AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #1 Skrevet 16. mai 2024 Jeg går til psykolog. Sliter med helseangst og har tvang ved at jeg må sjekke det ene og det andre. Jeg har fått i oppgave og stå over denne tvangen, men jeg klarer ikke. Jeg prøver så hardt, men jeg får det ikke til. Prøvd i to dager nå. Samtidig vet jeg at jeg bare er et menneske som gjør feil. Det vil ta tid før jeg klarer det. Det er så frustrerende å ikke klare det. Er jeg ikke moden for hjelp? Jeg må jo bare ta meg sammen, men det er så vanskelig! Eller kanskje ikke behandlingen funker på meg. Psykologen ber meg også å oppsøke lege om jeg er usikker på noe, og jeg får jo ikke utfordra angsten da heller. Kanskje jeg trenger en annen psykolog. Hun kom med forslag over at jeg burde ringe legen og spørre hvor ofte bør jeg sjekke det og det. Men da blir jeg også i angsten eller? Føler alt dette er så forvirrende. Anonymkode: 35182...9d7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #2 Skrevet 16. mai 2024 Eft tapping kan hjelpe lindre i perioder for å klare stå gjennom eksponeringen Har en form for sosial angst selv, men sliter selv med komme meg ut av den. Vit at det er når du gjør feil det er da lærer mest. Man lærer ingenting fra suksess. Det vil komme noe godt ut av den perioden du er i. Anonymkode: 710b1...d7a 2 1
Irak Skrevet 16. mai 2024 #3 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg går til psykolog. Sliter med helseangst og har tvang ved at jeg må sjekke det ene og det andre. Jeg har fått i oppgave og stå over denne tvangen, men jeg klarer ikke. Jeg prøver så hardt, men jeg får det ikke til. Prøvd i to dager nå. Samtidig vet jeg at jeg bare er et menneske som gjør feil. Det vil ta tid før jeg klarer det. Det er så frustrerende å ikke klare det. Er jeg ikke moden for hjelp? Jeg må jo bare ta meg sammen, men det er så vanskelig! Eller kanskje ikke behandlingen funker på meg. Psykologen ber meg også å oppsøke lege om jeg er usikker på noe, og jeg får jo ikke utfordra angsten da heller. Kanskje jeg trenger en annen psykolog. Hun kom med forslag over at jeg burde ringe legen og spørre hvor ofte bør jeg sjekke det og det. Men da blir jeg også i angsten eller? Føler alt dette er så forvirrende. Anonymkode: 35182...9d7 Er vel bare at psykologen vil prøve å hjelpe deg slik at du og legen sammen kan sette de grensene, for hva som er 'normalt' tidsintervall for å sjekke seg. Du skriver ikke hvor gammel du er, men jo eldre du blir jo vanligere er det å ha en plan på en slags EU kontroll av kroppen. Det er jo bare for å ha oversikt over at du har det så greit som du kan ha det. Hvor har du det ellers i livet ditt? Stresser du mye feks? Viktig å få en oversikt hvis du er mye tappa og tom. Så kan du prioritere deretter. Det er viktig.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #4 Skrevet 16. mai 2024 Kan du forsøke å gjøre det mer gradvis? I stedet for å forsøke å stå over tvangen, hva med heller å si at du skal vente ett minutt til før du gir etter for den. Når du klarer det, så kan du vente to minutt før du gir etter og så fortsette slik. Anonymkode: ce5bd...f3d 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #5 Skrevet 16. mai 2024 Hvor lenge mente psykologen du skulle stå over trangen? Jeg har slitt med helseangst og "kroppscanning-mani" for noen år siden så vet hvordan du har det. Jeg tror du må utsette sjekkingen, ikke hoppe over og bare "prøve glemme det"- det tror jeg ikke vil fungere når man lider av dette. Du må prøve å utsette sjekkingen, og alle tankene rundt sjekkingen. Hvis du får en trang til å sjekke om du har noen hovne lymfekjertler på halsen feks, så skal du ikke gjøre det nå. Du skal vente til et spesielt klokkeslett du bestemmer deg for, noen timer fram i tid. Jeg pleide å ha det kl 20 på kvelden. Tenk at du tar sjekkingen og alle bekymringene da. Så kan du sette av 15 min feks til å ha skikkelig helseangst. Meningen med denne teknikken er at man skal lære at man kan bestemme selv om man vil sjekke, og at det er du som har kontrollen. Ofte vil også sjekkingen føles mindre viktig når man utsetter, kanskje glemmer du det også. Da må du vente til neste dag, samme klokkeslett. Og bare skulle droppe å gjøre det som det virker som psykologen din mener, er fryktelig vanskelig. Det ville ikke fungert på meg. Det over fungerte på meg. Anonymkode: 21b74...2be 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #6 Skrevet 17. mai 2024 Slitt med helseangst selv og dette med å bli bedt om å oppsøke lege (noe som opprettholder angsten) har jeg blitt bedt om selv. Jeg vet ikke, men det virker som at de ikke tør å ta sjansen på at det faktisk ikke er noe fysisk galt med deg. Legen bare avviste meg hver gang, hun visste jo det ikke var noe galt. Anonymkode: 98ec2...418
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #7 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Slitt med helseangst selv og dette med å bli bedt om å oppsøke lege (noe som opprettholder angsten) har jeg blitt bedt om selv. Jeg vet ikke, men det virker som at de ikke tør å ta sjansen på at det faktisk ikke er noe fysisk galt med deg. Legen bare avviste meg hver gang, hun visste jo det ikke var noe galt. Anonymkode: 98ec2...418 Derfor hele opplegget blir så frustrerende. Det hjelper på en måte ikke eksponere seg for tvangen, hvis man hele tiden blir bedt om å spørre legen om ditt og datt. Da gjør man jo det angsten vil. Også klarer jeg ikke la være å scanne kroppen heller, så psykologen bekrefter jo at jeg hele tiden burde sjekke med legen, men samtidig sier jeg må slutte å scanne kroppen. Så er kanskje ikke så rart jeg blir frustrert...? Ts Anonymkode: 35182...9d7 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #8 Skrevet 17. mai 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Derfor hele opplegget blir så frustrerende. Det hjelper på en måte ikke eksponere seg for tvangen, hvis man hele tiden blir bedt om å spørre legen om ditt og datt. Da gjør man jo det angsten vil. Også klarer jeg ikke la være å scanne kroppen heller, så psykologen bekrefter jo at jeg hele tiden burde sjekke med legen, men samtidig sier jeg må slutte å scanne kroppen. Så er kanskje ikke så rart jeg blir frustrert...? Ts Anonymkode: 35182...9d7 Men hva om du heller utsetter det å scanne kroppen gradvis, som flere har nevnt over, i stedet for å hoppe rett til å forsøke å slutte? Anonymkode: ce5bd...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #9 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva om du heller utsetter det å scanne kroppen gradvis, som flere har nevnt over, i stedet for å hoppe rett til å forsøke å slutte? Anonymkode: ce5bd...f3d Ja, glemte å nevne det. Men har faktisk startet med det nå. Slik som i dag, så prøver jeg å unngå det til et viss klokkeslett, og det har funket hittil. Synd jeg er ute på grillings på det tidspunktet, men jeg har fortsatt muligheten om jeg virkelig skulle trenge det. Så jeg har troa på at det kan fungere på den måten. Og takker for de tipsa jeg har fått ❤️ ts Anonymkode: 35182...9d7 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #10 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, glemte å nevne det. Men har faktisk startet med det nå. Slik som i dag, så prøver jeg å unngå det til et viss klokkeslett, og det har funket hittil. Synd jeg er ute på grillings på det tidspunktet, men jeg har fortsatt muligheten om jeg virkelig skulle trenge det. Så jeg har troa på at det kan fungere på den måten. Og takker for de tipsa jeg har fått ❤️ ts Anonymkode: 35182...9d7 Har fortsatt ikke scannet noe som helst i dag. ts ❤️ Anonymkode: 35182...9d7 1 1
Gjest ZarahSweet Skrevet 17. mai 2024 #11 Skrevet 17. mai 2024 20 hours ago, AnonymBruker said: Kan du forsøke å gjøre det mer gradvis? I stedet for å forsøke å stå over tvangen, hva med heller å si at du skal vente ett minutt til før du gir etter for den. Når du klarer det, så kan du vente to minutt før du gir etter og så fortsette slik. Anonymkode: ce5bd...f3d Det er et lurt triks. Sett på en timer i starten og gjør den lengre og lengre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå