AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #1 Skrevet 17. mai 2024 Jeg har prøvd alt jeg har fått tilbud om fra det offentlige sykehuset og også innenfor det private. Tinnitusen ble utløst av stress for mange år siden men ble ekstremt høy etter covid infeksjon for et par år siden. Er sykemeldt og holder på å bli gal av lyden i ørene. Går konstant med lyd på ørene for å takle den litt bedre. Kan ikke stå med hodet i dusjen hele dagen heller. Gi meg tips som funker😇 Anonymkode: 12de0...2cc 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #3 Skrevet 17. mai 2024 Fysioterapi kan hjelpe om det er stress/muskelrelatert. Anonymkode: 040eb...477 1
Alice123 Skrevet 17. mai 2024 #4 Skrevet 17. mai 2024 En kollega fikk kronisk tinnitus etter en arbeidsulykke og måtte gå til en form for terapaut for å lære å overse tinnitusen. Han hadde god erfaring med det. Han ble ikke kvitt tinnitusen, men lærte å leve med den. 3
Lolleren Skrevet 17. mai 2024 #5 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har prøvd alt jeg har fått tilbud om fra det offentlige sykehuset og også innenfor det private. Tinnitusen ble utløst av stress for mange år siden men ble ekstremt høy etter covid infeksjon for et par år siden. Er sykemeldt og holder på å bli gal av lyden i ørene. Går konstant med lyd på ørene for å takle den litt bedre. Kan ikke stå med hodet i dusjen hele dagen heller. Gi meg tips som funker😇 Anonymkode: 12de0...2cc Har selv tinnitus og hos meg hjelper brown noice. Jeg har forsøkt de fleste ( hvit/rosa) men brun støy er den som funker mest på meg. Da kan jeg sovne som en pusekatt. Noen finner også hjelp i høreapparat.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #6 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Fysioterapi kan hjelpe om det er stress/muskelrelatert. Anonymkode: 040eb...477 Har prøvd uten hell Ts Anonymkode: 12de0...2cc
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #7 Skrevet 17. mai 2024 Fountaine skrev (22 minutter siden): Funker å høre på musikk? Det funker litt, men klarer ikke å ha lyden høyt nok da jeg har utviklet sensitivitet for høye lyder. Ts Anonymkode: 12de0...2cc 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #8 Skrevet 17. mai 2024 Har du vert på rehab på fex Briskeby? Jeg gjør ingen ting for min tinnitus, annet enn at jeg må ha på radio når jeg skal sove. Handler veldig mye om å flytte fokuset bort fra å sitte å lytte til den, men jeg forstår jo det er utrolig mye enklere å si enn å gjøre. Anonymkode: 18a5f...386 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #9 Skrevet 17. mai 2024 Lolleren skrev (6 minutter siden): Har selv tinnitus og hos meg hjelper brown noice. Jeg har forsøkt de fleste ( hvit/rosa) men brun støy er den som funker mest på meg. Da kan jeg sovne som en pusekatt. Noen finner også hjelp i høreapparat. Hva er forskjellen på Brown noise og White noise? Jeg må ta tung sovemedisin for å få sove, og tinnitusen vekker meg etter noen timer Ts Anonymkode: 12de0...2cc
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #10 Skrevet 17. mai 2024 Alice123 skrev (20 minutter siden): En kollega fikk kronisk tinnitus etter en arbeidsulykke og måtte gå til en form for terapaut for å lære å overse tinnitusen. Han hadde god erfaring med det. Han ble ikke kvitt tinnitusen, men lærte å leve med den. Det gjør jeg. Du tenker nok på audiopedagog, og det har ikke hjulpet på lyden. Ts Anonymkode: 12de0...2cc
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #11 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du vert på rehab på fex Briskeby? Jeg gjør ingen ting for min tinnitus, annet enn at jeg må ha på radio når jeg skal sove. Handler veldig mye om å flytte fokuset bort fra å sitte å lytte til den, men jeg forstår jo det er utrolig mye enklere å si enn å gjøre. Anonymkode: 18a5f...386 Nei kun behandling på sykehuset her jeg bor som har forelesninger for oss tinnituspasienter. Er Briskeby det samme som Landaasen? (eller hva det heter) Hva skjer på Briskeby? Ts Anonymkode: 12de0...2cc
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #12 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei kun behandling på sykehuset her jeg bor som har forelesninger for oss tinnituspasienter. Er Briskeby det samme som Landaasen? (eller hva det heter) Hva skjer på Briskeby? Ts Anonymkode: 12de0...2cc Begge plassene er rehabilitering. Du må ha henvisning fra lege for å komme inn mener jeg på, men har hørt mange som har hatt nytte av det. https://www.hvertoreteller.no/her-kan-du-fa-hjelp/ Anonymkode: 18a5f...386 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #13 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Begge plassene er rehabilitering. Du må ha henvisning fra lege for å komme inn mener jeg på, men har hørt mange som har hatt nytte av det. https://www.hvertoreteller.no/her-kan-du-fa-hjelp/ Anonymkode: 18a5f...386 Jeg har hørt via jungeltelegrafen at man blir mer obs på sine plager når man snakker med andre på disse rehabiliterings stedene, og at man er verre psykisk når man reiser hjem enn når man kom. Lyden forsvinner jo ikke og det er det jeg ønsker Ts Anonymkode: 12de0...2cc
Lolleren Skrevet 17. mai 2024 #14 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hva er forskjellen på Brown noise og White noise? Jeg må ta tung sovemedisin for å få sove, og tinnitusen vekker meg etter noen timer Ts Anonymkode: 12de0...2cc Jeg er ikke helt sikkert for å si det slik. Men det kan forklares med bildet nedenfor. Du må liksom finne ut hva som passer best for deg Håper det hjelper, og at du kanskje får deg litt søvn. ❤️ 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #15 Skrevet 17. mai 2024 Fikk tinnitus når jeg fikk ME, intensiteten av den roet seg etter noen år, men har det 24/7. Eneste som funker her er å oppholde meg ute, meditasjon, white noise. Dvs maskering og avledning. Anonymkode: 10e25...66a 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #16 Skrevet 17. mai 2024 Audiopedagog funka bra for meg, men habituerte nok litt av meg selv også. Tinnitusen er fortsatt like høy som alltid, men klarer å overse den store deler av dagen nå. Lyden går nok aldri bort, man må endre måten man tenker og reagerer på den. Ironisk nok var det å slutte å lete etter en løsning, noe som hjalp. Anonymkode: c5430...b82
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #17 Skrevet 17. mai 2024 Just now, AnonymBruker said: Audiopedagog funka bra for meg, men habituerte nok litt av meg selv også. Tinnitusen er fortsatt like høy som alltid, men klarer å overse den store deler av dagen nå. Lyden går nok aldri bort, man må endre måten man tenker og reagerer på den. Ironisk nok var det å slutte å lete etter en løsning, noe som hjalp. Anonymkode: c5430...b82 Bruker en sjelden gang litt lyder på telefonen, naturlyder for det meste (men brukte mye pink noise før), for å avlede hvis jeg føler jeg trenger det. Men det er sjeldent. Var en periode avhengig av hjelp medisinsk for å få sove, trenger heldigvis ikke det nå. Anonymkode: c5430...b82
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #18 Skrevet 17. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har hørt via jungeltelegrafen at man blir mer obs på sine plager når man snakker med andre på disse rehabiliterings stedene, og at man er verre psykisk når man reiser hjem enn når man kom. Lyden forsvinner jo ikke og det er det jeg ønsker Ts Anonymkode: 12de0...2cc Det kommer sannsynligvis ikke til å skje. Opplevelsen av lyden blir også forsterka når man er veldig opptatt av det. Du må gjøre noe med din reaksjon på lyden. Fatter at det er jævlig irriterende å høre andre si, men det er sant. Du kan, og vil, habituere etter hvert. Tro meg, jeg tenkte og hørte på tinnitus hvert jævla minutt før, så jeg vet hva jeg snakker om. Anonymkode: c5430...b82 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #19 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg må ta tung sovemedisin for å få sove, og tinnitusen vekker meg etter noen timer Ts Anonymkode: 12de0...2cc Hjelper det ikke med lyd på øret for å få sove? Det finnes så mange ulike lyder man kan velge å høre på. Kanskje naturlyder er best for deg siden er lydsensitiv? Anonymkode: cd4fe...418 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #20 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hjelper det ikke med lyd på øret for å få sove? Det finnes så mange ulike lyder man kan velge å høre på. Kanskje naturlyder er best for deg siden er lydsensitiv? Anonymkode: cd4fe...418 Nei det hjelper ikke. Jeg har veldig høy tinnitus og hører den over all lyd. Det eneste som demper fullstendig er når jeg bruker bensindrevet plenklipper. Ts Anonymkode: 12de0...2cc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå