Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om jeg har fått bekkenløsning. Jeg har vondt i skrittet, på en måte og det gjør vondt når jeg løfter på venstre bein. Føler også det presser på litt i skrittet og at det til tider er ubehagelig å gå. Litt vondt i korsryggen, men ikke så mye egentlig. Noen som kjenner igjen symptomene her?

Anonymkode: 9934e...08e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, fikk stikkende verk i symfysen for eksempel når jeg løftet eller la vekta på den ene beinet. Det er helt vanlig å få vondt enten der foran eller i bekkenleddene bak, det er ikke alle som får begge steder.

Anonymkode: ac2ab...226

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg hadde vondt både foran og bak pga. bekkenløsning, spesielt når jeg gikk. Det er dessverre veldig vanlig, og går ikke over før etter fødsel.

Anonymkode: 24461...593

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt mest bekkensmerter i korsryggen og nedover setet, men har nå i slutten av svangerskapet begynt å få mer symfysesmerter, som sitter rundt underlivet og lysken. Merker det særlig i symfysen hvis jeg har sittet lenge og så reiser meg opp, mens i korsryggen merker jeg det mest når jeg står og går. Syntes smertene kan være både verkende og «isende» litt som tannverk avhengig av hvilken bevegelse jeg gjør. 

Det som har hjulpet best for meg har vært å ta det mer med ro rett og slett. Gå kortere turer på maks 15-20 min, slutte å løfte tunge ting, gjøre mindre husarbeid, la mannen ta de største handleturene og 50% sykemelding. Syntes også det kan være lindrende å sitte å rotere hofta på en yogaball (130kr på jula), og å ligge på siden med en pute mellom låra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
urenluren skrev (15 minutter siden):

Jeg har hatt mest bekkensmerter i korsryggen og nedover setet, men har nå i slutten av svangerskapet begynt å få mer symfysesmerter, som sitter rundt underlivet og lysken. Merker det særlig i symfysen hvis jeg har sittet lenge og så reiser meg opp, mens i korsryggen merker jeg det mest når jeg står og går. Syntes smertene kan være både verkende og «isende» litt som tannverk avhengig av hvilken bevegelse jeg gjør. 

Det som har hjulpet best for meg har vært å ta det mer med ro rett og slett. Gå kortere turer på maks 15-20 min, slutte å løfte tunge ting, gjøre mindre husarbeid, la mannen ta de største handleturene og 50% sykemelding. Syntes også det kan være lindrende å sitte å rotere hofta på en yogaball (130kr på jula), og å ligge på siden med en pute mellom låra. 

Enig, det er veldig viktig å trappe ned den fysiske belastningen nå! I mitt første svangerskap hadde jeg en jobb der jeg sto mye og ventet litt for lenge før jeg spurte om full sykmelding, i tillegg til at jeg gjorde det jeg kunne av husarbeid. Hadde vondt i ryggen i minst 1,5 år etterpå, og måtte være 80% sykmeldt noen måneder etter permisjonen også, helt til jeg fant meg ny jobb.

Ble så gravid igjen, var mye snillere med kroppen denne gangen, og bekkenløsningen var nesten helt borte allerede samme dag som jeg fødte. Men da tok jeg det virkelig med ro fra første symptom på bekkenløsning. Samboeren min tok alle løft av toåringen, alle butikkhandler og gjorde absolutt alt av husarbeid. På slutten lagde jeg ikke engang middag. Da hadde jeg riktignok så vondt at jeg sikkert helst skulle hatt rullestol, men jeg tror det lønnet seg å ta det så med ro som jeg gjorde, siden forma har vært så god i ettertid. 

Håper du slipper lett unna ts, men uansett er det viktig å lytte til kroppen, uansett hvor kjedelig det er 😊 

Anonymkode: 24461...593

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg lurer på om jeg har fått bekkenløsning. Jeg har vondt i skrittet, på en måte og det gjør vondt når jeg løfter på venstre bein. Føler også det presser på litt i skrittet og at det til tider er ubehagelig å gå. Litt vondt i korsryggen, men ikke så mye egentlig. Noen som kjenner igjen symptomene her?

Anonymkode: 9934e...08e

Ring fysioterapeut som spesialiserer seg på gravide med plager. Jeg har hatt to svangerskap med diverse utfordringer og fysio holdt meg gående. 

Anonymkode: 5d992...aa7

AnonymBruker
Skrevet

Vet en ting, og det er at omtrent alt kan være bekkensmerter. Jeg har vært igjennom 3 svangerskap, hvor alle 3 hadde ulike steder med smerter, hvor alle var pgs bekkenløsning. Men særlig det siste, der opplevde jeg å få nye smertesteder omtrent hver uke. Tenkte ofte. Nå kan jeg ikke ha vondt flere steder. Også kommer nye steder med smerter. Helt utrolig. Men korsryggen, hoftene, lårene, rompa, halebeinet, lysken, innside lår, symfysen, bakside lår. Fremsidelår. Ja. Alle steder rundt bekkenet.

Anonymkode: 5653b...5fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...