Gå til innhold

Bør holocaustfornektelse forbys?

Sommer2464

Bør holocaustfornektelse forbys?  

38 stemmer

1. 1. Bør holocaustfornektelse forbys?

• Ja
      14
    • Nei
      24

Anbefalte innlegg

I mange land er holocaustfornektelse ulovlig deriblant Tyskland, Frankrike og Canada. Personlig tenker jeg at vi ikke bør forby det her i lands fordi vi har ytringsfrihet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poeng

Nei. Spør du meg skal vi ikke begynne å forby tanker og meninger. Folket må få tro og synse hva de vil. Regner med det er en utløsende årsak men jeg tror dette er et farlig spill å begynne med. Hva blir det neste vi ikke får lov til å si høyt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det bør forbys, uansett er vel hatefulle ytringer forbudt så det går nok under det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke forby at folk nekter for historiske fakta som er bevist flere ganger. Vi kan ikke forby at folk er dumme.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, går det under «hatefulle ytringer», så har vi allerede et lovverk som regulerer dette.

Ellers verdt å kommentere at å fornekte holocaust ikke handler om «å syntes» eller «å mene» noe.

Det går ikke an å «mene» og «syntes» at det ikke var 17 mai i går mer en å «mene» og «syntes» at holocaust ikke er ekte. Det er faktiske historiske hendelser. Å «mene» eller «syntes» at holocaust ikke var, er en vrangforestilling som krever psykiatrisk behandling, ikke straff.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angry Man

Nei. Det burde ikke forbys. Ytringsfriheten er viktig. 

Det betyr selfølgelig ikke at man skal tillate at det undervises om i skolen og tilsvarende. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poeng skrev (11 minutter siden):

Nei. Spør du meg skal vi ikke begynne å forby tanker og meninger. Folket må få tro og synse hva de vil. Regner med det er en utløsende årsak men jeg tror dette er et farlig spill å begynne med. Hva blir det neste vi ikke får lov til å si høyt? 

Det burde være lov å si høyt at ikke holocaust forekom. Akkurat som det er lov å si høyt at dagens dato er 1 desember. 
Det gir like lite mening, men burde være lov å si høyt. Eneste man oppnår er jo å drite seg ut.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, folk må få lov å ha uintelligente og ufyselige meninger. Jeg synes vi trenger mer ytringsfrihet, ikke mindre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poeng
sicario skrev (7 minutter siden):

Som nevnt over, går det under «hatefulle ytringer», så har vi allerede et lovverk som regulerer detteEllers verdt å kommentere at å fornekte holocaust ikke handler om «å syntes» eller «å mene» noe.

Det går ikke an å «mene» og «syntes» at det ikke var 17 mai i går mer en å «mene» og «syntes» at holocaust ikke er ekte. Det er faktiske historiske hendelser. Å «mene» eller «syntes» at holocaust ikke var, er en vrangforestilling som krever psykiatrisk behandling, ikke straff.

sicario skrev (5 minutter siden):

Det burde være lov å si høyt at ikke holocaust forekom. Akkurat som det er lov å si høyt at dagens dato er 1 desember. 
Det gir like lite mening, men burde være lov å si høyt. Eneste man oppnår er jo å drite seg ut.

Og akkurat det kan du mene og si uten at det er problematisk for noen. Det er en frihet jeg synes vi skal beskytte og derfor kan vi ikke fortelle folk at de skal straffes for ''å være av en overbevisning''. Da ville jeg heller straffet en pedofils overbevisning om at et barn er i stand til å gi samtykke. Eks. Muhammed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og den viktigste grunnen er at det å betvile historiske sannheter må være innenfor ytringsfriheten. 

Samtidig er det få grupper som virker så lite taleføre og dårlige til å overbevise som de tradisjonelle "holocaustfornekterne", så forhåpentligvis vil de ikke bli noe mer enn en svært liten gruppe raringer som få tar seriøst. Jokeren her kommer kanskje fra den islamske verden, der jeg har inntrykk av at dette kanskje er mer "mainstream"? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbud mot nekting av historiske hendelser bør ikke politi og rettsvesen drive med. Politiet kan heller patruljere og gjøre  byen sikker, og så synes jeg at en enorm opp-prioritering av sykkeltyverier bør gjennomføres. Skal Norge nå sine grønne klimamål så bør folk føle  det like trygt å parkere sykkel som bil utenfor butikken.  

Politi og rettsvesen må prioritere sine ressurser.

Det bør ikke bli noe tankepoliti. Tankepoliti er et skritt mot diktatur. Dårlige tanker og feil historiske oppfatninger er noe man får korrigert på skolebenken. Skriver du at holocaust ikke har skjedd på en historieprøve, så  får du dårlig karakter. Hvis man mener at det er alvorlig nok, så bør man kjøre på med ekstraundervisning inntil eleven har lært leksa si.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (På 18.5.2024 den 11.17):

Vi kan ikke forby at folk nekter for historiske fakta som er bevist flere ganger. Vi kan ikke forby at folk er dumme.

Dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan og skal ikke forby folk å mene noe. Idet det kan gå ut over folk (hatefulle ytringer, vold osv.) har vi straffebestemmelser for dette, så jeg ser ikke at det er noen grunn til å endre på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herzeleid skrev (18 timer siden):

Nei, og den viktigste grunnen er at det å betvile historiske sannheter må være innenfor ytringsfriheten. 

Samtidig er det få grupper som virker så lite taleføre og dårlige til å overbevise som de tradisjonelle "holocaustfornekterne", så forhåpentligvis vil de ikke bli noe mer enn en svært liten gruppe raringer som få tar seriøst. Jokeren her kommer kanskje fra den islamske verden, der jeg har inntrykk av at dette kanskje er mer "mainstream"? 

Forskjellige land har forskjellige former for ytringsfrihet. Jeg synes det skulle vært forbudt å fornekte Holocaust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvfølgelig skal det ikke forbys ved lov. Som alt annet så er løsningen på dårlig informasjon, bedre informasjon. Jeg tenker folk som er nazister eller har noen skrudde tanker basert på konspirasjonsteorier, de når man ikke ved å forby å tenke slik. Jeg vet Tyskland har ekstremt strenge lover rundt alt som har med nazisme og nazi effekter, det er på mange måter forståelig gitt konteksten, men det har også skapt et undergrunnsmiljø som man ikke helt vet omfanget av. Det har vært en del skandaler i Tyskland med folk i lokalt, men også nasjonalt styre som er uttalte nazister, det Tyske militæret hadde også en kjempeskandale for et par år siden. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Forskjellige land har forskjellige former for ytringsfrihet. Jeg synes det skulle vært forbudt å fornekte Holocaust.

De har i alle fall forskjellige grader av og innskrenkninger i ytringsfrihet. Innskrenkninger jeg håper vi klarer å unngå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bacteria skrev (På 18.5.2024 den 11.14):

Mener det bør forbys, uansett er vel hatefulle ytringer forbudt så det går nok under det. 

Jeg syns du har noen veldig hatefulle og totalitære holdninger. Rett i fengsel med deg!

Endret av LeveMannen
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...