AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #1 Skrevet 18. mai 2024 Jeg lurer på om noen her inne har erfaring med depresjon/utbrenthet/utmattlse og vil komme med tips for å bli bedre? Jeg prøver å holde en god døgnrytme/sove nok, forsøker å spise sunt og nok (vanskelig å få inn nok sunn mat, spiser en del usunt, men åpenbart ikke nok da vekten faller og jeg strever både med matlyst, lage mat og komme på ideer). Sliter litt med balansen på dagtid, hva jeg skal fylle tiden med. Det meste av meg vil bare ligge i sengen, slappe av eller se noe meningsløst på TV. Samtidig er jeg redd jeg vil råtne bort nærmest og at det tar lenger tid. Tenkt på å lage en dagsplan eller ukesplan, men vanskelig å finne riktig aktivitetsnivå. Hvis jeg først begynner å lage planer, gaper jeg fort over for mye. Har dere noen tips? Tenker i alle fall legge inn noen treningsøkter og gåturer (fint vær her). Utover dette gjerne tips. Kanskje sette meg på stranda og kikke på havet? Har dårlig konsentrasjon, så klarer ikke lese bok ennå. Mulig musikk eller podcast går bedre. Om noen har tips, så er jeg veldig takknemlig om dere vil dele de med meg ☺️ Anonymkode: 2a143...097 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #2 Skrevet 18. mai 2024 Jeg har vært fullstendig utbrent to ganger. Jeg har MS og kjørte for hardt på. Gi det tid. Mye tid. Og ikke vær så hard mot deg sjøl. Å ligge å råtne er bra for deg nå. Se om du klarer å godta det. Kikke på havet høres ut som en strålende idé. Nå er jeg dessverre uføretrygdet og dagene mine ser slik ut: 04.30 Våkne, pusse tenner, drikke vann 05.00 - 06.00 Yoga 06.00 Frokost og morgenstell. 08.00 Styrke på senter. 10.00 - 14.00 Hvile i senga. 14.00 - 16.00 Husarbeid. 16.00 Gåtur friskluft. 18.00 - 21.00 Hvile i senga Jeg leser bok eller mediterer når jeg hviler. Anonymkode: 16a3c...903 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #3 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vært fullstendig utbrent to ganger. Jeg har MS og kjørte for hardt på. Gi det tid. Mye tid. Og ikke vær så hard mot deg sjøl. Å ligge å råtne er bra for deg nå. Se om du klarer å godta det. Kikke på havet høres ut som en strålende idé. Nå er jeg dessverre uføretrygdet og dagene mine ser slik ut: 04.30 Våkne, pusse tenner, drikke vann 05.00 - 06.00 Yoga 06.00 Frokost og morgenstell. 08.00 Styrke på senter. 10.00 - 14.00 Hvile i senga. 14.00 - 16.00 Husarbeid. 16.00 Gåtur friskluft. 18.00 - 21.00 Hvile i senga Jeg leser bok eller mediterer når jeg hviler. Anonymkode: 16a3c...903 Takk for svar ☺️🙏 er du enslig? Jeg har barn, men ikke partner 😵💫 føler de timene i barnehage/skole går så fort… Anonymkode: 2a143...097
Bromann Skrevet 19. mai 2024 #4 Skrevet 19. mai 2024 Jeg har også vært skikkelig utbrent og nede i gjørma. Jeg fikk veldig veldig god hjelp her: https://fornixklinikken.no/pages/utbrenthet-behandling Det å begynne å skjønne hvorfor jeg gikk i bakken i utgangspunket, og begynne å skjønne hva i livet som egentlig gav energi og hva som kosta, og å få orden på tarm og kosthold. Det gjorde at det ble mye lettere å være meg 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #5 Skrevet 19. mai 2024 Bromann skrev (5 timer siden): Jeg har også vært skikkelig utbrent og nede i gjørma. Jeg fikk veldig veldig god hjelp her: https://fornixklinikken.no/pages/utbrenthet-behandling Det å begynne å skjønne hvorfor jeg gikk i bakken i utgangspunket, og begynne å skjønne hva i livet som egentlig gav energi og hva som kosta, og å få orden på tarm og kosthold. Det gjorde at det ble mye lettere å være meg Takk for tips ❤️🙏 sikkert individuelt, men vil du fortelle mer? Anonymkode: 2a143...097
Kulinaris Skrevet 12. november 2024 #6 Skrevet 12. november 2024 Bromann skrev (På 19.5.2024 den 11.24): Jeg har også vært skikkelig utbrent og nede i gjørma. Jeg fikk veldig veldig god hjelp her: https://fornixklinikken.no/pages/utbrenthet-behandling Det å begynne å skjønne hvorfor jeg gikk i bakken i utgangspunket, og begynne å skjønne hva i livet som egentlig gav energi og hva som kosta, og å få orden på tarm og kosthold. Det gjorde at det ble mye lettere å være meg Har du lyst å fortelle litt mer?🥰 Hvilke symptomer hadde du? Har du blitt frisk? Jeg har så utrolig høyt stress etter jeg ble utbrent, slet du med lignende? Utrolig mye indre uro, katastrofetanker, søvnproblemer, og ser at jeg stort sett er i stress hele dagen selv om jeg er hjemme. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #7 Skrevet 12. november 2024 Det som hjalp meg var hvile, søvn, yoga, meditasjon, og magnesium glycinat. Måtte også ta b-vitaminer da jeg fikk påvist mangel. Tok meg mange år å lære å leve et roligere liv. Sunt kosthold hadde jeg allerede, ellers er det et tips (ren, ikke-prosessert mat, null lightprodukter, aspartam, nikotin, koffein). Kun vann, urtete og ekte juice (ikke konsentrat) å drikke. Anonymkode: b3a0b...e55
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #8 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 14.49): Jeg lurer på om noen her inne har erfaring med depresjon/utbrenthet/utmattlse og vil komme med tips for å bli bedre? Jeg prøver å holde en god døgnrytme/sove nok, forsøker å spise sunt og nok (vanskelig å få inn nok sunn mat, spiser en del usunt, men åpenbart ikke nok da vekten faller og jeg strever både med matlyst, lage mat og komme på ideer). Sliter litt med balansen på dagtid, hva jeg skal fylle tiden med. Det meste av meg vil bare ligge i sengen, slappe av eller se noe meningsløst på TV. Samtidig er jeg redd jeg vil råtne bort nærmest og at det tar lenger tid. Tenkt på å lage en dagsplan eller ukesplan, men vanskelig å finne riktig aktivitetsnivå. Hvis jeg først begynner å lage planer, gaper jeg fort over for mye. Har dere noen tips? Tenker i alle fall legge inn noen treningsøkter og gåturer (fint vær her). Utover dette gjerne tips. Kanskje sette meg på stranda og kikke på havet? Har dårlig konsentrasjon, så klarer ikke lese bok ennå. Mulig musikk eller podcast går bedre. Om noen har tips, så er jeg veldig takknemlig om dere vil dele de med meg ☺️ Anonymkode: 2a143...097 Gjør denne øvelsen 2 ganger så skal jeg love deg at du føler deg bedre: https://touchthebutton.app/❤️ Anonymkode: 5d0d5...8e1 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #9 Skrevet 12. november 2024 Kunne du ha studert noe da? Enten praktisk eller teoretisk, lære deg noe? Noen gjør jo det gjennom hele livet? Anonymkode: a819e...7c3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #10 Skrevet 17. november 2024 For å bli utbrent har man stått i høye belastninger over tid og ignorert at kroppen har forsøkt å si ifra på ulike måter. Mitt beste tips er å øve på og lytte til hva kroppen din trenger fremfor å planlegge hva du skal gjøre for å bli frisk. Det kan selvsagt være greit å ha noen få faste oppgaver, som f.eks. gå en liten tur, et kvarter med avspenning e.l, men utover det- øv på å kjenne etter hva du trenger. Har du lyst til å ligge på sofaen en hel dag, gjør det. Ikke få dårlig samvittighet for å gjøre det du har lyst til. Som utbrent har du sannsynligvis gjort ting du «burde», «skulle», «må» lenge, nå er det tid for alt du egentlig har lyst til. For min del løsnet det saaakte men sikkert når jeg til slutt aksepterte at sånn var situasjonen akkurat nå og at det kom til å ta lang tid før jeg kom til å være tilbake i jobb igjen. Ønsket jeg å fylle tiden med enda flere burde og må- oppgaver eller velge ting som gir påfyll og glede… Jeg valgte det siste, med innslag av må-oppgaver innimellom. God bedring ❤️ Anonymkode: 2ae9f...906 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #11 Skrevet 17. november 2024 Øke aktivitet gradvis, veldig nøyaktig program. I starten så trenger du å lyttet til kroppen for den er sliten. Men kroppen vil sannsynligvis fortsette å fortelle deg at den er sliten, men da må du følge planlagt program for å oppnå bedring. Du kan ikke ligge i månedsvis og vente på det store overskuddet fordi kroppen blir komfortabel med hvilesituasjonen og det vil føles ubehagelig å pushe den. Litt etter litt bygger du deg gradvis opp. Det er som første løpeturen på lenge, det er ikke gøy, det føles ikke bra, men etter hvert så kommer overskuddet. Anonymkode: fd027...a10
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #12 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Øke aktivitet gradvis, veldig nøyaktig program. I starten så trenger du å lyttet til kroppen for den er sliten. Men kroppen vil sannsynligvis fortsette å fortelle deg at den er sliten, men da må du følge planlagt program for å oppnå bedring. Du kan ikke ligge i månedsvis og vente på det store overskuddet fordi kroppen blir komfortabel med hvilesituasjonen og det vil føles ubehagelig å pushe den. Litt etter litt bygger du deg gradvis opp. Det er som første løpeturen på lenge, det er ikke gøy, det føles ikke bra, men etter hvert så kommer overskuddet. Anonymkode: fd027...a10 Når vet man når øke? Hvis man er kjempe dårlig , får pem og forverring Anonymkode: 9adb1...f3f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #13 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Når vet man når øke? Hvis man er kjempe dårlig , får pem og forverring Anonymkode: 9adb1...f3f Pass på å ikke utsette deg for stressende omgivelser. Føler du deg dårligere etter en liten tur på 20 min i naturen? Pass på å veksle mellom hyppig hvile litt aktivitet. Hvis du blir helt utmattet etterpå har du holdt på altfor lenge. Men du må heller ikke hvile for lenge for da blir kroppen døsig. Anonymkode: fd027...a10
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #14 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Når vet man når øke? Hvis man er kjempe dårlig , får pem og forverring Anonymkode: 9adb1...f3f Glemte å nevne det men hvordan er skjermvanene dine? Skjermbruk er stressende og tar mye energi, du hviler vel ordentlig? Bruk den energien du har på oppbyggende aktiviteter, noe hyggelig, noe du er glad i, og betyr noe for deg. Anonymkode: fd027...a10
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #15 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Glemte å nevne det men hvordan er skjermvanene dine? Skjermbruk er stressende og tar mye energi, du hviler vel ordentlig? Bruk den energien du har på oppbyggende aktiviteter, noe hyggelig, noe du er glad i, og betyr noe for deg. Anonymkode: fd027...a10 Det er jo ikke enkelt når man så vidt kommer seg på do🤪 og hjernetåke fra helvete så tanker osv ikke er mulig heller 😔 da er jo ikke mulig å «endre livet» eller evt årsaker for utbrent. Da må man bli friskere først…. Anonymkode: 9adb1...f3f
Snublefot62 Skrevet 17. november 2024 #16 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 14.49): Jeg lurer på om noen her inne har erfaring med depresjon/utbrenthet/utmattlse og vil komme med tips for å bli bedre? Jeg prøver å holde en god døgnrytme/sove nok, forsøker å spise sunt og nok (vanskelig å få inn nok sunn mat, spiser en del usunt, men åpenbart ikke nok da vekten faller og jeg strever både med matlyst, lage mat og komme på ideer). Sliter litt med balansen på dagtid, hva jeg skal fylle tiden med. Det meste av meg vil bare ligge i sengen, slappe av eller se noe meningsløst på TV. Samtidig er jeg redd jeg vil råtne bort nærmest og at det tar lenger tid. Tenkt på å lage en dagsplan eller ukesplan, men vanskelig å finne riktig aktivitetsnivå. Hvis jeg først begynner å lage planer, gaper jeg fort over for mye. Har dere noen tips? Tenker i alle fall legge inn noen treningsøkter og gåturer (fint vær her). Utover dette gjerne tips. Kanskje sette meg på stranda og kikke på havet? Har dårlig konsentrasjon, så klarer ikke lese bok ennå. Mulig musikk eller podcast går bedre. Om noen har tips, så er jeg veldig takknemlig om dere vil dele de med meg ☺️ Anonymkode: 2a143...097 Jeg vet ikke hvor lenge du har vært sykemeldt/utbrent - men du må forberede deg på at det tar tid. Og tenk at all tid ikke må fylles av noe. Det er lov å kjede seg. Eller bruke god tid på noe. I tillegg er min anbefaling at man bør gå til noen og få pratet om situasjonen, mønstre, historikk, adferd ++. Det er ofte en grunn til at en havner i en ond sirkel hvor man ender opp som utbrent. En gjenganger er at vi som blir utbrent er "ja"-mennesker og prioriterer oss selv til sist. Hvorfor det? Hva er det som gjør at du har så sabla stort behov for å skyndte deg, prestere og rekke over alt? (retorisk spørsmål) Få ned tempoet. Ikke prester. Kjed deg. Gå tur når du orker eller har lyst. Les bok når du orker eller har lyst. Men hold på døgnrytme og prøv å lage gode og sunne vaner for deg selv. Det er nå tid har tid til det
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #17 Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): da er jo ikke mulig å «endre livet» eller evt årsaker for utbrent. Da må man bli friskere først…. Det kan hende du må endre vaner for å bli bedre. Det trenger ikke å være permanent endring men for en periode å samle krefter. Akkurat nå trenger kroppen optimale vilkår. Anonymkode: fd027...a10
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #18 Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan hende du må endre vaner for å bli bedre. Det trenger ikke å være permanent endring men for en periode å samle krefter. Akkurat nå trenger kroppen optimale vilkår. Anonymkode: fd027...a10 Det jeg mener, er at når man er helt sengeliggende dårlig, hvordan kan man da endre vaner og levemåte? Han er jo tvunget til sengs. Og da må man jo bare ligge her til det blir bedre. Anonymkode: 9adb1...f3f
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #19 Skrevet 18. november 2024 Sett opp en dagsplan hvor du gjør max. to aktiviteter per dag. Mye hvile før og etter hver aktivitet. I begynnelsen kan det å legge sammen klær, gå en tur eller storhandle være aktivitet nok. Min dagsplan så slik ut da jeg begynte: Morgen: ordne unger til barnehage. 09.00 Hvile 09.30: Frokost 10.00: Aktivitet 1 10.xx: Hvile 14.00: Aktivitet 2 14.xx: Hvile 15.30: Hente barn i barnehagen Ettermiddag/kveld: Hvilestund med barna etter barnehagen, lese bok etc, deretter middag, hvile en stund, kveldsstell og legging, også hvile frem til natta. Innimellom hvilen brukte jeg mye til på Hjernetrim, puslespill osv. Nå som jeg er kommet litt lenger og klarer å konsentrere meg litt bedre hører jeg mye lydbok og gjør fremdeles Hjernetrim. Kroppen trenger mye trening for å komme seg igjen, men du må ikke glemme hodet! Anonymkode: 5542e...19e 2 2
Lill3My Skrevet 18. november 2024 #20 Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 14.49): Jeg lurer på om noen her inne har erfaring med depresjon/utbrenthet/utmattlse og vil komme med tips for å bli bedre? Jeg prøver å holde en god døgnrytme/sove nok, forsøker å spise sunt og nok (vanskelig å få inn nok sunn mat, spiser en del usunt, men åpenbart ikke nok da vekten faller og jeg strever både med matlyst, lage mat og komme på ideer). Sliter litt med balansen på dagtid, hva jeg skal fylle tiden med. Det meste av meg vil bare ligge i sengen, slappe av eller se noe meningsløst på TV. Samtidig er jeg redd jeg vil råtne bort nærmest og at det tar lenger tid. Tenkt på å lage en dagsplan eller ukesplan, men vanskelig å finne riktig aktivitetsnivå. Hvis jeg først begynner å lage planer, gaper jeg fort over for mye. Har dere noen tips? Tenker i alle fall legge inn noen treningsøkter og gåturer (fint vær her). Utover dette gjerne tips. Kanskje sette meg på stranda og kikke på havet? Har dårlig konsentrasjon, så klarer ikke lese bok ennå. Mulig musikk eller podcast går bedre. Om noen har tips, så er jeg veldig takknemlig om dere vil dele de med meg ☺️ Anonymkode: 2a143...097 Når matinntaket er for lavt, synes jeg det bør være en av tingene du prioriterer da det å spise for lite iallfall ikke vil gi deg overskuddet tilbake. Og kanskje er det nettopp prioriteringer som er det du ,å jibbe med, både nå og fremover. Hva er viktigst akkurat nå? Basert på det du skriver, tenker jeg 1) matinntak 2) søvn 3) frisk luft, sollys og 4) noe som gir deg en god følelse - alt fra diskotek til kryssord liksom, avhengig av hvem du er, hva du liker. Forsøk å lage en oversikt over ting som gir deg en god følelse; det må ikke være glede, det kan også,være ro eller velbehag. Og så sørger du for å gjøre minst en slik ting hver dag. mat: hva liker du? Liker du å lage mat eller er det mer som er nødvendig onde? Jeg spør fordi det har betydning for hvordan jeg ville tilnærmet meg situasjonen, og hvilke type oppskrifter jeg ville sett etter. Selv lager jeg mye i ovnen når jeg ikke har lyst til å lage noe: kjøtt/fisk, grønnsaker - bakes i ovnen, eventuelt også poteter eller kikerter, eller kok opp,ris/pasta, eller,legg til hvitløksbrød. Tenk energitett: velg mat med mye kalorier ifht volum: litt ekstra smør på skiva, mer ost, legg til nøtter, brukt tyrkisk yoghurt i stedetfor gresk, bruk peanøttsmør som pålegg og snacks, velg kyllinglår,i stedetfor bryst osv. alle slike småting summeres opp,over tid 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå