Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går var min datter på snart 12 år lei seg fordi hun kun hadde festdrakt og ikke ordentlig bunad. Kalte den first price drakt osv. lurer på om det er vanlig at bunadspresset begynner så tidlig?
Hun får min gamle bunad til konfirmasjonen da jeg har ny, men den passer ikke enda. Hun kunne ha gått i kjole i går også. Endte opp med festdrakten og alt gikk greit, ble bare overrasket over kommentaren og at de tydeligvis må ha snakket om det. Skjønner godt at foreldre føler seg presset til å kjøpe bunad til konfirmasjonen for å si det sånn.

Anonymkode: 0764f...de2

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble født i 1976 og det er ikke noe nytt at man får bunad til konfirmasjon, og at man bruker barnebunad frem til da. Bortsett fra i begynnelsen av tenårene. Da jeg vokste opp gikk ungdom før konfirmasjon gjerne i finklær (nye vårklær) på 17.mai. Det største forskjellen er at da hadde man stort sett noen i familien som kunne sy, brodere og montere bunad, slik at den ikke ble så dyr. Nå kjøpes den for det meste.

Her var det mange i tidlig ungdomsskolealder som gikk i barnebunader / fest drakter. Noen gikk i finklær, noen gikk i jeans og PP-jakke osv. Alle virket å ha det kjempekjekt :)

Min yngste datter er 13 år og hun skal få bunad til 15.årsdagen. Hun ønsker seg det. 

Anonymkode: f16f6...3c7

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men må det være det, kan det hende at det ikke er bunadpress men mer som noen jenter snakker om noe de ikke vet om. Min datter er 7 år gammel og i går hadde de også snakk om bunad vs festdrakt. Men absolutt alle hadde festdrakt, så vidt jeg kunne se, min hadde festdrakt også, fra Nameit. De var overbeviste at de hadde ekte bunad bare fordi de draktene var i fargene rød og svart. Hun ene jente som gikk og snakket om at hun hadde festdrakt og ikke bunad, hun hadde en blå festdrakt. 

Sønnen min prøvde å si at han hater å bruke bunad fordi det klør. Så måtte jeg svare ham at det måtte han hørt fra noen andre, da han selv har aldri hatt en ekte ull bunad som kan klø. Han har bare gått i Name It bunader som ikke har en snev av ull og er laget av bomull. Og klør ikke!

Anonymkode: cd1d1...981

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 1973, og det var overhodet ingen snakk om bunad, bodde i en av vestfoldbyene. Husker under sermonien så var det kun ei i bunad. Og det husker jeg at vi andre syntes så skikkelig kjerring ut. Idag er det, dessverre, blitt ett vanvittig status symbol.

Anonymkode: b2b12...e5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her føler jeg det er motsatt. Jeg har bunad til barnet mitt i barnehagealder. Får negative kommentarer om det er på grunn av status og behov for å vise oss frem… 

Anonymkode: bd518...9af

Skrevet (endret)

Da ville jeg strammet inn på forbruket og prøvd å gi henne en bedre holdning. Det er ikke så lett å være 12, men dette går ikke. 

Bør ikke være noen selvfølge at hun får arve bunaden. Da bør hun vise en holdningsendring først. Vise litt økonomisk forståelse og takknemlighet.

Endret av norw
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Flere av jentene her på trinnet som hadde ekte bunad. Gir selvfølgelig ikke inn for presset, syns det er tullete å bruke så mye på ei som vokser. Men var overrasket over hvor tidlig presset begynte og syns synd på de jentene (foreldrene) som ikke har råd til bunad til konfirmasjonen.  Jeg vil selvfølgelig at hun skal arve min bunad når den passer henne. Den har krympet for min del, så jeg kjøpte ny. Har bare to sønner ellers, så de har heller ikke bruk for den. 

Anonymkode: 0764f...de2

Gjest jegerrinne
Skrevet

Her vi bor har de fleste frem til konfirmasjonen festdrakt,  hjemme strikkede fra distriktet de bor eller rondastakk.

Når de blir konfirmasjonen så ser jeg mange arver. Vår jente har stakk som ei svigermor kjenner har brodert, skjorta broderte tanta hennes og sølvet er arvet fra grandtante

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...