Gå til innhold

Utbrent/deprimert/utmattet - hvordan bli bedre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen her inne har erfaring med depresjon/utbrenthet/utmattlse og vil komme med tips for å bli bedre? Jeg prøver å holde en god døgnrytme/sove nok, forsøker å spise sunt og nok (vanskelig å få inn nok sunn mat, spiser en del usunt, men åpenbart ikke nok da vekten faller og jeg strever både med matlyst, lage mat og komme på ideer). Sliter litt med balansen på dagtid, hva jeg skal fylle tiden med. Det meste av meg vil bare ligge i sengen, slappe av eller se noe meningsløst på TV. Samtidig er jeg redd jeg vil råtne bort nærmest og at det tar lenger tid. Tenkt på å lage en dagsplan eller ukesplan, men vanskelig å finne riktig aktivitetsnivå. Hvis jeg først begynner å lage planer, gaper jeg fort over for mye. Har dere noen tips? Tenker i alle fall legge inn noen treningsøkter og gåturer (fint vær her). Utover dette gjerne tips. Kanskje sette meg på stranda og kikke på havet? Har dårlig konsentrasjon, så klarer ikke lese bok ennå. Mulig musikk eller podcast går bedre. Om noen har tips, så er jeg veldig takknemlig om dere vil dele de med meg ☺️

Anonymkode: 2a143...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært fullstendig utbrent to ganger. Jeg har MS og kjørte for hardt på. 

Gi det tid. Mye tid. Og ikke vær så hard mot deg sjøl. Å ligge å råtne er bra for deg nå. Se om du klarer å godta det. Kikke på havet høres ut som en strålende idé. 

Nå er jeg dessverre uføretrygdet og dagene mine ser slik ut:

04.30 Våkne, pusse tenner, drikke vann

05.00 - 06.00 Yoga

06.00 Frokost og morgenstell. 

08.00 Styrke på senter. 

10.00 - 14.00 Hvile i senga. 

14.00 - 16.00 Husarbeid. 

16.00 Gåtur friskluft. 

18.00 - 21.00 Hvile i senga

Jeg leser bok eller mediterer når jeg hviler. 

Anonymkode: 16a3c...903

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært fullstendig utbrent to ganger. Jeg har MS og kjørte for hardt på. 

Gi det tid. Mye tid. Og ikke vær så hard mot deg sjøl. Å ligge å råtne er bra for deg nå. Se om du klarer å godta det. Kikke på havet høres ut som en strålende idé. 

Nå er jeg dessverre uføretrygdet og dagene mine ser slik ut:

04.30 Våkne, pusse tenner, drikke vann

05.00 - 06.00 Yoga

06.00 Frokost og morgenstell. 

08.00 Styrke på senter. 

10.00 - 14.00 Hvile i senga. 

14.00 - 16.00 Husarbeid. 

16.00 Gåtur friskluft. 

18.00 - 21.00 Hvile i senga

Jeg leser bok eller mediterer når jeg hviler. 

Anonymkode: 16a3c...903

Takk for svar ☺️🙏 er du enslig? Jeg har barn, men ikke partner 😵‍💫 føler de timene i barnehage/skole går så fort…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært skikkelig utbrent og nede i gjørma. Jeg fikk veldig veldig god hjelp her: https://fornixklinikken.no/pages/utbrenthet-behandling

Det å begynne å skjønne hvorfor jeg gikk i bakken i utgangspunket, og begynne å skjønne hva i livet som egentlig gav energi og hva som kosta, og å få orden på tarm og kosthold. Det gjorde at det ble mye lettere å være meg :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromann skrev (5 timer siden):

Jeg har også vært skikkelig utbrent og nede i gjørma. Jeg fikk veldig veldig god hjelp her: https://fornixklinikken.no/pages/utbrenthet-behandling

Det å begynne å skjønne hvorfor jeg gikk i bakken i utgangspunket, og begynne å skjønne hva i livet som egentlig gav energi og hva som kosta, og å få orden på tarm og kosthold. Det gjorde at det ble mye lettere å være meg :)

Takk for tips ❤️🙏 sikkert individuelt, men vil du fortelle mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Bromann skrev (På 19.5.2024 den 11.24):

Har du lyst å fortelle litt mer?🥰 Hvilke symptomer hadde du? Har du blitt frisk? Jeg har så utrolig høyt stress etter jeg ble utbrent, slet du med lignende? Utrolig mye indre uro, katastrofetanker, søvnproblemer, og ser at jeg stort sett er i stress hele dagen selv om jeg er hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som hjalp meg var hvile, søvn, yoga, meditasjon, og magnesium glycinat. Måtte også ta b-vitaminer da jeg fikk påvist mangel. Tok meg mange år å lære å leve et roligere liv. Sunt kosthold hadde jeg allerede, ellers er det et tips (ren, ikke-prosessert mat, null lightprodukter, aspartam, nikotin, koffein). Kun vann, urtete og ekte juice (ikke konsentrat) å drikke. 

Anonymkode: b3a0b...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 14.49):

Jeg lurer på om noen her inne har erfaring med depresjon/utbrenthet/utmattlse og vil komme med tips for å bli bedre? Jeg prøver å holde en god døgnrytme/sove nok, forsøker å spise sunt og nok (vanskelig å få inn nok sunn mat, spiser en del usunt, men åpenbart ikke nok da vekten faller og jeg strever både med matlyst, lage mat og komme på ideer). Sliter litt med balansen på dagtid, hva jeg skal fylle tiden med. Det meste av meg vil bare ligge i sengen, slappe av eller se noe meningsløst på TV. Samtidig er jeg redd jeg vil råtne bort nærmest og at det tar lenger tid. Tenkt på å lage en dagsplan eller ukesplan, men vanskelig å finne riktig aktivitetsnivå. Hvis jeg først begynner å lage planer, gaper jeg fort over for mye. Har dere noen tips? Tenker i alle fall legge inn noen treningsøkter og gåturer (fint vær her). Utover dette gjerne tips. Kanskje sette meg på stranda og kikke på havet? Har dårlig konsentrasjon, så klarer ikke lese bok ennå. Mulig musikk eller podcast går bedre. Om noen har tips, så er jeg veldig takknemlig om dere vil dele de med meg ☺️

Gjør denne øvelsen 2 ganger så skal jeg love deg at du føler deg bedre: https://touchthebutton.app/❤️ 

Anonymkode: 5d0d5...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du ha studert noe da? Enten praktisk eller teoretisk, lære deg noe? Noen gjør jo det gjennom hele livet? 

Anonymkode: a819e...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...