Saltwatertaffy Skrevet 16. mai 2024 #1 Del Skrevet 16. mai 2024 Jeg er i tidlig 30-årene og vurderer karrierebytte.. Trives ikke så godt med faget jeg jobber med nå, og kunne tenkt meg å jobbe med mennesker. Har jo inntrykk av at det er behov for arbeidskraft innenfor helse og at det blir et økende behov framover. Noen som har tips? Hva har jeg av muligheter innenfor dette? Noen som har erfaringer med etterutdanning innenfor helse som voksen? Har googla litt og vurderer å snakke med karriereveileder, men nysgjerrig på om noen her kanskje kan gi litt input også. Kan nevne at utdanningen jeg har ikke er relevant i det heletatt, så måtte ha starta fra scratch. Har huslån, full jobb og familie så kan ikke studere fulltid eller flytte for å studere (bor i Trondheim). Kan vurdere å gå ned i stillingsprosent da! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #2 Del Skrevet 16. mai 2024 Jeg er sykepleier og vil ikke anbefale det. Men jeg liker å jobbe med mennesker, så angrer litt på at jeg ikke ble noe annet innen helse. Feks bioingeniør, radiograf, fysioterapeut osv. Sykepleier er ALT, mens de andre utdanningene er litt mer spesialisert om du skjønner. Anonymkode: 2cb75...fcf 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #3 Del Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er sykepleier og vil ikke anbefale det. Men jeg liker å jobbe med mennesker, så angrer litt på at jeg ikke ble noe annet innen helse. Feks bioingeniør, radiograf, fysioterapeut osv. Sykepleier er ALT, mens de andre utdanningene er litt mer spesialisert om du skjønner. Anonymkode: 2cb75...fcf Jeg er så hjertelig enig med deg❤️ Angrer som en hund på at jeg ikke valgte et av de andre yrkene som du beskriver. For meg ble sykepleien helt feil, og det ble altfor mye av ting som jeg ikke liker. I tillegg har det trigget en angst i meg som jeg ikke visste jeg hadde. Er helt overbevist om at hadde jeg valgt noe mer spesialisert som fysioterapeut eller ergoterapi (som egentlig var planen min), så hadde livet mitt sett helt annerledes ut. Da hadde jeg sluppet medisiner og det å måtte ha så stort ansvar rundt liv og død. Jeg er heldig og har fått en ny sjanse, så tenker meg nøye om. Bor i utlandet og jobber nå som hjemmehjelp, men vurdere å ta en utdannelse innen f eks fotpleie eller ergoterapi her. Anonymkode: e4c37...118 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #4 Del Skrevet 16. mai 2024 Jeg er sykepleier og har alltid trives veldig godt med jobben. Men jeg har bytta fra steder jeg ikke likte meg for å prøve nye ting da, fremfor å bli værende og sutre i årevis. Når har jeg tatt videreutdanning i operasjon + tatt mastergrad, fantastisk spennende jobb og har fått muligheter pga masteren jeg ikke ville fått som vanlig sykepleier. Anonymkode: 05509...672 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #5 Del Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er så hjertelig enig med deg❤️ Angrer som en hund på at jeg ikke valgte et av de andre yrkene som du beskriver. For meg ble sykepleien helt feil, og det ble altfor mye av ting som jeg ikke liker. I tillegg har det trigget en angst i meg som jeg ikke visste jeg hadde. Er helt overbevist om at hadde jeg valgt noe mer spesialisert som fysioterapeut eller ergoterapi (som egentlig var planen min), så hadde livet mitt sett helt annerledes ut. Da hadde jeg sluppet medisiner og det å måtte ha så stort ansvar rundt liv og død. Jeg er heldig og har fått en ny sjanse, så tenker meg nøye om. Bor i utlandet og jobber nå som hjemmehjelp, men vurdere å ta en utdannelse innen f eks fotpleie eller ergoterapi her. Anonymkode: e4c37...118 Å jobbe som sykepleier er ikke ensbetydende med medisiner og liv og død. Synes det er så synd at det er så mange som trykker ned på profesjonen sin, istedenfor å fremheve den - og vise hvilken muligheter den har. Hvorfor skal man assossiere sykepleiere kun med sykdom? Når de gjør så MYE mer? Jeg vet om flere som er utdannet sykepleier, men som ikke jobber med medisiner eller liv og død. De er likevel sjeleglad for at de valgte å bli sykepleier, for deres kompetanse trengs. Det finnes snart ingen andre yrker enn sykepleiere, som har flere valgmuligheter i arbeidslivet. Hadde du tatt utdanning som ergoterapeut, ville du mest sannsynligvis ha stått uten jobb på det tidspunktet du utdannet deg. Det er ikke før de siste årene, at arbeidsmarkedet for ergoterapeuter har lysnet. Så nei, det er ikke alltid en fordel å kun ha en spesialisering innenfor f.eks fysioterapi eller ergoterapi. Anonymkode: 04cb0...fef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #6 Del Skrevet 16. mai 2024 Hvis du har et driv for å jobbe i helse, interesse for mennesker, sykdommer og kropp, så hadde jeg gått for sykepleie. Vil du ha litt mindre/ingen pasientkontakt gå for bioingeniør. Begge disse yrkesgruppene er det behov for flere. Jeg ville ikke søkt meg inn i helse hvis du ikke har noe interesse for det. Jobbmulighetene er mange, men det er tøffe yrker, spesielt sykepleie. Mitt inntrykk er at det er vanskelig å få seg fast jobb i yrker som radiograf, fysioterapeut og ergoterapeut. Anonymkode: f2f67...e24 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Late_bloomer Skrevet 16. mai 2024 #7 Del Skrevet 16. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å jobbe som sykepleier er ikke ensbetydende med medisiner og liv og død. Synes det er så synd at det er så mange som trykker ned på profesjonen sin, istedenfor å fremheve den - og vise hvilken muligheter den har. Hvorfor skal man assossiere sykepleiere kun med sykdom? Når de gjør så MYE mer? Jeg vet om flere som er utdannet sykepleier, men som ikke jobber med medisiner eller liv og død. De er likevel sjeleglad for at de valgte å bli sykepleier, for deres kompetanse trengs. Det finnes snart ingen andre yrker enn sykepleiere, som har flere valgmuligheter i arbeidslivet. Hadde du tatt utdanning som ergoterapeut, ville du mest sannsynligvis ha stått uten jobb på det tidspunktet du utdannet deg. Det er ikke før de siste årene, at arbeidsmarkedet for ergoterapeuter har lysnet. Så nei, det er ikke alltid en fordel å kun ha en spesialisering innenfor f.eks fysioterapi eller ergoterapi. Anonymkode: 04cb0... Endret 16. mai 2024 av Late_bloomer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #8 Del Skrevet 16. mai 2024 Hva med miljøterapaut? Da drar du hjem til folk og det føles nesten ikke som en jobb. Anonymkode: 87685...fe0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #9 Del Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 18.11): Jeg er så hjertelig enig med deg❤️ Angrer som en hund på at jeg ikke valgte et av de andre yrkene som du beskriver. For meg ble sykepleien helt feil, og det ble altfor mye av ting som jeg ikke liker. I tillegg har det trigget en angst i meg som jeg ikke visste jeg hadde. Er helt overbevist om at hadde jeg valgt noe mer spesialisert som fysioterapeut eller ergoterapi (som egentlig var planen min), så hadde livet mitt sett helt annerledes ut. Da hadde jeg sluppet medisiner og det å måtte ha så stort ansvar rundt liv og død. Jeg er heldig og har fått en ny sjanse, så tenker meg nøye om. Bor i utlandet og jobber nå som hjemmehjelp, men vurdere å ta en utdannelse innen f eks fotpleie eller ergoterapi her. Anonymkode: e4c37...118 Skjønner at det ikke er like lett for alle men; hva med å ta en relevant videreutdanning? Da blir du mer «spisset» og kan ofte velge litt andre stillinger der du slipper å gjøre «alt», som stort dett betyr «ikke rekke halvparten». Nå synst jeg medisiner og liv og død er gøy da.. Hilsen anestesisykepleier (i Trondheim) Anonymkode: 34b69...cf0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #10 Del Skrevet 17. mai 2024 Jeg var 38 da jeg endret yrkesretning. Jobbet med markedsføring, og utdannet meg til vernepleier. Er så glad for valget jeg tok!! Tok studiet på deltid, og jobbet på avlastningsbolig ved siden av. Vernepleiere er ettertraktet på jobbmarkedet, så anbefaler det. Anonymkode: 9ffa2...a13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saltwatertaffy Skrevet 20. mai 2024 Forfatter #11 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 17.5.2024 den 19.42): Jeg var 38 da jeg endret yrkesretning. Jobbet med markedsføring, og utdannet meg til vernepleier. Er så glad for valget jeg tok!! Tok studiet på deltid, og jobbet på avlastningsbolig ved siden av. Vernepleiere er ettertraktet på jobbmarkedet, så anbefaler det. Anonymkode: 9ffa2...a13 Så spennende, takk for at du delte! Jeg jobber også med markedsføring i dag faktisk. Hvor studerte du? Og får man studielån om man bare studerer deltid? Hvis jeg skal studere deltid må jeg jo jobbe mindre, men fortsatt få inn nok penger til å betale lån osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #12 Del Skrevet 20. mai 2024 Saltwatertaffy skrev (På 16.5.2024 den 9.19): Jeg er i tidlig 30-årene og vurderer karrierebytte.. Trives ikke så godt med faget jeg jobber med nå, og kunne tenkt meg å jobbe med mennesker. Har jo inntrykk av at det er behov for arbeidskraft innenfor helse og at det blir et økende behov framover. Noen som har tips? Hva har jeg av muligheter innenfor dette? Noen som har erfaringer med etterutdanning innenfor helse som voksen? Har googla litt og vurderer å snakke med karriereveileder, men nysgjerrig på om noen her kanskje kan gi litt input også. Kan nevne at utdanningen jeg har ikke er relevant i det heletatt, så måtte ha starta fra scratch. Har huslån, full jobb og familie så kan ikke studere fulltid eller flytte for å studere (bor i Trondheim). Kan vurdere å gå ned i stillingsprosent da! Ikke jobb på gulvet. Du blir utslitt og ødelagt. Anonymkode: c5124...1c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #13 Del Skrevet 20. mai 2024 Saltwatertaffy skrev (På 16.5.2024 den 9.19): Jeg er i tidlig 30-årene og vurderer karrierebytte.. Trives ikke så godt med faget jeg jobber med nå, og kunne tenkt meg å jobbe med mennesker. Har jo inntrykk av at det er behov for arbeidskraft innenfor helse og at det blir et økende behov framover. Noen som har tips? Hva har jeg av muligheter innenfor dette? Noen som har erfaringer med etterutdanning innenfor helse som voksen? Har googla litt og vurderer å snakke med karriereveileder, men nysgjerrig på om noen her kanskje kan gi litt input også. Kan nevne at utdanningen jeg har ikke er relevant i det heletatt, så måtte ha starta fra scratch. Har huslån, full jobb og familie så kan ikke studere fulltid eller flytte for å studere (bor i Trondheim). Kan vurdere å gå ned i stillingsprosent da! Jeg ville vurdert logoped, men det er master da. Da får du hjelpt mange og det er et yrke der du er sikret jobb, da det er alt for få som tar den utdanningen Anonymkode: 17eaa...5ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #14 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 9.21): Jeg er sykepleier og vil ikke anbefale det. Men jeg liker å jobbe med mennesker, så angrer litt på at jeg ikke ble noe annet innen helse. Feks bioingeniør, radiograf, fysioterapeut osv. Sykepleier er ALT, mens de andre utdanningene er litt mer spesialisert om du skjønner. Anonymkode: 2cb75...fcf Du kan ikke ta en master å bli logoped i stede da? Anonymkode: 17eaa...5ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #15 Del Skrevet 20. mai 2024 Jeg jobber på akutt psykiatrisk og elsker det. Her er det også veldig godt miljø med mange som har vært her veldig lenge fordi de trives. De som bare blir en liten stund er oftest studentene som flytter, eller politifolka som plutselig får jobb som politi alikevel. Er vernepleier og det er flere av oss her. Valgte det fremfor sykepleien fordi jeg synes adferd er spennende, og jeg kan brukes "til alt", så er alltid jobbmuligheter uansett hva jeg vil drive med (rundt mennesker da). Har jobbet i bolig i kommunen tidligere, med barn og unge. Og hjemmetiltak med barn, det liker jeg veldig godt, så har fortsatt en liten stilling i et hjemmetiltak på et barn. Anonymkode: e73a2...d4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #16 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 18.18): Jeg er sykepleier og har alltid trives veldig godt med jobben. Men jeg har bytta fra steder jeg ikke likte meg for å prøve nye ting da, fremfor å bli værende og sutre i årevis. Når har jeg tatt videreutdanning i operasjon + tatt mastergrad, fantastisk spennende jobb og har fått muligheter pga masteren jeg ikke ville fått som vanlig sykepleier. Anonymkode: 05509...672 Jeg har jobbet i psykiatri, på sykehus og i kommune helsetjenesten, i helse administrasjon, så har prøvd alt mulig før jeg til slutt ga meg som sykepleier. Så jeg vil ha meg frabedt å bli kalt «sutrete» av andre som har vært så heldige og funnet et sted de trives. Anonymkode: e4c37...118 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #17 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 19.25): Å jobbe som sykepleier er ikke ensbetydende med medisiner og liv og død. Synes det er så synd at det er så mange som trykker ned på profesjonen sin, istedenfor å fremheve den - og vise hvilken muligheter den har. Hvorfor skal man assossiere sykepleiere kun med sykdom? Når de gjør så MYE mer? Jeg vet om flere som er utdannet sykepleier, men som ikke jobber med medisiner eller liv og død. De er likevel sjeleglad for at de valgte å bli sykepleier, for deres kompetanse trengs. Det finnes snart ingen andre yrker enn sykepleiere, som har flere valgmuligheter i arbeidslivet. Hadde du tatt utdanning som ergoterapeut, ville du mest sannsynligvis ha stått uten jobb på det tidspunktet du utdannet deg. Det er ikke før de siste årene, at arbeidsmarkedet for ergoterapeuter har lysnet. Så nei, det er ikke alltid en fordel å kun ha en spesialisering innenfor f.eks fysioterapi eller ergoterapi. Anonymkode: 04cb0...fef Dette er ikke mitt yrke eller profesjon lenger, jeg har gitt meg som sykepleier, så jeg tenker jeg har lov til å si det jeg mener om det yrket. Fint at andre trives, men det er ikke for meg. Leser du svaret mitt litt over her, så ser du at jeg har prøvd det meste som sykepleier uten å trives. Hva ts gjør skal ikke jeg legge meg opp i, men jeg personlig anbefaler ikke sykepleien. Anonymkode: e4c37...118 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå