Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tok sjansen i dag og det gikk helt fint! Var en nervepirrende time det der😅 Linskjorte med broderi. La den i et putetrekk som jeg knøt godt og tok på «håndvask» programmet. Brukte en liten skvett På Stell såpe.

Anonymkode: 16fd6...cfd

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk! Hvorfor må man bruke vaskepose/putetrekk? 

Anonymkode: c9f7b...a3c

Det må man ikke. Google "hvordan vaske bunadsskjorte" så får du en million treff.

https://www.nrk.no/nordland/full-forvirring-rundt-rad-om-vasking-av-bunadsskjorta-1.15972654

Lin er ikke et skjørt stoff, det tåler både temperatur og sentrifugering godt. Broderier kan være mer sårbare.

Jeg har de siste årene vasket bunadsskjorta på 40 grader finvask med flytende Blenda (Uten optiske blekemiddel)

Men det aller vigtigste er jo å vaske den rett etter bruk. Ikke la den ligge uvasket i flere uker. Og så bør man oppbevare den vasket  men ustrøket, og stryke den dagen før man skal bruke den.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker

IKKE VASK BUNADSKJORTER AV LIN I VASKEMASKINEN !!
Grunnen er at fibrene i linen knekker av sentrifugering , og du vil ende opp etterhvert med en myk og levjete skjorte som har mistet spensten/stivheten som gjør at den ser ut som den skal 

Anonymkode: c2816...72e

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk! Hvorfor må man bruke vaskepose/putetrekk? 

Anonymkode: c9f7b...a3c

Må ikke, men da er det et lag mellom skjorta og maskinen for å unngå slitasje og nupping

Anonymkode: 35c50...bb5

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Grunnen er at fibrene i linen knekker av sentrifugering , og du vil ende opp etterhvert med en myk og levjete skjorte som har mistet spensten/stivheten som gjør at den ser ut som den skal 

Min er ikke myk og levjete, men får gule flekker når jeg stryker den. 

Anonymkode: b80d6...7f4

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis dette skjer (har ikke opplevd det), så er det bare å bruke stiff-spray som stiver skjorten

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker

Det viktigste når man vasker bunadsskjorta er vel å få ut alt av såperester slik at den ikke blir gul under stryking. Om man får til det enkelt ved håndvask er jo det greit, men maskinvask funker også. Min mormor vaska alltid bunadsskjorta i vaskemaskin, og det er for meg ett siklert tegn på at jeg og kan gjøre det

Anonymkode: 908db...4a5

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis dette skjer (har ikke opplevd det), så er det bare å bruke stiff-spray som stiver skjorten

Vel, jeg broderte bunadskjorte til sønnen min, og det fulgte med et skriv med vaskeanvisning og  forklaring på hvordan en tok best vare på linskjorten sin . 
Jeg lærte det av min mor til min konfirmasjon i 1981, og informasjonen er fremdeles den samme.  
Linfibrene gror ikke sammen av Stiff-spray . 
Skjønner ikke hvorfor folk er så desperate etter å vaske skjorta i maskin.

AnonymBruker

Har skjorte i lin med hvite broderier. Vasker den på ullprogram 30 grader og 400 i sentrifuge, ullprogrammet sentrifugerer i «vugge» så klærne blir bare skånsomt sentrifugert. Har gjort det i flere år, like fin. Tror vaskemaskinen på dette programmet vasker mer skånsomt enn jeg gjør for hånd. Viktig å få skjorten ren etter bruk for svette eller krem osv slik at den ikke blir gul. 

Anonymkode: 2cc93...eaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...