AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #21 Del Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ikke meg du siterer, men... skjønner ikke at du gidder å la deg irritere... Selv etter å ha lest dine begrunnelser, skjønner jeg ikke hvorfor du irriterer deg... Det finnes så uendelig mye kunnskapsløshet der ute, det er neppe særlig hensiktsmessig å irritere seg over dette her. Irritasjonen din går jo bare utover deg selv. Anonymkode: 3aa13...9c8 Du skjønner ikke at folk som er genuint opptatt av bunad og bunadhåndverket synes det er trist at variasjonen i norsk bunadkultur blir ødelagt og forflatet av at alle kopierer elementer fra beltestakken,til man ikke ser forskjell på en nordlandsbunad og en beltestakk og en festdrakt? Anonymkode: 3aa51...908 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #22 Del Skrevet 18. mai 2024 Min bunad har kun hvit skjorte, det finnes ingen andre skjorter å velge i til den type bunad jeg har. Hvis jeg bruker er farget eller møstret skjorte til min bunad er det ikke lengre en bunad for en bunad er ikke bare stakk og vest men stakk, vest OG tilhørende skjorte. Jeg elsker de nye fest- og fantasidraktene og tenker å sy en til meg selv fordi min bunadsvest er alt for liten, ikke kan syes ut, er ekstremt vanskelig å sy selv og alt for dyr til at jeg har råd til å bestille en ferdig sydd. Ellers hadde jeg beholdt bunaden, slik den skal være. Anonymkode: 4cd9f...3bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #23 Del Skrevet 18. mai 2024 Jeg har hatt Gudbrandsdals Festdrakt nå i 37 år, ja den jeg fikk til konfirmasjonen passer fortsatt - det største sprellet med den er den hvite, strykefrie skjorta fra samme året, den med nupereller på kraven og mansjettene som bare blir vaska i maskin og hengt opp etter bruk 😀 Anonymkode: 4beaa...ee1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #24 Del Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): En ting er alle de ulike festdraktene. Men at skjortene skal ha mest mulig farger og mønster. Er det en spesiell bunad denne inspirasjonen er hentet fra? I år så jeg veldig mange med orginale bunader som også hadde byttet ut den hvite skjorta med alt fra rosa, sort til blomstrete nyanser. Jeg syns det er pent, men ser jo hvordan det sikkert kan være en moteting. Hva syns dere? Pen mote? Eller too much? Har moten kommet for å bli tro dere? Anonymkode: 3cfd6...715 Det gjenspeiler samfunnet. Vi har blitt en gjeng individualister som er avhengige av å bli lagt merke til. Å gå i bunad etter strikte regler gjør den til en uniform der alle blir like. Da hjelper det med litt egen staffasje for å få oppmerksomhet. Tom de mest innbarka fra bunadspolitiet synes egen festskjorte er ok. Anonymkode: 1a787...e3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå