AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #1 Skrevet 18. mai 2024 Hvilken alder liker dere at fastlegen er? Ung eller eldre over 60 år ? Kvinne eller mann? Anonymkode: cf0fb...403
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #2 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilken alder liker dere at fastlegen er? Ung eller eldre over 60 år ? Kvinne eller mann? Anonymkode: cf0fb...403 Jeg har best erfaring med de som er unge og nyutdannet. De eldre virker oftere "sliten" av yrket og litt lei. Jeg har hatt samme fastlege siden jeg var ungdom og synes hun har endret seg de siste 3-4 årene. Jeg har hatt henne som lege i 12 år. De siste årene er hun blitt mer passiv og følger meg ikke opp på samme måte som før. Har flere naboer som har samme lege som har helt lik oppfatning av henne. En nabo av meg var i dyp sorg og krise etter et nært dødsfall i familien. Hun fikk verken sykemelding etter psykolog henvisning. Jeg har også opplevd at man må spørre etter sykemelding selv om det er opplagt at man ikke kan jobbe (hadde kraftig lungebetennelse med høy feber). Klarte knapt å gå inn på legekontoret. Det viktigste med en lege er vel at de er interessert i jobben sin og at de faktisk ønsker å hjelpe pasientene sine. Det er også en fordel å være nysgjerrig på hva som er årsaken til ulike problemer/symptomer. Mange fastleger har dessverre lite kapasitet og jobbet alt for mye. Så er ikke så rart at mange av de blir utbrent og lei tilslutt. Anonymkode: 92f32...90f 2
Million Skrevet 18. mai 2024 #3 Skrevet 18. mai 2024 (endret) Min lege er kvinne, og antar hun er i 30-årene. Mener å huske hun sa hun hadde bodd i Norge i 10 år, og dette er et par år siden snart. Hun er en veldig empatisk og sympatisk person, og jeg er glad hun ble erstatteren da den forrige fastlegen sluttet. Den forrige var vel i slutten av 40-årene og også veldig empatisk, en varm personlighet, og hun så ut til å bry seg veldig om pasientene sine. Dessverre fikk hun bare ett års vikariat der, og fikk ikke fortsette på det legekontoret jeg bruker. Har mistanke om hvorfor. Hun pakket sammen og dro fra jobben klokka 16, uansett hvor mange ubesvarte pasienthenvendelser og forespørsler om reseptfornyelser hun hadde liggende. Hun skjønte ikke helt at fastlegeyrket innebærer lange dager og mye jobb. Ikke en 8-16 dag. Med henne kunne en enkel reseptfornyelse ta flere dager, opptil en uke. Hun som fulgte etter henne (altså hun som er fastlegen min i dag), sitter på jobb til jobben er ferdig, virker det som. Det er veldig mye mer praktisk for pasientene, må jeg innrømme. PS! Jeg foretrekker kvinnelige leger. Bl.a. er det mer komfortabelt når det er tid for celleprøver fra underlivet... 😛 Endret 18. mai 2024 av Million
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #4 Skrevet 18. mai 2024 Jeg hadde fire ulike kvinnelige fastleger i løpet av en årsperiode på 12-13 år. Jeg stod på den samme legelisten hele tiden, men legene sluttet for å gå over i andre jobber eller spesialiseringer. De var fra 30 til 50-årene. Den første og eldste var ganske streng, og ikke så lett å snakke med. Den neste var i 30-årene (som jeg også var da), og varm og i møtekommende. Den tredje var også i 30-årene, og hun var jeg ikke så glad i å snakke med. Hun behandlet meg på en ganske nedlatende måte, og jeg følte meg ofte liten der jeg satt. Den tredje legen var i 40-årene, og var helt ok. Verken hyggelig eller nedlatende, bare sånn «meh». Var ikke så flink til å følge opp i ting. Da den fjerde skulle gå over i ny jobb så ble listen hennes tatt over av en mannlig lege i starten av 30-årene. Jeg var ganske skeptisk til å få en mannlig fastlege, og i tillegg en som var ti år yngre enn meg selv. Nå har han vært legen min i fem år, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd! Han er utrolig dyktig, empatisk og flink til å følge opp. Barna mine er også kjempefornøyd med denne legen, og nærmest gleder seg til de skal treffe ham. Alt av gynekologiske undersøkelser har jeg tatt hos en kvinnelig gynekolog de siste ti årene, så det er ikke noe jeg trenger å tenke på hos fastlegen. Jeg hadde ikke ønsket å ta celleprøve o.l. hos ham. Anonymkode: 1755d...155 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #5 Skrevet 18. mai 2024 Jeg hadde en eldre kvinnelig fastlege. Når hun sluttet så fikk jeg han som tok over hennes liste. Hadde ikke lyst på mannlig lege så hadde tenkt å bytte. Men etter å ha vært hos han et par ganger så endret jeg mening. jeg har nå hatt han i 17 år og han er en kjempefin lege. Han er i midten av 50 årene nå. Om/når han slutter så ønsker jeg igjen en kvinne. Fordi jeg synes det er lettere å snakke med en kvinne. Jeg bruker veldig lang tid på å klare å være åpen med en mann. Alder er ikke så viktig for meg. Anonymkode: 48123...7f7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #6 Skrevet 18. mai 2024 Rundt 40-45, da er de ferske nok til å ikke være lei, de er ferdige med foreldrepermisjoner, og hvis mam trives med de så kan man ha de lenge! Anonymkode: c62d8...bc8
Daria Skrevet 18. mai 2024 #7 Skrevet 18. mai 2024 Jeg har hatt to som var ca 10 år eldre enn meg og en som var jevngammel, samt er utvalg yngre vikar og turnusleger. Der, som i det meste annen kontakt jeg har hatt med helsepersonell, har alder (og kjønn) vært det minst viktige for hvor førnøyd jeg har vært.
katties Skrevet 18. mai 2024 #8 Skrevet 18. mai 2024 Jeg har hatt 9 ulike fastleger gjennom livet, tror jeg. De jeg har hatt best erfaring med var over 65 og menn. Han jeg har nå tenker ikke å pensjonere seg før han er 72, og jobbe privat etter dét, hvis han kan. Begge var veldig flinke, engasjerte, hadde mye kunnskap. Verste var et par menn i 40-årene. Vet ike hvorfor de hadde de problemene de hadde.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #9 Skrevet 18. mai 2024 Hadde en fastlege i 20 år. Han ble så lei tiden før han skulle pensjonere seg at jeg nå gruer meg til å ta kontakt med lege den dag i dag. Han lo godt av meg når jeg trodde jeg hadde brukket noe blant annet. 5 uker senere gikk jeg til en turnuslege som sendte meg på røntgen jeg hadde 2 brudd. Han lo av meg igjen når jeg hadde gått rundt med hodepine 50% av tiden i flere månder sendte meg hjem med beskjed om å ta Ibux. Noen senere hadde jeg forsatt hodepine, hadde en del fall, hjertebank og sov hele tiden da var b12 nivået på 120. Etter 8 uker på medisiner forsvant hodepinen som jeg hadde helt glemt å nevne som symptom fordi jeg hadde levd med det så lenge. Nå har jeg hatt yngre leger, de tar meg mye mer på alvor, men gruer meg forsatt til å kontakte legen 🙈 Anonymkode: ffd46...67f
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #10 Skrevet 18. mai 2024 Hvis det ikke hadde blitt veldig feil og rart så hadde jeg valgt en venninne som er i slutten av 40 årene. Hun er verdens beste. Har en mann i starten av 40 årene istedet. Men han er flink, tar seg tid, lytter, hjelper, veldig happy med han. Anonymkode: 83d84...fec
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #11 Skrevet 18. mai 2024 Jeg har åpenbart en tendens til å velge (eller bli påspandert, man velger jo ikke alltid selv) kvinnelig fastlege, ser jeg når jeg tenker på de jeg har hatt de siste 20 årene. Den desidert beste legen var kvinne, det var også den aller dårligste. Ikke noe vondt sagt om verken fersk kunnskap eller lang erfaring, men min opplevelse er at hvis man ønsker samme lege stabilt over en del år, bør man styre unna de aller yngste og de aller eldste. De yngste har kanskje ikke funnet sin hylle innen medisinen enda, og går gjerne ut i flere permisjoner på kort tid (mine leger har fått mange barn), og mange av de eldre ønsker selvfølgelig å gå av med pensjon, og kan generelt virke lei av jobben. 40-55 er "gullalderen". I dag har jeg en kvinne i midten av 40-årene jeg er veldig fornøyd med. Anonymkode: 68fa9...5b9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #12 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har best erfaring med de som er unge og nyutdannet. De eldre virker oftere "sliten" av yrket og litt lei. Jeg har hatt samme fastlege siden jeg var ungdom og synes hun har endret seg de siste 3-4 årene. Jeg har hatt henne som lege i 12 år. De siste årene er hun blitt mer passiv og følger meg ikke opp på samme måte som før. Har flere naboer som har samme lege som har helt lik oppfatning av henne. En nabo av meg var i dyp sorg og krise etter et nært dødsfall i familien. Hun fikk verken sykemelding etter psykolog henvisning. Jeg har også opplevd at man må spørre etter sykemelding selv om det er opplagt at man ikke kan jobbe (hadde kraftig lungebetennelse med høy feber). Klarte knapt å gå inn på legekontoret. Det viktigste med en lege er vel at de er interessert i jobben sin og at de faktisk ønsker å hjelpe pasientene sine. Det er også en fordel å være nysgjerrig på hva som er årsaken til ulike problemer/symptomer. Mange fastleger har dessverre lite kapasitet og jobbet alt for mye. Så er ikke så rart at mange av de blir utbrent og lei tilslutt. Anonymkode: 92f32...90f Det er ikke automatikk i at man trenger psykolog eller sykemelding etter et nært dødsfall, men at legen spør om man trenger noe synes jeg må være vanlig. Da jeg mistet mannen min etter en forjævlig lang kreftperiode som endte med at jeg satt dag og natt ved dødsleiet hans i mange uker, måtte jeg til legen fordi jeg ble forkjølet pga at immunforsvaret mitt var nedslitt. Hun tok covid, rs, influensa og lungebetennelse test på meg og jeg hadde ikke noe av det. Da jeg fortalte hva jeg hadde vært gjennom, og at jeg satt i forberedelser til begravelse nå og var helt utslitt og i sjokk, sa hun bare; "Kondolerer og ha det bra", da jeg gikk ut fra legekontoret. Burde ikke denne legen spørre om jeg trengte noe? Samtalehjelp, sykmelding, sovetabletter eller beroligande? Hun er 45 år og veldig sløv. Bruker 4-5 uker på å fornye resepter og svare på henvendelser Anonymkode: 4e226...fd4
svartkatt Skrevet 18. mai 2024 #13 Skrevet 18. mai 2024 Har hatt samme lege i 25 år, og samme legekontor hele livet. Tror fastlegen min var relativt ny da jeg begynte å gå til henne. Gikk til de andre på kontoret før det. Hun er vel i 50-årene nå? Jeg vet ikke.. Tror ikke alder har så mye å si. Har møtt turnusleger som er relativt unge innimellom. Men det kommer vel an på hva som er problemet. Har vært hos yngre psykologer eller psykiatere også, og der har jeg tenkt at det hadde passet bedre med en mer erfaren terapeut.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #14 Skrevet 18. mai 2024 Enten nyutdannet mann ca 30 eller erfaren kvinne 45+. Det er bare basert på de erfaringene jeg har med å byttet liste en gang og hatt mange ulike leger der. Anonymkode: a69be...714
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå