Gå til innhold

Fikk sms fra banken at bankkortet hadde kommet på avveie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk sms fra Sparebank 1 at bankkortet mitt hadde kommet på avveie. Dette skjedde igjen etter 1 år 🫤 akkurat i mai måned i fjor måtte jeg ringe og sperre kortet. Og måtte gjøre det samme idag.

Men jeg fikk ikke noe fornuftig svar fra banken hvordan dette skjedde. Om kortet var blitt forsøkt brukt et eller annet sted sa banken ikke noe om.

Har handlet mye på nett og det har jeg gjort hele tiden. Norske nettbutikker betaler med Vipps eller Klarna så det var trygt. Utenlandske nettbutikker betaler jeg med PayPal.

Må legge til at jeg synes det var kjedelig. Jeg liker å handle på nett. Men når det skjer noe sånn så er jeg lei.

- det skjedde andre gang etter ett år.

- jeg må vente på nytt kort ca 1 uke.

- må også betale gebyr for nytt kort.

Noen som kan gi fornuftig svar hvordan jeg kan unngå dette? Eller...

Er det noe å si at det skjedde akkurat samme tidspunkt etter 1 år? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet banken at kortet ditt har kommet på avveie uten at du har varslet den?

Anonymkode: 0b500...387

• Liker 8
Skrevet
Kitty Odis skrev (20 minutter siden):

Fikk sms fra Sparebank 1 at bankkortet mitt hadde kommet på avveie. Dette skjedde igjen etter 1 år 🫤 akkurat i mai måned i fjor måtte jeg ringe og sperre kortet. Og måtte gjøre det samme idag.

Men jeg fikk ikke noe fornuftig svar fra banken hvordan dette skjedde. Om kortet var blitt forsøkt brukt et eller annet sted sa banken ikke noe om.

Har handlet mye på nett og det har jeg gjort hele tiden. Norske nettbutikker betaler med Vipps eller Klarna så det var trygt. Utenlandske nettbutikker betaler jeg med PayPal.

Må legge til at jeg synes det var kjedelig. Jeg liker å handle på nett. Men når det skjer noe sånn så er jeg lei.

- det skjedde andre gang etter ett år.

- jeg må vente på nytt kort ca 1 uke.

- må også betale gebyr for nytt kort.

Noen som kan gi fornuftig svar hvordan jeg kan unngå dette? Eller...

Er det noe å si at det skjedde akkurat samme tidspunkt etter 1 år? 

Hva sto det nå egentlig denne SMS'en da? Jeg mistenker at det er den som er svindel jeg da.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan vet banken at kortet ditt har kommet på avveie uten at du har varslet den?

Banken fikk informasjon fra NETS, sikkerhetstjenesten. 

Skrevet
Mezzosoprena skrev (11 minutter siden):

Hva sto det nå egentlig denne SMS'en da? Jeg mistenker at det er den som er svindel jeg da.

Var ikke svindel. Melding var fra banken. Innholder ikke lenk. Bare nummer kunden kan ringe. 

AnonymBruker
Skrevet
Kitty Odis skrev (Akkurat nå):

Var ikke svindel. Melding var fra banken. Innholder ikke lenk. Bare nummer kunden kan ringe. 

Og du er sikker på at det var banken som svarte i den andre enden?

Anonymkode: 7a97b...cdf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Banken skal jo kunne opplyse om hvordan de mener kortet er på avveie og hvor det eventuelt er brukt...

Anonymkode: ec3a2...434

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mistenkelige transaksjoner fra utlandet, f.eks. Sør-Amerika, en time etter at de ser at kortet ble brukt på Kiwi i Storgata i kundens hjemby, er et typisk tegn på at kortet er blitt kopiert og brukt til svindel. Dette er transaksjoner som er fysisk umulig for kunden å foreta selv, og dette fanger sikkerhetssystemene i bankene opp.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og du er sikker på at det var banken som svarte i den andre enden?

Anonymkode: 7a97b...cdf

Her er det nummeret til banken og det stemmer jo med nummeret som står på Sms-en. 

Screenshot_20240516_181355_Chrome.jpg

Skrevet
Million skrev (8 minutter siden):

Mistenkelige transaksjoner fra utlandet, f.eks. Sør-Amerika, en time etter at de ser at kortet ble brukt på Kiwi i Storgata i kundens hjemby, er et typisk tegn på at kortet er blitt kopiert og brukt til svindel. Dette er transaksjoner som er fysisk umulig for kunden å foreta selv, og dette fanger sikkerhetssystemene i bankene opp.

Ok. Men det har skjedd andre gang hos meg. Mannen min har handlet en del på nettet: norske og utenlandske nettbutikker. Han har aldri opplevd det. 

Jeg er bare irritert at det skjedde hos meg andre gang på ett år. 

Vet ikke hva jeg vil ha her. Synes det er kjedelig å få slik sms. Mye styr. 

Skrevet (endret)
Kitty Odis skrev (33 minutter siden):

Ok. Men det har skjedd andre gang hos meg. Mannen min har handlet en del på nettet: norske og utenlandske nettbutikker. Han har aldri opplevd det. 

Et tips til deg som handler på nettet; rådet fra økonomiekspertene er å alltid bruke kredittkort når du handler på nett. Uansett. Ha et eget kredittkort til all netthandel.

Det sparer deg for risikoen for å få bankkontoen din tømt av svindlere, og du slipper å gå en uke uten kort hver gang det må sperres pga problemene med kortkopi på avveie. Det er også en mye større sikkerhet med kredittkort, du kan klage på feil transaksjoner og få dem slettet. Uten å måtte ut med en krone.

Jeg har handlet på nett i 25 år, og opplevd to ganger at kredittkortet mitt ble kopiert og misbrukt et annet sted i verden. Ene gangen for et lite beløp på Kypros (et "test-kjøp" av svindlerne, for å sjekke om transaksjonen gikk gjennom) og den andre gangen var et annet kort misbrukt i en våpenforhandler i USA. Begge gangene bare klaget jeg, fylte ut et skjema og transaksjoneene ble slettet. Behøvde aldri å betale noe. Kortene ble sperret. Og gikk ikke ut over min bankkonto eller dagligbruk av bankkortet.

Endret av Million
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Kitty Odis skrev (18 timer siden):

Her er det nummeret til banken og det stemmer jo med nummeret som står på Sms-en. 

Screenshot_20240516_181355_Chrome.jpg

Du kan dessverre ikke stole på nummer som står i sms'er og som vises på mobilens display når det ringer. Dette kan enkelt kamufleres med et lite dataprogram av den som sender meldingen, og kalles av svindeleksperter for "spoofing". De som sender slike meldinger, ønsker å utgi seg for å være en part mottakeren stoler på, typisk kan dette være bank, politi etc. Da sørger svindlerne for (ved hjelp av programmet) at en seriøst part sitt tlf nummer vises i displayet hos mottakeren, sånn at det øker sjansene for at mottaker både svarer (hvis det ringer) eller svarer på tekstmeldinger, og ikke bare sletter dem.

Du skal selv taste inn nummeret, ikke klikke besvar på meldingen du har fått. Først da er du sikker på at meldingen går til den du tiltenkte, og ikke tilbake til svindlerne (som har sitt egentlige nummer kamuflert bak med spoofing teknikken, usynlig for mottaker).

Finn bankens nummer på nett (ser ut som du har det her?) og tast det inn selv, så du er 100% sikker på at du ringer banken og ikke svindlerne. Så spør du om det du lurer på. 

Endret av Million
rettet et ord
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

Du kan dessverre ikke stole på nummer som står i sms'er og som vises på mobilens display når det ringer. Dette kan enkelt kamufleres med et lite dataprogram av den som sender meldingen, og kalles av svindeleksperter for "spoofing". De som sender slike meldinger, ønsker å utgi seg for å være en part mottakeren stoler på, typisk kan dette være bank, politi etc. Da sørger svindlerne for (ved hjelp av programmet) at en seriøst part sitt tlf nummer vises i displayet hos mottakeren, sånn at det øker sjansene for at mottaker både svarer (hvis det ringer) eller svarer på tekstmeldinger, og ikke bare sletter dem.

Du skal selv taste inn nummeret, ikke klikke besvar på meldingen du har fått. Først da er du sikker på at meldingen går til den du tiltenkte, og ikke tilbake til svindlerne (som har sitt egentlige nummer kamuflert bak med spoofing teknikken, usynlig for mottaker).

Finn bankens nummer på nett (ser ut som du har det her?) og tast det inn selv, så du er 100% sikker på at du ringer banken og ikke svindlerne. Så spør du om det du lurer på. 

Takk

Det nummeret som sendte melding igår ringer aldri. Det er banken - ikke svindel det vet jeg. Jeg får aldri tullete sms fra det nummeret.

Kun f.eks.: 

- jeg har fått dokument om rente- og prisendringer 

- enheten Samsung Galaxy xxx har blitt aktivert i mobilbanken 

- min BankID på mobil slutter å virke 

Jeg sjekker alltid før jeg ringe. Sender aldri melding for å spørre om sånne ting. 

Og takk for tipset om kredittkort. Vet ikke om jeg vil vurdere å skaffe meg et kredittkort. Så dyr rente er. Men hvis nettbutikk tilbyr Klarna så vil jeg betale med faktura. Kanskje det er lurt? Det koster ikke noe så lenge jeg betaler innen fristen og 3 kr for bankstjenesten.

Skrevet
Kitty Odis skrev (10 minutter siden):

Takk

Det nummeret som sendte melding igår ringer aldri. Det er banken - ikke svindel det vet jeg. Jeg får aldri tullete sms fra det nummeret.

Kun f.eks.: 

- jeg har fått dokument om rente- og prisendringer 

- enheten Samsung Galaxy xxx har blitt aktivert i mobilbanken 

- min BankID på mobil slutter å virke 

Jeg sjekker alltid før jeg ringe. Sender aldri melding for å spørre om sånne ting. 

Og takk for tipset om kredittkort. Vet ikke om jeg vil vurdere å skaffe meg et kredittkort. Så dyr rente er. Men hvis nettbutikk tilbyr Klarna så vil jeg betale med faktura. Kanskje det er lurt? Det koster ikke noe så lenge jeg betaler innen fristen og 3 kr for bankstjenesten.

En misforståelse du har der. Det koster ikke noe å ha eller bruke et kredittkort om du betaler regningen i sin helhet. De fleste er gratis å ha, men mulig det finnes noen på markedet som tar gebyrer. Unngå i så fall disse, velg de som er gratis å ha.

Jeg har to kredittkort og betaler aldri en krone i renter eller gebyrer. Det er fordi jeg betaler HELE fakturaen hver gang den kommer, og deler aldri opp eller utsetter å betale deler av beløpet til senere måneder. Det er betalingsutsettelse som koster renter, det koster ikke noe om man betaler alt til forfall hver måned.

Det finnes massevis av kredittkort som verken har månedsgebyr, årsgebyr eller transaksjonsgebyr, men som er helt gratis å ha og i bruk. Det er et slikt kort du skal se etter og søke om. Du kan sjekke listen her over kredittkort og se om noe passer deg, der ser du hvilke som er gratis å ha og bruke (så lenge du betaler hele fakturaen hver mnd).

Er du medlem av en fagforening for eksempel? Noen fagforeninger har medlemsfordeler på bestemte kredittkort. Akademikerne og ingeniørforbundet osv.

• Liker 2
Skrevet
Kitty Odis skrev (På 16.5.2024 den 18.25):

Prøv å husk på at banken gjør dette for å beskytte deg og pengene dine. Dersom de som har fått tak i kortdataene dine kunne fortsatt å handle, kunne du tapt veldig mye penger. Anbefaler absolutt kredittkort for handel på nett og som noen sier over her, det koster ingenting om du betaler fakturaen på eller før forfallsdato. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri opplevd dette selv. Jeg handler mye på nett. Både norske og utenlandske nettsider. Men jeg bruker alltid kredittkort. Og jeg betaler alltid til forfallsdato. Så jeg betaler aldri renter. Det er når du deler opp regningen eller betaler senere enn forfallsdato du får renter. Så det er trykt for deg så lenger du ikke bruker penger du ikke har. 

Anonymkode: 81c35...910

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kitty Odis skrev (På 16.5.2024 den 18.25):

Hvorfor tror du netthandel er opphavet, ts? Noen kan da - når som helst - ha kopiert kortet ditt i en helt normal kø i en helt normal butikk? Du omgåes trolig skimmere. 

Anonymkode: 52415...d5f

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (På 16.5.2024 den 18.57):

Et tips til deg som handler på nettet; rådet fra økonomiekspertene er å alltid bruke kredittkort når du handler på nett. Uansett. Ha et eget kredittkort til all netthandel.

Det sparer deg for risikoen for å få bankkontoen din tømt av svindlere, og du slipper å gå en uke uten kort hver gang det må sperres pga problemene med kortkopi på avveie. Det er også en mye større sikkerhet med kredittkort, du kan klage på feil transaksjoner og få dem slettet. Uten å måtte ut med en krone.

Jeg har handlet på nett i 25 år, og opplevd to ganger at kredittkortet mitt ble kopiert og misbrukt et annet sted i verden. Ene gangen for et lite beløp på Kypros (et "test-kjøp" av svindlerne, for å sjekke om transaksjonen gikk gjennom) og den andre gangen var et annet kort misbrukt i en våpenforhandler i USA. Begge gangene bare klaget jeg, fylte ut et skjema og transaksjoneene ble slettet. Behøvde aldri å betale noe. Kortene ble sperret. Og gikk ikke ut over min bankkonto eller dagligbruk av bankkortet.

Også netthandel fra norske butikker?

Jeg har handlet på temu med mitt vanlig visakort😮

Ts

Anonymkode: afcaf...4d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts

Ja, bruk alltid kredittkort til nettkjøp og når du bestiller reiser, fly eller hotell. Det er som andre her skriver mye sikrere.

Anonymkode: 27af7...f32

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts

Wow, du er imponerende villig til å ta enorm risiko! 

Anonymkode: 70d03...6d4

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...