Gjest Anonyme-meg Skrevet 19. mai 2024 #21 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 11.29): Ville ikke valgt Kambodsja som base, Vietnam er mye finere. Eller evt Thailand. Hvorfor akkurat Kambodsja? Laos og Filippinene er også verdt å besøke Ellers er Peru og Sri Lanka fantastisk. Jeg hadde det supert i India også. Japan er også must see! Anonymkode: ced78...f2d Peru er i Sør Amerika.
Perfume Skrevet 19. mai 2024 Forfatter #22 Skrevet 19. mai 2024 Altså tusen takk til alle som kommer med tips! 🙏🥰 For å forklare enda litt mer: - Hovedgrunnen til at vi ønsker oss til Kambodsja som vi enda ikke har besøkt, er det faktum at dette er landet med ca 95% av befolkningen som buddhister. Buddhismen er en fantastisk livsfilosofi som vi ser opp til. Kambodsja er landet med mest utbredt buddhisme av alle land i hele verden. ( ikke antall men prosentvis) Håper og tror turen blir magisk, og at vi nok "feiler" mange ganger med mye rart. Men vi skal iallefall vise disse menneskene respekt og hengivenhet, så mye vi klarer. 🙏
Bigote Skrevet 20. mai 2024 #23 Skrevet 20. mai 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Kjøre bil eller motorsykkel i Kambodsja? Det er risikosport… jeg ville leid sjåfør, og ligget langt unna motorsykler og skutere. Dere må også sjekke mulighetene for visum, TS. Å få visum for lengre perioder kan være svært vanskelig. Anonymkode: 5ea41...13a Etter min erfaring er trafikk i utlandet en tilvenningsak. Om man er i tvil i forhold til sine egne kjøreferdigheter ville jeg nok startet utenfor byene eller leid sjåfør. Visum løser seg alltid ved å " borderrunne". Bodde i utenlandet i et og halvt år kun på turistvisum selv. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #24 Skrevet 20. mai 2024 Perfume skrev (9 timer siden): Vi skal ikke bo der da.. Det er en (lang) ferie! Og vi skal være i Phnom Penh for det meste. Trist det du sier der om de amerikanske som sitter der og drikker.. Det er ikke slik vi kommer til å være iallefall. Men takk for tips om Kampot, vi skal definitivt dra dit også. Vi har ikke vært i Kambodsja før, derfor drar vi nå dit på ferie (som er en drøm vi har) Takk 🥰 Ok, jeg måtte gå tilbake å lese HI nå, for å se hva det egentlig var du ønsket tips om. Men med base i Phnom Penh vil dere jo ha relativt kort avstand til Koh Rong-øyene. Jeg likte meg veldig godt på Koh Rong Sanloem, som foreløpig er et paradis. Dra dit så snart som mulig, for kineserne er i ferd med å ødeliegge denne lille øya med store turistresorter. Selve byggingen var ikke igangsatt ennå da jeg var der i januar. Her er det klart vann og god badetemperatur, og strendene der har nydelig sand. Det er ingen biler på øya, og det er korte avstander for å utforske øya til fots. Om dere ønsker å se utrydningstruede ferskvannsdelfiner, kan dere dra til Kratie (tror det var tre timer fra PP). Det arrangeres kajakkturer hver dag nedover Mekong-elva, og man er garantert å få se delfinene på slutten. Selve padleturen var så fin at det hadde vært verdt det, selv uten delfiner, etter min mening. Fra Kratie er det kort vei over grensa til Laos, og helt sør i Laos ligger det noen fantastiske øyer i Mekong-elva. Jeg trivdes veldig godt på øya Don Det, og det er et herlig sted å være for å bare slappe av. Anbefaler å leie rom med utsikt mot elva med hengekøye på balkongen. Anonymkode: 6ee20...6c4 1 1
Perfume Skrevet 20. mai 2024 Forfatter #25 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ok, jeg måtte gå tilbake å lese HI nå, for å se hva det egentlig var du ønsket tips om. Men med base i Phnom Penh vil dere jo ha relativt kort avstand til Koh Rong-øyene. Jeg likte meg veldig godt på Koh Rong Sanloem, som foreløpig er et paradis. Dra dit så snart som mulig, for kineserne er i ferd med å ødeliegge denne lille øya med store turistresorter. Selve byggingen var ikke igangsatt ennå da jeg var der i januar. Her er det klart vann og god badetemperatur, og strendene der har nydelig sand. Det er ingen biler på øya, og det er korte avstander for å utforske øya til fots. Om dere ønsker å se utrydningstruede ferskvannsdelfiner, kan dere dra til Kratie (tror det var tre timer fra PP). Det arrangeres kajakkturer hver dag nedover Mekong-elva, og man er garantert å få se delfinene på slutten. Selve padleturen var så fin at det hadde vært verdt det, selv uten delfiner, etter min mening. Fra Kratie er det kort vei over grensa til Laos, og helt sør i Laos ligger det noen fantastiske øyer i Mekong-elva. Jeg trivdes veldig godt på øya Don Det, og det er et herlig sted å være for å bare slappe av. Anbefaler å leie rom med utsikt mot elva med hengekøye på balkongen. Anonymkode: 6ee20...6c4 Tusen takk for så mange fine tips!! For det var meget spesifikke bra tips! Faktisk har vi jo ikke sett særlig på Laos i det hele tatt ( aner ikke hvorfor?!) så det må vi starte med! Og ja!! Koh Rong har vi hørt mye om( også om kineserne som ødelegger både det og sihanoukville 😔 Sist jeg hørte har de startet med flyplass på Koh Rong, men mange sier de ikke engang vet om den noengang blir ferdig.. Det håper jeg ikke, egentlig.. Ja, de får mer turister... Men de ødelegger jo alt som heter autentisk, vill-livet der, alle planter etc.. Se på Bali.. 😢 ( ja vet du vet dette, men kan hende flere leser som ikke vet 😅) Takk igjen for flotte tips 🙏
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #26 Skrevet 20. mai 2024 Perfume skrev (13 timer siden): Visum er sjekket og skal gå fint. Tror ikke mannen får kjøre i sentrum der, men på de mer "øde" stedene osv. Og ikke i naturen så klart. Som sagt - det er forbundet med ikke ubetydelig risiko. Ja, jeg har vært i Kambodsja… Anonymkode: 5ea41...13a
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #27 Skrevet 20. mai 2024 Bigote skrev (10 timer siden): Etter min erfaring er trafikk i utlandet en tilvenningsak. Om man er i tvil i forhold til sine egne kjøreferdigheter ville jeg nok startet utenfor byene eller leid sjåfør. Visum løser seg alltid ved å " borderrunne". Bodde i utenlandet i et og halvt år kun på turistvisum selv. Det er ikke alle land hvor det er mulig med border run, men jeg vet ikke hvordan det er med Kambodsja. Trafikk i utlandet er ikke bare en tilvenningssak, nei - det kommer an på hvor man drar. Jeg vil absolutt anbefale leid sjåfør i Kambodsja. I tillegg vil en lokal leid sjåfør vite hvor man skal passe seg mtp landminer, noe som også er vesentlig… Skuter/motorsykkel er enda mer risikabelt. Husk også at hvis man skulle komme ut for en ulykke, er tilgangen på helsetjenester mye dårligere enn her, så konsekvensene blir enda større. Anonymkode: 5ea41...13a 1
Bigote Skrevet 20. mai 2024 #28 Skrevet 20. mai 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke alle land hvor det er mulig med border run, men jeg vet ikke hvordan det er med Kambodsja. Trafikk i utlandet er ikke bare en tilvenningssak, nei - det kommer an på hvor man drar. Jeg vil absolutt anbefale leid sjåfør i Kambodsja. I tillegg vil en lokal leid sjåfør vite hvor man skal passe seg mtp landminer, noe som også er vesentlig… Skuter/motorsykkel er enda mer risikabelt. Husk også at hvis man skulle komme ut for en ulykke, er tilgangen på helsetjenester mye dårligere enn her, så konsekvensene blir enda større. Anonymkode: 5ea41...13a Trafikk i utandet er en tilvenningsak, ja. Er komforten, helsetjenestene og tryggheten du har i Norge ekstremt viktig for deg så ser jeg ikke poenget med å dra til denne delen av verden. 1
Perfume Skrevet 20. mai 2024 Forfatter #29 Skrevet 20. mai 2024 Bigote skrev (5 minutter siden): Trafikk i utandet er en tilvenningsak, ja. Er komforten, helsetjenestene og tryggheten du har i Norge ekstremt viktig for deg så ser jeg ikke poenget med å dra til denne delen av verden. Vi har satt oss meget(!) godt inn i det meste som har med trygghet og helse etc, det er ikke derfor vi drar dit akkurat. Og jeg er enig med deg, trafikken er en tilvenningssak. Ingen starter trafikken ferdig lært, ikke engang de innfødte. Jeg tror mennesker alltid vil komme med slike advarsler som vedkommende over deg, helt greit altså, for folk gjør mye rart.. 😅 Men vi er nok ikke der at vi tenker " åååå, er det ikke som Norge?!"..
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #30 Skrevet 22. mai 2024 Cat Ba-øya i Vietnam er fin Mye mindre turistifisert enn Ha Long Bay. Var der i mars og koste oss masse. Jeg ble dessverre matforgifta i Singapore (av alle steder i Sørøst-Asia) og måtte droppe Kambodsja, men høres ut som en fin tur! Anonymkode: 640bb...52c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå