AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #1 Skrevet 17. mai 2024 Har en gutt på 15 måneder som går i barnehage. Nesten hver eneste dag er det flekker på klærne som ikke går bort. Tomat, ketchup, sennep, blåbær, bringebær osv… Jeg har bedd de bruke smekke men flekkene er helt fra halskragen og nedover magen så det ser jo ut som de ikke engang gidder å ta det på. Er det normalt? Jeg har prøvd «spesialsåper» for å fjerne men mange av flekkene går ikke bort. Syns det er kjedelig mtp at man gjerne vil ta vare på eller selge klær senere. Syns heller ikke det er noe gøy at barnet mitt ser ut som det går i skitne klær konstant, da flekkene aldri forsvinner. Hele bodyene er dekket Anonymkode: 3ceff...a35
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #2 Skrevet 17. mai 2024 Det er normalt med masse flekker. Har du prøvd å dynke flekkene med vanish? Bær går bedt vekk hvis du heller kokende vann over flekken til den er borte. Anonymkode: d2844...375 7
atropos Skrevet 17. mai 2024 #3 Skrevet 17. mai 2024 Spør om de bruker smekker? og bruk klær som ikke skal selges videre i barnehagen. Barnehagen er for «arbeidstøy», ikke finstasen. 20 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #4 Skrevet 17. mai 2024 Sliter med det samme, men datteren vår er ekstreeemt grisete av seg, så selvom man bruker smekke, så ser det ikke slik ut. Hun griser like mye ute, sp vi har en salig blanding av mye rart på klærne her i hus. Litt avhengig av hva som har kommet på klærne, så veksler vi mellom - helle over nykokt vann - skrubbe inn På Stell-såpe med en gammel tannbørste i 1-4 omganger og da enten helle over nykokt vann eller hive i maskinen etter at såpen er skrubbet godt inn - ved krise bruker vi Vanish (er ikke så fan pga innholdet, men det er sabla effektivt) Vi får bukt med de aaalle fleste flekkene slik. Men skjønner godt at du synes det er frustrerende! Anonymkode: a3878...f6a 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #5 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er normalt med masse flekker. Har du prøvd å dynke flekkene med vanish? Bær går bedt vekk hvis du heller kokende vann over flekken til den er borte. Anonymkode: d2844...375 Ja både vanish og klor på det som er hvitt. Fungerer dette med bær selv om flekken er blitt «blå?» atropos skrev (2 minutter siden): Spør om de bruker smekker? og bruk klær som ikke skal selges videre i barnehagen. Barnehagen er for «arbeidstøy», ikke finstasen. Jeg har ikke mulighet til å kjøpe ett klesskap for barnehage og ett for normal bruk. Det blir svindyrt. Anonymkode: 3ceff...a35 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #6 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sliter med det samme, men datteren vår er ekstreeemt grisete av seg, så selvom man bruker smekke, så ser det ikke slik ut. Hun griser like mye ute, sp vi har en salig blanding av mye rart på klærne her i hus. Litt avhengig av hva som har kommet på klærne, så veksler vi mellom - helle over nykokt vann - skrubbe inn På Stell-såpe med en gammel tannbørste i 1-4 omganger og da enten helle over nykokt vann eller hive i maskinen etter at såpen er skrubbet godt inn - ved krise bruker vi Vanish (er ikke så fan pga innholdet, men det er sabla effektivt) Vi får bukt med de aaalle fleste flekkene slik. Men skjønner godt at du synes det er frustrerende! Anonymkode: a3878...f6a Tusen takk for mange gode tips! Dette med kokende vann visste jeg ikke så det skal definitivt prøves. Den på stell såpen har jeg men flekkene er like tydelig etter bruk. Skal prøver å bruke den i flere omganger Anonymkode: 3ceff...a35
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #7 Skrevet 17. mai 2024 Jeg har ganske god erfaring med å bruke oppvasksåpe før sitronsåpe eller gallesåpe på flekker etter tomatbasert mat. Oppvasksåpa tar fettet, flekkfjerneren fargen. Anonymkode: ad4b0...b91 2
Anononyma Skrevet 17. mai 2024 #8 Skrevet 17. mai 2024 Flekker er vel ikke til å unngå. Jeg lar tøy med ketchup, blåbær etc ligge og kose seg med vanish på flekken i 5-10 min. Og vasker selvfølgelig så raskt som mulig! Flekkene blir alltid borte 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #9 Skrevet 17. mai 2024 Normalt? Tydeligvis for ditt barn.. Mine sølte lite. Men flekker bør bløtlegges. Kjøp mørke klær så slipper du unna det meste Anonymkode: 76919...c1a 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #10 Skrevet 17. mai 2024 Her blir det masse flekker. Vår er 18 mnd. Jeg har brukt sykt mye tid på å gnikke med på stell-såpa på ulltøy i vinter. Har ikke falt meg inn å be dem bruke smekke, har bare akseptert flekkene. Men det trenger ikke være dyrt med egne bhg-klær, bare å kjøpe klespakker på Finn. Vi bryr oss ikke om flekkene, men har kjøpt mye på Finn likevel. Anonymkode: 8a982...d80 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #11 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja både vanish og klor på det som er hvitt. Fungerer dette med bær selv om flekken er blitt «blå?» Jeg har ikke mulighet til å kjøpe ett klesskap for barnehage og ett for normal bruk. Det blir svindyrt. Anonymkode: 3ceff...a35 Om du fyller et helt klesskap med dyre og pene klær, blir det selvsagt dyrt. Om barnet ditt griser masse (noe som selvsagt er normalt for barn), så er det kanskje ikke rette tidspunktet mer dyre klær? Anonymkode: 7be00...37c 12 1
atropos Skrevet 17. mai 2024 #12 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja både vanish og klor på det som er hvitt. Fungerer dette med bær selv om flekken er blitt «blå?» Jeg har ikke mulighet til å kjøpe ett klesskap for barnehage og ett for normal bruk. Det blir svindyrt. Anonymkode: 3ceff...a35 Pakker med barnehageklær får du kjøpt på Finn for under 500kr. Jeg har kjøpt hele garderober slik. 10
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #13 Skrevet 17. mai 2024 Vanish spray er veldig effektiv. Bare påse at du kjøper den til klær og ikke tekstiler. Den til tekstiler (sofa, teppe osv) var ikke like effektiv. Jeg pleier å ta en runde på kvelden med spray og skylle opp klærne. Men helt ærlig, så har vi en vanlig og en bhg garderobe. Det blir flekker.. her serverte bhg måltider uten smekke, tror de fikk mye klager, for det er betraktelig mye mindre flekker nå. Anonymkode: a8584...2c8
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #14 Skrevet 17. mai 2024 Zalo rett på flekken, Vanish på flekkene eller i maskina, bløtlegging før vask. Er mange muligheter. Jeg hadde noen sommere hvor jentungen kom hjem med hull på knærne HVER dag. Det ble verken pent eller billig etter hvert, selv om det var H&M-tights til 59.90 pr stk det ble hull på. Enklere å få bort flekker enn hull Anonymkode: 1a90d...67a 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #15 Skrevet 17. mai 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Ja både vanish og klor på det som er hvitt. Fungerer dette med bær selv om flekken er blitt «blå?» Jeg har ikke mulighet til å kjøpe ett klesskap for barnehage og ett for normal bruk. Det blir svindyrt. Anonymkode: 3ceff...a35 Kjøp brukt. Anonymkode: 35055...90d 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #16 Skrevet 17. mai 2024 Ja vi barnehageansatte lever for å komplisere ting for foreldrene. Det at vi har vært solid underbemannet halve uka er jo bare en bagatell i sammenligning. Vaskemaskinene nå til dags er for sparsommelige på energi og vann. Den gamle maskinen jeg har på hytta fjerner absolutt alt av flekker, den jeg har hjemme er ikke i nærheten. Må vaske på 60 grader med forvask, ekstra skittent og ekstra skylling. Fortsatt ikke godt nok. Smører inn flekker med vanish eller zalo før jeg legger det i skittentøyskurven. Anonymkode: 75d1b...b9f 5 6
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #17 Skrevet 17. mai 2024 Jeg bruker på påstell såpe. Da veter heg fleken med vann gnir på med på stell. Eller skrubber den godt på. Evnt vanish flekkfjerner (liten flaske) legger det i bløt i lynkent vann med litt vanish pulver. Vasker det på vanlig måte 30 eller 40 grader med vanish inni maskinen og klar i såpe koppen. Har fått vekk brune svimerker med det. Bær farger tøyet. Kokende vann på det kan feste fargen da man koker farge på tøy iht natur farging. Så lunkent vann fungerer bedre iht å løse det opp Anonymkode: 78304...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #18 Skrevet 17. mai 2024 Samme med vår 2-åring, de bruker tydligvis ikke smekker selv om jeg har sett en sjelden gang at de har dem på. Det er som regel kun om de spiser suppe de får på smekke. Jeg har jobbet i barnehage selv og vi tok alltid på barna smekker. Hadde sånne med skål som fanget opp maten. Følte aldri at det tok noe særlig ekstra tid. Jeg sender i barnehagen igjen i de flekkete men rene klærne da. Om de da tenker jeg ikke vasker klærne til barnet så er jo det dumt da. Men var jo de som lot dem male og deretter spise blåbærsmoothie uten smekke/forkle... Anonymkode: 84b06...41d 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #19 Skrevet 17. mai 2024 Jeg er mor til en liten gris på 2 år, men hennes klær er nesten helt fri for matflekker. Jeg ser de er flinke til å bruke smekker i barnehagen, og tror de har slike med lange armer. Dette bør du ta opp med FAU og leder i barnehagen. Slike smekker kan kjøpes bl.annet på Ikea. Selv om barn i den alderen ofte griser og man selvsagt ikke sender de i barnehagen i klær man er veldig redd for, så er det helt uakseptabelt med så mye flekker som TS beskriver. (Spørsmål litt på siden: Serverer de virkelig sennep i barnehagen? Har aldri sett at de gjør det her) Anonymkode: b3fbe...471 3
katties Skrevet 17. mai 2024 #20 Skrevet 17. mai 2024 Nei, ikke normalt her. Det skjer innimellom st noe blir veldig møkkete, men da har det skjedd noe litt utenom det vanlige. Alltid smekke når de spiser, så ofte kommer klærne hjem uten noe som helst synlig søl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå