lotte123 Skrevet 17. mai 2024 #1 Skrevet 17. mai 2024 Hei. Jeg har hatt to missed abortions og fått påvist heterozygot protombinmutasjon. Det gir meg større sjanse for blodpropp, men likevel ikke så "alvorlig" som leiden. Etter mye googling, fant jeg ut at blodfortynnende kunne hjelpe ved neste svangerskap. En privat gyn skrev ut resept til meg, etter mye mas fra meg. Hun var skeptisk, men ga etter og ga ikke en veldig stor dose. Nå er jeg gravid i uke 8 og har gått på blodfortynnende siden uke 4. Legen min sendte mail videre til overlege i fertilitet med noen spørsmål og fikk tilbake at jeg burde slutte med blodfortynnende så fort som mulig, med fare for spontanabort. Fikk ikke så mye bedre forklaring. Jeg lurer på om det er fare for meg og blødning, eller fosteret? Jeg trodde jo blodfortynnende var trygt med tanke på blodpropp? Men hvis det skjer en liten blødning, kan også medisinene ødelegge? Hva ville dere gjort? Vil jo høre på overlegen, men har hørt om så mange som har gått på en (mindre) dose av blodfortynnende og det har gått bra 💞
Helene90 Skrevet 17. mai 2024 #2 Skrevet 17. mai 2024 lotte123 skrev (1 time siden): Hei. Jeg har hatt to missed abortions og fått påvist heterozygot protombinmutasjon. Det gir meg større sjanse for blodpropp, men likevel ikke så "alvorlig" som leiden. Etter mye googling, fant jeg ut at blodfortynnende kunne hjelpe ved neste svangerskap. En privat gyn skrev ut resept til meg, etter mye mas fra meg. Hun var skeptisk, men ga etter og ga ikke en veldig stor dose. Nå er jeg gravid i uke 8 og har gått på blodfortynnende siden uke 4. Legen min sendte mail videre til overlege i fertilitet med noen spørsmål og fikk tilbake at jeg burde slutte med blodfortynnende så fort som mulig, med fare for spontanabort. Fikk ikke så mye bedre forklaring. Jeg lurer på om det er fare for meg og blødning, eller fosteret? Jeg trodde jo blodfortynnende var trygt med tanke på blodpropp? Men hvis det skjer en liten blødning, kan også medisinene ødelegge? Hva ville dere gjort? Vil jo høre på overlegen, men har hørt om så mange som har gått på en (mindre) dose av blodfortynnende og det har gått bra 💞 Jeg personlig har hele veien valgt å lytte til medisinske råd fra profesjonelle. Men ja - ulike typer blodfortynnende blir brukt under fertilitetsbehandling - om det er samme type som du har fått eller slikt - vet jeg ikke, for om det er skadelig for foster/deg avhengiger jo noe av type medikament du har fått. Gratulerer så masse ❤️
Melus Skrevet 17. mai 2024 #3 Skrevet 17. mai 2024 (endret) Vi mistet i uke 18 grunnet blodpropper i morkaken, har fått beskjed om at jeg skal gå på blodfortynnende ved neste svangerskap. Trodde derfor det var helt trygt for fosteret. Endret 17. mai 2024 av Melus
lotte123 Skrevet 17. mai 2024 Forfatter #4 Skrevet 17. mai 2024 Melus skrev (1 minutt siden): Vi mistet i uke 18 grunnet blodpropper i morkaken, har fått beskjed om at jeg skal gå på blodfortynnende ved neste svangerskap. Trodde derfor det var helt trygt for fosteret. Takk for svar begge to! Jeg synes det høres trygt ut med blodfortynnende,men skjønner jo at legene har mest peiling. Jeg ser i journalen at de vil ikke vil anbefale blodfortynnende med den genmutasjonen uten familieanamnese. Sistnevnte kan jeg ikke bevise, men jeg er ganske sikker på at min farmor (siste dame i familien) hadde det... Mulig jeg hadde blitt anbefalt det, hvis jeg hadde vist til noen i familien med samme problem. Virker derfor som de bare ser i håndboka på heterozygot protombinmutasjon, uten å ta i betrakning at jeg har mistet to ganger... Ikke for å undervurdere legene. Forstår det slik at infertilitetsavdelingen er mer liberale, enn flere leger.. De sier det selv. Så noen sier JA, mens andre sier MEH..
lotte123 Skrevet 17. mai 2024 Forfatter #5 Skrevet 17. mai 2024 Melus skrev (6 minutter siden): Vi mistet i uke 18 grunnet blodpropper i morkaken, har fått beskjed om at jeg skal gå på blodfortynnende ved neste svangerskap. Trodde derfor det var helt trygt for fosteret. Hvordan vet du forresten at det var blodpropp? Har du tatt blodprøver? ❤️
Melus Skrevet 17. mai 2024 #6 Skrevet 17. mai 2024 lotte123 skrev (9 minutter siden): Hvordan vet du forresten at det var blodpropp? Har du tatt blodprøver? ❤️ Obduksjon av både barnet og morkaken.
lotte123 Skrevet 17. mai 2024 Forfatter #7 Skrevet 17. mai 2024 Melus skrev (Akkurat nå): Obduksjon av både barnet og morkaken. Off. Godt at du fikk et svar. Må ha vært forferdelig! Har du tatt blodprøver for å sjekke om du har leiden mutasjon eller lignende?
Melus Skrevet 17. mai 2024 #8 Skrevet 17. mai 2024 lotte123 skrev (2 minutter siden): Off. Godt at du fikk et svar. Må ha vært forferdelig! Har du tatt blodprøver for å sjekke om du har leiden mutasjon eller lignende? Nei, det har jeg ikke. Ja, veldig greit å få svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå