Gå til innhold

Konvolutt ikke kommet frem med Posten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg solgte noe nylig, og siden det var veldig tynt, lett og lite ble jeg og kjøper enige om å sende med vanlig konvolutt så portoen ble billigere for kjøperen. Jeg sendte den for over tre uker siden, og har nå fått beskjed fra kjøperen om at konvolutten aldri kom frem. Hvordan håndterer jeg denne situasjonen? I første omgang skal jeg dra på postkontoret for å sjekke om de har noe informasjon, men jeg sendte den uten sporing, så jeg står jo uten sikring der. Kan de likevel spore opp sendingen i systemene sine? Hva gjør jeg videre hvis de ikke kan gi meg noe informasjon om hvor konvolutten er/har vært? Jeg har solgt mye, men jeg har aldri opplevd at noe jeg har sendt har forsvunnet, så nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: d1538...b0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Posten har ingen mulighet til å spore et vanlig brev, så håper det ikke var noe verdifullt du sendte.

Kan det være at mottakeren lurer deg?

Anonymkode: 24114...535

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunnen til å sende med sporing. 

Hvordan vet du egentlig at ikke kjøper har mottatt og vil snike til seg refusjon fra deg? 

De kan ikke spore en konvolutt med vanlig porto nei. 

Er den tapt har du heller ingen rett på erstatning gjennom posten da det kun gjelder brev med sporing.  

Anonymkode: 5f4ee...a98

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette var nedslående informasjon...heldigvis var det ikke noe dyrt, men det er jo likevel veldig kjedelig når jeg holdt min del av avtalen og sendte varen, og det er jo ikke min feil at posten ikke fikk levert den. Tanken har slått meg at kjøperen kan prøve å lure meg, jeg har selvfølgelig ingen måte å sjekke det på og syntes det hørtes litt rart ut siden Posten som regel er til å stole på. Jeg har vel ingen andre valg enn å gi kjøperen refusjon da? Dette får bli et kjipt læringsøyeblikk, jeg skal aldri sende uten sporing igjen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette var nedslående informasjon...heldigvis var det ikke noe dyrt, men det er jo likevel veldig kjedelig når jeg holdt min del av avtalen og sendte varen, og det er jo ikke min feil at posten ikke fikk levert den. Tanken har slått meg at kjøperen kan prøve å lure meg, jeg har selvfølgelig ingen måte å sjekke det på og syntes det hørtes litt rart ut siden Posten som regel er til å stole på. Jeg har vel ingen andre valg enn å gi kjøperen refusjon da? Dette får bli et kjipt læringsøyeblikk, jeg skal aldri sende uten sporing igjen. 

Nei, om kjøper har valgt å sende uten sporing bærer de selv ansvaret når pakken blir borte i posten! Du skal derfor ikke gi refusjon.  

Hadde kjøper bedt om sporing og du sendte uten ville saken vært anderledes. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, om kjøper har valgt å sende uten sporing bærer de selv ansvaret når pakken blir borte i posten! Du skal derfor ikke gi refusjon.  

Vet du om de fleste tenker slik? Jeg er redd for at kjøperen skal være misfornøyd og kanskje gi meg en dårlig anmeldelse. Det er jo ikke min feil at pakken ikke ble levert, men heller ikke kjøpers feil, så det er jo leit at hen ikke får verken tingen eller pengene tilbake. Jeg er veldig usikker på hva som blir riktig og rettferdig nå. 

Skrevet (endret)

Posten har ikke mulighet til å spore opp brev uten sporing. 

Hvis du er privatperson og kjøper ikke ønsket sporing, så må kunde stå for tapet. Selger du som bedrift, må du dekke det uavhengig av om det er sendt med eller uten sporing.

Endret av Frøkenfryd30
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Selger er ansvarlig for pakken selv om kjøper ikke ønsker sporing, det er derfor man aldri skal sende ting man selger uten sporing selv om kjøper insisterer.

Sporing er en sikkerhet for begge parter.

Anonymkode: b0183...014

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet du om de fleste tenker slik? Jeg er redd for at kjøperen skal være misfornøyd og kanskje gi meg en dårlig anmeldelse. Det er jo ikke min feil at pakken ikke ble levert, men heller ikke kjøpers feil, så det er jo leit at hen ikke får verken tingen eller pengene tilbake. Jeg er veldig usikker på hva som blir riktig og rettferdig nå. 

Det må du nesten velge selv, ts. Men sånn for fremtiden: det er ikke uvanlig at ting blir «borte» når du bruker posten. Jeg (eller avsenderfirmaet) tapte nettopp innholdet i en pakke (esken kom frem..). Jeg bruker av denne grunnen aldri posten når jeg selv sender noe (andre fraktfirma «mister» ikke i min erfaring pakker).

Så bruk et annet firma. Det er mulig posten var et velrenommert firma. De er det ikke lengre. 

Anonymkode: b86bc...f71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selger er ansvarlig for pakken selv om kjøper ikke ønsker sporing, det er derfor man aldri skal sende ting man selger uten sporing selv om kjøper insisterer.

Sender har bare ansvaret frem til pakken er gitt til leverandør for frakt. 

Med mindre du har bedrift. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå tenker du på relasjonen firma-privatperson. Da bærer den proffe part alltid ansvar og risiko. Dette er to privatpersoner. Hvem som bærer risikoen er da ikke gitt, og må avtales.

Anonymkode: b86bc...f71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke bedrift, er bare en privatperson som selger ting fra hjemmet mitt på Finn etter opprydning. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke litt rart at Posten ikke har noe ansvar hvis man ikke betalte for sporing ved sending? De har jo tross alt mottatt penger for å levere en tjeneste, og varen har tydeligvis forsvunnet mens de hadde den...da føler jeg at de ikke har gjennomført sin oppgave godt nok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det skjer selvfølgelig at ting blir borte/vesentlig forsinket. 

Anonymkode: 83345...1e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er det ikke litt rart at Posten ikke har noe ansvar hvis man ikke betalte for sporing ved sending? De har jo tross alt mottatt penger for å levere en tjeneste, og varen har tydeligvis forsvunnet mens de hadde den...da føler jeg at de ikke har gjennomført sin oppgave godt nok. 

Hvordan tenker du det skal gjennomføres? Da kan hvem som helst si de har sendt noe og kreve erstatning.

Anonymkode: 24114...535

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei, om det var kjøperen som SELV VALGTE brevsending som metode for å spare penger, så skal jo ikke du få svi for det og måtte gi refusjonen. Kjøper er selv ansvarlig. Du kan beholde pengene, du gjorde ditt, sendte brevet. At kjøper hevder det ikke kom frem, ville jeg ikke trodd på et øyeblikk. Og uansett om det skulle være sant, er det ikke ditt problem, for du sendte det bare på den måten kjøperen ba om og ønsket. Ferdig med saken. For hvorfor skal DU tape penger på noe kjøper ville? Ikke rimelig og rettferdig.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Sender har bare ansvaret frem til pakken er gitt til leverandør for frakt. 

Med mindre du har bedrift. 

Kan avsender bevise at brevet er levert inn, med riktig adresse?

Anonymkode: c4e7d...921

AnonymBruker
Skrevet

Posten kan ikke spore brevet, men de kan etterlyse det internt. Man fyller ut et skjema med hvor brevet ble sendt fra, når det ble sendt, mottaker, størrelse, innhold, spesielle kjennetegn (f.eks uvanlig farge på konvolutt, frimerke eller sånn kode kjøpt på nettet, klistremerker eller tegninger på konvolutten osv).

Anonymkode: faa9a...dce

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg solgte noe nylig, og siden det var veldig tynt, lett og lite ble jeg og kjøper enige om å sende med vanlig konvolutt så portoen ble billigere for kjøperen. Jeg sendte den for over tre uker siden, og har nå fått beskjed fra kjøperen om at konvolutten aldri kom frem. Hvordan håndterer jeg denne situasjonen? I første omgang skal jeg dra på postkontoret for å sjekke om de har noe informasjon, men jeg sendte den uten sporing, så jeg står jo uten sikring der. Kan de likevel spore opp sendingen i systemene sine? Hva gjør jeg videre hvis de ikke kan gi meg noe informasjon om hvor konvolutten er/har vært? Jeg har solgt mye, men jeg har aldri opplevd at noe jeg har sendt har forsvunnet, så nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. 

Jeg opplever oftere nå enn tidligere at helt vanlige postkort og brev med bare et vanlig ark inni blir borte. Er enten ansatte i posten som kaster dem med vilje eller utro tjenere har jeg kommet frem til. Er ikke tilfeldig lengre når det skjer med 3 av 10 som blir postet tenker jeg. Skjer også med de som blir sendt via sin egen postkasse med digitalt frimerke. 

AnonymBruker
Skrevet
On 5/18/2024 at 6:07 PM, Fighter83 said:

Jeg opplever oftere nå enn tidligere at helt vanlige postkort og brev med bare et vanlig ark inni blir borte. Er enten ansatte i posten som kaster dem med vilje eller utro tjenere har jeg kommet frem til. Er ikke tilfeldig lengre når det skjer med 3 av 10 som blir postet tenker jeg. Skjer også med de som blir sendt via sin egen postkasse med digitalt frimerke. 

Så rart! Jeg har sendt en del pakker med posten, og ingenting har blitt borte eller vesentlig forsinket. Så sender jeg en konvolutt for første gang på flere år, og den forsvinner visst. Underlig. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...