AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #1 Skrevet 16. mai 2024 Hei! Jeg fikk for noen år siden et vakkert smykke i et eksklusivt merke. Har aldri stilt spm om det er ekte. Synes det har sett ekte ut, og det har holdt seg godt. Har vært stolt av det. Jeg la det ut for salg da jeg ønsker å inverstere pengene i noe spesielt som er viktigere for meg. Etter å ha inngått avtale om salg, ble jeg plutselig litt nervøs. Tenk om det ikke er ekte? Det er stemplet med div merker ang metaller og edelstener, hvilket jeg finner når jeg googler disse. Fake smykker blir vel ikke stemplet som gull og diamanter? Kjøper vet at jeg ikke har noe bevis eller kvitteringer, og gikk likevel med på å kjøpe smykket etter egen inspeksjon. Jeg gikk også meg på en lavere pris da vedkommende prutet. I etterkant ble jeg plutselig redd for å ha lurt noen, selv om jeg ikke mente det. Men sjansen er også at jeg ikke har gjort det. Ble plutselig redd for at det skal gå et par år, og så finner kjøper evt ut at det er noe galt. Kanskje jeg får disse tankene fordi det er snakk om litt penger. Skulle det være fake, har jeg også blitt lurt. Er det ekte, har kjøper gjort et veldig godt kjøp. Er alt ansvaret mitt, eller har kjøper også ansvar for å vurdere selv? Hva hadde dere gjort? Ytret deres bekymringer, eller latt det gå? Hilsen samvittigheta 🙃 Anonymkode: b3146...d6b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #2 Skrevet 16. mai 2024 Gå til en gullsmed og få det vurdert da vel. Anonymkode: 25cd5...672 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #3 Skrevet 16. mai 2024 Det er bare å gå innom en gullsmedbutikk, så får du jo avklart det. Anonymkode: 988c8...46c
petterm Skrevet 16. mai 2024 #5 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei! Jeg fikk for noen år siden et vakkert smykke i et eksklusivt merke. Har aldri stilt spm om det er ekte. Synes det har sett ekte ut, og det har holdt seg godt. Har vært stolt av det. Jeg la det ut for salg da jeg ønsker å inverstere pengene i noe spesielt som er viktigere for meg. Etter å ha inngått avtale om salg, ble jeg plutselig litt nervøs. Tenk om det ikke er ekte? Det er stemplet med div merker ang metaller og edelstener, hvilket jeg finner når jeg googler disse. Fake smykker blir vel ikke stemplet som gull og diamanter? Kjøper vet at jeg ikke har noe bevis eller kvitteringer, og gikk likevel med på å kjøpe smykket etter egen inspeksjon. Jeg gikk også meg på en lavere pris da vedkommende prutet. I etterkant ble jeg plutselig redd for å ha lurt noen, selv om jeg ikke mente det. Men sjansen er også at jeg ikke har gjort det. Ble plutselig redd for at det skal gå et par år, og så finner kjøper evt ut at det er noe galt. Kanskje jeg får disse tankene fordi det er snakk om litt penger. Skulle det være fake, har jeg også blitt lurt. Er det ekte, har kjøper gjort et veldig godt kjøp. Er alt ansvaret mitt, eller har kjøper også ansvar for å vurdere selv? Hva hadde dere gjort? Ytret deres bekymringer, eller latt det gå? Hilsen samvittigheta 🙃 Anonymkode: b3146...d6b Hva har du sagt når du har lagt det ut for salg? Har du sag gull/sølvsmykke med diamanter, eller har du bare sagt smykke selges? Hvis du har sagt at det er ekte vare og at det er diamanter så har du er ansvar. Hvis du bare har sagt at det er et smykke så har kjøperen mer ansvar. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #6 Skrevet 16. mai 2024 petterm skrev (9 minutter siden): Hva har du sagt når du har lagt det ut for salg? Har du sag gull/sølvsmykke med diamanter, eller har du bare sagt smykke selges? Hvis du har sagt at det er ekte vare og at det er diamanter så har du er ansvar. Hvis du bare har sagt at det er et smykke så har kjøperen mer ansvar. Jeg har sagt at det er det jeg tror det er. Det jeg fikk beskjed om da jeg fikk smykket som gave. Jeg har sagt at det er gull og diamanter, og det står også inngravert i gullet. Jeg har også sagt at jeg ikke har fått noen til å sjekke det, og at jeg ikke har kvittering eller bevis. Kjøper synes som meg, at det ser ekte ut. Anonymkode: b3146...d6b
Girlinyellow Skrevet 16. mai 2024 #7 Skrevet 16. mai 2024 Jeg synes at kjøper har like mye ansvar. Kjøper man brukt og uten sertifikat og/eller kvittering, er det alltid en risiko for å få et uekte produkt. Som kjøper må man gjøre en vurdering på dette, og når det i tillegg er foretatt inspeksjon i forkant av kjøpet, og man da fornøyd, så har man tatt et valg man får stå for, tenker jeg. Kjøper kunne krevd at det skulle sjekkes, men valgte å la det gå. Behold pengene, og ikke tenk mer på det. Som du selv da, så tror du jo egentlig at det er ekte. 3
petterm Skrevet 16. mai 2024 #8 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har sagt at det er det jeg tror det er. Det jeg fikk beskjed om da jeg fikk smykket som gave. Jeg har sagt at det er gull og diamanter, og det står også inngravert i gullet. Jeg har også sagt at jeg ikke har fått noen til å sjekke det, og at jeg ikke har kvittering eller bevis. Kjøper synes som meg, at det ser ekte ut. Anonymkode: b3146...d6b Da har du vært ærlig, og kjøper har kjøpt smykket med den usikkerheten som er. Da skal du ikke trenge å gjøre noe mer 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #9 Skrevet 16. mai 2024 Jeg synes det er veldig merkelig at du selger et eksklusivt smykke uten å få en verdivurdering først. Du var vel interessert i å få mest mulig for smykket, og da er det fordel å vite hva man selger og ikke bare sier; jeg tror til kunden. Det virker på meg som du da hele tiden har mistenkt at det er noe galt med smykket. Anonymkode: 988c8...46c 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #10 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er veldig merkelig at du selger et eksklusivt smykke uten å få en verdivurdering først. Du var vel interessert i å få mest mulig for smykket, og da er det fordel å vite hva man selger og ikke bare sier; jeg tror til kunden. Det virker på meg som du da hele tiden har mistenkt at det er noe galt med smykket. Anonymkode: 988c8...46c Nei, da, det stemmer ikke. Jeg vet hva smykket koster nytt, og jeg så hva andre har lagt ut samme smykke for på Finn, Tise og Facebook. Jeg la meg midt i prissjiktet i forhold til de andre. Anonymkode: b3146...d6b 1
TomSawyer Skrevet 16. mai 2024 #11 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hei! Jeg fikk for noen år siden et vakkert smykke i et eksklusivt merke. Har aldri stilt spm om det er ekte. Synes det har sett ekte ut, og det har holdt seg godt. Har vært stolt av det. Jeg la det ut for salg da jeg ønsker å inverstere pengene i noe spesielt som er viktigere for meg. Etter å ha inngått avtale om salg, ble jeg plutselig litt nervøs. Tenk om det ikke er ekte? Det er stemplet med div merker ang metaller og edelstener, hvilket jeg finner når jeg googler disse. Fake smykker blir vel ikke stemplet som gull og diamanter? Kjøper vet at jeg ikke har noe bevis eller kvitteringer, og gikk likevel med på å kjøpe smykket etter egen inspeksjon. Jeg gikk også meg på en lavere pris da vedkommende prutet. I etterkant ble jeg plutselig redd for å ha lurt noen, selv om jeg ikke mente det. Men sjansen er også at jeg ikke har gjort det. Ble plutselig redd for at det skal gå et par år, og så finner kjøper evt ut at det er noe galt. Kanskje jeg får disse tankene fordi det er snakk om litt penger. Skulle det være fake, har jeg også blitt lurt. Er det ekte, har kjøper gjort et veldig godt kjøp. Er alt ansvaret mitt, eller har kjøper også ansvar for å vurdere selv? Hva hadde dere gjort? Ytret deres bekymringer, eller latt det gå? Hilsen samvittigheta 🙃 Anonymkode: b3146...d6b Hvis det er gull er det tungt iallefall, bly veier 11 kg/ liter og gull 19 mener jeg å huske. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #12 Skrevet 16. mai 2024 TomSawyer skrev (8 minutter siden): Hvis det er gull er det tungt iallefall, bly veier 11 kg/ liter og gull 19 mener jeg å huske. Vekten på smykket stemmer helt med det som står på forhandlerens side. Det veier det det skal 😉 Anonymkode: b3146...d6b
TomSawyer Skrevet 16. mai 2024 #13 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vekten på smykket stemmer helt med det som står på forhandlerens side. Det veier det det skal 😉 Anonymkode: b3146...d6b Da er det nok gull vil jeg tro. Finnes en 4-5 metaller på jorda som er tyngre enn gull ( litt tyngre bare) og uten å være skråsikker mener jeg alle de er dyrerere enn gull..
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #14 Skrevet 16. mai 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes det er veldig merkelig at du selger et eksklusivt smykke uten å få en verdivurdering først. Du var vel interessert i å få mest mulig for smykket, og da er det fordel å vite hva man selger og ikke bare sier; jeg tror til kunden. Det virker på meg som du da hele tiden har mistenkt at det er noe galt med smykket. Anonymkode: 988c8...46c Det skal virkelig være verst mye før en verdivurdering er aktuelt. Diamanter uten papirer er ikke verdt mye uansett Anonymkode: 89b3f...b5e
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #15 Skrevet 16. mai 2024 Dersom et smykke er stemplet med gull-eller platina-stempel samt karat diamanter så bør man kunne stole på at det stemmer. Det koster 1075,- å taksere et smykke på Thune så dette er liten vits i å påkoste med mindre smykket er av særlig stor verdi. Som selger vil man jo da også legge på tilsvarende på prisen, ergo lønner det seg sjelden for kjøper dersom smykket har stempler. Anonymkode: 9d010...024 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå