Gå til innhold

Flytte fra Bergen til Kongsberg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring fra å bo i Kongsberg? Pga jobb må familien, med tre barn fra  3-11 år, flytte til Kongsberg. Ble ikke overlykkelig av denne nyheten, men kanskje er det bare av uvitenhet. Kongsberg har jeg kun kjørt forbi på vei til Oslo.. Noen som har noen gode ord til en vestlending om denne byen? Jeg har også hørt rykter om den forferdelige hjortelusflua. At de er så mange og plagsomme at dette er et problem 😂 Elsker friluft, så det ser jeg som positivt med Kongsberg. Hvis det ikke er for mye plagsomme kryp som gjør opplevelsen vond (hørt rykter fra venner i Oslo om at hjortelusflua gjør det virkelig utrivelig). 

Er det områder som er finere, eller mer barnevennlige enn andre? 

Er det veldig mye vinter? Kort sommer? Jeg dyrker en del grønnsaker mm, og på Vestlandet har vi jo en lang sesong.. 

Vi driver med hest, så er det fine og tilgjengelige områder for dette i skogen/utmark? 

Noe kult ved byen, som kan få meg over på positive tanker? 

Anonymkode: 94a86...2b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får i alle fall mye bedre vær. 

Anonymkode: e7304...191

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor være anonym når du spør om tur og værforhold i en av landets storbyer?

Jeg har ikke bodd i Kongsberg selv men det er en fin beliggenhet for turer både sommer og vinter. 
I tillegg er det en stor utvikling i teknologipakken de kommende årene så alle forventer at byen vil bli løftet på flere vis.

Det er mange gårder i nærområdet og mange som driver med hest. 

Endret av Warg
  • Liker 1
Skrevet

Det er helt sant! Ingen grunn til å være anonym 😊 

Ja, har absolutt tro på å få se sola litt mer. Og så er det bare 1 time og 15 min til Oslo (hvor jeg har en del venner). 

Litt redd for at mindre plasser ikke er så inkluderende. Vil barna bli møtt på en positiv måte, selv med annen dialekt osv osv. Tenker nok litt vel mye, etter dette ble en realitet. 

AnonymBruker
Skrevet

Født og oppvokst, men bor ikke der nå. En nydelig plass å vokse opp 😍 Hjortelusflue visste jeg oppriktig talt ikke at var en greie 😅 Mange har flotte hager i Kongsberg, og får du plass til drivhus, kan du kompensere for en noe kortere vekstsesong.

Mer internasjonalt miljø enn byens størrelse skulle tilsi pga næringsparken. Jeg vil tro dine barn blir godt mottatt.

Anonymkode: 5e627...163

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oppvokst på Kongsberg og lengter hjem. Veldig internasjonal og forsåvidt variert nasjonal, så dere blir ikke alene som bergensere. Har ila mine 38 år som beboende og besøkende aldri sett snurten av ei hjortelusflue (aldri sett den rundt Oslo heller) men jeg tror dessverre det er like før flåtten gjør sitt inntog. Fantastisk fine turmuligheter både sommer og vinter, og kort vei til kysten. Gode, tydelige sesonger som regel, med varme, nydelige sommere og kalde, snørike vintre, samt høst og vår som kanskje ikke er like sexy.. gode barnehager og skoler. Anbefaler at dere forsøker å bosette dere med tilknytning til Gamlegrendåsen, Raumyr eller madsebakken skoler. Kongsgårdsmoen et også en fin og god skole, men det er mye mindre sentralt. 

Jeg tror dere kommer til å trives på Kongsberg. Har et vennepar fra studietida med null tilknytning til Kongsberg som bare skulle bo der i tre-fire år. De har bodd der i snart femten år og har ingen planer om å flytte på seg. 

Anonymkode: c3644...fa4

• Liker 1
Skrevet

Kongsberg er en liten by med litt storbypreg. Mye som skjer der både innen idrett og kultur. Internasjonal skole har de og og jazzfestivalen. Flotte forhold for vinteridrett(det er det ikke i Bergen) og kort vei både til kysten, vestfoldbyene og hovedstaden, og til Sverige via Oslofjordtunellen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Noen som har erfaring fra å bo i Kongsberg? Pga jobb må familien, med tre barn fra  3-11 år, flytte til Kongsberg. Ble ikke overlykkelig av denne nyheten, men kanskje er det bare av uvitenhet. Kongsberg har jeg kun kjørt forbi på vei til Oslo.. Noen som har noen gode ord til en vestlending om denne byen? Jeg har også hørt rykter om den forferdelige hjortelusflua. At de er så mange og plagsomme at dette er et problem 😂 Elsker friluft, så det ser jeg som positivt med Kongsberg. Hvis det ikke er for mye plagsomme kryp som gjør opplevelsen vond (hørt rykter fra venner i Oslo om at hjortelusflua gjør det virkelig utrivelig). 

Er det områder som er finere, eller mer barnevennlige enn andre? 

Er det veldig mye vinter? Kort sommer? Jeg dyrker en del grønnsaker mm, og på Vestlandet har vi jo en lang sesong.. 

Vi driver med hest, så er det fine og tilgjengelige områder for dette i skogen/utmark? 

Noe kult ved byen, som kan få meg over på positive tanker? 

Anonymkode: 94a86...2b1

Jeg bor i Kongsberg og trives godt. Jeg er også bergenser, så vi er litt i samme båt 😄

Hjortelusflua finnes ja, men jeg synes ikke den er så plagsom. Så lenge man tar sine forholdsregler 😊

Jeg bor nært sentrum og trives med det. Det er mange fine områder i byen, men jeg er ikke så kjent at det er noen jeg vil anbefale foran andre. Jeg tenker man må ta seg en runde rundt og kikke 😊

Vi har mye vinter ja og den er til tider ganske snørik. I år f.eks hadde vi MYE snø, så det føltes som at vinteren aldri skulle ta slutt 😩 Men i tillegg er vår, sommer og høst ganske stabile værmessig 😊 

Det Kongsberg er mest kjent for er vel jazzfestivalen og industri. Førstnevnte samler ofte mye folk og er populært 😊 Varer ca. 1 uke 😊 

Jeg har ikke bodd her mer enn 3 år, men trives godt 😊 Du kan gjerne sende meg en pm, om du ønsker å vite litt mer. Evt. bli litt kjent 😊 Det er opp til deg 😊

AnonymBruker
Skrevet

Myye tøffere og kaldere/lengre vintre, men somrene er finere om enn kortere.  Tørt østlandsk innlandsklima, totalt forskjellig fra fuktig Vestlandsklima.

11 år, er en tøff alder å skifte miljø og landsdel/dialekt.

Anonymkode: 76130...bd1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 22.05):

Du får i alle fall mye bedre vær. 

Anonymkode: e7304...191

Kaldere vinter og senere vår. Men generelt bedre ja.

Anonymkode: c4d00...68b

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet til Kongsberg for å gå på skole og over 20 år senere er jeg her enda! Jeg synes byen er helt topp. Det kan være stille perioder, spesielt når Jazzen er ferdig, men det kommer litt an på hva man er interessert i. Om vinteren er det flott skianlegg i Funkelia, om sommeren er det flotte turområder i skog og fjell.

Det er et ganske aktivt hestemiljø i byen så ikke noe problem å holde på med hest her!

For barn/unge er det også mange ulike sportsaktiviteter å være nysgjerrig på! KIF, Skirm og Bergkameratene er blant de som organiserer idretter og aktiviteter.

Det er for tiden diskusjon rundt skolestrukturen så ville kanskje satt meg litt inn i hvilke skolekrets det kan være lurt å bosette seg i. Du finner mye om denne diskusjonen på lokalavisa Laagendalsposten. Selv har jeg barn ved den internasjonale skolen og kan varmt anbefale den!

Anonymkode: 28591...ca5

AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til friluftsliv er Kongsberg perfekt sted. Mye skog, trenger ikke å dra langt for å gå topptur. Jeg har ikke vært plaget av hjortelusa. En og annen har kommet. Samme med flåtten. Skavanger, madsebakken, gamlegrendsåsen  og raumyr er fine områder. Jeg ville ha styrt unna å bosette meg i skolekretsen til wennersborg siden skolen muligens skal legges ned. Sånn mtp unødvendig skolebytter for barna deres. Kongsberg har hard vinter som kan være lang. I år var den ekstrem. Sommerene pleier å være gode, våren starter noe sent enn ellers i østlandet. Kongsberg ligger med fjell på begge sider, så det blir varmt når det er varmt. 

jeg liker å bo her siden det er kort vei til det meste. Bor man i ett av bo områdene rundt sentrumskjernen, er det enkelt å gå til og fra. Eller sykle. Busstilbudet eksisterer, men det er dessverre veldig dårlig i helgene. Anbefaler å ha en bil. 

Man har det meste i Kongsberg, ellers tar det 45 min med bil til Drammen, toget tar ca 1 time. Ikea er litt over en time unna, Oslo ca 1,5t hvis jeg ikke husker helt feil. Toget går Kongsberg-Eidsvoll, altså forbi Gardermoen og Oslo. 

ellers vil jeg trekke frem at det er ett veldig fint sted og bo. Ut i fra hva du ts har skrevet, så ville jeg ikke ha sett mørkt på å flytte hit. 

ps. Jeg er også innflytter 😊

Anonymkode: 78d8a...e17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...