Gå til innhold

Folk skjønner ikke at ikke all behandling i Norge er gratis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en alvorlig nakke og ryggskade som det ikke er kompetanse på i Norge, unntatt ett sted der behandlingen er 95% privat.

Hadde jeg ikke hatt penger (arv, solgt boligen for å frigjøre penger og lever spartansk), hadde jeg ligget på et mørkt rom med ørepropper og solbriller i et smertehelvete resten av livet.

Når jeg forteller folk at jeg bruker store summer hvert år til privat behandling der jeg betaler for alt inkludert kost og losji, sier de til meg at jeg må ha misforstått for i Norge får man dekket behandling til alt.

Så begynner de med å si at vi lever i verdens beste land med verdens beste helsevesen, og ramser opp navnet på rehabiliterings sentre for muskel og skjelett plager og kreft, som nav sponser.

Denne diskusjonen har jeg med de fleste jeg kjenner som har helseplager, og som er vant til å få behandling dekket.

Anonymkode: b55e8...ed3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

All nødvendig behandling er ikke gratis nei, noe som er ganske trist. 

Anonymkode: 53a3a...117

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

INGEN tror at helse systemet vårt er gratis. Det er driftet gjennom beskatning. Hva slags privat behandling er det du bruker tusenvis av kroner på i året, som også innebefatter at du må ha kost og losji? 

AnonymBruker
Skrevet

Behandling for lipødem, samt ketamin mot depresjon er også noe man må finansiere selv. 

Anonymkode: 3d8fb...9fa

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror at folk liker å tro at de ikke kommer til å få noe som de ikke lett kan få god behandling for. Det skjer ikke dem, liksom.

Anonymkode: 581f4...627

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Norge ser flott ut på papiret, ikke fult så flott når man får behov for å benytte noen av rettighetene. 

jeg har hatt store muskel/skjelett plager siden jeg fikk barn. Var hos utallige leger og fysio i det offentlige som sa at det bare satt i hodet mitt. Ingen hjelp å få… det var ikke bare smerter, men det gikk også utover ting som pust (fikk ikke til å puste ordentlig inn), søvn (våknet med hodepine hver dag) og matlyst (dårlig av å spise, så ofte droppet jeg å spise for det gjorde meg mer sliten) 

Etter 7år gav jeg opp det offentlige og søkte privat hjelp. Merkelig nok fantes det behandling bare jeg betalte fra egen lomme. 
hadde jeg ikke søkt denne behandlingen jeg betalte selv så hadde jeg vært ufør nå. 

Det er ikke bare innen helse landet vårt ser flott ut på papiret. Det gjelder mye av de tjenestene vi betaler skatt for. F.eks politi- der blir alle saker henlagt. 

Anonymkode: 8e2ef...df9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nakkeskade selv. Alt via private. Offentlig sier fins ikke slik skadde i Norge og derfor ikke dekkes. Her er det med privat rønken viser at 2 virvler står 4mm hver sin vei. Pluss at muskel og sene i nakken er forstrekt så mye at det burde bli fester. De i England kaldte det løst hodet pga alvorlig whiplash. Hadde ikke 450.000 til å bli operert privat. Så må gå på store smerter døgnet rundt

Anonymkode: cd607...c19

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Behandling for lipødem, samt ketamin mot depresjon er også noe man må finansiere selv. 

Og de som bruker Wegovy og andre slankemedisiner må kostes privat. Enkelte over 3000,- i måneden

Anonymkode: c87ed...e22

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
K.B. skrev (1 time siden):

INGEN tror at helse systemet vårt er gratis. Det er driftet gjennom beskatning. Hva slags privat behandling er det du bruker tusenvis av kroner på i året, som også innebefatter at du må ha kost og losji? 

Det er behandling for å trene opp igjen nakken/kroppen etter skader som kan være etter kollisjoner og idrett, og vi pasienter leier oss privat overnatting mens vi er der på ukesopphold.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en alvorlig nakke og ryggskade som det ikke er kompetanse på i Norge, unntatt ett sted der behandlingen er 95% privat.

Hadde jeg ikke hatt penger (arv, solgt boligen for å frigjøre penger og lever spartansk), hadde jeg ligget på et mørkt rom med ørepropper og solbriller i et smertehelvete resten av livet.

Når jeg forteller folk at jeg bruker store summer hvert år til privat behandling der jeg betaler for alt inkludert kost og losji, sier de til meg at jeg må ha misforstått for i Norge får man dekket behandling til alt.

Så begynner de med å si at vi lever i verdens beste land med verdens beste helsevesen, og ramser opp navnet på rehabiliterings sentre for muskel og skjelett plager og kreft, som nav sponser.

Denne diskusjonen har jeg med de fleste jeg kjenner som har helseplager, og som er vant til å få behandling dekket.

Et offentlig helsevesen dekke behandling de anser som samfunnsøkonomisk nyttig. Den er dermed, for samfunnet, mer enn «god nok». 

Om du personlig synes du er verdt mer enn kalkylen man gjør seg mtp din samfunnsnytte? Ja, da må du naturligvis dekke resten selv. Det fremstår da meget logisk at du selv ønsker intet mindre enn en fremragende livskvalitet, ts? Men norske myndigheter har ikke på noe tidspunkt kommunisert at det er et mål de har for befolkningen. Så lenge vi formerer oss i et ok tempo og ellers ikke er så ulykkelige at vi aktivt tar livet av oss er de fleste myndigheter - også norske - strålende fornøyde. Det blir ikke sagt noe annet, ts. Selv i valgkampen er vår formeringsevne stort sett den eneste delen av helsen de vier så mye omtale.

Anonymkode: 15dee...1f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Og de som bruker Wegovy og andre slankemedisiner må kostes privat. Enkelte over 3000,- i måneden

Anonymkode: c87ed...e22

Overvekt regnes vel foreløpig ikke som en sykdom? Men det gjør vel kanskje ikke lipødem heller, så ser poeng. 

Skrevet (endret)

.

Endret av DelvisPresley
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vårt barn får medisiner ukentlig som koster staten 30 000 kr i uken. Vi betaler ingenting. Antar behandlingen du får ikke er det som er ansett som nødvendig. 

Anonymkode: 549c2...6aa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Et offentlig helsevesen dekke behandling de anser som samfunnsøkonomisk nyttig. Den er dermed, for samfunnet, mer enn «god nok». 

Om du personlig synes du er verdt mer enn kalkylen man gjør seg mtp din samfunnsnytte? Ja, da må du naturligvis dekke resten selv. Det fremstår da meget logisk at du selv ønsker intet mindre enn en fremragende livskvalitet, ts? Men norske myndigheter har ikke på noe tidspunkt kommunisert at det er et mål de har for befolkningen. Så lenge vi formerer oss i et ok tempo og ellers ikke er så ulykkelige at vi aktivt tar livet av oss er de fleste myndigheter - også norske - strålende fornøyde. Det blir ikke sagt noe annet, ts. Selv i valgkampen er vår formeringsevne stort sett den eneste delen av helsen de vier så mye omtale.

Dette den brutale - og fra et samfunnsøkonomisk synspunkt fullt forståelige - sannheten. Staten må gjøre prioriteringer,  i helsevesenet som i alt annet, og da må det sees i et større perspektiv enn det som hadde vært mest ideelt for det enkelte menneskets behov. Noen vil vinne og noen vil tape, også her.

Jeg har kostet helsevesenet en god del de siste årene, også etter at jeg ble ufør og sånn sett har ganske begrenset samfunnsnytte. Psykologtimene som også har store betydning for min livskvalitet må jeg derimot betale selv, de er i den store sammenhengen ikke viktige nok.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min far trengte en ryggoperasjon men kan ikke ha narkose pga det tåler han ikke. Innen det offentlige var det ingen som ville gjøre operasjonen uten narkose men privat fikk han det 150 tusen kostet det men nå kan han iallefall klare å gå litt rundt.

Anonymkode: 3c389...a72

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Overvekt regnes vel foreløpig ikke som en sykdom? Men det gjør vel kanskje ikke lipødem heller, så ser poeng. 

https://www.legemiddelhandboka.no/T3.7/Fedme

Kanskje ikke overvekt, men fedme er regnet som en kronisk sykdom.

Anonymkode: fc4c8...012

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
K.B. skrev (1 time siden):

Forsatt mange som ikke får behandlingen sin dekket, enten fordi Norge ser på den som for dyr eller andre grunner. Norge ligger også langt bak på behandlinger som har funket i andre land i flere år. 

Anonymkode: 53a3a...117

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Slik som med meg da. Måtte vil vært bedre å operert nakken og stpr sannsynlig at en kunne jobbe en å utbetale uføretrygd pga at en ikke klarer å jobbe pga smerter, små lamelser osv

Anonymkode: cd607...c19

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Rart at de ikke ønsker å få oss pasienter bedre/friske slik at vi klarer å arbeide fremfor å bli ufør? 

Jeg kan få sponset offentlig behandling av Helfo som ikke gjør meg 1% bedre.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vårt barn får medisiner ukentlig som koster staten 30 000 kr i uken. Vi betaler ingenting. Antar behandlingen du får ikke er det som er ansett som nødvendig. 

Anonymkode: 549c2...6aa

Det er ikke medisiner jeg trenger, men skreddersydd behandling og opptrening tilpasset skaden.

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...