Gå til innhold

Når er det for sent med sex mtp EL?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skulle egentlig hatt EL lørdag eller søndag, sånn om jeg skulle hatt EL samme syklusdag som jeg bruker å ha, og var derfor strålende fornøyd med at det tidsmessig skulle klaffe ganske bra denne perioden. Men, så har jeg plutselig i dag (torsdag) antagelig gått glipp av positiv EL test til tross for tre tester.. var stigende ved 17 tiden i dag, og synkende igjen nå ved midnatt. Er dette en naturlig svinging mtp døgnet, eller er det sannsynlig at testen var positiv feks kl 20 idag? (Jeg har veldig kort LH topp). Jeg håper jo at det vil være positiv igjen imorgen, men det er vel lite sannsynlig?

Og er det da slik at jeg har eggløsning imorgen fredag? Siden testen antagelig har vært positiv i dag? Og at det da er for sent å legge inn aksjer på lørdag? Mannen er hos familie på andre siden av landet og kommer ikke hjem før lørdag, så er så redd for å miste muligheten denne perioden også.. Ganske ny på dette, og samtidig såpass gammel at det begynner å haste litt.. Håper noen har noen innspill og erfaringer å dele ❤️ jeg er 37 og han 41 om det har noe å si

Anonymkode: d7755...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har eggløsning fredag og samleie lørdag kan du allikevel bli gravid. 
Sist jeg ble gravid hadde jeg eggløsning onsdag, og mannen min kom hjem fra jobbreise sent på torsdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (47 minutter siden):

Hvis du har eggløsning fredag og samleie lørdag kan du allikevel bli gravid. 
Sist jeg ble gravid hadde jeg eggløsning onsdag, og mannen min kom hjem fra jobbreise sent på torsdag. 

Da var nok ikke eggløsning akkurat når du trudde. 

Egget lever i 24 timer. Sperm bruker 12 timer til egget. 

Anonymkode: 6bc11...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo, det var den, jeg sjekker og har full kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (15 minutter siden):

Jo, det var den, jeg sjekker og har full kontroll. 

Eggløsningstest du tenker på? Eggløsning er 12-48 timer etter siste positive test, de er ganske upresise da LH kurven kan variere stort fra person til person. 

Egget lever bare i 24 timer etter eggløsning, det er faktum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten bedre å ha sex litt før eggløsning enn etter siden sædcellene lever lenger enn egget. Jeg ble aldri gravid da jeg testa for EL så ga opp. Ble gravid tre ganger etter det da vi hadde sex regelmessig

Anonymkode: f256d...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Eggløsningstest du tenker på? Eggløsning er 12-48 timer etter siste positive test, de er ganske upresise da LH kurven kan variere stort fra person til person. 

Egget lever bare i 24 timer etter eggløsning, det er faktum. 

Okei, da er jeg med. Da kan jeg sikkert ha hatt eggløsning torsdagen da. Eggløsningstesten ble positiv tirsdag. Gravid ble jeg i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sperm bruker fra 30 min til egget :)

Anonymkode: 5cd08...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge nhi tar det visst ikke lange tiden: 

Etter eggløsning følger egget egglederen ned til livmoren. Hvis du har samleie i denne perioden, vil spermier i store mengder (i starten opptil 300 millioner) svømme oppover fra skjeden, gjennom livmorhalsen, inn i livmoren og ut i egglederne. Dette skjer i løpet av 5 til 10 minutter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sperm bruker IKKE 12t til egget.. 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei, jeg skulle egentlig hatt EL lørdag eller søndag, sånn om jeg skulle hatt EL samme syklusdag som jeg bruker å ha, og var derfor strålende fornøyd med at det tidsmessig skulle klaffe ganske bra denne perioden. Men, så har jeg plutselig i dag (torsdag) antagelig gått glipp av positiv EL test til tross for tre tester.. var stigende ved 17 tiden i dag, og synkende igjen nå ved midnatt. Er dette en naturlig svinging mtp døgnet, eller er det sannsynlig at testen var positiv feks kl 20 idag? (Jeg har veldig kort LH topp). Jeg håper jo at det vil være positiv igjen imorgen, men det er vel lite sannsynlig?

Og er det da slik at jeg har eggløsning imorgen fredag? Siden testen antagelig har vært positiv i dag? Og at det da er for sent å legge inn aksjer på lørdag? Mannen er hos familie på andre siden av landet og kommer ikke hjem før lørdag, så er så redd for å miste muligheten denne perioden også.. Ganske ny på dette, og samtidig såpass gammel at det begynner å haste litt.. Håper noen har noen innspill og erfaringer å dele ❤️ jeg er 37 og han 41 om det har noe å si

Anonymkode: d7755...b69

Eggløsning kan skje alt i fra 12t-48t etter positiv EL test - helt avhengig av ens personlige LH topp varighet. Jeg har kort LH topp vindu selv. 

Egget lever i 24t etter det er sluppet, lørdag er ikke nødvendigvis for sent. Bare å prøve det ;)

Anonymkode: 816f3...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser du forskjell mellom en stigende og synkende EL test? Hva om det fortsatt er stigende? Mine tester holder seg positive i ca. 24 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Sperm bruker IKKE 12t til egget.. 

Eggløsning kan skje alt i fra 12t-48t etter positiv EL test - helt avhengig av ens personlige LH topp varighet. Jeg har kort LH topp vindu selv. 

Egget lever i 24t etter det er sluppet, lørdag er ikke nødvendigvis for sent. Bare å prøve det ;)

Hvordan vet man om man har kort LH vindu? Og hva er kort og hva er “normalt”?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (7 timer siden):

Hvordan vet man om man har kort LH vindu? Og hva er kort og hva er “normalt”?

Normalt regnes som  mellom 24-36t - altså at EL skjer 24-36t etter LH stigning. Da får man gjerne flere positive EL tester - 2 eller mer - avhengig av når og hvor ofte man tester.

Mitt LH vindu er ca 12-18t. Så hvis jeg kun har testet 1 gang daglig f.eks så har jeg gjerne aldri fått positiv EL test fordi jeg har bommet på LH vindu. At jeg har kort LH vindu var det gyn som fortalte meg basert på hvordan/når jeg testet, temping og UL. Jeg har en veldig tydelig markert eggløsning ved temping. 

Noen har kortere enn "vanlig", andre har lengre enn vanlig. Det er helt individuelt, kan variere noe fra syklus til syklus, men man ser gjerne et klart mønster etter 5-6mnd med testing/temping etc. 

Ny Bruker skrev (På 17.5.2024 den 23.03):

Hvordan ser du forskjell mellom en stigende og synkende EL test? Hva om det fortsatt er stigende? Mine tester holder seg positive i ca. 24 timer.

Man ser forskjellen der ved å sammenligne med dagen før eller testen før - avhenging av om man tester 1 gang daglig eller 2. Enten blir streken mørkere eller lysere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Normalt regnes som  mellom 24-36t - altså at EL skjer 24-36t etter LH stigning. Da får man gjerne flere positive EL tester - 2 eller mer - avhengig av når og hvor ofte man tester.

Mitt LH vindu er ca 12-18t. Så hvis jeg kun har testet 1 gang daglig f.eks så har jeg gjerne aldri fått positiv EL test fordi jeg har bommet på LH vindu. At jeg har kort LH vindu var det gyn som fortalte meg basert på hvordan/når jeg testet, temping og UL. Jeg har en veldig tydelig markert eggløsning ved temping. 

Noen har kortere enn "vanlig", andre har lengre enn vanlig. Det er helt individuelt, kan variere noe fra syklus til syklus, men man ser gjerne et klart mønster etter 5-6mnd med testing/temping etc. 

Man ser forskjellen der ved å sammenligne med dagen før eller testen før - avhenging av om man tester 1 gang daglig eller 2. Enten blir streken mørkere eller lysere. 

Takk for godt svar, dette er interessant! 

Jeg får positiv eggløsningstest på morgenen, på kvelden er den alltid negativ igjen, og også neste morgen. Betyr det at jeg har eggløsning ganske sikkert dagen etter den positive testen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (9 timer siden):

Takk for godt svar, dette er interessant! 

Jeg får positiv eggløsningstest på morgenen, på kvelden er den alltid negativ igjen, og også neste morgen. Betyr det at jeg har eggløsning ganske sikkert dagen etter den positive testen? 

Mest sannsynligvis. Det er noe av grunnen til at de som får flere positive tester skal regne fra den første positive, og ikke nr2 eller 3. Fordi eggløsning skjer antall timer ETTER lh stigningen. Og hvor lenge lh toppen varer er individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mest sannsynligvis. Det er noe av grunnen til at de som får flere positive tester skal regne fra den første positive, og ikke nr2 eller 3. Fordi eggløsning skjer antall timer ETTER lh stigningen. Og hvor lenge lh toppen varer er individuelt. 

Okei, takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Melus skrev (2 timer siden):

Okei, takk for svar :) 

Men igjen - det er basert på mer enn bare gjetting etter testing som gjør at jeg vet jeg har kort LH vindu, men mest sannsynligvis så er det en stor mulighet for at det er slik for deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeez folkens, dere må ta det litt med ro med denne testingen, ha sex annenhver dag når dere har eggløsning-ish så blir dere gravide etterhvert :) det vanlige er å bli gravid ila. 3 mnd. :) 

Anonymkode: 330b4...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje bedre for deg å bruke fertilitetsmonitor. Da får du en heads up siden østrogen stiger i dagene før LH. 

Jeeez folkens, dere må ta det litt med ro med denne testingen, ha sex annenhver dag når dere har eggløsning-ish så blir dere gravide etterhvert :) det vanlige er å bli gravid ila. 3 mnd. :) 

Men ikke alle blir det skjønner du ;) Vi har prøvd i 1,5 år og jeg er nå endelig gravid, takket være en kombinasjon av letrozol og fertilitetsmonitor + el-tester slik at jeg kunne vite eksakt når jeg hadde EL. Pliktsex 1 uke i mnd i 1,5 år er ikke akkurat veldig bra for samlivet, så da et det bedre å time det. Det viser også forskning, at mange menn får ereksjonsproblemer etter et halvt års prøving. 

Anonymkode: 8144b...74b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker at alle vet når de har eggløsning? Ikke alle har regelmessig syklus, og eggløsning behøver ikke å komme nøyaktig til samme tid hver syklus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...