vaktet, bare spurte du kollegaer? Tenker at når det er en oppsatt time/operasjon, så tar du opp med leder at du må få byttet vakt og ikke kan ta det, klart at det er vanskelig å få byttet vakt om du bare spør kollegaer. Du har rett på fri til slike ting. Er også noe uklart om timen faktisk kræsjer med vakten din eller ikke - skal du faste i forkant? Om ikke, og du bare trenger å møte opp til timen akkurat til klokka 11.00, så tenker jeg du kan klare nattevakten om du ikke får byttet, du slutter vel rundt 07.00? Så møter du opp på timen klokka 11.00 og går hjem og sover rett på etterpå. Dersom du skal faste fordi du kanskje skal i narkose, og attpå til må møte opp minimum 2 timer før oppsatt tid som er vanlig med dagkirurgi, da er saken en annen og jeg tenker at en nattevakt som slutter rett før kræsjer, og du har rett på permisjon/sykemelding. Men tenker det er litt avgjørende her om timen krever noe ekstra forberedelse, om det er 11.00 du faktisk skal møte osv. Anonymkode: 30b12...8d8 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå