Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser ofte at folk sier/skriver at de økonomisk går i minus hver måned. 
Men hva betyr egentlig dette? 
At de har kredittkort de bruker av? 
At man tar av oppsparing? 
låner privat?? 

Ser for meg at å gå i minus da fort blir en ond spiral som ender i luksusfellen. 
Kan noen forklare hvordan dette fungerer? 

når det er tomt her så er det tomt… forstår ikke hva det i praksis vil si å gå i minus

Anonymkode: 27a5c...489

Skrevet

50k innen, bruker 60. Mangelen dekkes av sparepenger eller kreditt i en eller annen form.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ganske innlysende.. ?

At regningene er høyere enn det man har på konto, da går man jo i minus.

Hvis man har en regning på 5500 kr, også har man bare 5000 kr på konto - da går man jo i minus…

Anonymkode: 127fd...bce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr at man har høyere utgifter enn inntekter. I de periodene jeg har gått i minus har jeg tatt fra sparekonto. 

Jeg har aldri gått i minus i mer enn et par måneder og deretter fylt sparekontoen opp igjen. Vet ikke hvordan folk klarer å gå i minus i flere måneder. 

Anonymkode: 99263...31b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ganske innlysende.. ?

At regningene er høyere enn det man har på konto, da går man jo i minus.

Hvis man har en regning på 5500 kr, også har man bare 5000 kr på konto - da går man jo i minus…

Du forstår nok helt sikkert at det ikke var det jeg spurte om!? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan bruke av andre kontoer men regner ikke det som å gå i minus da. For det jevner seg ut, fører tilbake neste mnd. 

Anonymkode: 995fd...a72

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du forstår nok helt sikkert at det ikke var det jeg spurte om!? 

Jeg svarte eksakt på spørsmålet ditt. Om du mente noe annet, så får du formulere deg deretter. Men flere som tolket det slik jeg gjorde.

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hva betyr egentlig dette? At utgiftene er høyere enn inntektene.
At de har kredittkort de bruker av? JA
At man tar av oppsparing? JA
låner privat??  JA

Ser for meg at å gå i minus da fort blir en ond spiral som ender i luksusfellen.  JA
Kan noen forklare hvordan dette fungerer? Det fungerer jo ikke i lengden, det er jo derfor det er et problem.

Anonymkode: 07a97...9af

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det betyr akkurat det du lister opp. Man må låne, ta av sparepenger eller bruke kredittkort. Lønnen er lavere enn utgiftene, forhåpentligvis ikke for alltid, men en periode.

Hvorfor er det vanskelig å forstå?

Anonymkode: 9f100...894

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Har man mer lån enn hva man har i likvide midler (bankinnskudd, fond, aksjer) så er man per definisjon i minus. Så kan man legge til på pluss-siden andre verdier som bolig, hytte og bil (alt regnes i markedsverdi, ikke hva man betalte for det)

De fleste håndterer gjeld greit, men du har noen få som finansierer forbruk ved å ta opp stadig nye lån, refinansiere boliglånet etc. Da har du en ond spiral.

Endret av Knirke
  • Liker 1
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

låner privat?? 

Ser for meg at å gå i minus da fort blir en ond spiral som ender i luksusfellen. 

når det er tomt her så er det tomt… forstår ikke hva det i praksis vil si å gå i minus

Det betyr at de har kredittkort de bruker av, oppsparte midler de bruker av, eller at de rett og slett må la være å betale alle regninger, som etterhvert går til inkasso. Det blir som du sier en ond spiral, og fungerer ikke over tid. Man må komme seg på plussiden igjen, eller så får man lønnstrekk /gjeldsordning, luksusfella neste ja...

AnonymBruker
Skrevet

folk definerer minus veldig forskjellig - alt fra å ikke få spart sine faste 25.000 mens man har 500 000 i fond til å måtte dele en regning i to eller la den gå til inkasso fordi det ikke finnes sparekonto eller kredittkort eller mat i huset. 

Anonymkode: fbc7b...5bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lån, sparepenger, kredittkort eller bere ikke betale regninger.

Anonymkode: 88e4a...531

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

låner privat?? 

Jeg sier at jeg går i minus den mnd dersom jeg har brukt opp lønns mi uten å spare noe, men heller må ta av buffer/sparepenger 

Anonymkode: 57b0d...77b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Blåmonster
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

låner privat?? 

Betyr at du brukere det du har og låne penger 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sier at jeg går i minus den mnd dersom jeg har brukt opp lønns mi uten å spare noe, men heller må ta av buffer/sparepenger 

Da er du egentlig ikke i minus. 

Anonymkode: 72132...472

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig merkelig å si at du går i minus når du ikke går i minus.

Anonymkode: 3c8e4...1c4

• Liker 2
Skrevet

Se for deg dette:

Du må må velge hver mnd hva du skal prioritere å betale. Du får betalt feks betalt mobil, forsikringer og strøm ene mnd, men penger til Internett, eller Helseutgifter har du ikke. De må utsettes til neste mnd. Problemet mnd etter er at du tar får råd til å betale de utsatte regningene + ny faktura på Internett og Helseutgifter. Strømmen og mobil, har du ikke råd til.. 

Ellers så er det Kanskje slik at du har akkurat til å komme i 0, men at en uforutsett utgift gjør at man går o minus en stund framover.

Veldig enkelt å si ar man burde ha buffer, eller øke inntekt. Det er derimot folk her i landet med lav trygd/aap som ikke kan spare en krone pga trygda er for lav iht Hva det koster å bo og leve i Norge.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har man høyere utgifter enn inntekter en mnd, går man i minus den mnd, jo. Og har man høyere utgifter totalt enn inntekter totalt gjennom året, går man i minus det året.

At man noen mnd må ta av bufferkontoen for å dekke utgifter fordi lønna ikke strekker til er normalt. Det er akkurat derfor man har bufferkonto. Bufferkonto er nettopp for å bufre for svinginger i inntekter og/eller utgifter. Det er jo ikke et problem dersom det skjer innimellom og man får fylt opp bufferen tilstrekkelig før neste gang, men hvis man må ta av bufferkontoen hver mnd blir det til slutt et problem.

Å gå i minus betyr ikke nødvendigvis at man er blakk eller at man har overtrekt bankkontoen. Men går man i minus hver mnd, blir man jo blakk til slutt.

Så kan man selfølgelig dra inn forskjellen på kostnad og utgift, men det tenker jeg ikke er helt innafor det ts spør om.

Anonymkode: 07a97...9af

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg går jo i minus og gjør jeg det mange mnd vil jeg ho ha 0 kr på kontoen. Bruker man mer enn man får inn en mnd går man i minus den mnd. Så kan en jo oppsummere hele året feks og komme frem til at året går i pluss selv om noen mnd  gikk i minus. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...