Gå til innhold

Hvor alvorlig skal det være før man blir oppsagt fra en jobb? Noen som har eksempler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor alvorlig skal det være for man blir oppsagt fra en jobb?

Jeg ønsker ikke legge ut for mye informasjon, men jeg kan si såpass at noen i min omgangskrets har blitt sagt opp grunnet enten en eller flere hendelser eventuelt oppførsel over lengre tid. Vedkommende har ikke fortalt noe om begrunnelsen for oppsigelsen. Så jeg lurer jo veldig på hva som kan ha vært grunnen til at vedkommende har blitt oppsagt ettersom jeg har forstått det slik at det skal veldig mye til for å faktisk bli oppsagt fra en jobb der i blant mange advarsler med mindre grunnen til oppsigelse er veldig alvorlig.

Anonymkode: f2eae...a25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer kanskje litt an på jobben, en sykepleier som stjeler medikamenter eller en lærer som forgriper seg på en elev vil bli oppsagt umiddelbart, liksom. Å komme full eller ruset på jobb er vel oppsigelsesgrunn? Stjele fra kassa? 

Anonymkode: d6a64...be2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiller det noen rolle? Vedkommende vil åpenbart ikke fortelle om det. Nysgjerrigper!

Anonymkode: 3bde9...a60

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner til sendte nudes av seg selv til nye kolleger sin første uke. Det gjorde jobben iallfall!😂

Anonymkode: f8ac3...c44

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det er veldig alvorlig som rus, spill eller ulovlige ting, så får man vel muntlig og skriftlig advarsel først. 

Anonymkode: b5531...692

AnonymBruker
Skrevet

Min kollega ble sagt opp fordi hun ikke klarte å utføre oppgaver til rett tid og heller satt med mobilen. 

Anonymkode: 086a2...710

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han var full og ubehagelig mot kunder på jobbreiser, samt besøkte bordeller.

Anonymkode: 47bca...ad2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Spiller det noen rolle? Vedkommende vil åpenbart ikke fortelle om det. Nysgjerrigper!

Anonymkode: 3bde9...a60

Hold nå kjeft, og la folk være nysgjerrige!

Anonymkode: f46a7...d15

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det sikkerhets relatert (slik at det er fare for egen eller andres helse) er det avskjedigelse hos oss.

om det er vanlig oppsigelse kan det være: dårlig utført jobb, mobbing/trakassering, hærverk, ikke møte opp til avtalt tid,dårlig kundebehandling etc.

om det gjelder slike ting er det først et møte med muntelig advarselm deretter skriftlig og til slutt oppsigelse. Disse stegene går det som regel 2-4 uker mellom slik at den det gjelder skal få en sjanse til å skjerpe seg.

De fleste gjør dette, men 1 av 5 er så sløve at de ikke tar signalet etter advarslene og bli sagt opp.

Anonymkode: 9c262...d7f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En kollega av meg fikk sparken fordi hun var syk til tidligvakt, men la ut bilder av at hun var på ridestevne og vant med hesten sin. Ridestevne var på ettermiddagen og startet ca 2 timer etter hun skulle avsluttet sin tidligvakt.

En annen ble tatt i narkokontroll. Han hadde ikke narkotika på seg eller var ruset, men hunden gjorde utslag. Endte med rassia hjemme hos han og der fant de narkotika.

En tredje fikk sparken fordi han kom for sent på jobb og dro tidligere hjem. Da dette gikk utover oss andre ble han konfrontert med dette av sjefen. Sjefen spurte hvordan dette kunne ha seg og svaret han fikk var at den ansatte bestemte selv når han ville jobbe. Arbeidsgiver burde bare være fornøyd med at han jobbet noen timer den dagen. Sparken på flekken over tlf.

Anonymkode: a38e0...fa2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Våken nattvak på aldershjem vi fersket sovende litt for mange ganger. Hun fikk sine advarsler og så sparken.

Anonymkode: 602bc...f44

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte si opp en som brøt taushetsplikten han hadde signert på ved å dele innside-informasjon med konkurrerende virksomhet. 

Anonymkode: 81906...dce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En kollega av meg fikk sparken for trakassering av en annen kollega. Og gjorde ikke jobben sin. Vi måtte rette opp etterpå.  

Anonymkode: 56eb2...48f

AnonymBruker
Skrevet

Var med å si opp en ansatt som til stadighet hadde ugyldig fravær. Vedkommende fikk sine varsler og alt det der. Ingen forbedring og dermed oppsigelse. 

Anonymkode: 8e2d9...f07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan i alle fall komme med en lang liste over ting som IKKE har ført til oppsigelse blant kolleger… 😵‍💫

Anonymkode: 01b91...868

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ansatt som underslo. Måtte gå noen dager erter det ble oppdaget, etter å ha signert dokumentasjon på underslaget. 

Anonymkode: 7246b...5fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Han var full og ubehagelig mot kunder på jobbreiser, samt besøkte bordeller.

Anonymkode: 47bca...ad2

Skal nok mer til, da var han i tilfelle ikke organisert.

Anonymkode: 9ac0d...9cf

AnonymBruker
Skrevet

Tror også man bør huske på at oppsigelse er noe flytende.  I mange tilfeller så blir man ikke formelt oppsagt, men får beskjed om at om man ikke slutter frivillig så vil arbeidsgiveren enten si deg opp eller gjøre det så ubehagelig for deg at du til slutt slutter og da med dårlige referanser. Om man slutter frivillig kan en del av sluttpakken være at man får gode referanser og at arbeidsgiveren ikke sier noe om det du gjorde. 

Men siden du ønsker historier om folk som har blitt oppsagt. En venn av meg drev med regnskap og jukset med regnskapene for å skjule feil han hadde gjort. Dette hadde han gjort i lang tid og til slutt ble feilene så store at de ikke lenger gikk an å skjule og han ble tatt.  Han mistet jobben. 

Anonymkode: db3ce...a5a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nattevakt var full da vi skulle ha overlapping. Ble dobbelvakt på meg og sparken umiddelbart på vedkommende når jeg ringte sjefen for å informere.

Anonymkode: e82d6...123

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sagt opp folk pga ureglementert fravær/forsentkomming og selv LO-advokaten skjønte saken ville stå seg. Den egentlige årsaken var jo langt mer alvorlig, men tyngre å dokumentere.

Har også sagt opp en pga brudd på AKAN-avtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...