Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sammen med en utenlandsk fyr i 1,5 år og han kaller meg stort sett for kallenavn. Han har vel brukt navnet mitt noen få ganger, og i går viste deg seg at han måtte sjekke hvordan navnet mitt blir skrevet. 

Jeg vet at han normalt bruker et annet alfabet og språk, men vi både snakker og skriver norsk sammen, så jeg synes det er litt trist at han fremdeles er usikker på hvordan navnet mitt skrives.

I tillegg skjønte han ikke hva som sto på ringeklokken min, han lurte på hva det betydde og jeg sa at det var etternavnet mitt. Og da hadde vi vært sammen i et år. Jeg har vippset ham flere ganger og han har jo hatt telefonnummeret mitt hele tiden og dermed også hele navnet. Er det ikke normalt å få med seg folks fulle navn når man er i et forhold med dem?

Jeg kjenner at jeg blir lei meg av dette, for jeg lærte meg hans vanskelige utenlandske navn allerede etter et døgn.

Han synes at jeg overdriver fordi jeg blir lei meg av dette og sier at det er ikke så lett siden han vanligvis skriver på sitt eget språk og alfabet.

Er jeg altfor hårsår?

Anonymkode: 37aca...d1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig han har dysleksi eller andre vanskeligheter i tillegg til språket? Da kan det være vanskelig å se for seg hvordan navnet skrives.

Kan du ikke snakke med ham og si at det er viktig for deg? Og hvorfor?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle har like lett for det med navn, spesielt om det er nytt for dem eller ukjent stavemåte.

Jeg må fremdeles sjekke opp navnene på to tantebarn hver gang jeg skal skrive det - og nå er eldste nettopp blitt myndig….

Om han ellers er en fin fyr, viser oppriktig interesse for deg, holder det han lover osv så ville jeg ikke lagt så mye i det.

Anonymkode: 50873...249

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han gått på skole eller studert her?

Hvis han først kom hit som voksen med et helt annet skriftspråk, så er det mer forståelig, men skjønner at det er sårende for deg.

Anonymkode: 85b8f...77d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte et halvt år på å klare og huske om kjæresten min het Thorbjørn eller Torbjørn. Og jeg er norsk. Noen er bare litt surrete.

Anonymkode: b4b1d...d43

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært gift over 20 år med en utenlandsk mann, og han har fremdeles problemer med navnene til min mor, far og søster, og vårt etternavn (også mitt, for byttet ikke til hans). Det er særnorske navn med vanskelige lyder for ham, og derfor også vanskelig for ham å både uttale og skrive. Tilfeldigvis er mitt fornavn enklere å uttale og huske riktig, men etternavnet er altså fremdeles vanskelig for ham. 

Her ler vi av dette. Inkludert at han fremdeles vrir min fars navn så det blir et kvinnenavn.

Du får gidde å være fornærmet om du synes det er vel anvendt energi. Jeg synes dette er noe man kan takle med humør og humor. 

Anonymkode: c2d98...80e

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke fornærmet og sur, men jeg kjente at jeg ble lei meg, fordi jeg kjente meg så ubetydelig.

Men ja, han kom hit for noen år siden, han snakker ellers ganske godt norsk og skriver bra, og han har jo en lang akademisk utdannelse og snakker flytende engelsk, men ja, han tenker likevel på sitt eget (skrift)språk, så kanskje jeg la for mye i det.

Tusen takk for svar, nå kjente jeg meg straks mye bedre 🥰❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svoger som etter 14 år fremdeles ikke husker at jeg heter Anne Lise.

Han kaller meg Anne, Lise, Marianne, Karianne, Anna Lisa osv

Har gitt opp å korrigere han og ler heller 

Anonymkode: f02cd...8e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke hårsår.

Men hvorfor er du sammen med noen som ikke vet hva du heter?

Anonymkode: 319e7...d07

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS

Nå aner jeg ikke hva du heter eller hvor mye arbeid som er lagt ned i dette fra hans side, ei heller hvilke utfordringer han måtte slite med (ref dysleksi, ordblindhet osv). Skjønner at du synes dette er sårt, og litt ugreit, men om han skal lære seg etternavnet «Hansen» og ikke får det til hadde jeg blitt skeptisk til om han ikke gir en god faen og ser på deg som en melkeku for penger. Skulle det derimot være at du heter «Michaelsdottir» eller noe slik kan han nok slite med å forstå mening osv. 

Uansett vær forberedt på at han kan slite med å lære seg nytt grunnet språk, og andre utfordringer. Du og han burde sette dere ned og bruke tid på dette sammen, tegn, forklar og få det til.

Anonymkode: 1408b...d2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, du er ikke hårsår.

Men hvorfor er du sammen med noen som ikke vet hva du heter?

Anonymkode: 319e7...d07

Han har bare skrevet navnet mitt et par ganger før, og første gang skrev han det helt feil i en sms. Da ble jeg lei meg, fordi det ikke engang hørtes ut som mitt navn, så neste gang skrev han det riktig. 

Men, siden han alltid bruker kallenavn på meg, så visste jeg ikke før i forgårs at han fremdeles ikke vet hvordan navnet mitt skrives. Og det kjentes vondt. Om jeg så hadde blitt sammen med Dhungankhajave Thekkumparambath, så hadde jeg lært meg navnet hans.

Jeg har forøvrig lært meg både å lese og skrive på hans språk. Jeg opplever ham som veldig selvsentrert, men samtidig som en som aldri vil meg vondt, så jeg skal fokusere på det gode. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har forøvrig lært meg både å lese og skrive på hans språk. 

Da er du veldig språkmektig. 

Anonymkode: cd43b...028

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...