Gå til innhold

Jeg klarte å klemme «flat» flått som sto fast i hunden. Nå er jeg livredd😔

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så fant jeg en flått på hunden min. Jeg var dum og prøvde å dra den ut med vanlig pinsett, og klarte så å klemme kroppen på flåtten, imens den enda var fast i hunden. Jeg fikk omsider flåtten vekk, men munn ble igjen. 
Det var ingen blod i flåtten tror jeg, men en brungrønn gugge som kom ut. Den var ikke stor. Om jeg ikke skviste alt mageinnhold til flåtten inn i hunden min igjen, så har jeg iallfall infisert  ‘’såret’’ som ble av den.
Det står jo over alt på nett at man ikke under noen omstendighet må skvise flått som står fast i hud. 
Nå er jeg livredd jeg har ødelagt livet til hunden min.

Er det noe prevantivt man kan gjøre hos vetrinær nå?

Jeg er så dum😔 

Anonymkode: 5a1d8...afc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du renset stedet godt? Det går nok fint. Men du kan vel ringe dyrlegen og høre?

Anonymkode: 8e7eb...26b

AnonymBruker
Skrevet

Pleier bare ta flåtten med hendene på hunden min. Blir det noe igjen kan det komme en liten kul men går bort 

Anonymkode: 55e24...4b1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du renset stedet godt? Det går nok fint. Men du kan vel ringe dyrlegen og høre?

Anonymkode: 8e7eb...26b

Renset med pyrisept, da dette var det eneste jeg hadde hjemme. 
Ja, skal ringe dyrlege idag. Men ville høre erfaringer i mellomtiden. Føler meg som verdens værste hundeeier som ikke klarte tenke lenger enn å klemme på en flått som enda står fast i hud😔

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Pleier bare ta flåtten med hendene på hunden min. Blir det noe igjen kan det komme en liten kul men går bort 

Anonymkode: 55e24...4b1

Ja, jeg har lest på nett at det er ingen krise om ‘’hodet’’ blir igjen, men problemet er at jeg klemte på kroppen til flåtten mens den enda var fast i hunden, det skal man jo ikke gjøre😔 

AnonymBruker
Skrevet

Denne burde du ha til å fjerne flått med til en annen gang. Når det er tobi pakka kan du feste en i båndsnlla med en mini pengepung.  Man får flåtten inn i v-en i bunnen av verktøyet og vrir rundt og jekker/drar raskt ut. Ikke er den dyr heller. 

https://www.zooplus.no/shop/hund/hundepleie/loppe_flatt_beskyttelse/flatttang/1341594?variantId=1341594.0&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwgJyyBhCGARIsAK8LVLMKpr8gTbuGGRKLTMRSORYzdD5x3pE_qaG3M6V82VkYNFTDZT1wTVYaAi5IEALw_wcB&activeVariant=1341594.0

Anonymkode: 33f0a...1da

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så fant jeg en flått på hunden min. Jeg var dum og prøvde å dra den ut med vanlig pinsett, og klarte så å klemme kroppen på flåtten, imens den enda var fast i hunden. Jeg fikk omsider flåtten vekk, men munn ble igjen. 
Det var ingen blod i flåtten tror jeg, men en brungrønn gugge som kom ut. Den var ikke stor. Om jeg ikke skviste alt mageinnhold til flåtten inn i hunden min igjen, så har jeg iallfall infisert  ‘’såret’’ som ble av den.
Det står jo over alt på nett at man ikke under noen omstendighet må skvise flått som står fast i hud. 
Nå er jeg livredd jeg har ødelagt livet til hunden min.

Er det noe prevantivt man kan gjøre hos vetrinær nå?

Jeg er så dum😔 

Bruker du ikke flått - tablett? (Bravecto)? Da dør flåtten av bittet. Jeg pleier som regel å se flåttene på hunden før de får sjans å bite seg fast, men finner av og til noen uttørkete flått, så den tabletten virker veldlg bra.

Det vil helst gå bra, det som skjedde nå, men ta en prat med veterinæren du, så ordner det seg nok ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Flåttmedisin fra dyrlege på resept eller fra apoteket uten resept.

Anonymkode: d8506...a61

AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (13 timer siden):

Bruker du ikke flått - tablett? (Bravecto)? Da dør flåtten av bittet. Jeg pleier som regel å se flåttene på hunden før de får sjans å bite seg fast, men finner av og til noen uttørkete flått, så den tabletten virker veldlg bra.

Det vil helst gå bra, det som skjedde nå, men ta en prat med veterinæren du, så ordner det seg nok ☺️

Det er kommet en ny tablett nå som heter Simparica. Den er rimeligere enn Bravecto, og min dyrlege mener den er mer effektiv, noe jeg tror på, for jeg klippet mine hunder for et par dager siden og fant bare en død flått på den ene. Har ikke funnet mange levende heller. 

Og det gjør jo ikke noe at prisen er nesten halvparten av Bravecto. 

Anonymkode: 59f18...349

AnonymBruker
Skrevet

Det går nok helst bra dette.
Det er grenser for hvor mye av en flått som fysisk kan skvises tilbake inn i hunden. Dra over med saltvann eller Pyrisept. 
Beste måten å ta flått er å holde så tett ned mot huden på hunden og dra den rett ut med tommel og pekefinger. 
Det kan sitte igjen litt av munnen likevel, men det kommer ut til slutt. 

Anonymkode: 7af72...424

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...