AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #1 Skrevet 18. mai 2024 Før var det lave skuldre og bare glede denne dagen. Man stilte i de fineste klærne man hadde, og det var bra nok. Nå har vi fått en slags bunadsmafia, som sier at du ikke er bra nok uten en rådyr bunad. Stakkars den som tar lett på dette. Da et man ikke i "det gode selskap" Så har vi skole og barn. Før fikk man gjøre som man ville, og de fleste barna ville jo gå i tog, spise is, ha det gøy. Og foreldrene brukte kanskje en time på å rydde opp etterpå. Nå har vi fått et slags moralpoliti som krever at ungene stiller opp. Og at foreldrene skal stille på dugnad både 16. og 17. Mai. Nåde den som svikter, det blir tatt ille opp. Til og med trusler om å bli meldt til barnevernet. Jeg opplever at flere og flere gruer seg til denne dagen. Vi kan ikke ha det slik 😡. Vi feirer Norges frihet, dette skal da vel ikke skje under tvang og press. Anonymkode: 427ae...234 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #2 Skrevet 18. mai 2024 Vi feirer som det passer oss, reiser nesten alltid bort. Barna vil det også ❤️ Nå var det jo perfekt med langhelg for reise. Anonymkode: 19342...881 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #3 Skrevet 18. mai 2024 Aldri hørt om noe "bunadsmafia". Er da ingen som bryr seg om du går med bunad eller ikke. Det er du som velger å kjenne på press og mas. Du kan ta tilbake gleden over dagen hvis du selv ønsker. Anonymkode: ccfa7...67b 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #4 Skrevet 18. mai 2024 Blir bedre når barna blir større. Jeg har tenåringer nå og de var ute med venner imens jeg koste meg hjemme alene. Satt på veranda i sola og spist mat og is 🙂 Anonymkode: 77487...f89
drue Skrevet 18. mai 2024 #5 Skrevet 18. mai 2024 Som noen andre sier - du velger selv å kjenne på dette presset. Du må ingenting. Gjør som du selv vil, slutt å bry deg så mye om hva andre kanskje måtte tenke og mene. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #6 Skrevet 18. mai 2024 Hvor er denne bunadmafiaen? Aldri merket noe til. I klassen til ungen min var det vel to fedre og fem mødre som hadde bunad, resten var mer eller mindre pent antrukket. Kjenner meg overhodet ikke igjen i at det er mer stress nå enn før. Da jeg var barn på 80-tallet var det et helvetes mas med sekkeløp, potetløp, konkurranser med premier etc. Nå er det gå i tog, så leker barna fritt mens foreldrene drikker kaffe og spiser kake. Mye mer avslappende og lavterskel. De fleste år har vi champagnefrokost før barnetoget og arrangementet med skolen/barnehagen, men i år droppet vi det, fordi vi ikke følte for det. Aldri hørt om trusler om barnevern for å droppe 17. mai. I fjor stakk vi på hytta i stedet, og ingen viste det minste misnøye eller kritikk, langt mindre trusler om barnevern. Anonymkode: a9ad3...e8f 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #7 Skrevet 18. mai 2024 Hadde tidenes beste feiring i går. Først gikk vi i tog med barnehagen til ungene, så kjøpte vi en is og koste oss med den i sola. Så dro vi hjem og var hjemme resten av dagen. Inviterte familien på grilling, så det ble en liten grillfest med god mat og godt drikke. Ungene lekte og koste seg hele dagen. På kvelden fikk vi spontant besøk av et vennepar da de fikk barnefri, så da satt vi og spilte spill, drakk vin og koste seg utover kvelden. Kunne ikke vært bedre 🥰 Kommer til å fortsette med slik feiringer. Er jo hva man gjør det til selv Anonymkode: a3609...a0c 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #8 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvor er denne bunadmafiaen? Aldri merket noe til. I klassen til ungen min var det vel to fedre og fem mødre som hadde bunad, resten var mer eller mindre pent antrukket. Kjenner meg overhodet ikke igjen i at det er mer stress nå enn før. Da jeg var barn på 80-tallet var det et helvetes mas med sekkeløp, potetløp, konkurranser med premier etc. Nå er det gå i tog, så leker barna fritt mens foreldrene drikker kaffe og spiser kake. Mye mer avslappende og lavterskel. De fleste år har vi champagnefrokost før barnetoget og arrangementet med skolen/barnehagen, men i år droppet vi det, fordi vi ikke følte for det. Aldri hørt om trusler om barnevern for å droppe 17. mai. I fjor stakk vi på hytta i stedet, og ingen viste det minste misnøye eller kritikk, langt mindre trusler om barnevern. Anonymkode: a9ad3...e8f Anonymkode: 427ae...234
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #9 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hadde tidenes beste feiring i går. Først gikk vi i tog med barnehagen til ungene, så kjøpte vi en is og koste oss med den i sola. Så dro vi hjem og var hjemme resten av dagen. Inviterte familien på grilling, så det ble en liten grillfest med god mat og godt drikke. Ungene lekte og koste seg hele dagen. På kvelden fikk vi spontant besøk av et vennepar da de fikk barnefri, så da satt vi og spilte spill, drakk vin og koste seg utover kvelden. Kunne ikke vært bedre 🥰 Kommer til å fortsette med slik feiringer. Er jo hva man gjør det til selv Anonymkode: a3609...a0c Dette er jo slik det skal være 👍. Men tror det er store geografiske forskjeller her. Kanskje problemet er størst på små steder? Små miljøer med dominerende mennesker i spissen, kan fort bli ubehagelig. Er du ikke som dem, er du uglesett. Anonymkode: 427ae...234 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #10 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Aldri hørt om noe "bunadsmafia". Er da ingen som bryr seg om du går med bunad eller ikke. Det er du som velger å kjenne på press og mas. Du kan ta tilbake gleden over dagen hvis du selv ønsker. Anonymkode: ccfa7...67b Dette. Jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver i det hele tatt. Å joda, jeg har barn der en skal på frokost og en annen har vi dugnadsvakt for, kake skal leveres osv. Men det er to timer dugnad i løpet av hele dagen. Vi har planlagt i forkant så det ikke blir stress på morgenen. Som barn var jeg ikke noe glad i 17. mai. Moren min var alltid så sinnsykt stresset og la aldri skjul på at hun hatet 17. mai. Som voksen synes jeg det er en nydelig dag, og er så stolt over dette fellesskapet nordmenn viser denne dagen. Ungene mine elsker det! Det er jo lagt opp til glede og moro fra morgen til kveld! Anonymkode: 6cba2...67c 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #11 Skrevet 18. mai 2024 Det er bare stress, og nå som barna endelig er tenåringer, og man slipper å bli halshugd om man ikke går i tog og er med på ørten dugnader, valgte vi å dra utenlands denne dagen. Barna liker ikke 17. mai, og vi koset oss utenlands i stedet. Anonymkode: b3155...235 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #12 Skrevet 18. mai 2024 Livet er så mye bedre og lettere når man gir faen i hva andre tenker 😊 Det patetiske bunadspolitiet ler jeg bare av, for det er da strengt tatt bare komisk. Hadde på en helt enkel skjorte og svart jeans, og kunne ikke brydd meg mindre om noen synes jeg ikke så bra ut. Bare gi faen, det er herlig befriende 😊 Anonymkode: dfbd8...4d1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #13 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Anonymkode: 427ae...234 100 % sikker på at det ligger mer bak enn kun 17. mai når læreren vurderer å sende bekymringmelding, men om ikke så er jo dette snakk om EN enkelt koko lærer, og overhodet ikke representativt for «hvordan 17-mai har blitt». Der jeg vokste opp på 80-90 tallet var det forøvrig ikke akseptabelt å droppe 17. mai-toget, mens nå er det en del som ikke møter, så der har det også blitt mye friere nå - i hvert fall er det min anekdotiske opplevelse. Anonymkode: a9ad3...e8f
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #14 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så har vi skole og barn. Før fikk man gjøre som man ville, og de fleste barna ville jo gå i tog, spise is, ha det gøy. Og foreldrene brukte kanskje en time på å rydde opp etterpå. Nå har vi fått et slags moralpoliti som krever at ungene stiller opp. Og at foreldrene skal stille på dugnad både 16. og 17. Mai. Nåde den som svikter, det blir tatt ille opp. Til og med trusler om å bli meldt til barnevernet. Anonymkode: 427ae...234 Og hvem tror du arrangerte issalget og sekkeløpet og alt det andre dere koste dere med før? Jo, det var foreldre. Jeg blir nesten rasende på sånne som deg som tror at festlighetene på 17. mai bare kommer av seg selv og at det ikke burde kreve annet enn en times rydding etterpå. Vi er faktisk mange som stiller opp hvert år for at sånne egoistiske latsabber som deg bare skal dukke opp og kose dere og sånne som oss har gjort det i alle år, også da du var liten. Og tydeligvis har det å bli voksen ikke skapt noen større forståelse i hodet ditt for at det faktisk er en del jobb bak og at noen må gjøre den jobben. Du vil ha moroa, men forventer at det er alle andre som skaper den for deg. For en bedriten holdning. Anonymkode: c0b77...a66 1 2
frivis Skrevet 18. mai 2024 #15 Skrevet 18. mai 2024 Da må du TS være den første i familien som er med på å stoppe galskapen. Selv har jeg holdt galskapen vi ser i dag på et rolig nivå. Barna mine har ikke behov for å ha på seg det som er mest populært, selvi tenårene. Men så lenge foreldrene til barna ikke er noen tydelige eksempler på dette, så kan man prate så lenge og mye man bare vil, men det har 0 verdi.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #16 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvor er denne bunadmafiaen? Aldri merket noe til. I klassen til ungen min var det vel to fedre og fem mødre som hadde bunad, resten var mer eller mindre pent antrukket. Kjenner meg overhodet ikke igjen i at det er mer stress nå enn før. Da jeg var barn på 80-tallet var det et helvetes mas med sekkeløp, potetløp, konkurranser med premier etc. Nå er det gå i tog, så leker barna fritt mens foreldrene drikker kaffe og spiser kake. Mye mer avslappende og lavterskel. De fleste år har vi champagnefrokost før barnetoget og arrangementet med skolen/barnehagen, men i år droppet vi det, fordi vi ikke følte for det. Aldri hørt om trusler om barnevern for å droppe 17. mai. I fjor stakk vi på hytta i stedet, og ingen viste det minste misnøye eller kritikk, langt mindre trusler om barnevern. Anonymkode: a9ad3...e8f Om man ikke tror at det i dagens samfunn finnes en bunadsmafia som nærmest krever at man skal stille opp med en bunad til 40.000 for ikke å bli uglesett, anbefaler jeg virkelig å lese denne 46 sider lange tråden, og enkelte av kommentarene der: Anonymkode: f6556...40d 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #17 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi feirer Norges frihet, Vel, det er grunnloven vi feirer. Frigjøringsdagen er lite feiret her på bjerget, men du har litt rett. Jeg leste tråden om kontaktlærer som truet med barnevernet om ikke barnet stilte i toget. Om det er sant, vet jeg ikke, men svarene fra de fleste ga ikke noe inntrykk av at det var frivillig. Heldigvis har jeg ikke barn i den alderen. Anonymkode: 396ea...5c7 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #18 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og hvem tror du arrangerte issalget og sekkeløpet og alt det andre dere koste dere med før? Jo, det var foreldre. Jeg blir nesten rasende på sånne som deg som tror at festlighetene på 17. mai bare kommer av seg selv og at det ikke burde kreve annet enn en times rydding etterpå. Vi er faktisk mange som stiller opp hvert år for at sånne egoistiske latsabber som deg bare skal dukke opp og kose dere og sånne som oss har gjort det i alle år, også da du var liten. Og tydeligvis har det å bli voksen ikke skapt noen større forståelse i hodet ditt for at det faktisk er en del jobb bak og at noen må gjøre den jobben. Du vil ha moroa, men forventer at det er alle andre som skaper den for deg. For en bedriten holdning. Anonymkode: c0b77...a66 Så, jeg er en egoistisk latsabb 😄. Joda, tro hva du vil. Det handler ikke om at jeg tror "festlighetene" kommer av seg selv. Det er nettopp disse "festlighetene" jeg synes tar alt for stor plass. De burde sjekkes ned mange hakk. At du gidder å bruke tida på dette, er opp til deg. Jeg bryr meg ikke uansett. Jeg er glad jeg slipper å være en del av dette, det er heldigvis frivillig. Jeg utnytter ikke din generøse dugnadsånd på noen som helst måte, bare så det er sagt. Anonymkode: 427ae...234 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #19 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så, jeg er en egoistisk latsabb 😄. Joda, tro hva du vil. Det handler ikke om at jeg tror "festlighetene" kommer av seg selv. Det er nettopp disse "festlighetene" jeg synes tar alt for stor plass. De burde sjekkes ned mange hakk. At du gidder å bruke tida på dette, er opp til deg. Jeg bryr meg ikke uansett. Jeg er glad jeg slipper å være en del av dette, det er heldigvis frivillig. Jeg utnytter ikke din generøse dugnadsånd på noen som helst måte, bare så det er sagt. Anonymkode: 427ae...234 17.mai har da vært ganske lik de 40 årene jeg har levd.. Tog,leker,premier,taler,underholdning og kakesalg. Slik var det da jeg var liten, og slik er det nå. Og,guess what,det ble gjort på foreldredugnad den gangen også! Anonymkode: 6d39b...6f7 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #20 Skrevet 18. mai 2024 Du kan jo trøste deg med at dette gjelder noen år mens barna er små. Selvfølgelig er det mer stress,med små barn som skal passes på,mens man deltar på 17.maidugnaden. Det er litt sånn det er å ha små barn. Vi var heldige og hadde besteforeldre med som kunne hjelpe til med barna de gangene vi hadde oppgaver på 17.mai. Nå har jeg store barn,og nyter 17.mai,med kun meg selv å kle på,ingen små å passe på,og ingen jobb i 17.mai komiteen. Om noen bryr seg om jeg har på bunad eller ikke,ofrer jeg ikke en tanke! Anonymkode: 6d39b...6f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå