AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #1 Del Skrevet 16. mai 2024 Jeg giftet meg med en mann som etter mange år som vellykket bedriftseier gikk konkurs nå under "dyrtiden". Han har fått ny jobb med god lønn, men det er flere kreditorer med krav på han etter konkursen og det jobber han med å nedbetale og finne løsninger på, og det vil ta litt tid å få unna. Jeg har god lønn og stabil økonomi uten noen problematisk historikk. Betaler alt i god tid før forfall osv. Tenkte det var på tide å bytte ut fossilbilen jeg kjøpte for 5 år siden og som har gått 180 000 km, med en ny elektrisk, så jeg begynte å sjekke ut lånemuligheter og betingelser, og hver gang blir jeg bedt om å oppgi ektefelles informasjon og så får jeg avslag pga hans anmerkning? Jeg forstår ikke dette. Skal jeg hindres i å få privat lån pga ektefelle? Anonymkode: df90e...eb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #2 Del Skrevet 16. mai 2024 Hvorfor hefter han for gjelden privat? Var det et enk eller DA som gikk konkurs? Anonymkode: 71558...09d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #3 Del Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor hefter han for gjelden privat? Var det et enk eller DA som gikk konkurs? Anonymkode: 71558...09d Det var et enk. Anonymkode: df90e...eb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #4 Del Skrevet 16. mai 2024 Det samme er tilfelle hos oss, men jeg fikk billånet selv om han hadde anmerkning. Lånet er via bilfirma, og jeg står også som eneeier på bilen. Har du prøvd finansiering fra de som selger? Anonymkode: f8157...834 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #5 Del Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det samme er tilfelle hos oss, men jeg fikk billånet selv om han hadde anmerkning. Lånet er via bilfirma, og jeg står også som eneeier på bilen. Har du prøvd finansiering fra de som selger? Anonymkode: f8157...834 Ja, det var banken bilforhandleren bruker som ga første avslaget. Jeg følte meg så ydmyket som jeg aldri har gjort før. Anonymkode: df90e...eb6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #6 Del Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, det var banken bilforhandleren bruker som ga første avslaget. Jeg følte meg så ydmyket som jeg aldri har gjort før. Anonymkode: df90e...eb6 Kan du ikke kjøpe bilen og ta opp lån alene da? Anonymkode: ecdb4...8f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #7 Del Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Kan du ikke kjøpe bilen og ta opp lån alene da? Anonymkode: ecdb4...8f6 Det er vel det TS prøver på, men siden hun er gift er hun koblet mot ektemannen økonomisk. Enda en fordel med å ikke gifte seg. Anonymkode: 2a231...bb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #8 Del Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ja, det var banken bilforhandleren bruker som ga første avslaget. Jeg følte meg så ydmyket som jeg aldri har gjort før. Anonymkode: df90e...eb6 Gjelder anmerkningen en heftelse som står på deres felles bolig? Altså at det er tatt pant i boligen? Det kan i så fall være derfor. Du må stille boligen som sikkerhet og siden det står en kreditor i «kø» vil ikke andre stille seg bak. I så fall er det ikke mye å gjøre utover å vente til gjelden er nedbetalt, evt forsøke flere långivere. Kanskje for forbrukslån uten sikkerhet i så fall, f eks Nordax. Litt avhengig av hvor raskt dere må ha bil. Anonymkode: f8157...834 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #9 Del Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel det TS prøver på, men siden hun er gift er hun koblet mot ektemannen økonomisk. Enda en fordel med å ikke gifte seg. Anonymkode: 2a231...bb7 Man kan fint ta opp lån uten at ektefellen blir blandet inn. Det er både fordeler og ulemper med å være gift og å ikke være gift. Anonymkode: ecdb4...8f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #10 Del Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel det TS prøver på, men siden hun er gift er hun koblet mot ektemannen økonomisk. Enda en fordel med å ikke gifte seg. Anonymkode: 2a231...bb7 Som bekreftelse på mitt svar over her https://advokatoslo.no/rettsomrader/hovedregelen-om-at-en-ektefelle-kan-ikke-forplikte-den-andre/ Anonymkode: ecdb4...8f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå