Gå til innhold

Beskriv en psykologtime?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan foregår en time med psykolog? Er det en plan for arbeidet? Hvem bestemmer hva dere snakker om? Får du noe å jobbe med hjemme eller forberede deg på? Vil gjerne vite så mye som mulig. Gjerne også hva du får behandling for, om du vil dele, i tilfelle man jobber ulikt med ulike diagnoser (?)

Anonymkode: 0ba58...889

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan foregår en time med psykolog? Er det en plan for arbeidet? Hvem bestemmer hva dere snakker om? Får du noe å jobbe med hjemme eller forberede deg på? Vil gjerne vite så mye som mulig. Gjerne også hva du får behandling for, om du vil dele, i tilfelle man jobber ulikt med ulike diagnoser (?)

Man jobber ikke bare ulikt ved ulike diagnoser man jobber også ulikt fra person til person.

Anonymkode: 62278...831

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Man jobber ikke bare ulikt ved ulike diagnoser man jobber også ulikt fra person til person.

Åja. Så hadde du noe svar på det jeg lurte på?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klassisk time med psykolog for meg er at hen først spør meg hvordan jeg har det/om det er noe spesielt jeg sliter med. Hvis formen er grei og jeg har fått grunnleggende behov dekket siden sist( mat/ drikke/ søvn/ sex/ hvile og trening)går han dypere inn i de traumene som jeg har fra oppveksten på 90- tallet. Noen ganger vet jeg ikke hva jeg vil snakke om, hvis jeg sklir ut/ får høy puls/ angst eller kvalme og psykosomatiske smerter sier psykologen at det nok er for tidlig å kanskje jeg ikke behøver å forstå alt eller skylde på meg selv. Er så sykt at det finnes folk som virkelig ikke har peiling på psykologi. Hva trodde du en psykolog driver med?

Anonymkode: 47d2a...008

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Klassisk time med psykolog for meg er at hen først spør meg hvordan jeg har det/om det er noe spesielt jeg sliter med. Hvis formen er grei og jeg har fått grunnleggende behov dekket siden sist( mat/ drikke/ søvn/ sex/ hvile og trening)går han dypere inn i de traumene som jeg har fra oppveksten på 90- tallet. Noen ganger vet jeg ikke hva jeg vil snakke om, hvis jeg sklir ut/ får høy puls/ angst eller kvalme og psykosomatiske smerter sier psykologen at det nok er for tidlig å kanskje jeg ikke behøver å forstå alt eller skylde på meg selv. Er så sykt at det finnes folk som virkelig ikke har peiling på psykologi. Hva trodde du en psykolog driver med?

Anonymkode: 47d2a...008

Så ufint svar av deg. Hvorfor i alle dager er det sykt at ts ikke har peiling på hva en typisk psykologtime handler om? Ville vel heller sagt at det var et slags sunnhetstegn jeg da 😂 

Hva en psykologtime innebærer er litt ulikt, både mtp hvilken problematikk du trenger behandling for, men også hva slags metodikk psykologen din bruker. Du kan få forskjellig type behandling for angst ut fra hvilken metode psykologen din har fordypet seg i f.eks. 

dersom psykologen din benytter seg av kognitiv atferdsterapi (som er ganske vanlig) vil du få hjemmeoppgaver i mellom. Ved angst er det typisk oppgaver som går på å utfordre deg selv ved å gjøre ting som vanligvis trigger angst. Ved depresjon er det type oppgaver som går på å øke aktiviteten din f.eks. Ved psykoterapi er det mer fokus på prat, litt som personen jeg siterte deg beskriver. 

en typisk time ved kognitiv atferdsterapi har denne strukturen: 

1) hvordan har det gått siden sist?

2) gjennomgang av hjemmeoppgaven fra sist

3) dagens agenda 

4) ny hjemmeoppgave 

5) oppsummering 

All behandling følger en slags plan, som du lager sammen med psykologen din, dette kalles en behandlingsplan. I hvertfall hvis du har offentlig psykolog. Der setter dere sammen hva slags mål det skal være for behandlingen og hvordan dere sammen skal nå disse målene 😊 

Anonymkode: 43c58...eca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Åja. Så hadde du noe svar på det jeg lurte på?

det var et svar. Ingen mennesker er like om måten en terapi time foregår på er forskjellig uansett om de har samme diagnose og til og med selv om de går til samme terapeut. Så jeg kunne lagt ut i det vide og brede om hvordan mine terapitimer er men det vil ha null nytteverdi for andre som også går i terapi eller skal begynne terapi.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

det var et svar

Men ikke på det jeg lurte på. 

Vil gjerne ha flere svar, forøvrig. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger vet jeg ikke hva jeg vil snakke om,

Hva skjer da? Bestemmer psykologen et tema?

Skrevet

Er så sykt at det finnes folk som virkelig ikke har peiling på psykologi. Hva trodde du en psykolog driver med?

Det eneste jeg hadde en vag anelse om da jeg bestilte min første terapitime var at man snakket om tanker, følelser og opplevelser, og jeg tenkte at det var verdt et forsøk ut fra min situasjon da. Det viste seg å være mye er, og enda nyttigere, enn jeg trodde. Jeg var neppe eksepsjonelt uvitende, de færreste vet så mye om ting de ikke har erfaring med. 

Mine timer med psykodynamisk samtaleterapi er i utgangspunktet relativt planløse. Vi starter gjerne der jeg føler behov for, det kan være noe jeg har tenkt på siden forrige time, det kan være noe som skjedde på vei dit eller rett og slett hvordan jeg har det der og da, og så kan det gå i alle retninger derfra (-Jeg vet jo egentlig ikke er enn deg på forhånd om hvor timen vil ende, som han sa det en gang). Enten fordi han stiller spørsmål eller jeg får tanker eller reaksjoner mer eller mindre relatert til det vi snakker om. Av og til har han tanker om ting å starte med, men i utgangspunktet er det helt opp til meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...