Gå til innhold

Dummere og tregere med alderen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler at mange eldre er tregere i hodet enn normalt. Når begynte dere å merke noe?

Anonymkode: 7ad65...ed6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som 25 år gammel.

Anonymkode: 2d263...bed

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som 25 år gammel.

Anonymkode: 2d263...bed

Det er litt tidlig

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gubben er blitt helt ubrukelig. Var ille før men blitt myyyye verre bare de 10-15 siste åra. 
Begynte i 50-55 års alder og kommer ikke til å være med han resten av hans liv. Klarer ikke mer

Anonymkode: de9a2...d95

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg føler at mange eldre er tregere i hodet enn normalt. Når begynte dere å merke noe?

Jeg tror jeg var på topp i 16-årsalderen, men var temmelig kjapp som 17 åring også. Da var jeg også på topp fysisk /kondisjon.  Som 55-åring merket jeg at de unge spilte fortere enn meg i lynsjakk. I et lynparti på 100 sekunder så  har det blitt vanskelig å gjøre 50 brukbare trekk. Kunne sikkert klart dobbel fart som 16-åring.

Anonymkode: e2e31...0b2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror jeg var på topp i 16-årsalderen, men var temmelig kjapp som 17 åring også. Da var jeg også på topp fysisk /kondisjon.  Som 55-åring merket jeg at de unge spilte fortere enn meg i lynsjakk. I et lynparti på 100 sekunder så  har det blitt vanskelig å gjøre 50 brukbare trekk. Kunne sikkert klart dobbel fart som 16-åring.

Spill med jevnaldrende, lur inn noen sekunder og grus dem 😄

Anonymkode: 805b8...4a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ofte litt tregere med folk som bikker sytti. De må ta en ting om gangen og konsentrere seg om det. Nye ting går senere å lære seg, mens det du har gjort i årevis sitter som spikret. Enorme individuelle forskjeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, gubben er blitt helt ubrukelig. Var ille før men blitt myyyye verre bare de 10-15 siste åra. 
Begynte i 50-55 års alder og kommer ikke til å være med han resten av hans liv. Klarer ikke mer

Anonymkode: de9a2...d95

Skjønner,  du bør skille deg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble dum da jeg fikk barn. Først med første barnet og så litt dummere ved neste.

Anonymkode: b645e...dc1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ble dum da jeg fikk barn. Først med første barnet og så litt dummere ved neste.

Så, ikke gå barn?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så, ikke gå barn?

Spør du om jeg mener folk bør la være å få barn i frykt for å bli dummere?

Ja, hvis du er kvinne og knytter mye av selvtillit, identitet og verdi til det å være smart og kjapp i hodet, så bør du kanskje ikke få barn. Eller i alle fall regne med å bli dummere for en lamg periode og håpe at det tar seg opp med tiden.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spill med jevnaldrende, lur inn noen sekunder og grus dem 😄

Anonymkode: 805b8...4a2

På nettsjakk har man ikke kontroll på alder (jeg taper oftere på tid enn på spillet i bullet 2+1), og er man middels god så havner man i B-klassen i real life turneringer, og der er det massevis av lynraske under-ratede barn på full fart opp. Løsningen er selvfølgelig å spille langsjakk. Eller hurtigsjakk. Men det er fint å spille lyn og bullet også for å vedlikeholde resthurtigheten. Det er jo ikke helt ille å klare å observere og vurdere brukbart og reagere på 2 sekunder heller. Jeg har klart å fryse forfallet de siste 7 årene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har klart å fryse forfallet de siste 7 årene.

Det høres slitsomt ut å være deg

Anonymkode: a93a5...522

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Sikkert på grunn av søvnmangel, da fungerer hodet dårligere. Det er ikke permanent

Anonymkode: a92b4...34a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det høres slitsomt ut å være deg

Nei, det er fint, behagelig og spennende! Trening i fysiske idretter og tenkeidrett er moro, og det er moro å måle krefter med de unge selv om det blir masse tap. Framgang er mye vanskeligere i høy alder, men å oppretteholde en del av ungdommens kraft er verdifullt.  Man kan lære mye og utvikle seg mye i høy alder selv om hurtigheten reduseres.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er fint, behagelig og spennende! Trening i fysiske idretter og tenkeidrett er moro, og det er moro å måle krefter med de unge selv om det blir masse tap. Framgang er mye vanskeligere i høy alder, men å oppretteholde en del av ungdommens kraft er verdifullt.  Man kan lære mye og utvikle seg mye i høy alder selv om hurtigheten reduseres.

Du  høres intens ut

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturens gang det, ingenting å lure på. Vil ikkje påstå dummere men også hjernecellene jobber saktere med alder. Man vet like mye men av og til må man tenke litt lenger for å lete det fram i hjernebarken . Men jeg tar det med humør og anerkjenner meg selv selv om kropp og sjel er litt tregere. 

Det er patetisk å ikke nyte hver alder som den er, patetisk og krampaktig tro at man ikke forandres med åra 

Anonymkode: ff22d...9b0

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir straks 50, og synes ikke det er tregere i topplokket. Jeg har også fullført mer utdanning nå, i tillegg til jobb og tenker det hadde ikke gått om jeg var blitt veldig treg. Jeg er mer gjennomtenkt nå enn da jeg var yngre, og det kan kanskje oppfattes som treg? 

Anonymkode: f72b5...690

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slettet

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...