Hedda-78 Skrevet 18. mai 2024 #1 Skrevet 18. mai 2024 Hvor gammel var du da du fikk dine første symptomer på overgangsalderen, og hva var de?
svartkatt Skrevet 18. mai 2024 #2 Skrevet 18. mai 2024 Mener du selve overgangen eller perimenopause? Mente jeg merket småting fra jeg var 40 hvertfall, men ikke så lett å si, det kan ha vært andre ting. Men fra 42, og fremdeles, nærmer meg 47, har huden vært mer følsom. Mer problemer. Og jeg har måttet øke antidepressiva og blodtrykksmedisiner i løpet av disse årene. Perimenopause er hvertfall min forklaring. Ellers er muskelmassen blitt mindre? Huden løsere. Startet med leggene. Blitt litt grå i håret også. Det er nærmere 40 symptomer på perimenopause.. sikkert mer. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #3 Skrevet 19. mai 2024 Hudforandringer, ansiktskrem er ikke lenger bare ansiktskrem, føles tørrere i huden og trenge mere fuktighet. Sexlivet, bruker lenger tid både på å bli klar og komme i mål..tidvise hetetokter, er 47 og bare i begynnelsen av den regne jeg med🥴 Anonymkode: 5acdd...b73
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #4 Skrevet 19. mai 2024 Jeg var 47, og merket det første tegnet ved at jeg begynte å røyte (miste hår) noe voldsomt, og at det håret jeg hadde igjen ble så fryktelig tørt og rart og tynt. En stund etter dette merket jeg de første tegnene på at mensen begynte å tulle. Den kom og gikk og uteble og kom tilbake igjen. Ved et tilfelle hadde jeg en massiv blødning på natten. Det var en enorm ring av blod rundt meg da jeg våknet, har aldri sett maken. Ble redd. Gikk til gynekolog, som slo fast at det "bare" var en uregelmessighet som følge av overgangsalder. Og så hetetokter... voldsomme, hyppige hetetokter. Forferdelig plagsomt. Hver dag. De kom som kastet på, og det var pinlig når det skjedde ute i det offentlige. Svetten rant. Jeg var fryktelig plaget i flere år, men husker ikke helt hvor mange... fem år kanskje? Det ga seg når jeg var 52. Da forsvant mensen for godt og hetetoktene med den. Muskelmassen er blitt mindre og huden løsere. Anonymkode: 3323b...158
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #5 Skrevet 19. mai 2024 Jeg var bare 38. Hetetokter, brainfog, sterke leddsmerter, fatigue, ekstremt tørr hud, eksem, sov dårlig, fikk plutselig angst-lignende tanker om å kræsje og dø når jeg kjørte bil, uklart syn, og selvsagt syklusforstyrrelser. Fikk hormone replacement therapy og ting ble en del bedre. Anonymkode: ffa81...34e 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #6 Skrevet 19. mai 2024 Begynte å merke det rundt 37-38 års alder. Håret ble «tamt» og tørt, fikk plutselig akne😱og måtte stå på tabletter for å få orden på huden😬 Rundet 40 og fikk PMS fra helvete på heltid, pottesur hele tiden🙈 At jeg fortsatt har samboer er nesten helt utrolig😂😂 Hadde store humørsvingninger og mistet totalt kontrollen over meg selv, endte opp med en masse tatoveringer (WTF??!?). Rundet 45 og da roet humøret seg, men da forsvant nattesøvn og så kom angsten😰 hver forbasket natt🫣 Er nå 47 år og har endelig fått hormonplaster, fått tilbake nattesøvn, blitt kvitt angsten og hjernen fungerer noelunde igjen🙌🏼 Pokker ta legestanden som ikke ville innse at jeg faktisk var i overgangsalder, det har ødelagt mange år av livet mitt😭 Takk og lov for hormonplaster👌🏼 som det selvsagt er tomt for på apotekene….🫠 #Kvinnehelse🌸 Anonymkode: ba89b...d16 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #7 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg var 47, og merket det første tegnet ved at jeg begynte å røyte (miste hår) noe voldsomt, og at det håret jeg hadde igjen ble så fryktelig tørt og rart og tynt. En stund etter dette merket jeg de første tegnene på at mensen begynte å tulle. Den kom og gikk og uteble og kom tilbake igjen. Ved et tilfelle hadde jeg en massiv blødning på natten. Det var en enorm ring av blod rundt meg da jeg våknet, har aldri sett maken. Ble redd. Gikk til gynekolog, som slo fast at det "bare" var en uregelmessighet som følge av overgangsalder. Og så hetetokter... voldsomme, hyppige hetetokter. Forferdelig plagsomt. Hver dag. De kom som kastet på, og det var pinlig når det skjedde ute i det offentlige. Svetten rant. Jeg var fryktelig plaget i flere år, men husker ikke helt hvor mange... fem år kanskje? Det ga seg når jeg var 52. Da forsvant mensen for godt og hetetoktene med den. Muskelmassen er blitt mindre og huden løsere. Anonymkode: 3323b...158 Jeg mistet masse hår når jeg var 23, så tror ikke hår er noe med aldring. Kan være mye stress og uro, jeg var sånn med eksen jeg hadde, etter det ble slutt mistet jeg ikke særlig hår lenger. Anonymkode: e3b69...334 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #8 Skrevet 19. mai 2024 Uregelmessig mens, kortere mens, forsvant helt. Hjernetåke og veldog varm og svett mens jeg sover. Hetetokter har ikke vært så ille, men av og til blir jeg plutselig veldog varm som sprer seg fra bryster og opp i ansiktet. Kjenner jeg blir rød. Alt i alt ingen store plager. Anonymkode: f559f...402
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #9 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uregelmessig mens, kortere mens, forsvant helt. Hjernetåke og veldog varm og svett mens jeg sover. Hetetokter har ikke vært så ille, men av og til blir jeg plutselig veldog varm som sprer seg fra bryster og opp i ansiktet. Kjenner jeg blir rød. Alt i alt ingen store plager. Anonymkode: f559f...402 Var rundt 50 da dette startet Anonymkode: f559f...402
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #10 Skrevet 21. mai 2024 Kløe i øreganger, verk i ledd som flytter seg rundt fra dag til dag, ilende smerter som slår til voldsomt i tilfeldige kroppsdeler et kort øyeblikk, svekket muskulatur, totalt endret utholdenhet (fra lange fjellturer til å slite opp en bakke på under 2 mnd), mindre tiltakslyst- vil egentlig bare sitte alene i en krok. Mye smerter i ryggen. Veldig sint, utav det blå. Kunne være i godt humør og plutselig var alt helt svart for meg. Prøvde hardt å ikke vise det/ la det gå utover andre, men det ble forferdelige dager på jobb og jeg måtte svelge sure kommentarer såååå mange ganger hjemme. Klarte det stort sett, heldigvis. Kjente ikke meg selv igjen i det hele tatt. Søvnen bare forsvant for 4 år siden, det var nok det aller første egentlig. Sover fortsatt dårlig, men bedre. Hadde mye nattesvette. Jeg skjønte ikke at alt dette kom av tidlig overgangsalder før syklusen endret seg og gynekolog kunne bekrefte at jeg var tidlig i gang. Jeg begynte nok rundt 36, har gått på hormoner i 9 mnd og kommer ikke til å slutte før noe eller noen tvinger meg. Tok tabletter fra start fordi det er så store, vedvarende leveringsproblemer på plaster/ gel/ spray. Har vært sånn i 8 år og gynekologen sa hun så ingen tegn til at det endret seg med det første. Anonymkode: 1a82d...69c 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #11 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anonymkode: 1a82d...69c til deg over her: Forsvant alle plagene etter at du startet med hormontabletter? Dvs. du har kondisen tilbake, du har tiltakslyst igjen, ingen smerter i kroppen, kontroll på aggresjonen osv? Sliter med mye av det samme nemlig Anonymkode: 81381...018
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #12 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): til deg over her: Forsvant alle plagene etter at du startet med hormontabletter? Dvs. du har kondisen tilbake, du har tiltakslyst igjen, ingen smerter i kroppen, kontroll på aggresjonen osv? Sliter med mye av det samme nemlig Anonymkode: 81381...018 Nei, alt det forsvinner ikke, for mens man går der med alle de rare symptomene man ikke vet hva er, så gjør jo dessverre fallet i hormoner at man forfaller litt. Muskelsvinn, utmattelse, hjernetåke etc er jo et resultat av det. Jeg har MYE jevnere humør, er mer meg selv der, med unntak av et par dager i mnd. Synes jeg merker pms i 2-3 dager mer nå- før kun dagen før mens. Musklene kommer ikke tilbake av seg selv, men tiltakslysten og utholdenheten ble merkbart bedre, slik at jeg klarer å presse meg mer igjen. Merker at det tar meg lengre tid å komme over gangsperre f.eks enn før, så der jeg tidligere trente 5 dager i uken, klarer jeg nå 2-3. Men jeg er mye aktiv på tur utenom styrketreningen, de fleste dager året rundt. Smertene er nesten borte. Kan kjenne antydning til de støtene jeg fikk, men nå kanskje et par støt noen ganger i mnd, mot mange dager med tilbakevendende støt før. Mye mindre leddsmerter også. Ryggsmerter helt borte, men kommer tilbake hvis jeg har glemt mer enn en tablett. Energien er tilbake 🤩 Til vanlig er jeg alltid kjapp, får unnagjort mye på kort tid, jobber strukturert og klarer alltid tidsfristene mine. På det verste før hormonene stilte jeg opp med gave en uke før personen hadde bursdag, rotet med tidspunkt, glemte avtaler, begynte et prosjekt, ble distrahert og begynte på noe annet.. Alt ble rot, alt tok lang tid, alt var et ork og alt som pleier å gi meg glede var plutselig ingenting for meg. Nå er farten tilbake, jeg står opp og er klar for innsats liksom, og når over alt jeg planlegger. Gleder meg over å gjøre det fint hjemme igjen, gå en god skogtur osv. Glemmer fortsatt litt mer, men håper det kommer seg 😅 Blir det ikke bedre enn nå så er det likevel et godt liv. Jeg fungerer helt fint, selv om jeg var enda litt bedre for et par år siden. Kan vel ikke forvente mirakler all den tid man jo blir eldre 😂 Anonymkode: 1a82d...69c
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #13 Skrevet 21. mai 2024 Mitt første tegn var nok veldig kraftige blødninger. Men jeg skjønte ikke at det hadde noe med perimenopause/hormonkrøll å gjøre. I tillegg fikk jeg vont i leddene, spesielt knær og ankler. Men det var først da jeg begynte å svette om natten og litt på dagtid at jeg begynte å mistenke hormonforandringer. Etter at jeg begynte å svette om natten fikk jeg også uregelmessig mens. Kunne ha 2-3 sykluser etter hverandre som var regelmessig, og så gikk det 3 mnd uten mens i det hele tatt. Så regelmessig igjen i noen mnd, før den hoppet over en mde eller to igjen. Da var jeg 48. Begynte på hormonplaster da jeg var 49, og angrer ikke! Sliter litt med mellomblødninger og har prøvd ut litt forskjellig med naturlig progersteron (i tillegg til plaster), og går nå på kontimuerlig progesteron for å slippe blødninger. Men det funker vel ikke helt enda, men skal holde ut noen mnd til for å se. (Det er litt det samme som med hormonspiral, at man kan få småblødninger de første mnd før det stabiliserer seg). Hetetokter forsvant omtrent på dagen, og det samme gjorde leddsmertene. Skulle ønske det hadde litt mer effekt på energi - har også prøvd testosteron, uten at jeg merket det helt store. Anonymkode: 72691...d4d
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #14 Skrevet 15. juli 2024 Noen prøvd femarelle? Kjøpes på helsekost. Anonymkode: 97874...5a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå