AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #1 Del Skrevet 17. mai 2024 Jeg har dyrket først en salat som heter plukksalat Amerikaanse roodrand. Jeg fikk dårlig spiring. De var liten og gule så jeg tenkte å prøve på nytt med en annen type salat fra nelson hodesalat « Hilde ll» men det stå at den ikke spirer over +20 C . Og nå er det 24 C i Oslo . Hva gjør jeg galt og hva kan jeg gjøre for å spire . Jeg har også to helt forskjellig typer salater og lurer på en ikke tåler høy varme Anonymkode: 27405...a38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 18. mai 2024 #2 Del Skrevet 18. mai 2024 Jeg starter slike frø ved å legge dem på fuktig kjøkkenpapir i en tett boks. Boksen legger jeg i kjeller eller tilsvarende (har aldri prøvet kjøleskap men mulig det går også). Når jeg ser at det spirer, gjerne etter 3-4 dager, flytter jeg dem med pinsett over i små potter. Man må passe på å ikke skade røttene. Om du skal ha dette i feks balkongkasser så holder det normalt med fem planter i hver kasse. Jeg lar plantene stå i små potter noen uker først slik at de får en håndterbar størrelse. De små pottene lar jeg ofte stå kjølig til jeg ser grønne skudd over jorden. Jeg gjør det slik for å har en grei oversikt over antall planter før de kommer til endelig voksested. Jeg starter i flere omganger i sesongen, er i gang med omgang 2 nå og de skal i små potter i dag. Min erfaring er at nesten alle frø spirer så du trenger antagelig ikke starte mange hver gang. Jeg starter ca 5-6 i hver boks (en sort i hver boks). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
naom Skrevet 18. mai 2024 #3 Del Skrevet 18. mai 2024 skrue skrev (6 timer siden): Jeg starter slike frø ved å legge dem på fuktig kjøkkenpapir i en tett boks. Boksen legger jeg i kjeller eller tilsvarende (har aldri prøvet kjøleskap men mulig det går også). Når jeg ser at det spirer, gjerne etter 3-4 dager, flytter jeg dem med pinsett over i små potter. Man må passe på å ikke skade røttene. Om du skal ha dette i feks balkongkasser så holder det normalt med fem planter i hver kasse. Jeg lar plantene stå i små potter noen uker først slik at de får en håndterbar størrelse. De små pottene lar jeg ofte stå kjølig til jeg ser grønne skudd over jorden. Jeg gjør det slik for å har en grei oversikt over antall planter før de kommer til endelig voksested. Jeg starter i flere omganger i sesongen, er i gang med omgang 2 nå og de skal i små potter i dag. Min erfaring er at nesten alle frø spirer så du trenger antagelig ikke starte mange hver gang. Jeg starter ca 5-6 i hver boks (en sort i hver boks). Høres litt tungtvingt ut. Tror du at salat trenger gjødsel. Jorden jeg dyrket med hadde ikke så mye næring . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #4 Del Skrevet 18. mai 2024 Salat spirer generelt dårlig ved høy varme. Jeg sår mine inne i pluggbrett om vinteren og setter de rett ut i skyggen og dekker med snø, da spirer de så fort det blir varmt nok. Jeg setter dem i bedd så fort jorden har løsnet og jeg kan så smått begynne å plukke salat i april. Salat liker ikke sol eller varme, det beste er å dyrke salat på vår eller høst, når det er kjøligere om natta. Og ikke i direkte sol. Anonymkode: 9a38e...ca3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #5 Del Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Salat spirer generelt dårlig ved høy varme. Jeg sår mine inne i pluggbrett om vinteren og setter de rett ut i skyggen og dekker med snø, da spirer de så fort det blir varmt nok. Jeg setter dem i bedd så fort jorden har løsnet og jeg kan så smått begynne å plukke salat i april. Salat liker ikke sol eller varme, det beste er å dyrke salat på vår eller høst, når det er kjøligere om natta. Og ikke i direkte sol. Anonymkode: 9a38e...ca3 Så hva skal jeg gjøre nå når det er så varmt ute Anonymkode: 27405...a38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 18. mai 2024 #6 Del Skrevet 18. mai 2024 2 hours ago, naom said: Høres litt tungtvingt ut. Tror du at salat trenger gjødsel. Jorden jeg dyrket med hadde ikke så mye næring . Jeg synes det er lettere mtp at man har god kontroll på hva som spirer, antall og kan sette gode planter der de skal stå til slutt. De må ha næring. Akkurat når de spirer lever planten av næringen i frøet, men det tar for slutt. Vil si at vanlig plantejord er mer enn godt nok da slikt er tilsatt litt gjødsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 18. mai 2024 #7 Del Skrevet 18. mai 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Så hva skal jeg gjøre nå når det er så varmt ute Anonymkode: 27405...a38 Jeg synes det går helt fint å dyrke fram dette i norske sommertemperatur. Det er kun spiringen og rett etterpå som kan halte litt er min erfaring. Har man ikke kjølig kjeller eller tilsvarende får man feks prøve å la det står ute over natten og morgenene og så finne skygge på dagen når det er som varmest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå