Gå til innhold

Fostervannsdiagnostikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk null respons på "Aktuelle saker", så jeg prøver her - for jeg syns saken er viktig og vil gjerne høre andres mening!

Cecilie Willoch mottok i dag Livsvernprisen for sitt engasjement for funksjonshemmedes verdi og rettigheter. Høres umiddelbart flott ut. Prisen deles ut av organisasjonen "Menneskeverd"

http://www.menneskeverd.org/nyheter/2006/F...sen%202006.html

Når man leser om organisasjonens engasjement MOT fostervannsdiagnostikk, abort, bioteknologi og definisjon av menneskeliv (Jfr. abort og stamcelleteknologi) blir det for meg helt feil å applaudere en type holdning som den "riktige".

Organisasjonenes begrunnelse for tildelingen baserer seg bla. på at Willoch arbeider for at funksjonshemmede barn og deres foreldre ikke skal bli møtt med pessimisme og det å bli sett på som en byrde - men derimot en ressurs. Essensen er så vidt jeg forstår respekt for liv og menneskeverd.

Men hvor er respekten for andre menneskers valg? Respekten for at noen ikke kan overkomme å med viten og vilje bære frem feks. et psykisk utviklingshemmet barn? Er dette et forsvar for egne valg eller skjebner? Må det som er riktig for en være riktig for alle andre? Jeg ser poenget med "livets ukrenkelighet" og redsel for et sorteringssamfunn som noen tror på og er opptatt av. Dette handler om livssyn, menneskesyn og tidvis religion, og er etter min mening en type stillingsstagene som ikke bør påskjønnes i det offentlige rom.

Dette er en privat organisasjon som selvsagt kan dele ut priser til hvem det måtte være som har et livssyn i tråd med deres visjon og målsetting. Men den store mediedekningen denne prisutdelingen har fått gjør at den likevel kan oppfattes som "korrekt" i det offentlige rom.

Selvsagt skal foreldre som først har fått et funksjonshemmet barn heller oppmuntres og støttes av sine omgivelser fremfor å bli møtt med pessimisme. Om prisen ble delt ut for å oppmuntre et engasjement for positive holdninger til de barna som allerede er født hadde jeg hatt mye større forståelse for prisutdelingen.

Ambi

:smoke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del må de bare dele ut priser og jobbe for psykisk utviklingshemmede så mye de vil. Jeg driter i det inntil det begynner å bli snakk om forbud og innskrenkinger. Den tekonologien de ønsker å kneble finner vei gjennom nabolandene i alle fall. Ressursterke folk (som man skulle tro ville ønske/kunne ta vare på et "alternativt" barn) de reiser bare til utlandet dersom kristenmoralistene lager problemer.

Et slikt valg er høyst personlig, og det bør det få være.

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg. Jeg reagerte også da jeg hørte om den prisen.

Saken har mange sider.

Jeg syns fex at min mor er en vel så bra kandidat som fru Willoch til den prisen, hun har har pleiet og gitt omsorg til først sitt eget sterkt pleietrengende barn og så i form av sitt arbeid, i snart tredve år. Uten tilgang på de samme ressurser som prisvinneren.

Skrevet

En pris burde gis til det menneske/den organisasjonen som kunne sørge for at de som valgte å ta hånd om egne funksjonhemmede barn fikk den hjelpen de trengte.

Vi som har med det offentlige hjelpeapparatet å gjøre vet at dette er en kamp i tillegg til den kampen vi har på hjemmebane. Det er krevende med et barn med ekstra behov.

Skrevet
En pris burde gis til det menneske/den organisasjonen som kunne sørge for at de som valgte å ta hånd om egne funksjonhemmede barn fikk den hjelpen de trengte.

Vi som har med det offentlige hjelpeapparatet å gjøre vet at dette er en kamp i tillegg til den kampen vi har på hjemmebane. Det er krevende med et barn med ekstra behov.

Var meg her.

Skrevet

enig

Skrevet

Jeg er for alle mulige slike undersøkelser jeg, og håper vi i fremtiden åppner for langt mer

Skrevet

:Nikke:

Man bør jobbe for å lette arbeidet "mot" systemet i stedet for å fokusere på å skrenke inn menneskers rett til egne valg

Skrevet

Det må jo gå an å ha flere tanker i hodet på en gang. En organisasjon med en klar verdiprofil, og et klart engasjement i forhold til dette, må være i sin fulle rett til å dele ut utmerkelser til personer som gjør en god innsats i forhold til organisasjonens verdigrunnlag.

Folk har ulike synspunkter og verdier som er viktige for dem. Det er organisasjonsfrihet i Norge, og det står fritt frem for dere til å danne en organisasjon eller bli med i en som passer deres politiske og verdimessige plattform.

Jeg skjønner ikke indignasjonen over prisutdelingen.

Er det at noe slikt får pressedekning?

Skrevet
:Nikke:

Man bør jobbe for å lette arbeidet "mot" systemet i stedet for å fokusere på å skrenke inn menneskers rett til egne valg

Helt enig :klappe:

Ambi

Skrevet
Det må jo gå an å  ha flere tanker i hodet på en gang. En organisasjon med en klar verdiprofil, og et klart engasjement i forhold til dette, må være i sin fulle rett til å dele ut utmerkelser til personer som gjør en god innsats i forhold til organisasjonens verdigrunnlag.

Folk har ulike synspunkter og verdier som er viktige for dem. Det er organisasjonsfrihet i Norge, og det står fritt frem for dere til å danne en organisasjon eller bli med i en som passer deres politiske og verdimessige plattform.

Jeg skjønner ikke indignasjonen over prisutdelingen.

Er det at noe slikt får pressedekning?

Tror du traff spikeren på hodet med din siste setning. Ikke det at saken får pressedekning i seg selv - men heller det at saken fikk STOR pressedekning og at Willoch's arbeid blir fremstilt som heroisk og ensidig bra.

For meg blir litt som om feks. Frelsesarmeen skulle dele ut en pris til den som hadde lagt ned stort arbeid i å motarbeide homofile i kirken - So What?? - dette er et syn jeg tror de ikke deler med majoriteten i dette landet - en "særinteresse" om du vil. Og jeg ønsker ikke at slike utspill skal legge føringer for "korrekt" etisk tenkning. See?

Ambi

Skrevet

Å jobbe for funksjonshemmedes verdi og rettigheter er selvfølgelig flott, men jeg er fullstendig enig i følgende:

Det er en kamp jeg har sett utkjempet på nært hold, selv om det bare gjelder barn med "små" skader!

Jeg forstår heller ikke redselen for at vi skal få et "sorteringssamfunn". Det er ikke så lenge siden barn med ulike skader og funksjonshemmingener gjerne døde like etter fødselen fordi det ikke fantes behandling og før det igjen ble de lagt ut for å dø eller også ofte forlatt av moren. Sorteringssamfunnet har alltid vært der og sykelige/svake individer har naturen stort sett selv sørget for å fjerne.

Hadde jeg fått beskjed om at det barnet jeg bar var alvorlig sykt/skadet og fått tilbudet om sen abort, ville det ha vært som det berømte valget mellom pest eller kolera! En slik abort ville sannsynligvis preget meg for resten av livet, men jeg ville ha visst at barnet mitt hadde det godt. Hadde jeg først født det, ville jeg ha elsket det over alt på jord, men det ville kanskje ha drevet både meg, mannen min og barnets eventuelle søsken nærmest til vanvidd. At noen som selv ikke har måttet ta dette valget, skal avgjøre om jeg skal få ta det eller ikke uten å samtidig sørge for at jeg kan sette mitt syke/skadede barn til verden i trygg forvissing om at det blir godt tatt vare på, blir jeg bare oppgitt over...

Jeg har ingenting imot at Cecilie Willoch får en pris for sitt arbeid og jeg tviler ikke på at hun har hatt det tøft nok, men jeg har en mistanke om at hun har hatt større ressurser rundt seg, både i form av mennesker, penger og muligheter, enn det de fleste andre som får et handikappet barn noengang kan drømme om!

Skrevet

Jeg har ingenting imot at Cecilie Willoch får en pris for sitt arbeid og jeg tviler ikke på at hun har hatt det tøft nok, men jeg har en mistanke om at hun har hatt større ressurser rundt seg, både i form av mennesker, penger og muligheter, enn det de fleste andre som får et handikappet barn noengang kan drømme om!

akkurat.

Gjest Embla s
Skrevet

Som jeg har forstått det, har Willoch fått prisen for at hun har representert denne gruppen utad og vært en talskvinne for de som er i lignende situasjon. Det at hun kanskje har tilgang på ressurser skal vel ikke gjøre henne mindre kvalifisert? Hun får vel ikke prisen fordi hun har et downs barn, men fordi hun har lagt ned arbeid som fremmer denne gruppens sak?

Sånn har i allefall jeg forstått det.

Når det gjelder tester som skal kunne påvise eventuelle downs barn, er jeg i utgangspunktet i mot. Å skulle ta stilling til om man skal fjerne eller beholde et barn med downs høres helt umenneskelig ut. Jeg syns ikke en downs diagnose er grunn nok til å velge bort et barn, rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...