Gå til innhold

Reise og visa lenger enn 90 dager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en tøff tid nå over lang  tid og nå ser det ut til å løse seg litt for meg. Har tenkt nå en tid at jeg kunne tenkt meg å flytte bort litt til annet land sydover. Leie en leilighet og bo der i en periode. Tenker fra 6 måneder og opptil ett år. Alt etter som hva det koster meg. Men så er det midlertidig oppholdstillatelse da… Tenker på land i Europa. Schengen. Vet ikke selv helt hvorfor 🙈, men jeg tenkte litt på Montenegro. Lest litt om landet og det virker litt fristende å dra tid. Men jeg er åpen for flere land. Noen som forstår jeg litt mer på visa regler her enn meg? Hva må en ha som grunn for å kunne få midlertidig oppholdstillatelse. Det er ikke jobb, studier eller besøke familie. Så da er det kanskje ikke grunnlag da til å få visa?

Anonymkode: 0ea0a...a9a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke med Europa, men jeg var i Thailand i lenger perioder når jeg var i 20 årene (ca 10-15 år siden) da reiste vi bare ut av landet, fikk stempel og reiste tilbake :) en såkalt visarun. 
om du ble mer enn 5 dager eller noe over tiden uten visa måtte du betale en bot på ca 200,- dagen

Anonymkode: b8639...218

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer fra land til land, du finner raskt informasjonen på nett.

Du må også sette deg inn i forsikringer, det er betingelser for hvor lenge du kan være ute. Samt folketrygden. Og skatteavtaler som også trer i kraft når du er ute av norge en viss periode.

Anonymkode: a6f0e...d7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har hatt en tøff tid nå over lang  tid og nå ser det ut til å løse seg litt for meg. Har tenkt nå en tid at jeg kunne tenkt meg å flytte bort litt til annet land sydover. Leie en leilighet og bo der i en periode. Tenker fra 6 måneder og opptil ett år. Alt etter som hva det koster meg. Men så er det midlertidig oppholdstillatelse da… Tenker på land i Europa. Schengen. Vet ikke selv helt hvorfor 🙈, men jeg tenkte litt på Montenegro. Lest litt om landet og det virker litt fristende å dra tid. Men jeg er åpen for flere land. Noen som forstår jeg litt mer på visa regler her enn meg? Hva må en ha som grunn for å kunne få midlertidig oppholdstillatelse. Det er ikke jobb, studier eller besøke familie. Så da er det kanskje ikke grunnlag da til å få visa?

Hva har du tenkt å gjøre med medlemskapet ditt i Folketrygden i Norge?  Er du ute av landet mer enn 180 dager i løpet av ett år,  så mister du medlemskapet i Folketrygden. Pensjonsopptjening og trygde- og pensjonsrettigheter? 
Hva gjør du med reiseforsikring og hvis du blir syk? 
Når du har avklart overstående, kan du begynne å tenke på de tingene du spør om. 

Anonymkode: 3c911...d42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva har du tenkt å gjøre med medlemskapet ditt i Folketrygden i Norge?  Er du ute av landet mer enn 180 dager i løpet av ett år,  så mister du medlemskapet i Folketrygden. Pensjonsopptjening og trygde- og pensjonsrettigheter? 
Når du har avklart overstående, kan du begynne å tenke på de tingene du spør om. 

Jeg må helt klart sette meg inn i flere ting her, ja. Mye å tenke over. Nå blir ikke noe av det som nevnes her aktuell problemstilling dersom det ikke er mulighet for visa lenger enn 90 dager. Da blir det 90 dagers opphold og ikke mer. Evt reise tilbake igjen etter 180 dagers perioden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det varierer fra land til land, du finner raskt informasjonen på nett.

Du må også sette deg inn i forsikringer, det er betingelser for hvor lenge du kan være ute. Samt folketrygden. Og skatteavtaler som også trer i kraft når du er ute av norge en viss periode.

Anonymkode: a6f0e...d7e

Helt klart. Jeg fant bare ikke helt informasjonen jeg var ute etter når det gjaldt permanent oppholdstillatelse. Jeg ser at de er studie visa, jobb visa og familievisa osv. Og hvis en eier eiendom i landet. Men ikke noe om visa som i mitt tilfelle. Kun bo der i periode. Så det er sikkert ikke mulighet. 
Er jeg ute av landet så har jeg ingen inntekt. Jeg lever på det jeg har oppspart og fra salg av bolig her. Det er et regnestykke, så sikkert bare en drøm som jeg må avse. 90 dager er ingen problem. 180 dager går også. Over det er usikkert. Nå bare undersøker jeg litt muligheter. Men hvis ingen visa over 90 dager er mulig i mitt tilfelle, så er det ikke noe mer å sette seg inn i.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er feil. Man kan være på reise i inntil 12 måneder uten å miste medlemskap i folketrygden.

Anonymkode: e1ffe...820

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette er feil. Man kan være på reise i inntil 12 måneder uten å miste medlemskap i folketrygden.

Du har helt rett. Over 12 måneder, så mister en medlemskapet.

AnonymBruker
Skrevet

Nesten uavhengig av hvilket land du skal bo i, så er turistvisum max 180 dager, og lengre opphold krever at man søker midlertidig oppholdstillatelse.

Og litt obs: Engelsk er ikke andrespråk i Montenegro, mange som jobber i butikker, taxi, restaurant og slikt kan ikke ett ord engelsk.

Vi leide leilighet i ett lite "hotell" med syv leiligheter, verten kunne ikke engelsk. Vi kommuniserte ved at hun ringte sønnen sin som tolket for oss. På en av favorittrestaurantene var det kun en engelsktalende servitør, og på den andre var det kun noen få som snakket engelsk.

Anonymkode: 174cb...1f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvis intensjonen med å forlate Norge er å flytte, så mister man vel medlemskapet umiddelbart? Enig i at TS har mye å sjekke opp her, og at hen må holde tunga rett i munnen. Inkludert å ikke kalle det «flytting». 

Anonymkode: 8912d...854

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nesten uavhengig av hvilket land du skal bo i, så er turistvisum max 180 dager, og lengre opphold krever at man søker midlertidig oppholdstillatelse.

Og litt obs: Engelsk er ikke andrespråk i Montenegro, mange som jobber i butikker, taxi, restaurant og slikt kan ikke ett ord engelsk.

Vi leide leilighet i ett lite "hotell" med syv leiligheter, verten kunne ikke engelsk. Vi kommuniserte ved at hun ringte sønnen sin som tolket for oss. På en av favorittrestaurantene var det kun en engelsktalende servitør, og på den andre var det kun noen få som snakket engelsk.

Er ikke turistvisum i schengen land normalt 90 dager?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hvis intensjonen med å forlate Norge er å flytte, så mister man vel medlemskapet umiddelbart? Enig i at TS har mye å sjekke opp her, og at hen må holde tunga rett i munnen. Inkludert å ikke kalle det «flytting». 

Beklager at jeg brukte ordet «flytte». Du leser vel at jeg snakker om å leie en leilighet i 6 måneder eller mer?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beklager at jeg brukte ordet «flytte». Du leser vel at jeg snakker om å leie en leilighet i 6 måneder eller mer?

I 6 måneder eller max 12 måneder mente jeg å skrive… Jeg skrev at det kommer an på økonomi hvor lenge jeg kan bli i utlandet. Jeg skrev aldri at det var snakk om varig flytting. Det skjer ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I 6 måneder eller max 12 måneder mente jeg å skrive… Jeg skrev at det kommer an på økonomi hvor lenge jeg kan bli i utlandet. Jeg skrev aldri at det var snakk om varig flytting. Det skjer ikke. 

Men du må sjekke hva som definerer at du regnes som å ha utflyttet. Og hva et annet land vil regne som at du har flyttet dit. Mer enn seks måneder er lenge! 
For å få oppholdstillatelse i et land (altså utover turistvisum) kreves det som regel at man har jobb, studieplass eller ektefelle i landet. Eventuelt at man har en (svær) bråte med penger. Du vil ikke få det bare fordi du har lyst til å leie en leilighet der i lengre tid, selv om du selv (eller Norge) ikke regner deg selv som utvandret fra Norge. 
Sjekk lengden på turistvisum i landet du tenker på. Vær der i den tiden, og dra videre til neste land. Du vil ikke prøve deg på den papirmølla et slikt visum kan være! Den kan være ganske vanvittig, trust me.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er ikke turistvisum i schengen land normalt 90 dager?

Normalt 90 dager ja, det er det man får automatisk... og max 180 dager ved søknad...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er 6 måneder i året flere år på rad, oppholder man seg 12 måneder i utlandet så må man være de neste 12 månedene i Norge.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Normalt 90 dager ja, det er det man får automatisk... og max 180 dager ved søknad...

Nordmenn kan oppholde seg så lenge de vil i EU/Schengen land uten visum, men hva landet man oppholder seg i krever med tanke på økonomi og helseforsikring for å kunne oppholde seg der over lengre tid er en annen sak.

Anonymkode: eb112...733

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er 6 måneder i året flere år på rad, oppholder man seg 12 måneder i utlandet så må man være de neste 12 månedene i Norge.

Nordmenn kan oppholde seg så lenge de vil i EU/Schengen land uten visum, men hva landet man oppholder seg i krever med tanke på økonomi og helseforsikring for å kunne oppholde seg der over lengre tid er en annen sak.

Anonymkode: eb112...733

Kilde?

Anonymkode: aaa26...49b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kilde?

Det er jo hele poenget med Schengen.. 

Anonymkode: 0b323...d0c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...