Gå til innhold

Flere som ikke feirer 17. mai?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her i huset feires ikke 17. mai, bare 1.

Fler som får litt vond bismak i munnen av 17. mai? Synes liksom det blir litt vel nasjonalistisk?

Anonymkode: 3370f...d78

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg feirer ikke 17. mai. Jeg leser den som svarer over her blander sammen den nasjonalistiske feiringen med "bismak av at vi har en grunnlov". Dette er en veldig merkelig slutning å trekke. Man kan sette pris på grunnloven men mislike denne intense, selvgode feiringen av seg selv. 

Anonymkode: 755c1...e04

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo den vi markerer 17.mai.

Om du ikke er fornøyd med barnetog og flagg, kan du jo invitere til å markere med en historisk samling, eller bruke dagen på Eidsvoll for den sags skyld. 

Anonymkode: 253f4...e18

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

men mislike denne intense, selvgode feiringen av seg selv. 

tja

Endret av Goodtimes
Leste feil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare lov at du ikke sutrer, griner og stiller deg først i køen for hjelp om grunnloven og nasjonen blir truet i fremtiden.

Anonymkode: 4db6b...213

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange måter å feire 17 mai på. Hvis du ønsker en 17 mai feiring med fokus på Grunnloven kan du i min lille kommune starte dagen med å delta på bekransning av graven til en av Eidsvollsmennene. Denne bekransningen vil alltid etterfølges av en tale som også omhandler Grunnloven. Etter barnetoget holder elevrådsleder ved barneskolen tale og den vil alltid ta med ett avsnitt om Grunnloven. Den som senere holder tale for dagen vil også snakke om Grunnloven. 

Hvis du feirer med flatfylla i Oslo sentrum er det fint mulig å unngå Grunnloven hele dagen. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du ikke er fornøyd med barnetog og flagg, kan du jo invitere til å markere med en historisk samling, eller bruke dagen på Eidsvoll for den sags skyld. 

"Den utøvende makten er hos kongen."

"Kongen personlig kan ikke klandres eller beskyldes for noe. Ansvaret ligger hos rådet hans."

Altså nå er jeg republikaner da, så ser ikke så stor grunn til å feire at kongen ikke er ansvarlig for egne handlinger. Kongedømmet er umoralsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

17. mai er en viktig dag - kanskje viktigere enn noen gang når vi ser hva som skjer i verden. Vi feirer vår grunnlov, den som var starten på Norges demokrati, frihet og selvstendighet. Det er ulike måter å feire på, og en trenger selvsagt ikke ta på bunad og gå i tog i morgen. 

Anonymkode: a3e41...2df

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil gjerne feire, men hater organiseringen av dagen. Finklær, tog, mas, støy, stress.. Takler det ikke. Er ikke bare å velge det bort med barn. 

Anonymkode: 16ffe...fbc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fler som får litt vond bismak i munnen av 17. mai? Synes liksom det blir litt vel nasjonalistisk?

Bismaken min kommer heller fra at det er for mye posering, og knapt nok noe Norge igjen. Det gir liksom ikke mening lenger nå når vi ikke er ett folk og en kultur lenger. Det blir bare en parade som skriker etter oppmerksomhet.

Anonymkode: e5ecd...74e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feirer ikke 17.mai med typisk tog, leker og nede i sentrum. Men jeg markerer dagen med noen venner, litt gaming og grilling.

Anonymkode: 8edd2...705

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ferier med å bake kaker og godt fra bunnen av, og være familie. Gir så mye glad at andre koser seg på dagen med noe godt.:hjerte:

Drar aldri til byen på 17.mai, er bare stress.

Anonymkode: c84c0...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Før i tida feira ein Noregs sjølvstende 17. mai; dette var noko ein høgtideleg kunne feira.

I dag er sjølvstendet erstatta med EØS-direktiv og straumkablar til utlandet, og 17. mai-feiringa blir dominert av fyll og dritings russ som trur det er normalt med ein russebil til to millionar.

Eidsvollsfedrene hadde snudd seg i grava om dei hadde sett korleis ein feirar nasjonaldagen i dag.

Anonymkode: f10e1...eea

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Veldig glad i 17.mai, veldig takknemlig for historien som gjør at jeg nå kan leve det livet jeg gjør. 

Anonymkode: 0eb63...948

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentleman59
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS,

Hva er feil med å være nasjonalistisk?: Jeg er stolt av Kongen, Fedrelandet og Flagget´s heder. Nasjonalisme  er ikke feil, men de som er woke forsøker gjøre det til noe fryktelig. 

Jeg er stolt av å bo i et land der jeg får lov å feire at vi er fri og del av en allianse som beskytter freden i Vesten. 
Jeg er enda mer stolt av at vi feirer dette med barnetog, og ikke militærparader, vi feirer vår Grunnnlov med at barna går i tog. 

1. mai  skal aldri feires. kun arbeides her i huset. Slik var det i ungdommen på traktoren og slik blir det alltid. Det at du og jeg er uenige om dette TS, det er et bevis på at vi bor i et demokrati.

God Grunnlovsdag, god Barnas dag, god Nasjonaldag - og marker den akkurat slik  du ønsker. 

Endret av Gentleman59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg feirer ikke så mye. Men jeg synes det er en hyggelig dag. Man skal være stolt av landet sitt, og det er god grunn til å feire 17.mai. Nasjonalistisk? Nordmenn er generelt lite nasjonalistiske.  Jeg synes veldig mange nordmenn hater seg selv, og alt det norske og sin egen kultur. Mange har vel glemt hvorfor vi feirer. 17.mai er en viktig dag av flere grunner. Vår historie er viktig. At man har en dag i året til å feire er ikke nasjonalistisk. Noe annet er hvis vi feiret hver uke. 

Anonymkode: 3a6a1...94c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker 17. mai❤️🇳🇴 vi er så heldige som bor i Norge! Stress kan forebygges og håndteres. Strøk alle penklær forrige uke. Dropper dress og bunad pga. været☀️ vi er så heldige å få være gjester imårra, men var akkurat innom vertene og de virka ikke særlig stressa😅 Det handler jo om å feire frihet og demokrati og om å være sammen. Low key, god mat, godt selskap, is og kos og fri. Hurra!🥳

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva er galt med å være glad i landet sitt? Mye rart en skal høre her på KG.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, Gentleman59 said:

TS,

Hva er feil med å være nasjonalistisk?: Jeg er stolt av Kongen, Fedrelandet og Flagget´s heder. Nasjonalisme  er ikke feil, men de som er woke forsøker gjøre det til noe fryktelig. 

Jeg er stolt av å bo i et land der jeg får lov å feire at vi er fri og del av en allianse som beskytter freden i Vesten. 
Jeg er enda mer stolt av at vi feirer dette med barnetog, og ikke militærparader, vi feirer vår Grunnnlov med at barna går i tog. 

1. mai  skal aldri feires. kun arbeides her i huset. Slik var det i ungdommen på traktoren og slik blir det alltid. Det at du og jeg er uenige om dette TSm det er et bevis på at vi bor i et demokrati.

God Grunnlovsdag, god Barnas dag, god Nasjonaldag - og marker den akkurat slik  du ønsker. 

Er det fridom å måtta betala to millionar for å oppgradera huset sitt fordi dette har vorte vedteke i eit EØS-direktiv?

Er det fridom at Noreg, som har rein straum, skal ha same vanvitige prisar som i Europa, og at folk skal frysa fordi dei ikkje har råd til å betala straumrekninga?

Då trur eg du har misforstått ordet "fridom".

Anonymkode: f10e1...eea

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er rett og slett for fyllesyk.

Anonymkode: da2c2...4d9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...