Miggi Skrevet 18. mai 2024 #1 Del Skrevet 18. mai 2024 Hjertet mitt blør for menneskene og spesielt barna som bor i Gaza. Mange har verken hus, vann eller mat. De blir bombet døgnet rundt og står uten medisinsk hjelp. Jeg har vippset flere organisasjoner som skal gå til bistand. Men føler ikke det er nok. Jeg vil bruke noe av sommerferien på å dra ned i området for å hjelpe fysisk. Man kan for eksempel reise ned til Egypt å hjelpe til derfra? Med pakking av mat og nødutsyr for eksempel? Bør man alliere seg med fler med tanke på at det kanskje ikke er like trygt å reise ned dit alene som jente? Tenker så mye på lidelsene der nede at det tar nattesøvnen. Tenker mye på de sårende barna som sulter og alle de tusener av barna som er foreldreløse nå 😭😭 livet er urettferdig. Ønsker ingen debatt som palestina eller isreal her. Disse barna er uskyldige uansett hva du skulle mene politisk. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 18. mai 2024 #2 Del Skrevet 18. mai 2024 Tror ikke det er trygt å dra ned dit som privatperson, du bør ta kontakt med en av hjelpeorganisasjonene som opererer der nede og spørre om hvordan du kan bidra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miggi Skrevet 18. mai 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 18. mai 2024 Lurven skrev (8 minutter siden): Tror ikke det er trygt å dra ned dit som privatperson, du bør ta kontakt med en av hjelpeorganisasjonene som opererer der nede og spørre om hvordan du kan bidra Takk for svar. Det skal gjøre, men tviler på at de vil si at det er tilrådelig å reise ned i det området. Jeg ønsker likevel å gjøre det, men på en tryggest mulig måte. Har tenkt litt på å prøve å kontakte noen lokale hjelpeorganisasjoner i Egypt eller lignende. Tror ikke de som svarer på henvendelser her i Norge kommer til å være så behjelpelig dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 18. mai 2024 #4 Del Skrevet 18. mai 2024 (endret) Miggi skrev (2 timer siden): Jeg vil bruke noe av sommerferien på å dra ned i området for å hjelpe fysisk. Man kan for eksempel reise ned til Egypt å hjelpe til derfra? Med pakking av mat og nødutsyr for eksempel? Det finnes ingen måte å ta seg trygt inn i Gaza på. Du kan reise til Egypt, men grenseovergangen er nå stengt fra egyptisk side. Selv om den hadde vært åpen, så slipper ikke sivile inn uten videre. Fra Israelsk side, slipper heller ikke sivile inn i Gaza Man bør være klar over at Hamas og andre terrorgrupper fremdeles har en del kontroll i Gaza, at det foregår aktive kamper, og at som norsk kvinne er det en stor sannsynlighet for at du ikke kommer tilbake. Den eneste muligheten jeg kan tenke meg, er å reise sammen med FN eller hjelpeorganisasjoner, men det er lite trolig at du får være med de inn i Gaza, men man vet aldri. Du kan forsøke å kontakte Norwac, som har hatt noen få norske personer i Gaza, men uten medisinsk erfaring så er det lite trolig at de tar deg med, og akkurat nå er det usikkert om de kommer inn lengre, etter at Egypt stengte grensene. Norwac er uønsket i Israel, så de kommer neppe inn den veien. En mulighet er FN, spesifikt World Food Program, men de har trolig allerede mange frivillige som har vært der i en årrekke, og har erfaring. World Central Kitchen har startet å levere mat til Gaza igjen, og de sender nå en del fra Kypros over til det nye bryggeanlegget i Gaza. Det er trolig den enkleste måten å melde seg frivillig, og forhåpentligvis få lov til å hjelpe til. Om ikke annet kan det være man kan bidra i Kypros, med å forberede mat, pakke ned for transport osv. Igjen, skulle man få muligheten til å reise inn i Gaza med noen av disse organisasjonene, så er det ingen garanti for at du kommer tilbake. Det er en aktiv krigssone, med svært mange terrorister som ikke respekterer hjelpeorganisasjoners beskyttede status. https://wck.org/volunteer Man bør også være kritisk til å gi penger, annet enn til velkjente organisasjoner, ettersom det har kommet frem at en del mindre organisasjoner som ber om penger til Gaza, og som reklamerer i sosiale medier osv. ofte er knyttet til Hamas. Endret 18. mai 2024 av TuttaHutta 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miggi Skrevet 18. mai 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 18. mai 2024 TuttaHutta skrev (7 minutter siden): Det finnes ingen måte å ta seg trygt inn i Gaza på. Du kan reise til Egypt, men grenseovergangen er nå stengt fra egyptisk side. Selv om den hadde vært åpen, så slipper ikke sivile inn uten videre. Fra Israelsk side, slipper heller ikke sivile inn i Gaza Man bør være klar over at Hamas og andre terrorgrupper fremdeles har en del kontroll i Gaza, at det foregår aktive kamper, og at som norsk kvinne er det en stor sannsynlighet for at du ikke kommer tilbake. Den eneste muligheten jeg kan tenke meg, er å reise sammen med FN eller hjelpeorganisasjoner, men det er lite trolig at du får være med de inn i Gaza, men man vet aldri. Du kan forsøke å kontakte Norwac, som har hatt noen få norske personer i Gaza, men uten medisinsk erfaring så er det lite trolig at de tar deg med, og akkurat nå er det usikkert om de kommer inn lengre, etter at Egypt stengte grensene. Norwac er uønsket i Israel, så de kommer neppe inn den veien. En mulighet er FN, spesifikt World Food Program, men de har trolig allerede mange frivillige som har vært der i en årrekke, og har erfaring. World Central Kitchen har startet å levere mat til Gaza igjen, og de sender nå en del fra Kypros over til det nye bryggeanlegget i Gaza. Det er trolig den enkleste måten å melde seg frivillig, og forhåpentligvis få lov til å hjelpe til. Om ikke annet kan det være man kan bidra i Kypros, med å forberede mat, pakke ned for transport osv. Igjen, skulle man få muligheten til å reise inn i Gaza med noen av disse organisasjonene, så er det ingen garanti for at du kommer tilbake. Det er en aktiv krigssone, med svært mange terrorister som ikke respekterer hjelpeorganisasjoners beskyttede status. https://wck.org/volunteer Takk for langt og utfyllende svar. Da vet jeg om flere jeg kan kontakte. Vet at det ikke er riskofritt å reise ned. Jeg må ikke på død og liv inn i selve Gaza. Men ønsker å kunne hjelpe fysisk med noe. Det å gi penger og gå i demonstrasjonstog er ikke nok for meg 💔 klarer ikke lenger å bare å sitte å se på de enorme lidelsene 😢 jeg må GJØRE NOE! 😭 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
colasolo Skrevet 18. mai 2024 #6 Del Skrevet 18. mai 2024 Miggi skrev (8 minutter siden): Takk for langt og utfyllende svar. Da vet jeg om flere jeg kan kontakte. Vet at det ikke er riskofritt å reise ned. Jeg må ikke på død og liv inn i selve Gaza. Men ønsker å kunne hjelpe fysisk med noe. Det å gi penger og gå i demonstrasjonstog er ikke nok for meg 💔 klarer ikke lenger å bare å sitte å se på de enorme lidelsene 😢 jeg må GJØRE NOE! 😭 Er det ikke noe du kan hekle eller strikke å sende dit? Du virker ikke helt oppegående. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Curiousine Skrevet 18. mai 2024 #7 Del Skrevet 18. mai 2024 Miggi skrev (3 timer siden): Hjertet mitt blør for menneskene og spesielt barna som bor i Gaza. Mange har verken hus, vann eller mat. De blir bombet døgnet rundt og står uten medisinsk hjelp. Jeg har vippset flere organisasjoner som skal gå til bistand. Men føler ikke det er nok. Jeg vil bruke noe av sommerferien på å dra ned i området for å hjelpe fysisk. Man kan for eksempel reise ned til Egypt å hjelpe til derfra? Med pakking av mat og nødutsyr for eksempel? Bør man alliere seg med fler med tanke på at det kanskje ikke er like trygt å reise ned dit alene som jente? Tenker så mye på lidelsene der nede at det tar nattesøvnen. Tenker mye på de sårende barna som sulter og alle de tusener av barna som er foreldreløse nå 😭😭 livet er urettferdig. Ønsker ingen debatt som palestina eller isreal her. Disse barna er uskyldige uansett hva du skulle mene politisk. Hvor mye tid tenker du da? Tenker ikke det er poeng i å reise ned om du vil hjelpe til i feks 2 uker. Da bruker du tid på å komme inn i det, så reiser du når du begynner å komme inn i det. Da bør du såfall spare opp til å ta ulønnet permisjon eller noe så du får blitt der nede lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 18. mai 2024 #8 Del Skrevet 18. mai 2024 (endret) Jeg skjønner godt at du synes det er fælt for sivilbefolkningen i Gaza. Håper du heller ikke glemmer de israelske gislene som nok lever under torturlignende forhold. Kan jeg spør hvorfor det er akkurat menneskene i Gaza du vil hjelpe? Jeg spør fordi du kommer ikke inn i Gaza nå, og det er svært mange andre i verden som trenger hjelp. Du kan for eksempel reise til en slum i India å gjøre hjelpearbeid. Det finnes mange hjelpeorganisasjoner som er avhengig av frivillig innsats, og da kan du hjelpe andre barn som verken har hus, mat eller rent vann rundt omkring i verden. Fordi om disse menneskene ikke får særlig med oppmerksomhet i media, så er de vel like viktige for deg som sivilbefolkningen i Gaza? Endret 18. mai 2024 av Callista 16 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miggi Skrevet 18. mai 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 18. mai 2024 colasolo skrev (25 minutter siden): Er det ikke noe du kan hekle eller strikke å sende dit? Du virker ikke helt oppegående. Ble dessverre ikke fornærmet 😇 prøv igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 18. mai 2024 #10 Del Skrevet 18. mai 2024 Miggi skrev (45 minutter siden): 1 million barn står i fare for å dø av sult. Mange tusen barn har mistet kroppsdeler og/eller har blitt foreldreløse. 15 000 er barn drept til nå. Og bombene regner enda.. Jeg forstår at du ikke vil ha en større diskusjon rundt dette, men det er nå relativt greit med mat på markedene i Gaza, og det kommer inn store mengder nødhjelp allerede, i prinsippet nok til å fø hele befolkningen. Senest i dag oppdaget man tonnevis med nødhjelp som Hamas hadde gjemt i en tunnel dog, så mye av problemet er at nødhjelpen ikke kommer frem til de som trenger det, eller at den selges for profitt av palestinere, når den gis gratis av giverlandene. FN har nedjustert sine tall, så rundt 8000 barn er drept, og svært få barn sulter på nåværende tidspunkt. Jeg forsøker å ikke snakke ned den vanskelige situasjonen i Gaza, kun at det overdrives noe når det hevdes at 1 million barn står i fare for å dø av sult, noe som absolutt ikke er tilfelle. Som andre har nevnt, så finnes det andre steder hvor det trolig er enklere å hjelpe til, og å bidra som frivillig. FN anslår at 24 millioner barn er i umiddelbar fare i Sudan, 14 millioner trenger nødhjelp nå med en gang, og 4 millioner barn er fordrevet. Det er en av vår tids største humanitære katastrofer, selv om pressedekningen ikke er like stor når det dreier seg om afrikanere som dreper afrikanere, og Israel ikke er involvert. Dette er fremdeles svært farlig arbeid, og man bør være klar over at også i Sudan utsetter man seg for stor risiko, og det er ingen garanti for at man kommer hjem igjen, men i Sudan så mangler nesten alt, og jeg ville tro at hjelpeorganisasjoner som operer der i langt større grad trenger frivillige. https://www.ohchr.org/en/press-releases/2024/03/sudan-conflict-24-million-children-exposed-year-brutality-and-rights 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravlekaspar Skrevet 18. mai 2024 #11 Del Skrevet 18. mai 2024 (endret) Miggi skrev (8 timer siden): Hjertet mitt blør for menneskene og spesielt barna som bor i Gaza. Mange har verken hus, vann eller mat. De blir bombet døgnet rundt og står uten medisinsk hjelp. Jeg har vippset flere organisasjoner som skal gå til bistand. Men føler ikke det er nok. Jeg vil bruke noe av sommerferien på å dra ned i området for å hjelpe fysisk. Man kan for eksempel reise ned til Egypt å hjelpe til derfra? Med pakking av mat og nødutsyr for eksempel? Bør man alliere seg med fler med tanke på at det kanskje ikke er like trygt å reise ned dit alene som jente? Tenker så mye på lidelsene der nede at det tar nattesøvnen. Tenker mye på de sårende barna som sulter og alle de tusener av barna som er foreldreløse nå 😭😭 livet er urettferdig. Ønsker ingen debatt som palestina eller isreal her. Disse barna er uskyldige uansett hva du skulle mene politisk. Hvorfor gidde å dra ned å hjelpe i et område du ikke anser som trygt for en jente alene? Hvis jeg var jente hadde jeg ikke ofret en tanke på å dra til et område som ikke er trygt å være bare fordi du er jente. Endret 18. mai 2024 av Skravlekaspar . 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 18. mai 2024 #12 Del Skrevet 18. mai 2024 Miggi skrev (5 timer siden): Hjertet mitt blør for menneskene og spesielt barna som bor i Gaza. Mange har verken hus, vann eller mat. De blir bombet døgnet rundt og står uten medisinsk hjelp. Jeg har vippset flere organisasjoner som skal gå til bistand. Men føler ikke det er nok. Jeg vil bruke noe av sommerferien på å dra ned i området for å hjelpe fysisk. Man kan for eksempel reise ned til Egypt å hjelpe til derfra? Med pakking av mat og nødutsyr for eksempel? Bør man alliere seg med fler med tanke på at det kanskje ikke er like trygt å reise ned dit alene som jente? Tenker så mye på lidelsene der nede at det tar nattesøvnen. Tenker mye på de sårende barna som sulter og alle de tusener av barna som er foreldreløse nå 😭😭 livet er urettferdig. Ønsker ingen debatt som palestina eller isreal her. Disse barna er uskyldige uansett hva du skulle mene politisk. Oppfordrer deg til å bli feltpartner for leger uten grenser, en nøytral og uavhengig medisinsk organisasjon https://legerutengrenser.no/om-oss 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miggi Skrevet 18. mai 2024 Forfatter #13 Del Skrevet 18. mai 2024 Apis skrev (2 timer siden): Oppfordrer deg til å bli feltpartner for leger uten grenser, en nøytral og uavhengig medisinsk organisasjon https://legerutengrenser.no/om-oss Godt forslag 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Potetjinta Skrevet 18. mai 2024 #14 Del Skrevet 18. mai 2024 Så fint gjort av deg. Har du kanskje noen utdannelse - helseutdanning/ingeniør o.l.? Vet man kan hjelpe de sånn sett.. lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nimorna Skrevet 18. mai 2024 #15 Del Skrevet 18. mai 2024 Det er mange som trenger din hjelp, og på denne nettsiden ser jeg at det er mange prosjekter du kan velge fra. Det finnes tre på Vestbredden, men de er ikke åpne nå. Du får holde øye med nettsiden og melde din interesse når de starter opp igjen, men i mellomtiden kan du kanskje reise et annet sted? https://www.lovevolunteers.org Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 29. mai 2024 #16 Del Skrevet 29. mai 2024 Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer, krenkende ytringer og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå