Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjesten
Skrevet

er dette arvelig?

ser ingen andre som har det og jeg er bare 22 år!!

Har veldig mye hard hud under bena.. For ca 2 mnd siden "slipte" jeg de (kommer ikke på ordet..men med slik en høvell vett dere..) og de ble glatte og fine men nå er det komt like mye tilbake..

Må jeg bare fortsette og gjøre dette en gang i uken eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føttene er utsatt for gedigen slitasje og belastning når de bærer oss rundt hele dagen, så stell godt med dem!

Hvor mye hard hud man får under føttene varierer nok endel, men henger også sammen med hvilken slitasje de er utsatt for. Skjem deg og dine undersotter bort med jevnlig fotbad og pleie, og du vil ha myke, fornøyde ben.

Skrevet

Mine ben er harde og ruglete når jeg er passiv. Når jeg har masse å stri med og jobber på så er de somregel myke :)

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

jeg er 21 og har samme problem! er litt frustrerende.. tror jeg har arva det etter mamma.. men jeg filer de og smører de av og til, men tror jeg må gjøre det mye mer.. kanskje det hjelper med litt fot bad o.l også?? noen som har bra tips???

Skrevet

Løsningen er fotbad, filing med fotfil (Scholl har gode!) og fet krem på føttene over natten. Hvis man filer og smører regelmessig holder føttene seg myke og gode (jeg gjør det en gang i uken sånn ca, hvia jeg gidder da!).

Dersom man har skikkelig mye hard hud kan det kanskje være en idé å gå til fotpleie og få det fjernet der, og så "opprettholde" det selv etter det.

Skrevet

Gode ideer, men hva m oss som ikke orker tanken på å file føttene?

Jeg har en slags fobi mot føtter (filing og massasje osv), t.o.m mine egne, og det å file er utenkelig, hehe...

Har heldigvis ikke mye hard hud, men litt er det jo, og kan ikke si det er nok bare m en fet krem...

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

seriøst? må jeg virkelig file bena en gang i uken? gjør alle dere som ikke har hud det?

Skrevet

Eh... Ja... I hvertfall i begynnelsen...

Mitt tips til deg er å ta en tur til fotpleier, få ¨skrelt¨ av det som trengs, slik at du har et godt utgangspunkt.

Gå til innkjøp av en god fotkrem, Scholl fotfil, gammeldags grønnsepe og en firkantet vaskebakk.

En time i uken steller du bena, sitter med de i grønnsepevann, mens du ser hotell cæsar eller et eller annet :ler: Tørker bena godt, filer vekk hard hud, steller neglebånd og negler, og smører bena godt.

Når du legger deg om kvelden smører du bena med fotkrem, er ikke sikkert det er nødvendig med hver kveld heller.

Skrevet

Hallo... Er fotterapeut og kan bare si at hard hud kommer fra skoene du bruker.... Så lenge du bruker "feile" sko vil føttene dine produsere hard hud. Hard hud kommer av at føttene vil beskytte seg mot det vonde, og det som klemmer. Da lager huden seg en beskyttelse ved å produsere hard hud sånn at det ikke skal gjøre vondt. Det som er viktig med sko er å tenke på skoene du går i på jobb 8 timer for dag..... Sålen skal være rett uten oppbygginger, og det må være hælkappe sånn at du ikke må knipe med tærne for å holde skoene på plass... Veldig greit å få fixa føttene hos en fotpleier første gang, der får du jo også gode råd om egenpleie... Lykke til :)

Skrevet

Jeg har hjatt mye hard hud under bena fra så lenge jeg kan huske, fra jeg var barn..

Nå har jeg anskaffet en god fotfil (jepp, den tidligere nevte fra Scholl) som jeg tar en kjapp omgang med etter har jeg har dujsa (jeg dusjer aldri før jobb, og ikke hver dag, så dette er ikke så ekstremt som det høres ut som...) og det gjør underverker. Jeg skulle sikkert vært flinkere med en fotkrem da.... i utgangspunktet ville nok en hvilkensomhelt krem hjulpet...

Når det gjelder sko.... der synder jeg nok, jeg går ikke med sko annet enn ute jeg. Joda, jeg har sko på jobb, men det meste av dagen ahr jeg dem ikke på meg. Føttene mine liker kanskje ikke å gå på sokkelsten... men det er det mest behagelige synes nå jeg da....

Skrevet

Går til fotpleie og holder vedlike med å file en gang i blant og smøre føttene med bodyshop sin peppermynte fotkrem så ofte jeg husker det (har kremen i nattbordskuffen) dette funker så lenge jeg husker det men så etter et par måneder sklir det ut... huden blir hard igjen... går et halvt år eller så... går til fotpleie...

Sånn er sirkelen for meg :ler: Nå har jeg gavekort på fotpleie igjen, DENNE gangen skal jeg klare å holde det vedlike etterpå!!! :)

Gjest Rødtoppen
Skrevet

Puh... Nå ble jeg egentlig litt lettet! Trodde det var bare jeg som er ung og har føtter som en gammel - ja akkurat! Jeg går og tar fotpleie ca hver 3. mnd, i tillegg skjærer og filer jeg en gang i uka. Dette må jeg gjøre ellers kommer liktornene og tar knekken på meg... Jeg har også en smule psoriasis på føttene, så det er nok med på å holde føttene mine passe tørre og sprukne.

Føttene mine er som regel så tørre at jeg må smøre med salisylvasilin 5 % for ikke å få vondt når jeg går. Gjør dette hver kveld (så sant jeg husker det).

Tørre og sprukne føtter er uansett ikke noe koselig, spesielt ikke om sommeren da man gjerne vil ta seg ut i flotte sandaler osv... Får vel bare finne meg i at jeg har mye tørr og hard hud og træler... :grine:

Skrevet

Har hørt mye skryt av MD formulations fotkrem,innerholder 18 prosent glokylsyre,

Skal kjøpe meg den selv.

Skrevet

Bare pass på og ikke få den mellom tærne.... au au!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...