Gå til innhold

En tråd for oss som er avholds.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 23.29):

Drikker ca. 1-3 enheter per dag. Ikke nødvendigvis mer i helgene. Gjør det for å slappe av og/eller for å være kreativ. Burde sikkert slutte før antallet pr dag blir høyere, men har ikke lyst eller motivasjon til det. 

Anonymkode: 830ea...500

Hva gjorde at du føler deg hjemme i "tråden for oss som er avholds"?

Anonymkode: 9af50...7d7

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som opplever slikt drikkepress, hva er alderen deres? For dette kjenner jeg igjen fra videregående tiden, men det ga seg jo i løpet av 20-årene. Aldri blitt presset til å drikke i voksen alder. Er nå 36år. Men nå tar jo jeg gjerne EN øl i festlig lag, litt fordi jeg liker det og litt for å være med på stemningen. Er det derfor tro? Proklamerer ikke meg selv som avholds på starten av festen liksom. Men kan fint ta en alkoholfri drink uten å tenke noe mer over det. Har også droppet alt av alkohol uten at det var noe problem. Men ingen i min vennekrets driver med fylla lenger heller da. 

Anonymkode: 83cdb...9f5

Ingen i vennekretsen min driver med drikkepress, men verre er det i jobbsammenheng der man ikke kan velge hvem man omgås med. Særlig en tidligere leder likte lage en stor greie av at jeg ønsket ikke å drikke alkohol. Jeg reklamerte aldri at jeg ikke drakk alkohol, men bestilte bare brus eller juice eller noe sånt. Men det liker enkelte å henge seg opp i. Veldig rar oppførsel, spør du meg…

Anonymkode: 35a54...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen historie eller spesiell begrunnelse, bare har ikke behovet. Vet ikke om det kalles avholdt, for får jeg lyst på et glass kan jeg det, men har ikke hatt lyst på flere år, foretrekker som regel bare drikke noe annet og være edru.

Anonymkode: fb040...ccf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er så og si avholds. Kan drikke 1-2 enheter et par ganger i året. Jeg angrer hver gang og føler at jeg har behandlet kroppen min dårlig. Jeg er 43 år og opplever at jeg blir sett på som mindre «morsom» å finne på ting med. Selv om jeg ler og fjaser opplever jeg at de andre blir veldig opptatt av at jeg ikke drikker. Akkurat nå driver jeg i tillegg med en livsstilsendring hvor jeg skal ned 20 kg i vekt og da er det hvertfall meningsløst å tilføre kroppen tomme kalorier.

 

Anonymkode: c7ce1...b7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut alkoholen i 2019, like ikke effekten av det lenger. Grusomt. Før dette drakk jeg kanskje 1-2 ØL pr mnd...maks.

Nå drikker jeg en alkolfri øl etpar ganger i året kanskje... beste tipset der er 1664 Blanc :) Smaker ganske bra! Men selv om det markedsføres som alkoholfritt innholder det nok noe.

Samfunnet er jo gjennomsyret av alkohol, uansett hva man skal delta på. Trist å se hvor mye det ødelegger, alt handler om drikkinga. Sluttet å delta på ting som er bygd opp rundt alkohol, meningsløst og asosialt er det.

Nordmenn tåler også dårlig at noen velger å avstå. 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/OnnroO/nordmenns-rare-forhold-til-alkohol

Anonymkode: f362f...be6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er så og si avholds. Kan drikke 1-2 enheter et par ganger i året. Jeg angrer hver gang og føler at jeg har behandlet kroppen min dårlig. Jeg er 43 år og opplever at jeg blir sett på som mindre «morsom» å finne på ting med. Selv om jeg ler og fjaser opplever jeg at de andre blir veldig opptatt av at jeg ikke drikker. Akkurat nå driver jeg i tillegg med en livsstilsendring hvor jeg skal ned 20 kg i vekt og da er det hvertfall meningsløst å tilføre kroppen tomme kalorier.

 

Anonymkode: c7ce1...b7c

Alkohol er det første man bør fjerne i livet sitt, samme med nikotin og koffein :) 

Nordmenn må ha alkohol for å "slå seg løs"...."ha det gøy"...trist.

Anonymkode: f362f...be6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikker ikke alkohol siden jeg ikke er særlig glad i hverken "buzzen" eller å være sliten dagen derpå. Har prøvd når jeg var ungdom grunnet at jeg ble invitert på fester. Synes egentlig hele opplegget med drikking er merkelig. Men hvis andre finner glede i det og ikke plager andre så bryr jeg meg ikke. Det er ikke slik at fordi jeg ikke drikker så vil jeg forby det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikkepress fra voksne er alltid gøy...opplevde det i går igjen :D Mange er redde for edru mennesker....livredde.

Anonymkode: f362f...be6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 22.23):

Jeg føler ikke jeg blir respektert, der folk mener at min avholds er totalt uforståelig, men de må motvillig akseptere at sånn er det. 

Jeg må ofte svare mot "ta deg nå en slurk/et glass", der folk rister på hodet når jeg sier nei. Ikke noe stor greie, men det er tydelig noe som aldri slipper taket.

Anonymkode: f9c23...717

Mannen min er avholds, og jeg kjenner igjen dette med at det ikke blir respektert, dessverre. Han har aldri smakt alkohol, utenom de gangene folk har forsøkt å lure det i ham da. Han får også veldig mye spørsmål rundt det, og tar det fint, men jeg kjenner at jeg selv hadde blitt sprø. 

Jeg er ikke avholds selv, men syns det er ubehagelig å drikke mer enn 1-2 enheter, da går det fra å være behagelig til ubehagelig. Og det respekterer heller ikke folk. "Kom igjen da, ett glass til trenger du", er jeg rimelig lei av å høre. 

Anonymkode: 60c48...5ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mannen min er avholds, og jeg kjenner igjen dette med at det ikke blir respektert, dessverre. Han har aldri smakt alkohol, utenom de gangene folk har forsøkt å lure det i ham da. Han får også veldig mye spørsmål rundt det, og tar det fint, men jeg kjenner at jeg selv hadde blitt sprø. 

Jeg er ikke avholds selv, men syns det er ubehagelig å drikke mer enn 1-2 enheter, da går det fra å være behagelig til ubehagelig. Og det respekterer heller ikke folk. "Kom igjen da, ett glass til trenger du", er jeg rimelig lei av å høre. 

Anonymkode: 60c48...5ed

Slik er de fleste...som du beskriver nå. Tragisk, har kuttet ut mange mennesker selv, jeg tenker at dette er mennesker med dårlig sosiale evner. Nordmenn flest er livredde de som ikke drikker alkohol.

Anonymkode: f362f...be6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt avholds i perioder, så da kan jeg kanskje henge her? Sist var jeg vel edru 8-9 mnd. Jeg har et ganske greit forhold til alkohol, en fest en gang hver tredje mnd, deler ei flaske vin med mannen en gang i halvåret og en sjelden gang tar jeg meg en kald pils. Forøvrig kunne jeg tenke meg å droppe det helt, jeg jobber med å gå ned i vekt og det er som en annen nevner helt tomme kalorier. Det går dessuten ekstremt ut over søvnkvaliteten. 
 

Jeg henger forøvrig med både venner og kolleger som synes det er helt fint om enkelte ikke drikker, men et par kommentarer om mulig graviditet dukker alltids opp (jeg har tre barn og det er nok).

Anonymkode: 807ad...ffc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg henger forøvrig med både venner og kolleger som synes det er helt fint om enkelte ikke drikker, men et par kommentarer om mulig graviditet dukker alltids opp (jeg har tre barn og det er nok).

Anonymkode: 807ad...ffc

Merkelig at de spør om det...

Anonymkode: f362f...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt avholds og har vært det i tre-fire år nå. Det vanskeligste i starten var helt klart i jobbsammenheng som sommerfester og julebord. Jeg har ikke noen sykdommer, religiøse overbevisninger eller andre unnskyldninger som at jeg kjører, er gravid (jeg er mann) eller andre ting. Mitt image og hvordan jeg blir oppfattet strider også veldig imot at jeg skal være avholds. Jeg har langt hår og masse tatoveringer. Så de fleste tror jeg er en typisk metal-fyr som drikker hver helg. Men egentlig er jeg avholds, trener hver dag og spiser bare sunn mat. Drikker nesten ikke kaffe en gang! Jeg har et lass med utdanning og høy stilling i det offentlige. Så når jeg sier nei til en øl, for så å fortelle om hva jeg gjør osv. skjønner folk ingenting. I starten var det litt vanskelig og jeg hadde lyst til å lure dem ved å late som jeg drakk, eller at jeg rett og slett gav etter. Men nå etter en stund synes jeg det er mest interessant. Jeg ser at dem ikke klarer å få det til å stemme med dere virkelighetsoppfatning og fordommer. Det tar alltid litt tid før dem skjønner hva jeg har sagt og hva slags person jeg er.

Det at det skal være så vanlig med alkohol i en hver sammenheng og at dette er helt naturlig er rart. Skjønner heller ikke at man må stå frem og forklare seg bare fordi man har tatt et sunt og fornuftig valg her i livet, men det å forgifte kroppen hver helg, det er normalt, og ikke bare akseptert, men forventet, det er rart!

Anonymkode: c9274...1d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det at det skal være så vanlig med alkohol i en hver sammenheng og at dette er helt naturlig er rart. Skjønner heller ikke at man må stå frem og forklare seg bare fordi man har tatt et sunt og fornuftig valg her i livet, men det å forgifte kroppen hver helg, det er normalt, og ikke bare akseptert, men forventet, det er rart!

Anonymkode: c9274...1d5

Veldig rart, det viser også hvor dårlige sosiale evner mange har. De forventer at du må gjøre som andre, stort sett heletiden.

Selv valgte jeg å kutte ut endel mennesker som måtte drikke alkohol uansett hva man skulle finne på sammen. Se hvor mange som har fest/alkohol som relasjon, partyvenner. Utenom dette ganske tomt, er du ikke med på party så hører du ikke noe fra de.

Anonymkode: f362f...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er helt avholds og har vært det i tre-fire år nå. Det vanskeligste i starten var helt klart i jobbsammenheng som sommerfester og julebord. Jeg har ikke noen sykdommer, religiøse overbevisninger eller andre unnskyldninger som at jeg kjører, er gravid (jeg er mann) eller andre ting. Mitt image og hvordan jeg blir oppfattet strider også veldig imot at jeg skal være avholds. Jeg har langt hår og masse tatoveringer. Så de fleste tror jeg er en typisk metal-fyr som drikker hver helg. Men egentlig er jeg avholds, trener hver dag og spiser bare sunn mat. Drikker nesten ikke kaffe en gang! Jeg har et lass med utdanning og høy stilling i det offentlige. Så når jeg sier nei til en øl, for så å fortelle om hva jeg gjør osv. skjønner folk ingenting. I starten var det litt vanskelig og jeg hadde lyst til å lure dem ved å late som jeg drakk, eller at jeg rett og slett gav etter. Men nå etter en stund synes jeg det er mest interessant. Jeg ser at dem ikke klarer å få det til å stemme med dere virkelighetsoppfatning og fordommer. Det tar alltid litt tid før dem skjønner hva jeg har sagt og hva slags person jeg er.

Det at det skal være så vanlig med alkohol i en hver sammenheng og at dette er helt naturlig er rart. Skjønner heller ikke at man må stå frem og forklare seg bare fordi man har tatt et sunt og fornuftig valg her i livet, men det å forgifte kroppen hver helg, det er normalt, og ikke bare akseptert, men forventet, det er rart!

Anonymkode: c9274...1d5

TS her. 

Har kanskje ikke skrevet det, men jeg er også mann. Mann i 30-årene. Perspektivet ditt om fordommer mot stereotypiske personer er ganske interessant. Spørsmålet er også om kjønn har noe å si. Er det mer pussig å møte en mann som ikke drikker vs en kvinne som ikke gjør det? Forventer folk at menn skal ta seg en øl mer enn de forventer at kvinner skal det? Jeg spør, jeg vet ikke. Men jeg opplevde veldig drikkepress i starten, og ditto reaksjoner for at jeg ikke drakk den ene ølla. Det var ikke akseptert i det hele tatt. 

Men klart, kvinner får vel gjerne denne "er du gravid?" hver gang en kvinne sier nei til alkohol. Det gjør ikke menn. Men til sammenligning har jeg opplevd å få "har du konvertert til religion?"... 😜 

Hele dette avholds-greiene er en studie av andre folk. Hvordan de reagerer og responderer basert på deres egne usunne livsstilsvalg i møte med avholdsmennesker. En seanse som fort kan inneholde gaslighting eller andre hersketeknikker for å overtale deg til at drikking er ufarlig, for å forsvare seg selv. Som om at avholdspersoners valg var en trussel mot de. Er fascinerende å bevitne om man ellers hever seg over "konfrontasjonene". 

Anonymkode: f9c23...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 14 år siden sist jeg drakk. Jeg sleit med at jeg drakk alt for mye når jeg først drakk. Og var fyllesyk i 3 dager. Så fant ut at det ikke var verd det. Har ikke angret. Eneste jeg savner ar smaken av kaffe baileys 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke relatere til et sug, nei.
Jeg sluttet å drikke fordi det interesserte meg ikke lengre, det hørte til ungdomstiden, så plutselig en dag tenkte jeg at nå var det nok. Savner det ikke, det ga meg liksom ingenting annet enn kvalme dagen derpå. I tillegg så ligger det litt i familien å ende opp som alkoholiker, så jeg har aldri turt å drikke så mye i frykt for å bli avhengig. 

Anonymkode: 51df6...81f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 22.06):

Jeg legger tråden under livsstil, for å være avholds, altså avstående fra alkohol, er jo en livsstil.

Jeg drakk mye og tungt i mine ungdomsår, drakk sporadisk mye som student og hadde ellers et løssluppent forhold til alkohol over lang tid. Så gikk jeg inn i en vanskelig periode i livet for ca. 10-11 år siden, samt at jeg jobbet turnus og slet med å sove, så jeg drakk mye alkohol fast over flere år da.

Eller, mye og mye, i dag drikker jo folk det. Det virker å være vanlig. Det ble gjerne 1-3 enheter hver bidige dag, og innimellom enda mer, særlig i helgene. 

Men tingen var at jeg kunne ikke gå en dag uten. Jeg fikk nær abstinenser. Jeg måtte ha meg en enhet før jeg tok kveld, ellers følte jeg at noe manglet.

Jeg innså at dette var galskap, så jeg kuttet alkohol ut. Uten tidshorisont, men tenkte 1 måned uten alkohol ville vært bra. Det har nå 7 år siden.

7 (!) år uten å smake på en eneste dråpe! Påska 2017 var min siste enhet. Det er bra! :D Det er faktisk helt spinnvilt for meg å være! Og årene har flydd. 

Jeg kjøpte faktisk en vinflaske i februar i fjor, men den ligger her enda og støver ned. Det har blitt en høy terskel for å åpne den. Eller, jeg har egentlig glemt flaska på daglig basis. Likevel får jeg av og til et absurd sug etter alkohol. Også nå. Herav i dag, siden jeg skriver tråden. Og tanken "herregud det hadde vært godt med et glass vin nå" titter fram rett så det. Nesten som jeg lurer på om jeg egentlig er en tørrlagt alkoholiker...?

Den flaska blir nok liggende... Det sitter langt inne å tenke tanke på å bryte 7-årsrekken som avholds nå..

Du som er avholds, kan du relatere til suget? 

Og hva er din historie rundt din avholds, samt hvor lenge har du gått? 

Gjerne bruk tråden til å motivere hverandre til å forbli avholdspersoner.

Anonymkode: f9c23...717

kicket etter  varer bare et par timer..det vesentlige er å distrahere deg selv de to timene..så forsvinner det..det er i de to timen man kjøper inn og begynner..så, en må lure seg selv, en periode.. Nå er det jo slik at mangen forbinder drikking med nedstemthet , mangel på behandlede depressive lidelser etc..men det er helt uriktig, en kan gjerne ville toppe en god stemning med alkohol, slett ikke uvanlig..uansett ifra du begynner å tenke tanken på å drikke den dagen, og hjernen er ekspert på å finne gode grunner og rettferdiggjøre det til og med økonomien i det, så varer det bare et par timer.. det dreier seg om å lure seg selv et par timer med ett eller annet som tar fokuset bort eller vanskeliggjør det... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. 

Har kanskje ikke skrevet det, men jeg er også mann. Mann i 30-årene. Perspektivet ditt om fordommer mot stereotypiske personer er ganske interessant. Spørsmålet er også om kjønn har noe å si. Er det mer pussig å møte en mann som ikke drikker vs en kvinne som ikke gjør det? Forventer folk at menn skal ta seg en øl mer enn de forventer at kvinner skal det? Jeg spør, jeg vet ikke. Men jeg opplevde veldig drikkepress i starten, og ditto reaksjoner for at jeg ikke drakk den ene ølla. Det var ikke akseptert i det hele tatt. 

Men klart, kvinner får vel gjerne denne "er du gravid?" hver gang en kvinne sier nei til alkohol. Det gjør ikke menn. Men til sammenligning har jeg opplevd å få "har du konvertert til religion?"... 😜 

Hele dette avholds-greiene er en studie av andre folk. Hvordan de reagerer og responderer basert på deres egne usunne livsstilsvalg i møte med avholdsmennesker. En seanse som fort kan inneholde gaslighting eller andre hersketeknikker for å overtale deg til at drikking er ufarlig, for å forsvare seg selv. Som om at avholdspersoners valg var en trussel mot de. Er fascinerende å bevitne om man ellers hever seg over "konfrontasjonene". 

Anonymkode: f9c23...717

Har ikke tenkt mye over om det er annerledes for damer enn for menn. Kanskje litt lettere for damer...? 

Jeg har uansett slått meg ganske til ro med min rare livsstil  😅 Jeg pleier å svare mye mer ærlig nå, som er noe sånt som at jeg bare ikke liker alkohol og hvordan det får meg til å føle meg. Aldri likt øl. Jeg kan virkelig ikke forstå hva som er godt med øl. Vin synes jeg bare i noen veldig få tilfeller smake godt. Sprit smaker jo ren gift. Og det er det jo også. Drinker er bare en dårlig måte å dekke over giftsmaken. Når jeg sier dette tror dem jeg er gal. Men det får bare være. 😅 Det derfor ingen gode grunner til å drikke. I tillegg er det dyrt! 

Anonymkode: c9274...1d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har ikke tenkt mye over om det er annerledes for damer enn for menn. Kanskje litt lettere for damer...? 

Jeg har uansett slått meg ganske til ro med min rare livsstil  😅 Jeg pleier å svare mye mer ærlig nå, som er noe sånt som at jeg bare ikke liker alkohol og hvordan det får meg til å føle meg. Aldri likt øl. Jeg kan virkelig ikke forstå hva som er godt med øl. Vin synes jeg bare i noen veldig få tilfeller smake godt. Sprit smaker jo ren gift. Og det er det jo også. Drinker er bare en dårlig måte å dekke over giftsmaken. Når jeg sier dette tror dem jeg er gal. Men det får bare være. 😅 Det derfor ingen gode grunner til å drikke. I tillegg er det dyrt! 

Anonymkode: c9274...1d5

Hehe. Ja ikke sant. Jeg drakk mye cider i min tid. Pærecider var min greie. Men selv det var galt til tider, for jeg er jo mann, og menn skal visst ikke drikke cider... 😜 

Så folk finner feil uansett hva man gjør eller ikke. Så fremt du ikke gjør det samme som dem! 

Cider smakte for øvrig som en dårlig brus med giftsmak. Den alkoholbitterheten stakk fram.

Anonymkode: f9c23...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...