Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi har funnet ut at vi skal leve litt nå etter barna flyttet ut og før det kommer barnebarn. Så vi setter tingene våre på lager og drar til Asia ganske så snart( få måneder) på en enveis billett, men da så klart max ett år ( pga folketrygden). 

Noen som akkurat har vært der? Vi skal ha base i ett av landene, Kambodsja, bli kjent der før vi reiser litt rundt også. Noen som vet om fine plasser som kanskje ikke er kjempe - turistete? Om du skjønner? 

Gode tips? 

Vi vil se både utviklede og u- utviklede områder, oppleve jungel og hav, byer og små landsbyer. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1770433-vi-reiser-til-asia-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville ikke valgt Kambodsja som base, Vietnam er mye finere. Eller evt Thailand. Hvorfor akkurat Kambodsja? 

Laos og Filippinene er også verdt å besøke 

Ellers er Peru og Sri Lanka fantastisk. Jeg hadde det supert i India også. Japan er også must see! 

Anonymkode: ced78...f2d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Har reist mye rundt i Thailand, Kambodsja, Laos og Myanmar. Utenfor turistområdene i Kambodsja? Vær litt obs på landminer. Det finnes fortsatt mange miner igjen, fra Røde Khmer,  utenfor turiststeder på landsbygda i Kambodsja. Tråkk utenfor stier bør du høre med lokalbefolkningen eller evt leie en guide som trakker stien foran dere.. Også landminer i Laos og Vietnam, men veldig lite i forhold til Kambodsja. 

Anonymkode: 635f2...113

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ville ikke valgt Kambodsja som base, Vietnam er mye finere. Eller evt Thailand. Hvorfor akkurat Kambodsja? 

Laos og Filippinene er også verdt å besøke 

Ellers er Peru og Sri Lanka fantastisk. Jeg hadde det supert i India også. Japan er også must see! 

Anonymkode: ced78...f2d

Kambodsja har vi et spesielt forhold til, og er ikke på utkikk etter nødvendigvis så "fint", mer autentisk. Og det er et spesielt land som mange ofte glemmer, men som har et fantastisk folk og fantastisk mat ( kjenner flere der også) 

Laos og Filippinene virker spennende! 

Peru er vel kanskje ikke helt oss, men Sri Lanka er absolutt mulighet!!  Vi lurte også på India, men det blir nok for langt tenker jeg i første omgang. Sørøst Asia er vel der vi vil være... Takk 🥰

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har reist mye rundt i Thailand, Kambodsja, Laos og Myanmar. Utenfor turistområdene i Kambodsja? Vær litt obs på landminer. Det finnes fortsatt mange miner igjen, fra Røde Khmer,  utenfor turiststeder på landsbygda i Kambodsja. Tråkk utenfor stier bør du høre med lokalbefolkningen eller evt leie en guide som trakker stien foran dere.. Også landminer i Laos og Vietnam, men veldig lite i forhold til Kambodsja. 

Anonymkode: 635f2...113

Ja vi er klar over det med landminer, så det skal vi holde oss unna. ❤️

AnonymBruker

Ikke-turistede steder er stort sett ikke verdt å besøke.

Om noen amerikanere skulle besøke Norge og spurt om råd til ikke-turistete steder, så ville jeg sagt noe sånn som Mjøndalen eller Steinkjer. Autentiske, hverdagslige og "ekte" Norge. Men ikke spesielt spennende, og ikke verdt å reise halve jorden rundt for å se.

Det samme gjelder i Asia. Finn heller ut hva dere vil oppleve og oppsøk deretter akkurat det.

Anonymkode: 0c6b6...6af

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker

Så rart det der, likte ikke Vietnam i det hele tatt jeg, men elsket Kambodsja. Hvorfor skal dere ha base? Hva er meningen med det? Skal dere alltid reise tilbake dit mellom de andre landene? Blir jo veldig dyrt, hadde selv valgt å forflytte meg i en sirkel eller i en linje, sør til nord, vest til øst eller noe sånt. 
Jeg anbefaler Kina og muren. Kina er et veldig interessant land. Og Japan! 
jeg hadde reist i denne rekkefølgen, Japan- Kina- Vietnam- Kambodjsa-Laos- Thailand- Malaysia. Og Singapore hvis det er interessant. Fra Singapore eller Malaysia hadde jeg flydd til annet asiatisk land hvis interessen var der. Eller hjem. 

Et annet tips er at man blir veldig sliten av å være på tur lang tid, og man blir mer sliten av å bytte sted ofte, så hadde lagt inn lange opphold på de mest interessante stedene, feks tre plasser hvor dere er 2 måneder. 

noen foreslo Peru (!?) det er jo en helt annen verdensdel. 

god tur! 

Anonymkode: efe82...2f4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Greia er.. Vi skal teste om det er et sted vi på sikt kunne bodd, i 11- 12 mnd. Eller ikke. Og det vi vet om Kambodsja, som er MYE, så elsker vi landet, men man må tross alt være der over lengre tid før man vet om man vil trives. Jeg tenker man må være i et land i kanskje to tre måneder før man vet om man trives. Derfor base. Vietnam og Thailand, Indonesia, Malaysia osv vil da isåfall kun bli korte ferie-turer, gjerne med buss eller tog dit det går.. Vi snakker en ukes tid liksom.. 

Kina er på tapeten, men det blir dyrere igjen, så vi får se! Tusen takk! 

( Ja Peru aner jeg ikke hvor kom fra 😅

Endret av Perfume

Annonse

On 5/18/2024 at 3:08 AM, Perfume said:

Hei! 

Vi har funnet ut at vi skal leve litt nå etter barna flyttet ut og før det kommer barnebarn. Så vi setter tingene våre på lager og drar til Asia ganske så snart( få måneder) på en enveis billett, men da så klart max ett år ( pga folketrygden). 

Noen som akkurat har vært der? Vi skal ha base i ett av landene, Kambodsja, bli kjent der før vi reiser litt rundt også. Noen som vet om fine plasser som kanskje ikke er kjempe - turistete? Om du skjønner? 

Gode tips? 

Vi vil se både utviklede og u- utviklede områder, oppleve jungel og hav, byer og små landsbyer. 

Anbefaler dere å få kjøpt/leid en bil eller motorsykkel og heller kjør rundt å utforsk enn å planlegge for mye på forhånd. Frihetsfølelsen rundt mine egne reiser mangedoblet seg når jeg valgte å ha denne innstillingen.

Å investere tid i å lære språk er en god ide om dere faktisk ønsker oppleve autentisk kultur. Når man besøker u-utviklede samfunn er det alltid kjekt å være ydmyk og prøve å bidra der man kan. 

Håper dere får en fantastisk tur 😃 

• Hjerte 1
AnonymBruker

Jeg backpacka rundt i Sør-Øst-Asia i vinter og var noen uker i Kambodsja. Slik jeg forsto det på folk der, er det Kampot som er stedet for de fleste utlendinger som bosetter seg i dette landet. Tidligere var Sihanoukville veldig populært, men etter at kineserne har ødelagt stedet, har de nå dratt til Kampot. Jeg var der noen dager, og det er for så vidt ikke så ille til å være Kambodsja. Jeg antar det er en grunn til at det er der utlendingene bosetter seg, uten at jeg helt kjenner til den. Men det man ser av dem i bybildet, er alle de fastboende, pensjonerte amerikanerne som sitter på restaurantene langs elva og drikker øl hele dagen. Et ganske trist syn.

Kampot har grei beliggenhet med tanke på avstander som f. eks. kort vei til Phnom Penh, Koh Rong-øyene, Ho Chi Minh-byen og Phu Quoc. Alle fine steder for en ukestur (eller kortere). Det er også flere fine steder i nærheten å utforske for en dagstur. Byen er heller ikke for "touristy", selv om en del backpackere er innom der. Et stort pluss for at de har veldig mange gode restauranter, det er byen litt kjent for. Uten at jeg kan forstå hvorfor noen vil bosette seg i Kambodsja, når det er så mange finere land i nærheten, tror jeg Kampot er mitt beste tips. Har dere i det hele tatt vært i landet før? Jeg stemmer på Laos.

Anonymkode: 6ee20...6c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Bigote skrev (3 timer siden):

Anbefaler dere å få kjøpt/leid en bil eller motorsykkel og heller kjør rundt å utforsk enn å planlegge for mye på forhånd. Frihetsfølelsen rundt mine egne reiser mangedoblet seg når jeg valgte å ha denne innstillingen.

Å investere tid i å lære språk er en god ide om dere faktisk ønsker oppleve autentisk kultur. Når man besøker u-utviklede samfunn er det alltid kjekt å være ydmyk og prøve å bidra der man kan. 

Kjøre bil eller motorsykkel i Kambodsja? Det er risikosport… jeg ville leid sjåfør, og ligget langt unna motorsykler og skutere. 
Dere må også sjekke mulighetene for visum, TS. Å få visum for lengre perioder kan være svært vanskelig. 

Anonymkode: 5ea41...13a

• Liker 1
Bigote skrev (3 timer siden):

Veldig bra tips du sier der!! Vi er allerede i gang med språk-biten, men det å leie hjul er en ting vi også snakker om! 

Og gjett om vi er/skal være ydmyke 😍 

Tusen takk! 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg backpacka rundt i Sør-Øst-Asia i vinter og var noen uker i Kambodsja. Slik jeg forsto det på folk der, er det Kampot som er stedet for de fleste utlendinger som bosetter seg i dette landet. Tidligere var Sihanoukville veldig populært, men etter at kineserne har ødelagt stedet, har de nå dratt til Kampot. Jeg var der noen dager, og det er for så vidt ikke så ille til å være Kambodsja. Jeg antar det er en grunn til at det er der utlendingene bosetter seg, uten at jeg helt kjenner til den. Men det man ser av dem i bybildet, er alle de fastboende, pensjonerte amerikanerne som sitter på restaurantene langs elva og drikker øl hele dagen. Et ganske trist syn.

Kampot har grei beliggenhet med tanke på avstander som f. eks. kort vei til Phnom Penh, Koh Rong-øyene, Ho Chi Minh-byen og Phu Quoc. Alle fine steder for en ukestur (eller kortere). Det er også flere fine steder i nærheten å utforske for en dagstur. Byen er heller ikke for "touristy", selv om en del backpackere er innom der. Et stort pluss for at de har veldig mange gode restauranter, det er byen litt kjent for. Uten at jeg kan forstå hvorfor noen vil bosette seg i Kambodsja, når det er så mange finere land i nærheten, tror jeg Kampot er mitt beste tips. Har dere i det hele tatt vært i landet før? Jeg stemmer på Laos.

Anonymkode: 6ee20...6c4

Vi skal ikke bo der da.. Det er en (lang) ferie! Og vi skal være i Phnom Penh for det meste. 

Trist det du sier der om de amerikanske som sitter der og drikker.. Det er ikke slik vi kommer til å være iallefall. 

Men takk for tips om Kampot, vi skal definitivt dra dit også. Vi har ikke vært i Kambodsja før, derfor drar vi nå dit på ferie (som er en drøm vi har) 

Takk 🥰

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjøre bil eller motorsykkel i Kambodsja? Det er risikosport… jeg ville leid sjåfør, og ligget langt unna motorsykler og skutere. 
Dere må også sjekke mulighetene for visum, TS. Å få visum for lengre perioder kan være svært vanskelig. 

Anonymkode: 5ea41...13a

Visum er sjekket og skal gå fint. Tror ikke mannen får kjøre i sentrum der, men på de mer "øde" stedene osv. Og ikke i naturen så klart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...