Gå til innhold

Soppinfeksjon som kommer tilbake

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Soppinfeksjon som kommer igjen og igjen og igjen. JEG BLIR GAL

vært hos gynekolog og tatt tester som viste rikelig mengde sopp. Har gått på 6 ukers kur med diflucan og dactakort salve som tok det bort raskt men etter 12 uker er det pån igjen😭 noen som har tips til hvordan forebygge? Er på ny kur nå. Er livredd for at soppen skal bli resistent også!? Følger råd fra gynekolog for å forebygge men ingenting hjelper jo

Anonymkode: 36ba1...e07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å kutt ut sukker og gjær for en periode, samtidig som du behandler soppen.

Sov uten truse, bruk kun bomullstruser, ikke bruk stringtruser og vask dem på 60 eller 90 grader. Ikke vask underlivet med såpe.

Vagitorier med melkesyrebakterier kan hjelpe. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg klarer å kutte ut det😩 

resten av rådene følger jeg allerede..

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (13 timer siden):

Prøv å kutt ut sukker og gjær for en periode, samtidig som du behandler soppen.

Sov uten truse, bruk kun bomullstruser, ikke bruk stringtruser og vask dem på 60 eller 90 grader. Ikke vask underlivet med såpe.

Vagitorier med melkesyrebakterier kan hjelpe. 

Det gjelder ikke sopp i underlivet. På huden på brystet… 
spiser ikke sukker, gluten eller melk og har ikke gjort det på et år nå. 
ts

Anonymkode: 797ae...152

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ts

Beklager ts- trodde det var min egen tråd med et lignende spm jeg skrev på 😅🙈

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Drikk Biola

AnonymBruker
Skrevet

Medisin kan fjerne soppen, men den kan ikke gjøre noe med årsaken til at soppen greier å trenge gjennom huden og etablere kolonier. Derfor kommer soppen tilbake. 

Årsaken til det er at hudcellene dine henger for dårlig sammen, slik at de ikke greier å danne en tett barriere. Huden blir lekk, rett og slett.

Forskning.no forklarer i en artikkel hvordan epitele celler (det vil si cellene som bygger membraner i huden og slimhinnene) normalt henger sammen.

https://www.forskning.no/sykdommer-tarm-tarm-og-fordoyelse/hva-er-egentlig-lekk-tarm-og-kan-du-bli-syk-av-det/1922450

Spør legen din hva det er som gjør huden lekk, slik at mikrober som sopp, virus og bakterier slipper inn i oss. Da skal du normalt kunne få ei forklaring og løsning på problemet. Både årsaken til, og løsning på problemet er beskrevet i vitenskapelig litteratur. 

Anonymkode: 3475d...d23

AnonymBruker
Skrevet

Har du regelmessig sex og hvordan er vsskerutinen etter sex? 

Anonymkode: 48cb4...1a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2024 den 18.19):

Har du regelmessig sex og hvordan er vsskerutinen etter sex? 

Ja har det, pleier ikke å vaske noe spesielt er kun flink til å tisse rett etter. Kan vaskinga ha noe å si?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet veldig med dette i min ungdom. Kuttet ut trusen totalt, det løste det hos meg.

Anonymkode: d3f30...932

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja har det, pleier ikke å vaske noe spesielt er kun flink til å tisse rett etter. Kan vaskinga ha noe å si?

Hva med partneren din? Det hjelper jo ikke medisinere og kure bare deg, om det er hans penis som har sopp og bare smitter deg hele tiden.

Jeg var i sin tid sammen med en ung mann som ikke dusjet hver dag. Han likte det ikke fordi han ble så rød og sår i huden, sa han. Så han vasket ikke penisen skikkelig eller særlig ofte, med andre ord. Han hadde sopp og smittet meg hele tiden med det. Jeg gikk på kur etter kur, og ble frisk, men ble så smittet på nytt. Før det gikk opp for meg at det var han som var kilden til problemet. Jeg hadde aldri hatt sopp før jeg ble sammen med han. Så vi begynte å smøre hans penis med soppdrepende krem også, og han fikk også kurer. Det løste problemet til slutt, endelig.

Noen menn er dårlige på å vaske penis under forhuden og kan ha sopp. 

Anonymkode: 305b7...b17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 2.45):

Soppinfeksjon som kommer igjen og igjen og igjen. JEG BLIR GAL

vært hos gynekolog og tatt tester som viste rikelig mengde sopp. Har gått på 6 ukers kur med diflucan og dactakort salve som tok det bort raskt men etter 12 uker er det pån igjen😭 noen som har tips til hvordan forebygge? Er på ny kur nå. Er livredd for at soppen skal bli resistent også!? Følger råd fra gynekolog for å forebygge men ingenting hjelper jo

Hvis du bruker undelivs såpe må du også vite at mange får sopp av det. Selv jar jeg fått sopp 3 ganger i livet. Og det var ved bruk av dr.greve 2 ganger og asan en gang.

Jeg bruker sterilansåpe. Da blir jeg ren og sikkert mer riktig ph på den fot meg.  Har lest meg opp litt på det og det er vel egentlig ingenting som heter riktig ph til underlivet da det faktisk er forskjellige og noen da vil få sopp problemer av denne type underlivs såpe. 

Anonymkode: b17df...10c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du bruker undelivs såpe må du også vite at mange får sopp av det. Selv jar jeg fått sopp 3 ganger i livet. Og det var ved bruk av dr.greve 2 ganger og asan en gang.

Jeg bruker sterilansåpe. Da blir jeg ren og sikkert mer riktig ph på den fot meg.  Har lest meg opp litt på det og det er vel egentlig ingenting som heter riktig ph til underlivet da det faktisk er forskjellige og noen da vil få sopp problemer av denne type underlivs såpe. 

Anonymkode: b17df...10c

Vasker meg ikke der, vasker kun i lysken og i rumpa med lactasyl 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 16.08):

ts

Jeg måtte ha 9 måneders diflucankur for sopp på huden. Tok 1 tablett en gang i uka. Snakk med legen din om en lenger kur.

Anonymkode: 342d2...c65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg måtte ha 9 måneders diflucankur for sopp på huden. Tok 1 tablett en gang i uka. Snakk med legen din om en lenger kur.

Anonymkode: 342d2...c65

Men nå har jeg allerede gått på så mange kurer, vet ikke hvor mye mer jeg kan ta😔 er redd for resistens

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk soppinfeksjoner en periode, fikk beskjed om å se på hva jeg spiser. Mye sukker gir god grobunn. Ellers kan det være immunforsvaret 

Anonymkode: d4ad3...810

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva med partneren din? Det hjelper jo ikke medisinere og kure bare deg, om det er hans penis som har sopp og bare smitter deg hele tiden.

Jeg var i sin tid sammen med en ung mann som ikke dusjet hver dag. Han likte det ikke fordi han ble så rød og sår i huden, sa han. Så han vasket ikke penisen skikkelig eller særlig ofte, med andre ord. Han hadde sopp og smittet meg hele tiden med det. Jeg gikk på kur etter kur, og ble frisk, men ble så smittet på nytt. Før det gikk opp for meg at det var han som var kilden til problemet. Jeg hadde aldri hatt sopp før jeg ble sammen med han. Så vi begynte å smøre hans penis med soppdrepende krem også, og han fikk også kurer. Det løste problemet til slutt, endelig.

Noen menn er dårlige på å vaske penis under forhuden og kan ha sopp. 

Anonymkode: 305b7...b17

Sopp har jo ingenting med renslighet å gjøre

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke la han komme i deg. Det er ikke alle menns sæd som er bra for underlivet til kvinner.  Ellers bør han også gjennomgå full soppkur samtidig som deg og hans underlivsvaskerutine før sjekkes at ikke han vasker med feks vanlige såper... ofte er det mennene som er årsaken til oppblussing av sopp.  

Og ta mhe probiotika tabletter.  

Anonymkode: 0a275...5f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Start med å dusje og vaske deg nedentil hver gang etter sex. 

Gjør det konsekvent i 3 til 4 uker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Start med å dusje og vaske deg nedentil hver gang etter sex. 

Gjør det konsekvent i 3 til 4 uker. 

Men har det noe for seg når man ikke skal vaske innvendig, da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...