AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #1 Skrevet 18. mai 2024 Har en på 2 år og 2 mnd, som noen ganger er helt umulig å legge. Ettersom vi samsover ha jeg alltid lagt meg med barnet og livet der og annet til det sovner, men noen ganger bare tøyser det rundt, biter meg i ansiktet og slå, ler og synes det er kjempe gøy. Jeg får oppriktig veldig vondt og sår av bitingen, så jeg lar det ikke holde på. Sier nei og at jeg får vondt, flytter barnet. Gje tar, rolig og bestemt. Noen ganger her mer sint når barnet hogger tenna i meg. Men det gir seg ikke, hva skal jeg gjøre, hvis jeg går ut av rommet følger bar et bare etter og det har aldri sovet alene så ville blitt veldig redd om jeg forsvant og lukket døren til rommet. Jeg trenger sårt råd. Skal sies at på dagtid er barnet mye roligere og tar lettere beskjeder. Men tester selvfølgelig grenser ved å noen ganger gjøre ting det vet de ikke skal, eks kaste ting i gulvet. Anonymkode: 65436...19d
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #2 Skrevet 18. mai 2024 Les den lille kaninen som så gjerne ville sove til barnet. Anonymkode: bef76...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #3 Skrevet 18. mai 2024 Sett på nattlampe eller koselig belysning. Vi bruker faktisk kubbelys. Sett deg ned med en bok og les høyt og si at barnet kan leke, mamma leser. Si barnet kan legge seg når hun er klar. Ungen kommer til å bli trøtt av seg selv, går da til sengen. Da synges nattasang. Anonymkode: 07be2...836
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #4 Skrevet 18. mai 2024 Dere må bare begynne å øve. Har barnet egen seng og eget rom? Begynn med å få barnet over i egen seng, snakk om det på dagtid, i fredstid, og begynn å øv. Det tar tid. Anonymkode: 0cb62...16c 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #5 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sett på nattlampe eller koselig belysning. Vi bruker faktisk kubbelys. Sett deg ned med en bok og les høyt og si at barnet kan leke, mamma leser. Si barnet kan legge seg når hun er klar. Ungen kommer til å bli trøtt av seg selv, går da til sengen. Da synges nattasang. Anonymkode: 07be2...836 Skal prøve dette neste gang😊 I går la jeg barnet 18.30 og det sovnet ikke før 20.30. Anonymkode: 65436...19d
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #6 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dere må bare begynne å øve. Har barnet egen seng og eget rom? Begynn med å få barnet over i egen seng, snakk om det på dagtid, i fredstid, og begynn å øv. Det tar tid. Anonymkode: 0cb62...16c Da må jeg vel avvenne ammingen først? Ammer fortsatt i søvn kveld og ca 2 ganger til før morgenen. Anonymkode: 65436...19d
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #7 Skrevet 18. mai 2024 Her må barnet ligge i egen seng, hvis ikke blir det bare kaos. Kan bruke flere timer på å tulle om hen deler seng med meg når hen skal sove. Men i egen sprinkelseng så går det fort, men det tok tid å øve på det. I sprinkelsenga får de faktiske rammer for hva som går an å gjøre, og min trenger det. Alle er selvsagt ulike. Her sitter jeg og holder i hånda og synger til hen sovner, det tar bare 10 minutter som regel. Men jeg er streng på at jeg slutter å synge eller holde i hånda hvis hen tuller rundt. Da sier jeg at jeg sittet og venter til hen er klar, og overser hen for det meste. Bruker en rolig sløv stemme. Vi har øvd litt på at hen skal sovne alene, i perioder det har tatt mer enn 20-30 min å sovne. Det er en sykt frustrerende prosess, men man må gjennom det om man ønsker forandring. Da er det bare å bære dem tilbake i senga og si at nå skal du sove. Det blir 50-60 runder med dette i starten. Om de gråter mye er det greit å ta det gradvis å være i rommet slik at de ikke er utrygge. Men man må forvente protester, og at det krever myyye, regne med å bruke flere timer hver kveld med gråting eller protester. Anonymkode: 04f09...e22 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #8 Skrevet 18. mai 2024 Jaja, når en gang har begynt med denne samsovingen så får en svi for det når en vil at barnet skal bli selvstendig. Anonymkode: 643d4...6c7 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #9 Skrevet 18. mai 2024 Vår toåring slår og biter og tøyser bare når han er forbi overtrøtt. Kan det være derfor? Anonymkode: 2249f...752 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #10 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vår toåring slår og biter og tøyser bare når han er forbi overtrøtt. Kan det være derfor? Anonymkode: 2249f...752 Jeg tenkte på det, men barnet ble ikke lagt senere enn vanlig og sov like lenge til samme tid på dagen som det pleier. Anonymkode: 65436...19d
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #11 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jaja, når en gang har begynt med denne samsovingen så får en svi for det når en vil at barnet skal bli selvstendig. Anonymkode: 643d4...6c7 Det var ikke noe vi begynte med, det var den eneste måte det nyfødte barnet sluttet å gråte og sovnet på. Anonymkode: 65436...19d 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #12 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jaja, når en gang har begynt med denne samsovingen så får en svi for det når en vil at barnet skal bli selvstendig. Anonymkode: 643d4...6c7 Slutt a Anonymkode: 2249f...752 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #13 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jaja, når en gang har begynt med denne samsovingen så får en svi for det når en vil at barnet skal bli selvstendig. Anonymkode: 643d4...6c7 Det er ikke min erfaring Anonymkode: fa44f...2b4 2
Kmff20 Skrevet 18. mai 2024 #14 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jaja, når en gang har begynt med denne samsovingen så får en svi for det når en vil at barnet skal bli selvstendig. Anonymkode: 643d4...6c7 For en utdatert og feilaktig ting å si. Her avslører du deg i mangel på kunnskap om barns utvikling. Ts, ikke hør på slike troll som prøver å shame foreldre som trygger barna sine. Samsoving er det mest naturlige som finnes. 4 2 1
Regnbuefisk Skrevet 18. mai 2024 #15 Skrevet 18. mai 2024 Tror det er veldig vanlig i den alderen. Vi er akkurat i samme fase med barn nr to nå🙈 Han har ikke noe problem med å sovne alene, det har han gjort lenge. Men det hjelper jo ikke når det virker som det klør i hele kroppen, og han spretter ut av senga 5000 ganger så fort vi forlater rommet. Vi har kuttet ned på dagsovingen, det hjelper. Da er han trøttere om kvelden, og finner lettere roen. Vi har også tatt vogna inn på rommet av og til og latt han sovne der. Det funker veldig fint siden det fjerner "fristelsen" til å løpe rundt. Merker det er lettere å ikke stresse så mye med det denne gangen. Vet at han kommer til å roe seg igjen etter hvert uansett 😊 Eldstemann var forøvrig mer lik din, og vil fremdeles virkelig ikke sovne alene. Synes leggingen med han er kjempekos - vi leser en stund, synger og prater litt, også ligger jeg med han 5-15 min til han sovner. Får av og til verdens søteste, søvnige "mammaaa" akkurat i det han sovner 🥰 han sover natta gjennom i sin egen seng etter det.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #16 Skrevet 18. mai 2024 Regnbuefisk skrev (11 minutter siden): Tror det er veldig vanlig i den alderen. Vi er akkurat i samme fase med barn nr to nå🙈 Han har ikke noe problem med å sovne alene, det har han gjort lenge. Men det hjelper jo ikke når det virker som det klør i hele kroppen, og han spretter ut av senga 5000 ganger så fort vi forlater rommet. Vi har kuttet ned på dagsovingen, det hjelper. Da er han trøttere om kvelden, og finner lettere roen. Vi har også tatt vogna inn på rommet av og til og latt han sovne der. Det funker veldig fint siden det fjerner "fristelsen" til å løpe rundt. Merker det er lettere å ikke stresse så mye med det denne gangen. Vet at han kommer til å roe seg igjen etter hvert uansett 😊 Eldstemann var forøvrig mer lik din, og vil fremdeles virkelig ikke sovne alene. Synes leggingen med han er kjempekos - vi leser en stund, synger og prater litt, også ligger jeg med han 5-15 min til han sovner. Får av og til verdens søteste, søvnige "mammaaa" akkurat i det han sovner 🥰 han sover natta gjennom i sin egen seng etter det. Hvor lenge sover din på dagtid? Selv de gangene barnet ikke tøyser, men legger seg, så tar det fra 30-60 min før det sovner. Anonymkode: 65436...19d
Regnbuefisk Skrevet 18. mai 2024 #17 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvor lenge sover din på dagtid? Selv de gangene barnet ikke tøyser, men legger seg, så tar det fra 30-60 min før det sovner. Anonymkode: 65436...19d Vi vekker han etter 1-1,5 timer litt avhengig av dagsformen. Synes 30 min legging høres bra ut jeg da 😛 jeg bruker ofte såpass lang tid på å sovne selv
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #18 Skrevet 18. mai 2024 Regnbuefisk skrev (12 minutter siden): Vi vekker han etter 1-1,5 timer litt avhengig av dagsformen. Synes 30 min legging høres bra ut jeg da 😛 jeg bruker ofte såpass lang tid på å sovne selv Ja, men 30 min er de gangene jeg er heldig med leggingen😅 Anonymkode: 65436...19d
Regnbuefisk Skrevet 18. mai 2024 #19 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, men 30 min er de gangene jeg er heldig med leggingen😅 Anonymkode: 65436...19d Haha ja ikke alltid man treffer like bra dessverre. Prøv å bare leve med kaoset en stund, det kommer til å gå over! Alle barn ønsker å sove når de er trøtte, det føles godt i kroppen. Men det kan ta tid å lære seg å slappe av 🙈 Jeg ville satt veldig klare grenser for biting og slåing da. Særlig biting gjør jo så vilt vondt! Hold barnet på en armlengdes avstand, så han ikke kan bite. Gå ut av sengen hvis han likevel fortsetter å prøve. Jeg synes absolutt det er lov å være streng ang dette. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #20 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her må barnet ligge i egen seng, hvis ikke blir det bare kaos. Kan bruke flere timer på å tulle om hen deler seng med meg når hen skal sove. Men i egen sprinkelseng så går det fort, men det tok tid å øve på det. I sprinkelsenga får de faktiske rammer for hva som går an å gjøre, og min trenger det. Alle er selvsagt ulike. Her sitter jeg og holder i hånda og synger til hen sovner, det tar bare 10 minutter som regel. Men jeg er streng på at jeg slutter å synge eller holde i hånda hvis hen tuller rundt. Da sier jeg at jeg sittet og venter til hen er klar, og overser hen for det meste. Bruker en rolig sløv stemme. Vi har øvd litt på at hen skal sovne alene, i perioder det har tatt mer enn 20-30 min å sovne. Det er en sykt frustrerende prosess, men man må gjennom det om man ønsker forandring. Da er det bare å bære dem tilbake i senga og si at nå skal du sove. Det blir 50-60 runder med dette i starten. Om de gråter mye er det greit å ta det gradvis å være i rommet slik at de ikke er utrygge. Men man må forvente protester, og at det krever myyye, regne med å bruke flere timer hver kveld med gråting eller protester. Anonymkode: 04f09...e22 Dette var fornuftig og modent! Anonymkode: 642b8...970
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå