Saeria Skrevet 10. februar 2006 #1 Skrevet 10. februar 2006 Jeg lurer på om noen studerer dette her, og kan fortelle meg litt om studiet?
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #3 Skrevet 11. februar 2006 Jeg studerer ikke sammenliknende politikk, men har gjennomført et kurs i komparativ politikk som en del av statsvitenskap grunnfag. Det er vel bare Bergen som har dette emnet som et helt grunnfag, det ble jo "stiftet" av en bergenser, nemlig Stein Rokkan. Og jeg vil tro dere kommer til å ha mye om Rokkan og hans konfliktlinjemodell, vi hadde mye om han på Statsvitenskap. Faget dreier seg om å forstå politikk gjennom sammenlikninger med andre land, og ikke minst ved å se dagens politiske system som et resultat av hva som har skjedd tidligere i historien, politisk historie altså. I Rokkans bok står det mye om norsk historie med motkulturer mot embedstanden osv. Men før du bestemmer deg for å studere dette vil jeg råde deg til å tenke over hva du vil bruke dette til. Det var derfor jeg hoppet av statsvitenskapstudiet, jeg visste ikke hva jeg skulle bruke det utover at jeg syntes det var interessant. Komparativ politikk var uten tvil den morsomste delen av grunnfaget. Jeg vet de i Bergen har et eget studium som heter asministrasjonsvitenskap. Dette er mye tørrere. Hvis du er interessert i å forstå politikk ville jeg faktisk heller anbefale deg samfunnsøkonomi (tidligere sos.øk) siden så mye av dagens politikk dreier seg om økonomi. Som samfunnsøkonom står man nok litt sterkere på jobbmarkedet enn som statsviter (men dette kommer selvsagt an på hva du får av yrkeserfaring utenom studiet)
Saeria Skrevet 11. februar 2006 Forfatter #4 Skrevet 11. februar 2006 Tusen takk for svar. Nå gav du meg litt å tenke på. Jeg skal forhåpentligvis snakke med en lærer angående dette, og forhåpentligvis vil jeg få litt klarhet i ting i løpet av mandagen. Skal sjekke ut samfunnsøkonomi.
mito Skrevet 11. februar 2006 #5 Skrevet 11. februar 2006 Ta en bachelor/master innen datateknikk/IT/programmering. Det er stor mangel på jenter i IT-miljøet (jeg jobber ikke der direkte, men samarbeider med en del bedrifter). Samtidig vil mange av it-konsulentbyråene helst ha en jevn kjønnsfordeling. Resultatet blir at jenter med en slik utdannelse har unike karrieremuligheter.
mito Skrevet 11. februar 2006 #6 Skrevet 11. februar 2006 Ta en bachelor/master innen datateknikk/IT/programmering. Det er stor mangel på jenter i IT-miljøet (jeg jobber ikke der direkte, men samarbeider med en del bedrifter). Samtidig vil mange av it-konsulentbyråene helst ha en jevn kjønnsfordeling. Resultatet blir at jenter med en slik utdannelse har unike karrieremuligheter.
Saeria Skrevet 11. februar 2006 Forfatter #7 Skrevet 11. februar 2006 Skulle gjerne gjort det, hadde jeg hatt interesse for det. Bor med en med den utdannelsen som stortrives i yrket sitt, men meg og dataen er IKKE verdens beste busser.
Søtpotita Skrevet 11. februar 2006 #8 Skrevet 11. februar 2006 Er du interessert i politikk får du ikkje mykje av dette innanfor samfunnsøkonomi. Men er du interessert i økonomi er det veldig interessant å sjå korleis politiske avgjerder gjer utslag i økonomien.
Saeria Skrevet 12. februar 2006 Forfatter #9 Skrevet 12. februar 2006 Vet du hvordan det er på samfunnsøkonomi og politisk økonomistudiene. Økonomi som tema i forhold til politikk er kjempespennende, men jeg suger på å sette opp budsjetter og sånn. Det er ikke uten grunn at jeg bare har 3 i bed. øk for å si det sånn. Jeg er håpløs på å føre sånne ting.
Søtpotita Skrevet 12. februar 2006 #10 Skrevet 12. februar 2006 (endret) Vet du hvordan det er på samfunnsøkonomi og politisk økonomistudiene. Økonomi som tema i forhold til politikk er kjempespennende, men jeg suger på å sette opp budsjetter og sånn. Det er ikke uten grunn at jeg bare har 3 i bed. øk for å si det sånn. Jeg er håpløs på å føre sånne ting. ← Budsjett slepp du setta opp innanfor samfunnsøkonomi. Samfunnsøkonomi består i hovudsak av mikro- og makroøkonomi. Mikroøkonomi tek for seg dei små delane i økonomien, som til dømes korleis både konsumentar og bedrifter tilpassar seg. Det er ein del rekning, men dette går nok bra Makroøkonomi tek meir for seg renter, inflasjon, økonomisk politikk, internasjonal handel osv. Her er det ein god del modellar som kan forklara samspelet. Du kan også velga kurs som bedriftsstrategi, finans, forsikring, velferdsøkonomi, helseøkonomi osv. Endret 12. februar 2006 av Årolilja
Saeria Skrevet 12. februar 2006 Forfatter #11 Skrevet 12. februar 2006 Tusen takk for kjempegod hjelp! Regning går greit. Har 2mx, så det er ikke det verste. Har også tenkt å søke noen kurs på UiO som privatist, men dette er kriminologikurs. Det er både relevant innenfor politikk, sosiologi og økonomi.
Søtpotita Skrevet 12. februar 2006 #12 Skrevet 12. februar 2006 Tusen takk for kjempegod hjelp! Regning går greit. Har 2mx, så det er ikke det verste. Har også tenkt å søke noen kurs på UiO som privatist, men dette er kriminologikurs. Det er både relevant innenfor politikk, sosiologi og økonomi. ← Ja, då skal det ikkje vera noko problem med rekninga Du får berre søka i veg og prøva deg fram, lykke til
Saeria Skrevet 12. februar 2006 Forfatter #13 Skrevet 12. februar 2006 Takk. Skal i samtale med læreren som fikk meg til å begynne å tenke i disse baner i morgen. (Hvis han har tid/ikke er syk) Da begynner forhåpentligvis ting å bli litt mer klarlagt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå