Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har «alltid» tenkt at jeg ønsker epidural som smertelindring dersom det er mulig, men fikk høre fra jordmor at det ofte kan utsette fødselen, og at fødselen noen ganger kan stoppe helt opp. Og da må man får drypp(?), altså kunstig riestimulerende …

Har dere erfaringer å dele med epidural? Ville dere valgt epidural om igjen?

Anonymkode: 5a2e5...221

AnonymBruker
Skrevet

De måtte gjøre to forsøk på meg. Første gangen funket den kun på høyre side, smertene på venstre ble da det verste jeg har vært borti i mitt liv, det kjentes ut som at jeg skulle bli revet i to (beklager om jeg skremmer deg, men ingen advarte meg om dette). De satte en ny etter at anestesilegen gjorde en vurdering og hadde forsøkt å justere den første. Andre forsøk satt som et skudd, kroppen fikk ENDELIG slappe av og fødselen gikk endelig fremover. Den påvirket ikke fødsel/pressing/rier noe negativt, tvert imot hjalp den kroppen. Skal ha epidural igjen (så fremt jeg rekker det så klart). 

Anonymkode: 26636...098

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har «alltid» tenkt at jeg ønsker epidural som smertelindring dersom det er mulig, men fikk høre fra jordmor at det ofte kan utsette fødselen, og at fødselen noen ganger kan stoppe helt opp. Og da må man får drypp(?), altså kunstig riestimulerende …

Merket ikke riene etter jeg fikk epidural så alt roet seg og gikk saktere. Samtidig ble det lammelse i ene beinet så jeg klarte ikke å bevege det i det hele tatt. De neste 2 dagene merket jeg ikke at jeg måtte tisse, fikk heller ikke ut noe. Måtte inn med kateter flere ganger, første gangen så tappet de 7 dl. 

Jeg rakk ikke å velge ved fødsel nummer to, så da fikk jeg føle på en fødsel uten epidural og det var så mye bedre. Jeg hadde full kontroll, følte alt, men på en bedre måte. 

Ved min tredje fødsel, som nærmer seg, så skal jeg ikke ha epidural. 

Anonymkode: 2afce...608

AnonymBruker
Skrevet

Hadde epidural med første. Følte ikke den fungerte så godt egentlig. Måtte kateteriseres i etterkant fordi jeg ikke kjente at jeg måtte tisse, de tappet 7 dl. Ut over det var det ikke noe problemer rundt epiduralen. 

Fødte andremann uten. Fikk tilbud om å sette den før fødselen kom skikkelig i gang, så den var klar ved behov. Takket nei, regnet med at det ville bli plenty tid til å sette den senere om jeg ville det. Fødselen ble av det raske slaget, fra jeg tenkte at det ville vært greit med epidural til ungen var ute tok det 10-15 min. Jeg mistet kontrollen men var aldri redd, så det gikk jo bra sånn sett. 

Om jeg skulle føde igjen tror jeg nok at jeg vil være åpen for epidural som smertelindring. 

Anonymkode: 40d8b...741

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at de ikke pleide å sette epidural før du har 3 cm åpning nettopp for å forhindre at fødselen stopper opp :) min erfaring er at jeg begynte å slappe mye mer av da jeg fikk epidural så fødselen kom bedre i gang (men jeg har jo hørt om de som må ha drypp fordi den stangerer også så begge deler kan jo skje). Jeg anbefaler epidural 100%! Den fjernet alle mine smerter (med unntak av akkurat når hodet kom ut men det gikk jo veldig fort så det var ikke noe problem😅). Min første fødsel var uten epidural og da trodde jeg at jeg skulle dø, så hvis jeg er så heldig å bli gravid med nummer tre skal jeg definitivt ha epidural igjen, såfremt jeg rekker det! Jeg spurte jordmor om jeg rakk å ta med en dupp da jeg hadde full åpning, det var helt merkelig😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til meg så fungerte den ikke. 

Anonymkode: 58f93...292

AnonymBruker
Skrevet

Har gjort begge deler og neste blir definitivt uten epidural. His meg stoppet alt opp og det endte til slutt med hastekeisersnitt. 

Anonymkode: 26cc1...65f

AnonymBruker
Skrevet

Statistisk sett er den forlengelsen forsvinnende liten. Det er snakk om 10 minutter eller noe. Vel verd bittelitt lenger fødsel, mot god smertelindring. 

Anonymkode: 73280...05c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble gitt epidural i ene fødselen min for å senke riene, riehemmende medikamenter funket ikke på meg,men det gjor epiduralen. Stoppet ikke opp helt då,men kom tilbake til normalt 😊 jeg har hatt 2 med en, 1 uten. Den uten var AMAZING. epidural har vært uplanlagt de to andre gangene på grunn av ulike årsaker, men funket bra og hadde egentlig ikke noe plager i ettertid bortsett fra litt vondt i ryggen en kort stund. Om du tenker at du ikke ønsker epidural vil jeg råde deg til å enten ta positiv fødsel kurs,eller gjøre mye research på egenhånd om det å ha positive tanker og pusteteknikker. Mye bra info på youtube (amerikansk) 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk epidural på 4 cm, og det var fantastisk 🥳 Fikk meg en god dupp på 2 timer, og våknet opp til 9 cm. Kroppen hadde jobber veldig godt, og epiduralen hemmet ikke riene. Kjente godt at jeg måtte presse. Hadde valgt det igjen.

Anonymkode: b08ab...3eb

AnonymBruker
Skrevet

Har en grei og en fantastisk erfaring med epidural fra mine fødsler. Første fødsel funket epiduralen en god stund, såpass at jeg fikk sove en time eller to etter å ha vært oppe hele natta med rier. Etter hvert fungerte den dårligere og dårligere sånn at jeg til slutt hadde maksdose, og da barnet kom langt nok ned virket den ikke i det hele tatt, men det var fordi han var stjernekikker, og det er en type smerte epidural ikke klarer å ta bort. Akkurat det var jeg ikke forberedt på, men epiduralen gjorde jo den jobben den skulle en stund.

Andre fødsel var fantastisk, og jeg tror jeg i stor grad kan takke epiduralen for det. Jeg ble igangsatt med ballong+modningspiller og fikk epidural på 4 cm. De ville ikke gi epidural før aktiv fødsel var godt i gang, så det ikke skulle stoppe opp. Hadde litt ineffektive rier både før og etter epiduralen ble satt, så de satte meg på en lav dose drypp. Jeg pustet meg lett gjennom riene som kom ca tre stykker på ti minutter, og fødselen var overstått i løpet av tre timer. Lå og pratet om politikk og alt mulig rart mellom riene, så jeg var ikke spesielt preget. Ble helt sjokkert da jordmor plutselig kunne meddele at jeg hadde ti cm åpning, for jeg lå hele tiden og ventet på at det skulle bli skikkelig vondt, men så ble det aldri det 😅 Jordmødrene fortalte at de har en ny og bedre type epidural nå som fungerer veldig godt, og det er det ingen tvil om at den gjorde. Hadde ingen bivirkninger, og var oppe og spratt igjen like etterpå. Hadde definitivt valgt epidural en gang til.

Anonymkode: fef5c...ce3

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Epidural var helt supert!

Og forskning viser at «forlenget fødsel» av epidural er snakk om en fødsel som i snitt tar 15 minutter lengre……. Kun et kvarter altså. Masse god skremselspropaganda å få av heldepersonell om du ønsker.

Anonymkode: 7deda...9a3

• Liker 8
Skrevet

Jeg fikk epidural på 5cm. Den fungerte et par timer, samt at fødselen  stoppet helt opp. Riene var grusomme, men ueffektive så jeg ble satt på riedrypp. 

Men nå synes jeg fødselen min var helt grusom. Alt som kunne gå dritt gikk dritt. De to timene epiduralen funket var magisk😊 

Fikk også pudenalblokkade (usikker på skrivemåte her) så hadde ingen smerter der nede når babyen kom. Pressrier var det beste med hele fødselen min😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde allerede drypp pga at jeg ble satt i gang. Riene fra dryppet var helt vanvittige, jeg hadde aldri klart det uten epidural. Rask fremgang (4-10cm på en time som førstegangs), det ble ks til slutt, men ikke pga epiduralen. Epiduralen ga fantastisk smertelindring, 10/10. Jeg gikk fra å være helt ukontaktbar pga konstant smertetåke (hadde stormrier pga dryppet), til å ha rier det var enkelt å puste seg gjennom. Mannen min sa etterpå at det var som at jeg kom tilbake til ham da jeg fikk epiduralen. 

Anonymkode: a18c3...77e

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Epidural var helt supert!

Og forskning viser at «forlenget fødsel» av epidural er snakk om en fødsel som i snitt tar 15 minutter lengre……. Kun et kvarter altså. Masse god skremselspropaganda å få av heldepersonell om du ønsker.

Anonymkode: 7deda...9a3

Ja. Særlig mange jordmødre idylliserer «naturlig fødsel», og noen av dem ser nesten ut til å la det gå prestisje i at fødselen foregår uten epidural eller inngrep. Noe som er helt feil hvis kvinnen selv ønsker det. Det er kvinnens holdninger og meninger som teller, ikke jordmorens. 

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fått epidural, elsket den! 

Skulle egentlig ikke ha, men etter en lang og hard fødsel ropte jeg at jeg måtte ha. Det tok 15 minutter til legen kom og satt den inn, var ikke vondt. Klarte endelig å sove litt med den i, og våknet klar for "runde 2". 

Anonymkode: d032d...4af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja. Særlig mange jordmødre idylliserer «naturlig fødsel», og noen av dem ser nesten ut til å la det gå prestisje i at fødselen foregår uten epidural eller inngrep. Noe som er helt feil hvis kvinnen selv ønsker det. Det er kvinnens holdninger og meninger som teller, ikke jordmorens. 

Er det sant?

Her har jordmødrene anbefalt epidural, både jordmødrene på sykehuset og de som holdt fødselskurset

Anonymkode: db5f5...1d0

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg skulle ikke ha smertelindring, planlagte ingenting på min første fødsel, prøvde akupunktur, dusj, lystgass, nei det ble epidural, og for meg var det så godt valg og gog opplevelse at jeg tenkte kort etter fødsel at dette gikk så bra, dét kan jeg lett gjøre igjen.

på barn 2 og 3 hadde jeg epidural også gode opplevelser.

Anonymkode: a37a7...19c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Anjatapinjata said:

Jeg fikk epidural på 5cm. Den fungerte et par timer, samt at fødselen  stoppet helt opp. Riene var grusomme, men ueffektive så jeg ble satt på riedrypp. 

Men nå synes jeg fødselen min var helt grusom. Alt som kunne gå dritt gikk dritt. De to timene epiduralen funket var magisk😊 

Fikk også pudenalblokkade (usikker på skrivemåte her) så hadde ingen smerter der nede når babyen kom. Pressrier var det beste med hele fødselen min😅

Kan jeg spørre ved hvilket sykehus du fikk pudendal? Og ba du om det selv, var det noe du var tydelig på fra start at du ville ha?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...