AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #1 Skrevet 18. mai 2024 Jeg er normalvektig, trener jevnlig og går på tur flere ganger i uken. Folk tror jeg er "sunn". Men det er langt fra sannheten. Jeg spiser mengder med snop, is, og chips nesten daglig. Snuser mye og drikker alkohol flere ganger i månedeni. Føler jeg rett og slett lever på løgn. Min beste venninne er mye kraftigere enn meg og har nok en "for høy bmi". Samtidig lever hun så mye sunnere enn meg. Hun lager mat fra bunnen, styrer unna ultraprosessert mat i hverdagen og verken røyker snuser eller drikker alkohol. Vi trener mye sammen og hun er veldig aktiv. I går var vi sammen på et 17.mai arrangementet og hun unnet seg en kroneis. En eldre mann som satt på samme bord som oss sa rett ut at det så ut som hun spist mange nok is allerede. Han sa dette på en humoristisk måte, men jeg så at venninnene min ble ganske såret ☹️ satt igjen med en følelse av den kommentaren heller burde vært rettet mot meg og ikke henne. Ingen bryr seg om hva jeg spiser eller drikker. Men føler meg så "ekkel" på innsiden. Tenk om folk hadde sett hva jeg putter i meg på daglig basis. Jeg deler en del treningbilder og turbilder på insta. Får hyggelige tilbakemeldinger, men det gjør så vondt å vite at det bildet andre har av meg er en blank løgn. Er også litt redd for å utvikle diabetes. I dag har jeg kun spist is, brownie og litt jordbær (rester fra i går). Jeg skammer meg så mye. Jeg hater å bruke tid på å lage mat, spesielt hvis man skal lage mat fra bunnen av. Noen som har gode råd for å klare å spise sunnere? Jeg kan en del om kosthold. jeg følger mange fitness og trenings profiler på tiktok og insta. Men har ikke motivasjon til å lage mat som tar tid. Hater også proteintilsatte produkter som yt og propud. Anonymkode: 4a327...f12 1
isw Skrevet 18. mai 2024 #2 Skrevet 18. mai 2024 Det er forskjell på et helsefremmende kosthold og et vektreduserende kosthold. Angående vekt, så er dette ren matte. Inntar du ikke flere kalorier enn du bruker, så legger du ikke på deg. Uavhengig av om kaloriene kommer fra øl og potetgull, eller grønnsaker og mager fisk. Men det er nok lurt å snakke med f.eks en ernæringsfysiolog for å få et mer helsefremmende kosthold. Start hos fastlegen og få tatt noen blodprøver for å se om du har mangler eller f.eks høyt kolesterol eller blodsukker. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #3 Skrevet 18. mai 2024 isw skrev (26 minutter siden): Det er forskjell på et helsefremmende kosthold og et vektreduserende kosthold. Angående vekt, så er dette ren matte. Inntar du ikke flere kalorier enn du bruker, så legger du ikke på deg. Uavhengig av om kaloriene kommer fra øl og potetgull, eller grønnsaker og mager fisk. Men det er nok lurt å snakke med f.eks en ernæringsfysiolog for å få et mer helsefremmende kosthold. Start hos fastlegen og få tatt noen blodprøver for å se om du har mangler eller f.eks høyt kolesterol eller blodsukker. Det skal jeg gjøre. Skammer meg bare så mye at det vil bli vanskelig å være helt ærlig med legen i forhold hvor usunt kosthold jeg har. Jeg har også tenkt at jeg ikke vil få hjelp siden jeg ikke har noen sykdommer eller overvekt. Kan hvem som helst med dårlig kosthold få henvisning til ernæringsfysiolog? 🤔 Anonymkode: 4a327...f12
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #4 Skrevet 18. mai 2024 Han mannen som var frekk mot venninnen din er en skikkelig dust! Skjønner godt at hun ble lei seg. Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver. Jeg er aktiv og slank, men spiser uhørte mengder søtsaker. Var på butikken i dag og siklet på en 6-pakk sandwich-is, men kunne ikke kjøpe den for da ville jeg ha spist alle 6. På 2 timer. Endte med å kjøpe to småis til dobbel pris. Vondt å føle at man overspiser. Anonymkode: 7aa39...e10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #5 Skrevet 18. mai 2024 Dette kan du egentlig fikse selv om du bestemmer deg. Du sier jo at "du kan en del om kosthold" allerede, sannsynligvis nøyaktig det samme som det en ernæringsfysiolog vil fortelle deg. For det første så kan det neppe være så alvorlig som du tror når du er normalvektig, og har masse energi til å trene. Jeg har veid nesten av det dobbelte av det jeg veier nå, og da gikk det i STORE mengder av den maten du nevner. Det holdt ikke med litt is og brownies for å si det sånn. Begynn med ett måltid til dagen som er rikt på grønnsaker, rent kjøtt, ren fisk og noe karbo. Og begrens den søppelmaten til si 2 ganger i uken i starten. Gjør små grep hver dag. Du vet hva som skal til Anonymkode: a4fa1...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #6 Skrevet 18. mai 2024 Prøv kanskje å tenke på årsaken til at du spiser? Stress, Sukkeravhengig, avreagerer på angst, eller deprimert eller noe? Anonymkode: 082c3...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #7 Skrevet 18. mai 2024 Klarer du å bygge muskler når du spiser mye drittmat? Jeg prøver å spise sunne måltider, men spiser masse dritt innimellom og om kveldene. Er slank og folk tror jeg spiser bare salat, men saken er at jeg har forbrenning som er veldig høy. Har aldri telt kalorier. Anonymkode: c996b...a6e
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #8 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er normalvektig, trener jevnlig og går på tur flere ganger i uken. Folk tror jeg er "sunn". Men det er langt fra sannheten. Jeg spiser mengder med snop, is, og chips nesten daglig. Snuser mye og drikker alkohol flere ganger i månedeni. Føler jeg rett og slett lever på løgn. Min beste venninne er mye kraftigere enn meg og har nok en "for høy bmi". Samtidig lever hun så mye sunnere enn meg. Hun lager mat fra bunnen, styrer unna ultraprosessert mat i hverdagen og verken røyker snuser eller drikker alkohol. Vi trener mye sammen og hun er veldig aktiv. I går var vi sammen på et 17.mai arrangementet og hun unnet seg en kroneis. En eldre mann som satt på samme bord som oss sa rett ut at det så ut som hun spist mange nok is allerede. Han sa dette på en humoristisk måte, men jeg så at venninnene min ble ganske såret ☹️ satt igjen med en følelse av den kommentaren heller burde vært rettet mot meg og ikke henne. Ingen bryr seg om hva jeg spiser eller drikker. Men føler meg så "ekkel" på innsiden. Tenk om folk hadde sett hva jeg putter i meg på daglig basis. Jeg deler en del treningbilder og turbilder på insta. Får hyggelige tilbakemeldinger, men det gjør så vondt å vite at det bildet andre har av meg er en blank løgn. Er også litt redd for å utvikle diabetes. I dag har jeg kun spist is, brownie og litt jordbær (rester fra i går). Jeg skammer meg så mye. Jeg hater å bruke tid på å lage mat, spesielt hvis man skal lage mat fra bunnen av. Noen som har gode råd for å klare å spise sunnere? Jeg kan en del om kosthold. jeg følger mange fitness og trenings profiler på tiktok og insta. Men har ikke motivasjon til å lage mat som tar tid. Hater også proteintilsatte produkter som yt og propud. Anonymkode: 4a327...f12 Det trenger absolutt ikke ta lang tid eller kreve gode kokkekunnskaper for å lage sunn mat. Jeg skjønner du blir motløs av å se på fitnessfolk og influensere, men mange av dem jobber med mat og trening og har mye tid til å lage mat fra bunnen av. Jeg hater å bruke tid på å lage mat selv. Jeg vil ha det enkelt og raskt. Til frokost kan man spise grove brødskiver med sunt pålegg, knekkebrød med pålegg, havregryn, kjøleskapsgrøt osv. Tar ikke lang tid og er ikke avansert. Til middag: kjøp rent kjøtt, fisk eller kylling og varier tilbehøret. Ris, poteter, pasta, grønnsaker, salat osv… Følg tallerkenmodellen (google det) og velg varer som er merket med nøkkelhullet i butikken. Du trenger ikke spise proteinprodukter som yt o.l heller, det er masse god mat som inneholder mye proteiner. Bruk litt tid på å planlegge og handle inn for flere dager, da blir det enklere. Unngå å kjøpe inn søtsaker og andre usunne ting. Det er klart man spiser det når det er tilgjengelig. Kroppen craver jo raske karbohydrater når man er sliten og/eller sulten. Legg lista lavt og innfør nye rutiner og vaner gradvis. Bytt ut halvparten av det usunne i første omgang og gå gradvis over til mer og mer sunne varer. Og jo, det er lov å kose seg med usunne matvarer også, men begrens det til enkelte dager og tilpass mengden. Anonymkode: 66e80...0d7 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #9 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det skal jeg gjøre. Skammer meg bare så mye at det vil bli vanskelig å være helt ærlig med legen i forhold hvor usunt kosthold jeg har. Jeg har også tenkt at jeg ikke vil få hjelp siden jeg ikke har noen sykdommer eller overvekt. Kan hvem som helst med dårlig kosthold få henvisning til ernæringsfysiolog? 🤔 Anonymkode: 4a327...f12 Du, jeg ville bare si, ikke skam deg så veldig over det her. Det er usunn mat det er snakk om, du har ikke skadet eller drept noen, liksom. Det er greit hvis du synes det er littegrann flaut, men ikke skam deg. Folk flest er bare mennesker, alle har sine ting som de gjør som ikke er helt optimale eller perfekte. Anonymkode: 34aca...0c7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå