AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #1 Skrevet 15. mai 2024 Har 1 mnd igjen av ordinær foreldrepermisjon (mor+felles). Jeg sliter psykisk om dagen og er redd jeg må sykemelde meg I permisjon. Har time hos fastlegen i neste uke. Hvordan dette vil påvirke vår økonomi er en stor bekymring. Hvis jeg blir sykemeldt er det automatikk i at far overtar permisjonen? Om noen har konkrete erfaringer med nav så del gjerne. Får jeg sykepenger av nav som ved annen sykdom? Vi planlegger også ny graviditet så fort det lar seg gjøre når syklus kommer igang igjen (og at helsa er på bedringens vei). Vil jeg ha krav på foreldrepenger for neste barn om jeg er syk ikke i stand til å ta opp jobb før ny permisjon? Anonymkode: 451fa...f12
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #2 Skrevet 16. mai 2024 Har skjønt det som at far kan overta permisjonen men da må du være så syk at du ikke kan ta deg av baby. Legen må forklare grundig i søknad hvilke oppgaver med baby du ikke klarer å gjøre. Hvorfor planlegger dere å forsøke på nytt barn så fort hvis du er så syk at du sliter med å ta vare på baby du har? Det virker jo lurere å ta litt tid til å bli bedre først...? Sykepenger er forøvrig godkjent som skattbar inntekt så det funker som opptjening til foreldrepenger. Men man kan jo ikke være sykemeldt for alltid da, er maks tid. Så om du da blir bedre men så blir du fysisk dårlig i svangerskapet så kan det bli problematisk. Anonymkode: 140dd...04e
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #3 Skrevet 16. mai 2024 Du bør jo glemme å få et nytt barn når du sliter psykisk. Det er ikke rett overfor barna å bli født inn i krevende forhold. Du må jo få hjelp og komme deg på bena først. Anonymkode: 04250...c8e 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #4 Skrevet 16. mai 2024 Får kan overta perm - men det må søkes om - og du må være så syk at du ikke kan ta deg av barnet på egenhånd for at far får overta permisjonen. Nytt barn så fort som mulig når du sliter så mye nå? Høres ikke smart ut - mer en oppskrift på katastrofe, potensiell fødselsdepresjon etc. Du kan være på balanse kanten av hvordan det blir med potensielt rett på foreldrepenger igjen for neste barn - avhengig av hva som skjer videre. Men nytt barn så snart som mulig høres ut som det siste du burde tenke på. Søk hjelp, få hjelp, kom deg på beina først. Anonymkode: d7adf...ea1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #5 Skrevet 16. mai 2024 Tar du ut fellesdelen nå? Hvis du blir 100% sykmeldt vil permisjonen din stoppes. Dersom du skulle tatt ut fra felleakvota kan dere ta ut det resterende når dere vil, og dere kan fordele den mellom dere om dere ønsker det. Som sagt vil permisjonen din stoppes og du vil i stedet motta sykepenger. Det er ingen automatikk i at mannen din begynner sin permisjon med en gang. Det kommer an på om du kan ta deg av barnet. For eksempel ble jeg sykmeldt på slutten av min permisjon. Jeg kunne ta meg av barnet, så jeg gikk på sykepenger i stedet for foreldrepenger. Det gjorde jeg helt til mannen min begynte sin permisjon som planlagt, da hadde han permisjon og jeg sykepenger. Nå har vi et antall dager permisjon til overs som bi kan ta ut senere. Anonymkode: 6e9b1...59c
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #6 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tar du ut fellesdelen nå? Hvis du blir 100% sykmeldt vil permisjonen din stoppes. Dersom du skulle tatt ut fra felleakvota kan dere ta ut det resterende når dere vil, og dere kan fordele den mellom dere om dere ønsker det. Som sagt vil permisjonen din stoppes og du vil i stedet motta sykepenger. Det er ingen automatikk i at mannen din begynner sin permisjon med en gang. Det kommer an på om du kan ta deg av barnet. For eksempel ble jeg sykmeldt på slutten av min permisjon. Jeg kunne ta meg av barnet, så jeg gikk på sykepenger i stedet for foreldrepenger. Det gjorde jeg helt til mannen min begynte sin permisjon som planlagt, da hadde han permisjon og jeg sykepenger. Nå har vi et antall dager permisjon til overs som bi kan ta ut senere. Anonymkode: 6e9b1...59c Er sykemeldt i fellesperioden, og kan ta meg av barnet. Kan far ta ut sin del som allerede planlagt selv om jeg er syk? Anonymkode: 451fa...f12
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #7 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er sykemeldt i fellesperioden, og kan ta meg av barnet. Kan far ta ut sin del som allerede planlagt selv om jeg er syk? Anonymkode: 451fa...f12 Ja. 😊 Anonymkode: 6e9b1...59c 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #8 Skrevet 17. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er sykemeldt i fellesperioden, og kan ta meg av barnet. Kan far ta ut sin del som allerede planlagt selv om jeg er syk? Anonymkode: 451fa...f12 Samme som rett over her. Ville bare supplere med at jeg er sykmeldt nå mens mannen min er i permisjon. Min sykmelding og hans permisjon har ingen ting med hverandre å gjøre. Anonymkode: 6e9b1...59c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå