AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #1 Skrevet 17. mai 2024 Det er 17. mai, og jeg og min datter som konfirmeres 2026 har sett mange nydelige bunader. Både mor og farsslekten kommer fra samme fylke. Det fylket vi bor i. Hun har da faktisk 7 valgalternativer inkl festdrakter som Graffer og fjelldrakten. Men hun har over lang tid ikke likt noen av alternativet. Hun ønsker en bunad fra et helt annet sted i landet. Storesøster (halvsøster) som hun har et tett bånd til har beltestakk. Det er den hun har ønsket seg i mange år. Jeg personlig tenker det er helt greit å velge en bunad man synes er fin, selv om man ikke har tilknytning til stedet. Men hva tenker dere? Anonymkode: 698b9...c74 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #2 Skrevet 17. mai 2024 Beltestakken = oslobunad. Derr må jo begynne å ta mål et år før konfirmasjonen, og det er jo fint at hun får noe hun ønsker seg. Så er det om dette er et ønske akkurat nå, fordi ALLE liker beltestakken, og ufattelig mange har den? Det at den er fra Telemark trenger du ikke å tenke på, den fremstår mer som en festdrakt enn bunad. Anonymkode: 788d5...94e 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #3 Skrevet 17. mai 2024 Det er nok ikke tilfeldig at din datter ønsker beltestakken, da det er den alle kjendisene har, selv om de ikke har aner fra Telemark. Man skal velge bunad der man har røttene sine fra, og ikke en bunad som Vita og Wanda eller Lea Behn bruker bare fordi det er kult. Hvis hun ikke klarer å velge seg en bunad når hun har 7 ulike å velge mellom, synes jeg hun er bortskjemt. Hardangerbunaden er Norges nasjonalbunad så den kan alle bruke, og det er jo en nydelig bunad, men den er sikkert for kjedelig? Anonymkode: 584bc...f49 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #4 Skrevet 17. mai 2024 Var ikke klar over at Hardangerbunad var Norges nasjonalbunad. Er ikke bare beltestakk hun ønsker, men det er den som er utenfor hennes slekt som på sett og vis er mest knyttet til henne. Siden storesøster har den (og faktisk har nær slekt fra Telemark). En annen hun ønsker er Åmlibunaden, kun fordi hun liker den. Men skal selvfølgelig prøve å selge inn Hardanderbunaden da. Den er jo etter mitt skjønn Norges mest nydeligste bunad. På sett og vis forstår jeg min datter godt. Jeg i en alder av 44 år har null følelser for min bunad, som er brukt i min slekt i mange år. Synes ikke den er fin. Skulle jeg ha valgt meg bunad nå, hadde jeg også gått for den som jeg liker best Anonymkode: 698b9...c74 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #5 Skrevet 17. mai 2024 Viktigere å ha en bunad man liker jeg har graffer fordi jeg ikke liker trønderbunad. Sikkert noe tilknytning om man ser langt nok tilbake. Beltestakken er nydelig, så mange i den og Lundeby i dag (Trondheim). Kjedelig å måtte ta en bunad som ikke er førstevalg. Anonymkode: d9b7e...e42 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #6 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nok ikke tilfeldig at din datter ønsker beltestakken, da det er den alle kjendisene har, selv om de ikke har aner fra Telemark. Man skal velge bunad der man har røttene sine fra, og ikke en bunad som Vita og Wanda eller Lea Behn bruker bare fordi det er kult. Hvis hun ikke klarer å velge seg en bunad når hun har 7 ulike å velge mellom, synes jeg hun er bortskjemt. Hardangerbunaden er Norges nasjonalbunad så den kan alle bruke, og det er jo en nydelig bunad, men den er sikkert for kjedelig? Anonymkode: 584bc...f49 Leah Behn har aner fra Telemark. Anonymkode: d091e...f5b 6 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #7 Skrevet 17. mai 2024 Akkurat her er jeg streng. Hos oss er andre bunader helt utelukket. Her jeg bor er det derimot vanlig å spørre hvor folk kommer fra. Altså i forbindelse med hvilken bunad de går i. Jeg fikk flere spørsmål idag om hvilket område i Nordland jeg kommer fra. Da er det faktisk flaut å svare at man ikke har aner fra Nordland, man bare syntes bunaden var pen. Det kan til nøds gå om du har giftet deg med en fra fylket bunaden du velger er fra. Nå tenker sikkert mange at jeg er gammel, men jeg er altså 30 år. Anonymkode: 0bae4...dd6 16 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #8 Skrevet 18. mai 2024 Litt av poenget med bunad blir jo borte hvis man velger etter utseendet og ikke etter tilhørighet. Det er selvsagt ingen som kan forhindre noen fra å shoppe bunader etter hva man synes er fint, men siden du spør er det tydelig at dere tross alt bryr seg litt om hva som er god kutyme og dette er ikke det. Anonymkode: 996c2...cf0 13 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #9 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er nok ikke tilfeldig at din datter ønsker beltestakken, da det er den alle kjendisene har, selv om de ikke har aner fra Telemark. Man skal velge bunad der man har røttene sine fra, og ikke en bunad som Vita og Wanda eller Lea Behn bruker bare fordi det er kult. Hvis hun ikke klarer å velge seg en bunad når hun har 7 ulike å velge mellom, synes jeg hun er bortskjemt. Hardangerbunaden er Norges nasjonalbunad så den kan alle bruke, og det er jo en nydelig bunad, men den er sikkert for kjedelig? Anonymkode: 584bc...f49 Nei, nei, nei, det stemmer ikke. Den ble kalt nasjonalen da dronning Maud fikk den, men det er på ingen måte en nasjonalbunad for alle. Kommer du fra Gudbrandsdalen og velger Hardangerbunad er det like malplassert som å velge beltestakk. Anonymkode: 04f57...f0a 9 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #10 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Akkurat her er jeg streng. Hos oss er andre bunader helt utelukket. Her jeg bor er det derimot vanlig å spørre hvor folk kommer fra. Altså i forbindelse med hvilken bunad de går i. Jeg fikk flere spørsmål idag om hvilket område i Nordland jeg kommer fra. Da er det faktisk flaut å svare at man ikke har aner fra Nordland, man bare syntes bunaden var pen. Det kan til nøds gå om du har giftet deg med en fra fylket bunaden du velger er fra. Nå tenker sikkert mange at jeg er gammel, men jeg er altså 30 år. Anonymkode: 0bae4...dd6 Herregud. Altså om jeg gikk med nordlandsbunad og ble spurt om det, så hadde jeg glatt dratt en hvit løgn dersom jeg måtte hvis alternativet er at bunadspolitiet blir mugne. Anonymkode: dbf98...689 2
Sandie Skrevet 18. mai 2024 #11 Skrevet 18. mai 2024 Jeg synes det er en uting å velge bunad fra et sted der man ikke har noe slekt. Bunad handler jo mye om tilhørighet og identitet, og når man treffer andre bunadskledde går samtalene gjerne i retning av hvor bunaden kommer fra og hvilken slekt man har i det området. Når man er tenåring tenker man nok ikke så mye på dette. I likhet med kjendiser og influensere velger de kun ut i fra hvilke farger de synes er finest. Er sikker på at mange av kjendisene som går rundt i beltestakk ikke har et snev av familie/slekt fra Telemark. 6 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #12 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Leah Behn har aner fra Telemark. Anonymkode: d091e...f5b Det vet jeg, men jeg bare tok hennes navn siden hun er kjent og influencer. Anonymkode: 584bc...f49
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #13 Skrevet 18. mai 2024 Jeg ville bare tenkt at det er en sjanse at hun kommer til å angre på det valget i ettertid. For ja, jeg tror også at beltestakken er på vei ut, om man kan si det sånn om bunad. Nettopp fordi den ble så populær og hele Østlandet har den, at den har også blitt for populært og nå utskjelt. Den ser jo også åpenbart ut sol festdrakt og ikke bunad, også fordi den finnes i blå, lilla og rosa, som fremstår som veldig moderne farger. Dette er så åpenbart en bunad som passer med IPhone, at det blir lite igjen av nostalgi, tradisjon, gammeldags. Men samtidig, tvinger du henne til å velge noe annet, er det jo samme risiko, at hun aldri kommer til å bruke eller like den bunaden hun får. Så det er vanskelig det.. Anonymkode: e77bf...f63 5
Sandie Skrevet 18. mai 2024 #14 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Var ikke klar over at Hardangerbunad var Norges nasjonalbunad. Er ikke bare beltestakk hun ønsker, men det er den som er utenfor hennes slekt som på sett og vis er mest knyttet til henne. Siden storesøster har den (og faktisk har nær slekt fra Telemark). En annen hun ønsker er Åmlibunaden, kun fordi hun liker den. Men skal selvfølgelig prøve å selge inn Hardanderbunaden da. Den er jo etter mitt skjønn Norges mest nydeligste bunad. På sett og vis forstår jeg min datter godt. Jeg i en alder av 44 år har null følelser for min bunad, som er brukt i min slekt i mange år. Synes ikke den er fin. Skulle jeg ha valgt meg bunad nå, hadde jeg også gått for den som jeg liker best Anonymkode: 698b9...c74 Hardangerbunaden er nydelig og har jo utrolig mange fargevalg og ulike bringeduker og forkleder å velge mellom. Er endel som ikke er klar over det. Det finnes Hardangerbunad med ikke bare rødt men også blått, grønt eller lilla liv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #15 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Akkurat her er jeg streng. Hos oss er andre bunader helt utelukket. Her jeg bor er det derimot vanlig å spørre hvor folk kommer fra. Altså i forbindelse med hvilken bunad de går i. Jeg fikk flere spørsmål idag om hvilket område i Nordland jeg kommer fra. Da er det faktisk flaut å svare at man ikke har aner fra Nordland, man bare syntes bunaden var pen. Det kan til nøds gå om du har giftet deg med en fra fylket bunaden du velger er fra. Nå tenker sikkert mange at jeg er gammel, men jeg er altså 30 år. Anonymkode: 0bae4...dd6 Helt enig. Bunaden signaliserer tilhørighet og hvor man kommer / stammer fra. Møtte noen damer i går som hadde bunader fra steder de ikke kommer fra og ikke har slektsaner. Det er bare latterlig og snålt. Anonymkode: 705ef...d2e 6 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #16 Skrevet 18. mai 2024 Her valgte jeg Blå Nordlandsbunad, som etter min mening er noe av det vakreste som finnes 💙 Min tilhørighet?? Jeg har delt seng med en halvt nordlending i snart 40 år, så noe har han sikkert overført til meg 😇 Om ikke den forklaringa er god nok for folket, så kan jeg jo bare si at jeg oppbevarer den for min datter som er kvart nordlending 🥳 Anonymkode: 1dc33...04e 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #17 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her valgte jeg Blå Nordlandsbunad, som etter min mening er noe av det vakreste som finnes 💙 Min tilhørighet?? Jeg har delt seng med en halvt nordlending i snart 40 år, så noe har han sikkert overført til meg 😇 Om ikke den forklaringa er god nok for folket, så kan jeg jo bare si at jeg oppbevarer den for min datter som er kvart nordlending 🥳 Anonymkode: 1dc33...04e Konge! Anonymkode: dbf98...689 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #18 Skrevet 18. mai 2024 Men må hun ha bunad, eller er festdrakt fra feks Eva Lie et alternativ? De kan vel alke ha. Anonymkode: d091e...f5b 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #19 Skrevet 18. mai 2024 Drit i bunadspolitiet. Velg den hun vil ha. Anonymkode: 3f44d...63c 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #20 Skrevet 18. mai 2024 Det er helt tåpelig å høre på bunadspolitiet som tror de har en rett til å bestemme grunnlaget for valg av bunad. La datteren din få den bunaden hun ønsker, og den skal hun faktisk bære med stolthet. Jeg har en bunad fra ett annet distrikt, og mitt svar er at jeg valgte den bunaden jeg ønsker å gå med istedefor en bunad jeg aldri ville vært fornøyd med. De som er kritiske får samme standardsvar fra meg "din mening er totalt uinteressant". Anonymkode: 6527b...0fc 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå