Gå til innhold

Er vi en kreftfamilie? Hvem er neste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mistet tre av fire besteforeldre til kreft. Sistemann lever enda. Mistet mamma til lungekreft, pappa har hatt kreft i blære og nyre, og nå lymfe og hjerne. Føler det virkelig er nok nå.. Nå begynner jeg å bli bekymret for hvem som er neste. Jeg? Søsken? Eller enda verre - noen av barna? 

Er det virkelig sånn at noen familier faktisk bare er så uheldige, og at det bare er tilfeldig?

Mener å ha lest noe om at enkelte krefttyper kan være arvelig, men her har det jo vært hummer og kanari..

Anonymkode: 36c0a...ef2

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi lot oss teste fordi det var opphopning av kreft på mammas side av familien. Ble henvist til medisinsk genetikk og tok en blodprøve. Vi hadde ikke noen av de kjente arvelige krefttypene. Da står vi igjen med alternativene at det kan være tilfeldig eller at det kan være noe arvelig som har med kreft å gjøre i vår familie som ikke er identifisert og står på listen over arvelige typer (ennå). Synes likevel det var greit å få tatt testen, fikk veldig god veiledning av legene på avdelingen og svar på mange av spørsmålene jeg hadde. 

Anonymkode: 4c58c...53b

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på alder.. Men kreft er ikke uvanlig jo eldre vi blir... 

Begge mine foreldre har hatt kreft.

Ts livmorshalsprøve hyppig og undersøk bryster jevnlig. Det er det beste for å unngå langkommen kreft

Anonymkode: 4a0b2...8ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1 av 3 får kreft før man er 70 år. 

Anonymkode: 86e8f...ffa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...