Gå til innhold

Bare jeg som ikke synes det er innenfor med andre flagg enn norske på Norges nasjonaldag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurven skrev (4 timer siden):

Synes det er feil å bruke andre flagg på Norges nasjonaldag ja. De kan bruke det på sin egen dag.

Jeg hadde feks spurt litt sånn sarkastisk: har dere også nasjonaldag i dag?

17.mai er ikke bare Norges dag.. Det er en internasjonal dag mot hat👌

Hvert år er det klinkende klart at vi nordmenn er så usikre på en måte som ikke deles med hele verden. 

Anonymkode: 71220...27d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir ikke provosert, men jeg forstår heller ikke budskapet. Det kan virke som at noen ikke kjenner til hvorfor vi feirer grunnlovsdagen, men tenker at man tar med et random flagg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt seg ut om en i 1945 stilte med tyske flagg.

Anonymkode: a72fb...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvert år er det klinkende klart at vi nordmenn er så usikre på en måte som ikke deles med hele verden. 

Nei det er Norges nasjonaldag.

Den internasjonale dagen mot hat er 18 juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten om andre flagg på 17. mai dukker opp nesten hvert år, og folk hisser seg opp. Men er dette egentlig et faktisk problem. Har aldri sett andre flagg i 17. mai-toget på Karl Johan. Så ingen i går heller. Bare norske flagg, og noen skoler har FN-flagg. 

Anonymkode: e13ac...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veronicha skrev (4 timer siden):

Jeg synes det er greit med:

- Det norske flagget
- Det samiske flagget
- Lokale flagg (by/kommune/osv)
- Utenlandske flagg i kombinasjon med det norske flagget

Hvorfor ikke det kvenske flagget?

Anonymkode: ea5c6...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Internationale dagen mot hat er 18 juni. 

Men 17.mai er også den internasjonale dagen for homofobi, transfobi og bifobi. 

Endret av Anonyme-meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trallalala skrev (12 timer siden):

Haha, jo Anne er den som føler seg krenka om ho ikkje toler synet av andre flagg😆 Eg tvilar på at det står i grunnlova at man kun skal veive med det norske flagget😆 

Men ja enig med at man godt kan veive med det norske også om man ønsker feire med eit anna flagg i tillegg👌👍 dei fleste ønsker nok uansett bruke norske flagg🥳

Jeg har ikke lest grunnloven i helhet, så jeg kan ikke begi meg ut på diskusjon hvorvidt hva som står der eller ikke. Det er likevel en tradisjon, og det er en tradisjon som viser at vi er èn nasjon. Èn nasjon, med samme flagg. Vi er ikke lenger en del av Danmark, vi har fått vår egen grunnlov og står endelig på egne bein. Norge består av utallige etnisiteter, ulike kulturer og tradisjoner, men selve markeringa av grunnloven (som tilfeldigvis er på 17. mai) er Norges dag, og hele Norge er invitert til feriring av Norge. Feiringa kan slås sammen med andre/annet, som også har grunn til flagging, f.eks Pride. Slås sammen - ikke i stedet for, om markeringa foregår i Norges feiring (toggåing, annet opplegg). 

Jeg vet at når noen har innsett nederlaget, eventuelt ikke lenger har motargumenter, så er emojies av lattermildhet osv., en form for å si ifra. Det er lov å gi seg. Det betyr ikke at du gir meg rett i det jeg sier, men hvis du ønsker, så kan vi si oss ferdige med å diskutere, og så være enige om å være uenige. Det er opp til deg.
Jeg kommer ikke til å endre mening, og jeg kan diskutere for all fremtid så fremt det forblir en saklig diskusjon. Jeg aksepterer at det er ulike meninger rundt dette. Jeg er grovt uenig at flagging av andre flagg er greit, selvsagt med mindre det er snakk om markering av andre ting som Pride eller annet, og det er ei mening jeg kommer til å stå for. Det er mi mening. Det er ok at du har en annen mening. La oss gjerne diskutere, men da ikke ved bruk av usaklige emojies.

Anonymkode: eb9f5...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nordmenn som tillater dette. 

Anonymkode: 777ea...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2024 den 18.37):

Hva med det amerikanske sørstatsflagget? Israels flagg? Russlands flagg? Det her? 1280px-Flag_of_Nasjonal_Samling.svg.png

Du hadde gitt faen? Vet du hvilket flagg det over er? Nei? Bann på at det hadde blitt enormt rabalder av en eller annen sort om man hadde gått med det. 

Anonymkode: fdb9e...cc9

Hvilket flagg er det? Hvorfor er det verre enn andre flagg?

Anonymkode: c0fc5...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2024 den 18.29):

En av gruppene som deltar her er en organisasjon for skandinaviske innvandrere «Vikings of ett-eller-annet» og der viftes det med både norske, svenske og danske flagg, uten at det ser ut til å provosere noen…

Anonymkode: a3bff...400

Hmm... Hva kan det komme av, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 4.41):

17. mai er Grunnlovsdagen. Vi feirer den norske Grunnloven. Vi går i tog for den norske Grunnloven. Inni denne, den røde boka, så er det innhold. Det nymarxistiske rødbrune tankegodset du sikter til er innbakt i den norske grunnloven. Du trenger ikke vifte med sodomiflagget eksplisitt da det er innbakt i den norske Grunnloven. Det er ingen oppegående borgere som feirer #IDAHOT i Norge, det er for blitzere og andre som trenger hjelp.

Nordmenn er ikke usikre. Det er faktisk ingen andre land i hele verden som feirer like nasjonalistisk som vi nordmenn gjør på 17. mai. Svensker og dansker er ikke i nærheten med tog og flagg og hornmusikk overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/17/2024 at 8:41 PM, AnonymBruker said:

I Norge er vi faktisk veldig tollerante i forhold til å tillate andre flagg sammenliknet med andre land.

Jeg er litt usikker på hva du baserer faktaene dine på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...