Gå til innhold

Sveriges justisminister innrømmer problemene med innvandring og kriminalitet. - Vi skulle handlet for 10-15 år siden

Gjertrud von Knäbe

Anbefalte innlegg

God artikkel i selveste Dagbladet i dag.

I 2014 oppfordret Fredrik Reinfeldt, daværende statsminister fra Moderaterna, svenskene til å "öppna era hjärtan" for å ta imot flere flyktninger i sin mest kjente tale. Nå har tonen i den svenske debatten endret seg drastisk. Ulf Kristersson, dagens statsminister fra Moderaterna, uttalte i valgkampen i 2021 at innvandringen hadde blitt en belastning for Sverige, og han fremhevet æresvold, sosiale problemer og kriminalitet som konsekvenser.

Justisminister Strömmer sier bl.a. "Sverige rammes av systemtruende kriminalitet", "utenlandske kriminelle infiltrerer politiet og samfunnet", og innrømmer "vi skulle handlet for 10-15 år siden".

Vi er mange som har advart om dette lenge, men stort sett blitt møtt med anklager om rasisme og det som verre er. Sylvi Listhaug ble latterliggjort når hun besøke Sverige i 2017 og snakket om "svenske tilstander". Kanskje det nå endelig har blitt stuerent å debattere dette åpent?  

https://www.dagbladet.no/nyheter/kriminelle-infiltrerer-politiet-og-samfunnet/81413575

Endret av Gjertrud von Knäbe
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men Moderaterna er vel for å få inn mer innvandring, eller har de endret dette?

Jeg mener det bør være mulig å ha en åpen debatt rundt dette, uten at man skal få «ekstreme ord» slengt etter seg. Frykter nok at det dessverre begynner å bli litt for sent, for man ser nok ikke konsekvensene av denne politikken før fort 20-30 år senere slik det er blitt tatt opp i debatter tidligere.. Fint å få belyst å kunne debattere dette på en saklig måte :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetjinta skrev (2 timer siden):

Men Moderaterna er vel for å få inn mer innvandring, eller har de endret dette?

Jeg mener det bør være mulig å ha en åpen debatt rundt dette, uten at man skal få «ekstreme ord» slengt etter seg. Frykter nok at det dessverre begynner å bli litt for sent, for man ser nok ikke konsekvensene av denne politikken før fort 20-30 år senere slik det er blitt tatt opp i debatter tidligere.. Fint å få belyst å kunne debattere dette på en saklig måte :) 

Moderaterne ønsker en mer restriktiv asylpolitikk og har støttet innstrammingene etter flyktningkrisen i 2015.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at en innrømmer dette nå, selv om det kommer et tiår eller to for sent. Samtidig har en jo over tid motarbeidet de som pekte på og advarte mot problemene og forsøkt å stenge dem ute fra det gode selskap, og konsekvensene den voldsomme innvandringen vil ha for Sverige har en allerede påtatt seg. Den vanvittige grove kriminaliteten og gjengenes kontroll som mange svensker nå er tvunget til å leve med og under er en side av det. De enorme utgiftene det medfører og som går på bekostning av minstepensjonister, barnefamilier, syke osv. er en annen. I sum er det svært store skader og menneskelige konsekvenser en har påført svensker og det svenske samfunnet. 

Jeg lurer på om dette vil få noen konsekvenser for de "skyldige". Det er bra vi har et tilgivende samfunn som ikke kaster folk i fengsel eller tar fra dem det de eier for å ta feil, men jeg tenker jo at tilliten til de som gjennom årtier kjempet med nebb og klør, og til dels ufine midler, for noe "alle" nå erkjenner at var svært galt bør være temmelig lav. En kunne kanskje tenke at jobbmulighetene, taletiden og posisjonen til disse ble deretter, men det er kanskje for mye å forvente? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er der nå at jeg ikke syntes synd i svenskenes situasjon. Ikke den delen av det svenske folk som har skreket høyt om dette i 30 år, men til resten av nikkedukkene i landet som åpent har ønsket ulvepakket inn i landet, dere fortjener dette! Nå får de betalt for en hodeløs og sinnsyyyyyk innvandringspolitikk. Uopprettelige skader for evig og alltid! "Hva var det jeg sa" har aldri vært så deilig å rope! Flertallet av det svenske folket har stempt disse udugelige pampene til å styre landet i flere tiår. Nå må de ta ansvaret for galskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (13 timer siden):

Jeg er der nå at jeg ikke syntes synd i svenskenes situasjon. Ikke den delen av det svenske folk som har skreket høyt om dette i 30 år, men til resten av nikkedukkene i landet som åpent har ønsket ulvepakket inn i landet, dere fortjener dette! Nå får de betalt for en hodeløs og sinnsyyyyyk innvandringspolitikk. Uopprettelige skader for evig og alltid! "Hva var det jeg sa" har aldri vært så deilig å rope! Flertallet av det svenske folket har stempt disse udugelige pampene til å styre landet i flere tiår. Nå må de ta ansvaret for galskapen.

Det kan du si, men en bør huske at disse svenskene antagelig bare har ment godt og hatt gode intensjoner. Svenskene ble tross alt bedt om å ‘åpne sine hjerter’ samtidig som informasjonen de fikk gjennom ‘troverdige’ nyhetsmedier var misvisende og mangelfull, og de som varslet ble avfeid som rasister. Jeg tror også skalaene på ‘vanviddet’ er så stort at det for mange fremstod utenkelig at et mer eller mindre samlet korps av politikere, journalister samt andre ‘menere’ og maktmennesker kunne ta så feil. 

For egen del gir det ingen glede å ha fått rett. Tvert imot er det trist å se velmenende mennesker ødelegge for seg selv, og de fulle konsekvensene av hva svenskene har påtatt seg har vi kanskje enda ikke sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...